رئیس موسسه تحقیقات جمعیت: مهاجرت بد نیست


رئیس موسسه تحقیقات جمعیت: مهاجرت بد نیست

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: موضوع مهاجرت یک پدیده صفر یا صدی نیست و مهاجرت هم بد نیست، اما آنچه درباره میزان مهاجر فرستی در ایران و میزان بالای مهاجرت‌ها به گوش می‌رسد، درست نیست.

محمدجواد محمودی، رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور در گفتگو با فارس در ارتباط با چالش‌های عمده جمعیت کشور اظهار داشت: چالش‌های جمعیتی عمده کشور کاهش باروری، حرکت به سوی سالخوردگی و کاهش افراد در سن کار است. با توجه به فرصت بسیار کم برای برون رفت از چالش جمعیتی فرارو، برای مواجهه با این چالش‌ها و ارائه راهکار‌های سیاستی در موسسه تحقیقات جمعیت کشور، چند طرح ملی در دست اجرا داریم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیمایش ملی خانواده و فرزندآوری با هدف سنجش موانع و راهکار‌های کاهش سن ازدواج، افزایش میزان ازدواج و راهکار‌های افزایش میزان ازدواج، شناسایی ارزش‌ها و نگرش‌های مردم پیرامون خانواده و فرزندآوری است.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌های ملی با توجه به شرایط فعلی کشور، پیمایشی در ارتباط با مهاجرت از ایران به خارج کشور است. در این پیمایش به بررسی علل مهاجرت به خارج از کشور با هدف شناسایی میزان تمایل به مهاجرت در میان اقشار مختلف جامعه و..، ارائه راهکار‌ها و پیشنهادات سیاستی و اجرایی برپایه نتایج تحقیق برای مدیریت مهاجرت خارجی در ایران پرداخته می‌شود.

محمودی گفت: پس از دو سال نیاز است که پژوهش‌هایی در سطح ملی در خصوص عوامل محرک و موثر بر فرزندآوری در اقشار مختلف شناسایی شود.

وی درباره طرح "سنجش و ارزیابی نگرش و رفتار ذینفعان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیرامون امتیازات و تسهیلات مندرج در آن" به عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دست بررسی، گفت: پس از پایان این ارزیابی با توجه به نظرات ارایه شده توسط پاسخگویان، پیشنهاد لازم برای اصلاح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: به طوری کلی تاکنون حدود ۳۰ درصد از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شده است. موضوع مهاجرت یک پدیده صفر یا صدی نیست و فی النفسه مهاجرت هم بد نیست، اما آنچه درباره میزان مهاجر فرستی در ایران و میزان بالای مهاجرت‌ها به گوش می‌رسد درست نیست؛ چرا که درعین حال شاهدمهاجرت به ایران هم هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها