تولید فولاد، 2 برابر بیش از نیاز داخل/ صادرات فولاد از سند چشم انداز 1404 عقب است


دبیر انجمن فولاد ایران با اشاره به آمار‌های تولید و صادرات فولاد به تشریح آخرین وضعیت تولید این کالا، تحقق صادرات فولاد متناسب با سند چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین موانع صادراتی پیش روی این محصول پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً موضوعی مطرح شده مبنی بر اینکه تولید فولاد در کشور ۲.۵ برابر نیاز داخل است؛ «وحید یعقوبی» دبیر انجمن فولاد ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این موضوع اظهار کرد: ایران تقریباً ۲ برابر نیاز خود فولاد تولید می‌کند. در حال حاضر در زمینه فولاد میانی که یک شاخص جهانی هم محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۱ میلیون تن تولید داشتیم که ۱۸ میلیون تن آن مصرف ظاهری بوده و ۱۶.۵ میلیون تن هم مصرفی است که انجمن جهانی آن را برآورد کرده است.


دبیر انجمن فولاد ایران افزود: آمار‌های سال شمسی هم حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۱ میلیون تن فولاد تولید داشتیم که ۲۰ میلیون تن آن مصرف ظاهری بوده که اگر حجم صادرات را از آن کم کنیم، میزان مصرف داخل به عدد ۱۶ الی ۱۶.۵ تن خواهد رسید. این موارد بیان‌گر آن است که عملاً ما صرفاً ۲ برابر نیاز داخل تولید فولاد داشتیم.


وی همچنین درباره رشد صادرات فولاد گفت: صادرات این کالا رشد داشته، اما رشد آن به میزان انتظار و یا متناسب با اهداف فولادکاران نبود. بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، قرار بر این بود که ظرفیت صادرات ۵۵ میلیون تن فولاد ایجاد شود، که این هدف در پایان سال محقق خواهد شد.


یعقوبی تصریح کرد: جدای از ظرفیت دیده شده برای صادرات، مقرر شده بود که در سال پایانی آن سند، صادرات فولاد به عدد ۲۰ میلیون تن برسد. بر اساس آخرین برآود‌های صورت گرفته،در سال ۱۴۰۲، میزان صادرات فولاد به عدد ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید؛ بنابراین بالغ بر ۱۲.۵ میلیون تن از هدف‌گذاری تعیین شده در این سند چشم‌انداز عقب هستیم.


دبیر انجمن فولاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیگنال‌هایی از سوی دولت مخابره می‌شود که همگی صادرات این محصول را با چالش مواجه می‌کند. لغو معافیت مالیاتی صادرات از سال ۱۴۰۰، وضع عوارض بر صادرات فولاد از نمونه اقداماتی هستند که برای صادرات این محصول مشکلی را ایجاد می‌کند.


وی متذکر شد: در حال حاضر صنعت فولاد بعد از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دومین صنعت ارز آور ایران محسوب می‌شود. زنجیره فولاد در سال گذشته موفق شده بالغ بر ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار ارز وارد کشور کند و امسال هم میزان صادرات این محصول ۷.۵ میلیارد دلار خواهد بود.


یعقوبی بازگشت معافیت مالیاتی به صادرکنندگان فولاد و همچنین کاهش عوارض صادرات آن را به عنوان یکی از راهبرد مهم در جهت حمایت از صادرکنندگان برشمرد.


دبیر انجمن فولاد همچنین درباره مخالفت دولت‌ها با صادرات خام محصولات معدنی هم گفت: دولت‌ها ترجیح می‌دهند که با صادرات این قبیل محصولات، ارزآوری و در عین حال ارزش افزوده بیشتری را به دست بیاورند؛ بنابراین به دنبال آن نیستند که محصولی مانند سنگ آهن بدون فرآوری صادر شود.


وی در ادامه با مقایسه قیمت جهانی شمش فولاد و میلیگرد، درباره ارزش افزوده صادرات محصولات زنجیره فولاد، اظهار کرد: این مولفه در همه کشور‌ها تعریف مشخص و متفاوتی دارد، به بیان ساده‌تر، کشور‌ها برای تعیین این مولفه، قیمت جهانی یک قلم کالا و همچنین ظرفیت صادراتی آن را بررسی می‌کنند و بعد از تطبیق این دو مولفه، به دنبال ایجاد ارزش افزوده بر روی آن کالا می‌روند.


یعقوبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت صادراتی شمش فولاد ایران ۵۰۵ الی ۵۱۰ دلار است، اما کالایی مانند میلگرد، که یک مرحله فرآوری بر روی آن اعمال شده با قیمتی پایین‌تر از شمش فولاد صادر می‌شود؛ لذا، چنین کاری را نمی‌توان ارزش افزوده نامید.


دبیر انجمن فولاد در پایان تصریح کرد: ارزش افزوده زنجیره فولاد هر کشور به تناسب بازاریابی‌ها، میزان ارتباط با بازار‌های جهانی و همچنین ظرفیت صادرات کالا‌ها متفاوت است. در ایران عمده ظرفیت صادراتی ما معطوف به شمش فولاد و اسلپ است که باید روی آن‌ها تمرکز بیشتری شود.

گفتنی است؛در جداول زیر جزئیات صادرات محصولات زنجیره فولاد در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ تشریح کرده است.

تولید فولاد، 2 برابر بیش از نیاز داخل/ صادرات فولاد از سند چشم انداز 1404 عقب است

تولید فولاد، 2 برابر بیش از نیاز داخل/ صادرات فولاد از سند چشم انداز 1404 عقب است

تولید فولاد، 2 برابر بیش از نیاز داخل/ صادرات فولاد از سند چشم انداز 1404 عقب است

تولید فولاد، 2 برابر بیش از نیاز داخل/ صادرات فولاد از سند چشم انداز 1404 عقب است

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا