احتمال آتش‌بس موقت در غزه پیش از ماه رمضان


احتمال آتش‌بس موقت در غزه پیش از ماه رمضان

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی زیر فشار شدید محافل بین‌المللی است تا برای دستیابی به آتش‌بسی که اجازه آزادی صدها زندانی از هر دو طرف جنگ غزه را بدهد، در ازای ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه انعطاف نشان دهد.

احتمال آتش‌بس موقت در غزه پیش از ماه رمضان

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تلاش‌های بین‌المللی با هدف دستیابی به آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیش از آغاز ماه مبارک رمضان همچنان ادامه دارد؛ آتش بسی که می تواند امکان تبادل اسیران و ورود کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه فراهم ‌کند.


محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره گفت، احتمال دستیابی به توافق درباره نوار غزه پیش از فرارسیدن ماه مبارک رمضان وجود دارد، ولی رژیم صهیونیستی از خود لجاجت و سرسختی نشان می‌دهد.

نمایندگان مصر، قطر، آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر در ادامه تلاش‌هایی که از چند هفته قبل با برگزاری اجلاسیه هایی در پاریس و قاهره آغاز شده است، بار دیگر در پاریس حضور یافتند تا شرایط برای آتش‌ بس و آزادی اسیران مهیا شود


وی افزود: مقاومت درباره توافق مرحله به مرحله به جای توافق فراگیر از خود نرمش نشان داده است، ولی رژیم صهیونیستی تعلل و وقت‌کشی می‌کند. دغدغه اصلی برای ما ورود کمک انسانی نیست، بلکه خواستار فشار بر صهیونیست ها با هدف توقف جنگ و لغو محاصره هستیم. آزادسازی اسیران صهیونیست خواسته اصلی رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه است.


نقش میانجی ها

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد تا دوشنبه آینده آتش‌بس در غزه برقرار شود. وی گفت: هنوز مقام های رژیم صهیونیستی واکنشی در این زمینه نشان نداده اند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید به من گفت، در آستانه توافقیم و به آن نزدیک شده‌ایم، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.


نمایندگان مصر، قطر، آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر در ادامه تلاش‌هایی که از چند هفته قبل با برگزاری اجلاسیه هایی در پاریس و قاهره آغاز شده است، بار دیگر در پاریس حضور یافتند تا شرایط برای آتش‌ بس و آزادی اسیران مهیا شود.


کشورهای میانجی تلاش می کنند شرایط برقراری آتش‌ بس تا پیش از ماه مبارک رمضان را فراهم کنند. یکی از مقام های حماس درباره نتیجه گفت و گوهای دوحه گفت، چند مورد اصلاحیه در رابطه با موضوعات مورد مناقشه پیشنهاد شده که در حال بررسی است.


در عین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخواست خروج نیروهای این رژیم از غزه را «متوهمانه» خواند و تأکید کرد، هرگونه توافق بر سر آتش‌بس صرفاً به معنای تأخیر در عملیات نظامی در شهر رفح است.


احتمال تأثیرگذاری فشارهای بین المللی

ارزیابی ها نشان می دهد در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات جاری در فرانسه، قطر و مصر آتش‌بس بشردوستانه توافق شود که احتمالاً میان چهار تا 6 هفته، یعنی تا بعد از عید فطر ادامه خواهد داشت. اواخر نوامبر 2023 آتش بسی یک هفته ای با میانجی گری قطر، مصر و آمریکا برقرار شد و در آن بیش از 100 زندانی صهیونیست در غزه و 240 اسیر فلسطینی ازجمله زنان و کودکان آزاد شدند.


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی زیر فشار شدید محافل بین‌المللی است تا برای دستیابی به آتش‌بسی که اجازه آزادی صدها زندانی از هر دو طرف جنگ غزه را بدهد، در ازای ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه انعطاف‌ نشان دهد. در روزهای گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: می خواهیم شاهد حمایت از غیرنظامیان غزه باشیم و در حال حاضر معتقدیم راهی جز انتقال تعدادی از غیرنظامیان و پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه آنها وجود ندارد.


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دوشنبه گذشته گفت، 26 کشور از 27 کشور عضو این اتحادیه خواستار آتش بس فوری بشردوستانه هستند که به آتش بس پایدار در غزه منجر شود.


پاریس با هدف حمایت از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس شاهد جلسه‌ای بود که در آن ویلیام برنز رئیس سازمان سیا، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر قطر و دیوید بارنیا رئیس موساد درباره امکان دستیابی به آتش بس گفت و گو کردند.


پس از آن نشست، یکشنبه گذشته مقام های مصری به روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفتند، مقام های آمریکایی و عربی تلاش های خود را برای کاهش شکاف میان رژیم صهیونیستی و حماس در توافق برای آتش بس در غزه و آزادی گروگان های رژیم صهیونیستی افزایش می دهند.


رسانه های مصری همچنین فاش کردند، مقام های این کشور، قطر و آمریکا همان روز در دوحه برای مذاکراتی که نمایندگان رژیم صهیونیستی و حماس نیز در آن شرکت داشتند، با یکدیگر دیدار کردند تا روند تلاش ها برای دستیابی به آتش بس قبل از ماه رمضان ادامه یابد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دوشنبه گذشته گفت، 26 کشور از 27 کشور عضو این اتحادیه خواستار آتش بس فوری بشردوستانه هستند


رسانه های عبری نیز گزارش کردند، هیئت عالی رتبه ای از رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته در قطر برای دستیابی به توافق بر سر آتش بس غزه گفت و گو می کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سی.‌ان.‌ان گفت، مذاکرات دوحه پس از نشست آخر هفته در پاریس بدون حماس انجام می‌شود؛ جایی که نمایندگان رژیم صهیونیستی، آمریکا، مصر و قطر با یکدیگر دیدار کردند و به تفاهم درباره ویژگی‌های اساسی توافق دست یافتند.


تحرکات قطر

به موازات این رایزنی ها، دولت قطر تلاش‌های دیپلماتیک قابل توجهی برای تسریع در انعقاد آتش‌بس قبل از ماه مبارک انجام می‌دهد تا باری از دوش مردم آسیب دیده غزه برداشته شود. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر پیش از عزیمت به پاریس برای گفت‌وگو درباره تلاش‌ها برای توقف جنگ غزه که به دعوت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انجام می شود؛ با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیدار و درباره تحولات مذاکرات آتش بس در نوار غزه رایزنی کرد.


وی در این دیدار بر حمایت همیشگی کشورش از مردم فلسطین و آرمان آنها تأکید کرد. در عین حال یک مقام ارشد مصری که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، پیش نویس توافقنامه آتش بس شامل آزادی حداکثر 40 زن و یک گروگان مسن در ازای حداکثر 300 اسیر فلسطینی است که بیشترشان زن، کودک و سالمند هستند.


این مقام مصری عنوان کرد: آتش بس 6 هفته ای پیشنهادی شامل اجازه دادن به صدها کامیون برای رساندن کمک های ضروری به غزه در روز ازجمله نیمه شمالی سرزمین محاصره شده است. همچنین دو طرف توافق کردند در این مدت به مذاکرات ادامه دهند تا گروگان های بیشتری آزاد شوند و آتش بس دائمی به دست آید.


به موازات آن رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند، میانجی‌ها در دستیابی به توافق آتش‌بس یک هفته‌ای میان رژیم صهیونیستی و حماس و آزادی ده‌ها گروگان در غزه و فلسطینیان زندانی در رژیم صهیونیستی پیشرفت داشتند.


به گزارش وال استریت ژورنال، مقام های رژیم صهیونیستی آغاز ماه رمضان (11 مارس) را مهلتی برای حماس برای آزادی گروگان های این جنبش در جریان حملات هفتم اکتبر 2023 می داند.


به گزارش وزارت بهداشت غزه، از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر تاکنون دست کم 29 هزار و 600 فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها زنان و کودکان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان