خواب آشفته شاهین‌های جنگ طلب برای غزه!


خواب آشفته شاهین‌های جنگ طلب برای غزه!

اقتصادنیوز: معماران اصلی حمله و اشغال عراق توسط ایالات متحده، در حال ارائه طرحی برای بازسازی و "رادیکال زدایی" جمعیت بازمانده غزه هستند و در عین حال اطمینان می دهند که اسرائیل "آزادی عمل" خود را برای ادامه عملیات علیه حماس و جهاد اسلامی حفظ می کند.

به گزارش اقتصادنیوز، این طرح که روز پنجشنبه به‌عنوان گزارشی توسط مؤسسه یهودی تندرو نئومحافظه‌کار برای امور امنیت ملی و ائتلاف واندنبرگ منتشر شد، خواستار ایجاد یک نهاد خصوصی به نام «اعتماد بین‌المللی برای امداد و بازسازی غزه» است که توسط «گروهی از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی» و «با حمایت ایالات متحده و سایر کشورها» اجرایی می شود. با توجه به مشارکت فلسطینی ها، گزارش «گروه ویژه آینده غزه»، یک هیئت مشورتی را «متشکل از اعضای غیر حماس مستقر در غزه، کرانه باختری، و دیاسپورا» پیش بینی می کند. علاوه بر این، تشکیلات خودگردان فلسطین، که در کرانه باختری مستقر است، باید خود را برای دوره انتقال آماده کند.

مجمع شاهین ها

در این طرح ادعایی بر تامین امنیت رهبران این نهاد ادعایی و «نیروهای توانمند از کشورهای غیرمنطقه ای که رابطه ای نزدیک با اسرائیل دارند»، تاکید شده است. بر اساس گزارش ها، این نهاد ادعایی باید برای «استخدام پیمانکاران امنیتی خصوصی با شهرت خوب در میان نظامیان غربی» در «هماهنگی نزدیک با نیروهای امنیتی اسرائیل» قرار داشته باشد؛ کارگروهی که این گزارش را تهیه کرد، متشکل از 9 عضو است که چهار نفر از آنها به عنوان سیاست گذاران خاورمیانه در دوره رئیس جمهور سابق جورج دبلیو بوش و در آستانه و پس از حمله فاجعه بار آمریکا به عراق در سال 2003 نقش کلیدی ایفا کردند. ریاست این گروه بر عهده جان هانا است که از سال 2001 تا 2005 به عنوان معاون مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور دیک چنی و سپس به عنوان مشاور امنیت ملی چنی (2005-2009) به جای لوئیس "اسکوتر" لیبی، قرار گرفت، اداره می شود.

یکی دیگر از اعضای برجسته این گروه ضربت، بنیانگذار و رئیس ائتلاف جنگ طلب واندنبرگ، الیوت آبرامز است که به عنوان مدیر ارشد امور خاور نزدیک و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی در دوره بوش از سال 2002 تا 2009 و اخیرا در قامت فرستاده ویژه ونزوئلا و ایران در دوره ترامپ فعالیت داشت. از قضا، آبرامز، که همچنین به عنوان مدیر ارشد دموکراسی شورای امنیت ملی در زمان بوش خدمت می کرد، نقش کلیدی در حمایت از درگیری مسلحانه رقیب اصلی حماس، فتح، در سال 2007 پس از پیروزی حماس در انتخابات 2006 فلسطین داشت. تلاش برای درگیری مسلحانه باعث یک جنگ داخلی کوتاه اما خونین در غزه شد که در نهایت به تحکیم قدرت حماس در نوار منجر گشت. به نوشته ریسپانسیبل استیت کرفت، اریک ادلمن (بازنشسته)، چهارمین عضو گروه ضربت، به عنوان معاون اصلی مشاور امنیت ملی چنی از سال 2001 تا 2003 و سپس به عنوان معاون وزیر دفاع در امور سیاست، سمت شماره سه در پنتاگون، در زمان رامسفلد و جانشین او خدمت کرد. رابرت گیتس، از سال 2005 تا 2009، زمانی که نیروهای آمریکایی برای مهار مقاومت عمدتا سنی ها در برابر اشغالگری ایالات متحده در عراق تلاش می کردند، فعالیت داشت.

خواب آشفته شاهین‌های جنگ طلب برای غزه!

خواب آشفته نئوکان ها

این چهار مرد علاوه بر همکاری با بوش مدت‌هاست با گروه‌های نومحافظه‌کار به شدت طرفدار اسرائیل در ارتباط بوده‌اند و در هیئت‌های مدیره یا در سمت‌های مشاوره برای سازمان‌ها و اتاق‌های فکری مانند موسسه هادسون، بنیاد دفاع از اسرائیل خدمت کرده‌اند. چنین گروه‌هایی سیاست‌هایی را ترویج می‌کنند که عموماً با سیاست‌های حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همسو بوده است.بنابراین، «یافته‌های کلیدی» گزارش به عنوان ملاحظات اولویت دارند، این مولفه ها عبارتند از، احیای نیازهای بازدارندگی و امنیتی اسرائیل، هم برای مردم و هم برای جایگاه این بازیگر به عنوان یک متحد قدرتمند منطقه‌ای و دوم، کنار زدن حماس به عنوان یک نیروی نظامی و حکومتی و محافظت در برابر تشکیل مجدد آن از طریق ادامه آزادی عمل اسرائیل علیه این گروه و جهاد اسلامی فلسطین. طبق این گزارش پیشنهادی ادعایی ایالات متحده باید کشورهایی را که نقش اسرائیل در منطقه را می‌پذیرند، مشارکت دهد و «باید کمک‌های بشردوستانه و کمک به بازگرداندن خدمات ضروری و بازسازی جامعه مدنی غزه در اولویت قرار بگیرد». فعالیت های این نهاد باید توسط هیئت بین المللی متشکل از 3 تا 7 نماینده از کشورهای کلیدی حامی تراست، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگران اداره شود. حداقل یکی از موارد قابل توجه از این فهرست، قطر است که ده ها میلیارد دلار کمک به غزه در دهه گذشته ارائه کرده است.

در انعکاس کمپین بعث‌زدایی واشنگتن در عراق اشغالی، این گزارش تاکید ویژه‌ای بر تلاش‌های «رادیکال‌سازی» دارد. بر اساس این گزارش، «تراست» با درک این موضوع ادعایی که «مواضع حماس کار اصلاح و بازسازی غزه را پیچیده کرده است»، باید بر برنامه‌ای بلندمدت جهت ریشه‌کن کردن رسانه‌ها و مدارس تمرکز کند. این گزارش مدعی است که دیاسپورای غزه باید در کنار اعضای عرب تراست که تجربه عملی در تلاش های موفق در جوامع خود دارند، نقش فعالی در توسعه و اجرای این طرح ها داشته باشد. چنین تلاش‌هایی در غزه می‌تواند «الگویی برای تشویق برنامه‌های مشابه در غزه باشد که برای احیای راه‌حل معتبر دو کشور ضروری است». کارگروه از تراست می‌خواهد با تلاش‌های دیگر دولت‌ها و با تلاش‌های سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، هماهنگ باشد. مفاد این گزارش همچنین بیانگر این ادعاست که همه این تلاش‌ها باید در چارچوبی کلی‌تر ازجمله «محدود کردن حزب‌الله و ازسرگیری پیشرفت در جهت عادی‌سازی اسرائیل و عربستان سعودی» دنبال شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان