نشست مونیخ زیر سایه جنگ در خاورمیانه/ گفتمان غرب بی اعتبار شد؟


نشست مونیخ زیر سایه جنگ در خاورمیانه/ گفتمان غرب بی اعتبار شد؟

اقتصادنیوز: کنفرانس امنیتی مونیخ به پایان رسید، اما آن هم در شرایطی که به واسطه حملات اسرائیل به نوار غزه، غرب درگیر چالش های جدی شده و صدای مخالفانش بلندتر. در حالی که نشست بین‌المللی این هفته موضوعات مختلفی را مورد توجه قرار داد - از نقش جنوب جهانی گرفته تا اهمیت هوش مصنوعی و امنیت غذایی – مسئله جنگ اوکراین در کانون توجه حاضران در کنفرانس قرار گرفت و بحران غزه با فاصله در رتبه دوم قرار گرفت.اما تمرکز بر عملیات نظامی اسرائیل در روزهای اخر کنفرانس بیشتر شد هرچند ماجرای مرگ الکسی ناوالنی، چهره منتقد روسیه و سخنرانی ولودمیر زلنسکی، معادلات خبری را برهم زد.

به گزارش اقتصادنیوز، عبارت رفح روز یکشنبه بارها در باواریا تکرار شد، آن هم در شرایطی که بنیامین نتانیاهو یک روز قبل در کنفرانس خبری تلویزیونی، مدعی شده بود که مردم ساکن غزه باید در جایی امن قرار بگیرند.درک اینکه چگونه مفهوم «منطقه امن» می‌تواند در هر مکانی در نوار غزه تعریف شود، دشوار است. امروز حداقل 28 هزار 985 نفر که غالبا غیرنظامی بودند، در نوار غزه کشته و 68 هزار 883 نفر مجروح شده اند. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 75 درصد از جمعیت غزه چندین بار آواره شده اند. همچنین کمبود شدید غذا، دارو و سایر اقلام ضروری وجود دارد، زیرا اسرائیل فرصت های قطره ای را در اختیار کامیون های کمک رسانی قرار می دهد.

در همین راستا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خطاب به حاضران در مونیخ گفت که صلح در خاورمیانه مستلزم «چشم‌اندازی برای مردم فلسطین» است و «امنیت (ادعایی) اسرائیل تنها با توسل به اهرم های نظامی تامین نمی شود».او با اشاره به جنگ غزه خاطرنشان کرد: «روسیه از اشتباهات ما به خوبی استفاده می کند. توسل مان بهاستانداردهای دوگانه چیزی است که ما باید به آن بپردازیم و نه تنها با کلمات زیبا. واضح است که باد مخالف غرب می وزد». به نظر می‌رسد بورل نگرانی‌هایی را که علنا توسط برخی از رهبران اروپایی - مانند پدرو سانچز، رئیس‌جمهور اسپانیا و لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند تکرار کرده است. نگرانی این است که شکست اروپا در مهار اسرائیل، حمایت جهانی از اوکراین را تضعیف کرده و گفتمان اروپایی در مورد اهمیت حقوق بین‌الملل را بی‌اعتبار خواهد کرد.

نشست مونیخ زیر سایه جنگ در خاورمیانه/ گفتمان غرب بی اعتبار شد؟

چند صدایی در جبهه غرب

به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، بورل مدت‌هاست که از آتش‌بس حمایت می‌کند، اما هر تصمیم اتحادیه اروپا در این مورد نیاز به اتفاق آرا دارد و کشورهایی مانند آلمان، اتریش و مجارستان در این توافق حضور ندارند.در ماه های گذشته، ایالات متحده تاکید داشت که فشار دیپلماتیک واشنگتن نتانیاهو را مجبور می کند تا تغییر مسیر دهد. با این حال به باور ناظران چنین رویکردی بارها و بارها شکست خورده است و هیچ دلیل روشنی وجود ندارد که باور کنیم این بار متفاوت خواهد بود.بالاخص آن که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، خاطرنشان کرد که تلاش ها برای دستیابی به توافق بین اسرائیل و حماس تحت سلطه الگویی بوده که چندان امیدوارکننده نیست.

به ادعای ناظران بخشی از رویکرد ایالات متحده در باب جنگ جاری در خاورمیانه این بوده که تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) خود را اصلاح کند. واشنگتن امیدوار است که تشکیلات خودگردان بتواند پس از پایان جنگ بر نوار غزه حکومت کند، اما نتانیاهو قاطعانه مدعی شده که هیچ نقشی برای تشکیلات خودگردان در نوار غزه متصور نیست.محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین روز یکشنبه در مونیخ بود و در مصاحبه ای اظهار داشت که تشکیلات خودگردان به دنبال اجرای اصلاحات است. شتیه گفت که اصرار اخیر بر این موضوع تنها به دنبال منحرف کردن توجه از عملیات نظامی اسرائیل در غزه است.به نظر او، منافع امروز نتانیاهو در «تداوم جنگ» است و استدلال می‌کند که «جنگ نتانیاهو تا پایان سال ادامه خواهد داشت». قرار بود رهبر فلسطین حوالی ظهر در یک نشست خبری حضور داشته باشد، اما این مراسم در یک اطلاعیه کوتاه به دلیل "دلایل برنامه ریزی" لغو شد.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، در پنلی با همتایان اسپانیایی و کانادایی خود، یکی از آخرین رهبران عرب بود که در مونیخ سخنرانی کرد. او با استفاده از این فرصت خاطرنشان کرد: «اسرائیل نمی‌تواند امنیت داشته باشد مگر اینکه فلسطینی‌ها امنیت داشته باشند».پس از آن مرکز شهر مونیخ پس از تعطیلات آخر هفته فشرده در میانه جلسات باز و بسته با حضور رهبران ارشد از اروپا و فراتر از آن، به وضعیت عادی خود بازگشت. از آنجایی که موانع امنیتی برداشته می شد و 5 هزار افسر پلیس مستقر برای این رویداد، که بسیاری از آنها از سایر نقاط آلمان بودند، به خانه بازگشتند، توجه به این که فراتر از همه صحبت ها، سخت ترین مشکلات جهان، یعنی جنگ در خاورمیانه و اروپا بی نتیجه مانده اند، هراس از چالش های پیش رو را افزایش می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)