تشکیل ابر هسته‌ای در عملیات قلعه!/ فیلم


تشکیل ابر هسته‌ای در عملیات قلعه!/ فیلم

ویدئویی از تشکیل ابر آزمایش هسته‌ای Bravo در عملیات قلعه (Castle) در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پارتیزان، در چنین زمانی (ساعت ٠۶:۴۵ روز ١ مارس) در ١٩۵۴، آزمایش Bravo در جزیره‌ی مرجانی آتول در اقیانوس آرام انجام شد. سلاح انرژی معادل انفجار هم‌زمان ١۵ میلیون‌تن (مگاتن) ماده‌ی منفجره‌ی TNT آزاد کرد که ٣ برابر میزان پیش‌بینی شده (۵ تا ۶ میلیون‌تن) بود و به قوی‌ترین آزمایش هسته‌ای آمریکا تبدیل شد.

به‌دلیل رهاشدن بیشتر از حد مورد انتظار انرژی، بسیاری از نیروهای حاضر در صحنه و منطقه در معرض سطح بالای تشعشعات قرار گرفتند. هم‌چنین به‌دلیل تغییر ناگهانی جهت باد در صبح آزمایش، غبار مناطق شرقی محل آزمایش را آلوده کرد و تمام مناطق مذکور ۴٨ ساعت پس از آزمایش تخلیه شدند.

کشتی ماهی‌گیری ژاپنی به نام اژدهای خوش‌شانس شماره‌ی ۵ نیز به‌دلیل گم کردن مسیر خود به سمت جزیره‌ی آتول حرکت می‌کرد. آن‌ها در زمان آزمایش در شرق جزیره‌ی آتول و منطقه‌ی خطر بودند و چندساعت برای ماهی‌گیری در آن‌جا توقف کردند. در نتیجه همه‌ی سرنشینان آن آلوده و بیمار شدند که منجر به مرگ ١١ تن از ٢٣ خدمه‌ی آن شد.

سلاح از نوع گرما-هسته‌ای چندمرحله‌ای بود. مرحله‌ی اول آن یک سلاح شکافت تقویت شده با نام Cobra بود. جرم Cobra حدود ٨۶٠ کیلوگرم بود که نیمی از آن را موادمنفجره و عملکرد انفجار تشکیل می‌داد. مرحله‌ی دوم، میگو (Shrimp) نام داشت و حامل سوخت همجوشی و شکافت ثانویه بود. بعدتر نام کل سلاح نیز میگو گذاشته شد. میگوی استوانه‌ای شکل، ١٠.۵ تن جرم، ۴.۵ متر ارتفاع و ١.٣ متر قطر داشت.

سوخت همجوشی میگو برای اولین‌بار جامد بود و شامل ۴٠ درصد لیتیم۶ دوترید و ۶٠ درصد لیتیم٧ می‌شد. تفکر سازندگان مبنی براین بود که صرفا لیتیم۶ در واکنش شرکت کند و باعث تولید نوترون و تریتیم شود. سپس تریتیم با دوتریوم، واکنش همجوشی دهد و نوترون بیشتری برای پیش‌برد واکنش تولید کند اما شرکت ناگهانی لیتیم٧ در واکنش منجر به تولید تریتیم و نوترون بیشتر، افزایش همجوشی و شکافت و چندبرابر شدن انرژی رها شده و آلودگی سلاح شد.

این آزمایش نشان داد که امکان استفاده از لیتیم طبیعی (با حدود ٨ درصد لیتیم۶ در آن) در تسلیحات گرما-هسته‌ای در نقش سوخت همجوشی وجود دارد. این نکته منجر به آزمایش‌های دیگری با چنین ترکیب سوختی (آزمایش Romeo) در ماه‌های بعد طی عملیات قلعه شد و مسیر تولید انبوه و گسترده‌ی این دست تسلیحات را هموار کرد.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1878849

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا