بشار اسد: مردم فلسطین نه کشوری دارند و نه ارتشی/ نمی‌توانیم امید زیادی به وضعیت اعراب داشته باشیم


بشار اسد: مردم فلسطین نه کشوری دارند و نه ارتشی/ نمی‌توانیم امید زیادی به وضعیت اعراب داشته باشیم

اقتصادنیوز: بشار اسد در مصاحبه‌ با روزنامه نگار روس بر حقانیت مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با ولادیمیر سولوویف، روزنامه نگار روس توضیح داد که کوچکترین توجیهی در گذشته و یا در حال حاضر وجود ندارد که اسرائیل علیه فلسطینی‌ها از زور استفاده کند، برخلاف مردم فلسطین که از خود دفاع می‌کنند، آنها ​‌می‌توانند با اعمال قدرت برای حفاظت از جان فرزندانش استفاده کنند.

وی گفت: مردم فلسطین یک کشور نیستند، بلکه گروه‌هایی از غیرنظامیان هستند که دارای سلاح مقاومتند و نه کشوری دارند و نه ارتشی، بنابراین نمی‌توان طرفین اسرائیلی و فلسطینی را در این مورد مقایسه کرد.

خبر مرتبط
استعفای مقامات نظامی ارتش اسرائیل در میان جنگ غزه

رسانه‌های عبری اعلام کردند که برخی از مقامات نظامی اسرائیلی استعفای خود را اعلام کرده‌اند.

اسد خاطرنشان کرد: فشار غرب به نفع اسرائیل در تصمیمات اعراب وجود دارد و این واقعیتی است که همه ملت‌های عرب می‌دانند، بنابراین در حالی که در کنار فلسطینی‌ها ایستاده‌ایم، نمی‌توانیم امید زیادی به وضعیت اعراب داشته باشیم. مردم غزه به سمت جنگ رفتند زیرا می‌دانستند هیچ کشور عرب یا غیرعرب، مسلمان یا غیرمسلمان وجود ندارد که از آنها دفاع کند، بنابراین لازم بود که آنها با دست خود از خودشان دفاع کنند.

رئیس جمهور سوریه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد که روسیه کشوری است که امروز سرنوشت جهان خواه ناخواه به آن بستگی دارد و این موضوع تنها به جنگ اوکراین مربوط نمی‌شود.

وی اشاره کرد: اگر ما به روسیه به عنوان کشوری نگاه کنیم که در کنار ما در سوریه در جنگ علیه تروریسم می‌ایستد، پس ما تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفته‌ایم، ما نمی‌توانیم به وضعیت روسیه به عنوان یک موضوع داخلی نگاه کنیم و این امر قطعی است، از نظر ما حضور یا حضور نداشتن فردی که تصمیم به ایستاگی در برابر تروریسم در سوریه را گرفته‌است، تاثیر زیادی دارد و مطمئناً ما از هر تغییری متاثر خواهیم شد و بنابراین نیازی به سوال نیست که فرد مورد نظر در این مورد کیست.

وی افزود: اگر در چارچوب موازنه بین‌المللی به روسیه نگاه کنیم، نمی‌توانیم نقش روسیه را از تصمیمات آن جدا کنیم، تصمیم‌های رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین همان تصمیماتی است که روسیه را به عرصه بین‌المللی و در نتیجه تعادل را به عرضه جهانی باز می‌گرداند.

اسد توضیح داد که روسای جمهور برای غرب، به ویژه ایالات متحده، مدیران اجرایی هستند، اما مالک نیستند. اما در مورد روسای جمهور اروپایی، آنها مدیران فرعی هستند که آنچه را که مدیر ارشد می‌خواهد اجرا می‌کنند و حق تصمیم گیری ندارند.

وی اشاره کرد با توجه به اینکه محاصره غرب علیه سایر کشورها، دلار را تضعیف می‌کند و منافع ما را در دراز مدت محقق می‌کند، گفت: من آن را بد نمی‌بینم، از نظر خودمان آن را احمقانه می‌بینم، اما بهتر است به آن ادامه دهند زیرا منافع جهانی ما را تامین می‌کند و منظورم سوریه و روسیه نیست بلکه در میان مدت و بلندمدت در خدمت منافع بیشتر کشورهای جهان خواهد بود.

اسد خاطرنشان کرد: زمانی که به منافع ملی و اصول خود پایبند باشید، ممکن است بهایی بپردازید و رنج بکشید و ممکن است در کوتاه مدت شکست بخورید، اما در دراز مدت با توجه به درس‌هایی که از طریق رابطه با آمریکا آموخته‌اید، پیروز خواهید شد.

وی افزود: همه نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند رابطه با غرب یک رابطه موقتی است، اگر به غرب هر چه می‌خواهد بدهید از شما استفاده می‌کند و از شما حمایت می‌کند، اما وقتی نقش شما تمام شد شما را به داخل سطل زباله می‌اندازد.

وی افزود: مساله ملی چیزی است که مردم را به هم نزدیک می‌کند و این اولین درس است: در ازای حمایت‌های خارجی چه غربی و چه غیرغربی، منافع ملی خود را معامله نکنید و دست از منافع ملی برندارید، منافع ملی اول، دوم، سوم و دهم و بعد از آنها روابط خارجی است.

رئیس جمهور سوریه در خصوص انتخابات آمریکا نیز خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و آمار می‌گویند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پیروز خواهد شد، اما ما همیشه می‌گوییم که روسای جمهور آمریکا شبیه هم هستند، هر 2 مدیر اجرایی هستند و هیچ‌کدام از این 2 سیاست‌گذار نیستند.

وی گفت: باید بپرسیم سیاستگذار اصلی که پشت پرده کار می‌کند او کیست؟ در واقع لابی‌ها، رسانه‌ها، بانک‌ها، سلاح‌ها و نفت و اینها هستند که در هر صورت پیروز خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سوریه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج