آخرین توصیه‌های اسلامی برای انتخابات 11 اسفند


آخرین توصیه‌های اسلامی برای انتخابات 11 اسفند

اسلامی درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به مردم توصیه‌هایی ارائه کرد.

محسن اسلامی ، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری که فردا ( ۱۱ اسفند ) در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: آغاز رای‌گیری ساعت ۸ صبح خواهد بود و همکاران من در شعب اخذ رای سراسر کشور موظفند دو ساعت قبل از آغاز رای‌گیری در شعب مستقر شوند.

وی اظهار کرد: براساس ماده یازده قانون انتخابات واجدان شرایط رای دادن می‌توانند با ارائه اصل یکی از مدارک شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه رای بدهند.

سخنگوی ستاد انتخابات ادامه داد: سوابق رای دادن در سامانه ثبت احوال ثبت خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: مردم حتما دقت داشته باشند برای اینکه در صندوق‌ها و شعب ترافیک کمتری ایجاد شود مدیریت زمان داشته باشند و در ابتدای ساعت رای‌گیری در شعب حضور داشته باشند و رای خود را به صندوق بیندازند تا در ساعات بعدازظهر که اوج ساعات رای‌گیری است زحمت و مشقت خاصی برای رای‌دهندگان ایجاد نشود.

دبیر ستاد انتخابات بیان کرد: ستاد انتخابات مسئولیت اطلاع‌رسانی را برعهده خواهد داشت و مردم اطلاعیه‌های ستاد انتخابات را از طریق صداوسیما و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند.

وی گفت: براساس قانون زمان رای‌گیری به مدت ۱۰ ساعت از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر است، اما براساس قانون امکان تمدید زمان رای‌گیری فراهم است و وزیر کشور در صورت تشخیص دستور تمدید زمان رای‌گیری را خواهد داد که یا به صورت کشوری است و یا برای برخی از شعبی که ازدحام دارند اعلام می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات اظهار کرد: برای انتخابات ۲۰۸ حوزه داریم که در ۲۰۴ حوزه انتخابات به صورت دستی و در چهار حوزه آبادان، رشت، ملایر و قم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

آخرین توصیه‌های اسلامی برای انتخابات 11 اسفند

وی بیان کرد: تعرفه‌های رای به صورت یکپارچه در اختیار رای‌دهندگان قرار می‌گیرد و تعرفه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در یک برگ است و از وسط به صورت نقطه‌چین پرفراژ شده و از هم جدا می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات گفت: براساس آمار تعداد واجدان شرایط رای‌دهی ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر است و بیست درصدی هم فراتر از آمار واجدین شرایط تعرفه در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

وی بیان کرد: سامانه انتخاب ایران را به نشانی https://entekhabiran.moi.ir/ راه‌اندازی کردیم ومردم می‌توانند اطلاعات مربوط به شعب اخذ رای را در این سامانه دریافت کنند و نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعب را برای رای‌دهی مشاهده کنند البته برای این امر باید موقعیت‌یاب گوشی خود را روشن کنند.

اسلامی با بیان اینکه ۱۵ هزار صندوق سیار و ۴۴ هزار صندوق ثابت در انتخابات ۱۱ اسفند داریم، تاکید کرد: رای‌دهندگان حتما توجه داشته باشند نام نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را در تعرفه مجلس و اسامی نامزد‌های مجلس خبرگان رهبری را در تعرفه خبرگان بیندازند.

وی ادامه داد: توصیه ما به رای‌دهندگان این است که حتما نام و نام خانوادگی نامزد‌ها را به صورت کامل بنویسند و حتما کد انتخاباتی نامزد را هم در تعرفه رای بنویسند تا همکاران ما در زمان شمارش آرا سهولت و دقت بیشتری داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات اظهار کرد: اگر تعرفه رای خبرگان در صندوق درب قرمز که مختص مجلس شورای اسلامی است، انداخته شود و یا تعرفه رای مجلس شورای اسلامی به صندوق درب آبی که مختص انتخابات مجلس خبرگان است، انداخته شود اشکالی ندارد و همکاران ما در زمان شمارش آرا که درب صندوق‌ها باز می‌شود رای‌ها را به صندوق صحیح برمی‌گردانند، اما اگر رای‌دهندگان اسامی نامزد‌ها را به اشتباه بنویسند جزو آرای باطله حساب می‌شود.

اسلامی افزود: براساس ماده یازده قانون انتخابات در این دوره شناسنامه‌ها مهر نمی‌خورند و در تحویل تعرفه صرفا اثر انگشت رای‌دهنده را خواهیم داشت و سامانه ثبت احوال مشخص می‌کند که رای‌دهندگان رای دادند یا ندادند که این امر از آرای تکراری در شعب جلوگیری می‌کند.

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: نماینده فرماندار، اعضای شعبه، نماینده هیئت نظارت و نمایندگان نامزد‌ها در شعبه حضور خواهند داشت و حفاظت شعبه‌ها برعهده فراجا است و امنیت شعب را تامین می‌کنند.

وی افزود: در خصوص شمارش آرا و فرآیند‌های پایانی اخذ رای صورت جلسات شعب در اختیار نماینده فرماندار قرار می‌گیرد.

اسلامی بیان کرد: سه صورت‌جلسه در شعب خواهیم داشت و بعد از اینکه آرا شمارش شد و در صورت‌جلسه به تایید ناظر، مجری و مجموعه اجرایی شعبه رسید شمارش آرا در سه نسخه وارد و امضا می‌شود و صورت جلسه می‌شود که یک نسخه در صندوق قرار می‌گیرد و یک نسخه در اختیار نماینده فرماندار و یک نسخه در اختیار نماینده هیئت نظارت قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد انتخابات اظهار کرد: با همکاری که در این دوره با شورای نگهبان داشتیم تجمیع و تصدیق آرا بین هیئت نظارت و مجری در کوتاه‌ترین زمان صورت می‌گیرد و تلاش می‌کنیم در اسرع وقت بعد از تایید نتایج به مردم اعلام شود.

وی گفت: پس از اینکه رای‌گیری تمام شود شمارش آرا آغاز می‌شود به‌طوری که ۱۰ ساعت زمان رای‌گیری است و سه ساعت هم در اختیار وزیر کشور است و اگر بعد از سه ساعت شعب درخواست تمدید داشته باشند اعلام می‌شود و در زمانی که تمدید به پایان رسید شمارش آرا آغاز می‌شود.

اسلامی بیان کرد: به محض اینکه فعالیت‌های اجرایی و نظارت پایان یابد نتایج انتخابات اعلام می‌شود که این امر به صورت تدریجی خواهد بود.

دبیر ستاد انتخابات تصریح کرد: صداوسیما درخواست داشت که از زحمات و فرآیند‌های برگزاری انتخابات تصاویری پخش کند و از شرایط رای‌گیری تصویربرداری انجام دهد که حتما در خدمت صدواسیما خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم نوآوری که رئیس صداوسیما در خصوص انتخابات داشت را محقق کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)