جدول استاندارد تسمه و پولی


یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت پولی ابعاد این محصول است؛ به همین دلیل شما در زمان خرید نیاز به جدولی دارید که بتوانید سایز تسمه و پولی را با استفاده از آن به طور دقیق مشخص کنید.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت پولی ابعاد این محصول است؛ به همین دلیل شما در زمان خرید نیاز به جدولی دارید که بتوانید سایز تسمه و پولی را با استفاده از آن به طور دقیق مشخص کنید.

جدول استاندارد تسمه و پولی

به این ترتیب می‌توانید در زمان خرید مناسب‌ترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و تا حدودی قیمت محصول را تخمین بزنید. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات کاملی را درباره جدول استاندارد در انواع پولی و تسمه به شما ارائه دهیم.

جدول استاندارد پولی تایمینگ

یکی از بهترین انواع پولی در صنایع مختلف که دقت بالایی هم دارد، به نام پولی تایمینگ شناخته می‌شود. این مدل از پولی صنعتی دارای دندانه‌های مختلف با گام‌های مشخص است که می‌توانند میزان دقت را در آن مشخص کنند.

جدول استاندارد تسمه و پولی

در جدول استاندارد پولی تایمینگ تعداد داندانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به شما در خرید کمک کند. برای استفاده از این جدول، باید محیط پولی را به گام پولی تقسیم کرده و عدد به دست آمده را به حد پایین گرد کنید؛ در نتیجه می‌توانید بهترین تعداد دندانه را متناسب با نیاز خود تشخیص داده و برای سفارش ساخت، از آن استفاده کنید.

ضرایب مهم موجود در جدول استاندار تسمه و پولی

برای اینکه بتوانید بهترین پولی یا مناسب‌ترین تسمه را برای خود انتخاب کنید، باید بدانید که چگونه از جدول استاندار تسمه و پولی استفاده کنید. در این جدول یک سری ضرایب مهم وجود دارند که در زمان محاسبه کمیت‌هایی مانند گام پولی یا تعداد دندانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ضرایب عبارتند از:

جدول استاندارد تسمه و پولی

ضریب کاری یا load factor

یکی از ضرایب مهم در جدول استاندارد پولی و تسمه، به نام لود فاکتور شناخته می‌شود که مشخص کننده میزان بار قابل تحمل توسط یک پولی صنعتی است. این ضریب کاری باید با افزایش سایز وسایل یا توان مورد نیاز برای راه اندازی آنها، افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل برای وسایل صنعتی در مقایسه با وسایل خانگی بیشتر است.

ضریب انتقال یا transmission ratio

نسبت میان قطر پولی متحرک به محرک با استفاده از ضریب انتقال نشان داده می‌شود که به طور مستقیم بر روی مقدار نیروی انتقال داده شده توسط این محصول، تاثیر دارد. معمولا پولی‌هایی که ضریب انتقال بیشتری دارند، می‌توانند با سرعت بیشتری هم دوران کنند؛ اما قدرت انتقال توان در آنها کمتر است.

  • ضریب شتاب

ضریب شتاب یا acceleration factor زمانی استفاده می‌شود که ضریب انتقال از 1.24 بیشتر باشد. این ضریب، می‌تواند نسبت انتقال را نشان دهد و از تقسیم سرعت مورد نظر به سرعت موتور به دست می‌آید. مقدار ضریب شتاب معمولا کمتر از 0.5 است و با توجه به نسبت انتقال تعیین می‌شود.

ضریب خستگی

ضریب خستگی یا Fatigue factor نشان می‌دهد که با توجه به میزان بار قابل تحمل، پولی چند ساعت می‌تواند به طور مداوم کار کند و چقدر نیاز به استراحت دارد. بنابراین با توجه به ضریب خستگی می‌توان میزان ماندگاری و طول عمر پولی صنعتی را هم مشخص کرد.

نحوه استفاده از جدول استاندارد تسمه و پولی

برای اینکه بتوانید از جدول استاندارد تسمه و پولی استفاده کنید، باید در ابتدا کمیت مورد نظر خود را مشخص نمایید. برای مثال گام پولی را می‌توانید با در نظر داشتن ضرایب شتاب، خستگی و لود مشخص کنید. برای این کار باید این ضرایب را با هم جمع کرده و عدد به دست آمده را در توان مورد نظر ضرب کنید. به این ترتیب سرعت دوران پولی به دست می‌آید و با استفاده از نمودار استاندارد سرعت بر حسب گام، مقدار گام مورد نیاز محاسبه خواهد شد.

کاربردهای جدول استاندارد پولی و تسمه

جدول استاندارد پولی و تسمه معمولا برای محاسبه کمیت‌های مختلف یا انتخاب بهترین پولی در زمان خرید، استفاده می‌شود. مهمترین کاربردهای این جدول عبارتند از:

جدول استاندارد تسمه و پولی

  • مشخص کردن ویژگی‌های پولی متناسب با کاربرد مورد نظر
  • تعیین کردن نکات مهم در زمان ثبت سفارش ساخت پولی صنعتی
  • در نظر گرفتن شرایط محیط کاری برای انتخاب پولی
  • محاسبه دیگر کمیت‌های مورد نیاز در زمان انتخاب تسمه یا پولی
  • انتخاب بهترین نوع تسمه متناسب با پولی و شرایط کاری

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که جدول استاندارد تسمه و پولی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ دقت داشته باشید که پولی‌های مختلف جدول مخصوص به خود را دارند؛ زیرا طراحی آنها متفاوت است و در نتیجه ضرایب اثرگذار در محاسبات هم با یکدیگر فرق خواهند داشت. بنابراین شما باید در زمان خرید یا سفارش ساخت انواع پولی صنعتی، به سراغ یک متخصص بروید که نحوه کار با این جدول را به خوبی بلد باشد و بتواند بهترین گزینه را متناسب با شرایط کاری برای شما انتخاب و طراحی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)