انتخابات مجلس بدون قطعی برگزار شد


انتخابات مجلس بدون قطعی برگزار شد

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با تدابیری که قبل انجام شد، انتخابات مجلس شورای اسلامی بدون قطعی و یا اختلال ارتباطی انجام شد.

انتخابات مجلس بدون قطعی برگزار شد

«رضا باقری اصل» در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران اکونومیست درباره فرایند برگزاری الکترونیکی انتخابات و چالش‌هایی که بر سر این راه قرار داشت، اظهار داشت: انتخابات ۲۵ زیرفرایند دارد که فقط یکی از آنها به رای‌گیری مرتبط است و ۲۴ فرایند مربوط به پیش از رای‌گیری و بعد از آن است.

وی افزود: در چند سال گذشته در برگزاری انتخابات تلاش شده که ۲۴ فرایند به جز رای‌گیری به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند. در ۲ سال نخست دولت سیزدهم تلاش کردیم که مفاهیم هوشمندسازی را وارد حوزه خدمات دولت کنیم که نمونه‌های موفق این هوشمندسازی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شده است.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: در به‌روزرسانی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اینکه افراد بتوانند از مدارکی مانند گواهینامه، کارت هوشمند ملی، گذرنامه و کارت پایان خدمت که از مراجع معتبر صادر می‌شود برای رای‌دهی استفاده کنند و درج مهر در شناسنامه رای دهندگان از فرآیندها حذف شد.

باقری اصل با بیان اینکه وزارت کشور با به‌روزرسانی دستگاه‌های رای گیری و همکاری وزارت ارتباطات برای برخط سازی فرایند زمینه‌های حذف مهر بر شناسنامه را فراهم کرد، بیان کرد: این مرحله از کار ۵ گام داشت. اول صحت‌سنجی کدملی، دوم احراز سنی کدملی، سوم زنده سنجی کدملی درج شده و چهارم احراز عدم رای دهی در همان شعبه و پنجم استعلام عدم رای دهی در سایر صندوق‌ها در کل کشور است.

وی ادامه داد: در این بین فقط گام پنجم بود که نیازمند استعلام برخط بود و نیاز داشتیم که تمام دستگاه‌های احراز هویت به یکدیگر متصل شود تا بتوانیم در شبکه کل کشور احراز کنیم که فرد در شعبه دیگر رای نداده است؛ بنابراین برای اولین بار با پوشش مطلوبی امکان رای دهی تکراری حذف شد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: با تلاش‌های و پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط وزارت کشور و وزارت ارتباطات در این دوره رای‌گیری فرایندها به شکلی پیش رفت که هیچ تاخیری در فرآیندهای استعلام برخط گزارش نشد و کیفیت ۹۹ درصدی اتصال به شبکه در این انتخابات به دست آمد. ما قول ۹۸ درصد پوشش را داده بودیم که از این عدد نیز عبور کردیم. آن کمتر از یک درصد هم مربوط به صندوق‌های سیاری بود که در آبادی‌های زیر ۲۰ نفر بدون دسترسی به زیرساخت بودند یا شعبی که به‌واسطه حوادث طبیعی نظیر سیل به واسطه قطع برق اتصال داشتند.

حوادثی که در رای‌گیری رخ می‌دهد

باقری اصل در خصوص حوادثی که در این شکل رای‌گیری رخ می‌دهد، تصریح کرد: اجرای چنین پروژه‌ای در سطح ملی سه ریسک اصلی را در پی دارد. نوع اول بحران‌های طبیعی مانند سیل، بارش برف و کولاک که باعث می‌شود که در برخی مناطق لینک ارتباطی یا برق رسانی به تجهیزات ارتباطی میسر نباشد. نوع دیگر حوادث غیرطبیعی است که ممکن است به واسطه کارهای عمرانی در سطح کشور رخ دهد، مثلاً با حفاری یک منطقه، بخشی از فیبرنوری قطع می‌شد که تلاش شد تا این موضوع مدیریت شود، البته رخ دادهایی هم از این دست به واسطه تخلف پیمانکاران داشتیم.

وی ادامه داد: دسته دیگر حوادث تخریبی و عامدانه بود که از این دست خرابکاری‌ها نیز وجود داشت، البته برای تمام این اتفاقات تدبیر شده بود. نخست اینکه تیم‌های متشکل از نیروهای فنی شرکت زیرساخت، اپراتورها و تیم‌های نظارتی از ابتدای هفته در آماده‌باش کامل برای حل کردن رخدادهای احتمالی بودند. قدم مهم دیگر ایجاد لینک‌های جایگزین بود که به محض قطعی در یک مسیر، مسیر جدید با کیفیت بالا جایگزین می‌شد. البته در روز انتخابات خیلی کم پیش آمد که درگیر چنین حوادثی شویم.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: از قبل انتخابات تیم‌های تعمیر فیبرنوری تجهیز و آماده اعزام شدند و در هر استان تیم‌هایی آماده بودند تا اگر مشکلی پیش آمد سریع آن را حل کنیم. این باعث شد که انتخابات بدون قطعی عمده ارتباطی برگزار شود. در کنار همه اینها در شهرهای ملایر، قم، آبادان، رشت و خمام نیز فرآیند رای‌دهی الکترونیکی نیز با موفقیت اجرایی شد که می‌تواند به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

زیرساخت لازم برای رأی‌گیری را به صورت هوشمند وجود دارد

باقری اصل در پاسخ به این سوال که می‌توان در آینده فرایند رأی‌گیری را به صورت هوشمند انجام داد، گفت: امروز فرایندهای زیادی مانند ثنا قوه قضاییه و سجام بورس و حتی افتتاح حساب و اخذ تسهیلات در برخی بانک‌ها به صورت هوشمند انجام می‌شود که نشان می‌دهد زیرساخت لازم برای این کار وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این انتخابات و با احراز هویت برخط ۹۹ درصدی نشان دادیم که گزاره «ایران متصل» واقعی است و این حاصل پوشش مطلوب نقاط ارتباطی در سطح کشور است و در دولت سیزدهم حدود هفت هزار روستا به اینترنت متصل شدند باعث شد امکان دسترسی برخط در سطح کشور فراهم شود.

انتخابات در بستری امن و بدون اختلال ارتباطی برگزار شد

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای مفهوم ایران متصل کار بزرگی انجام شده و محک‌زنی بزرگی صورت گرفته است. اگرچه برای توسعه پهن‌باند در کشور با این شاخص‌هایی که وزیر ارتباطات مدنظر دارد کار زیادی پیش رو داریم تا وعده وزارت ارتباطات برای دستیابی به سرعت‌های چند مگابیتی در سراسر کشور محقق شود.

باقری اصل درباره فعالیت‌هایی که انجام شد تا بتوان انتخابات را در بستری امن و بدون اختلال برگزار کرد، گفت: جدا از زحماتی که در ستاد انتخابات کشور و توسط وزارت کشور و سایر اعضای ستاد انجام گرفت وزارت ارتباطات به عنوان عضو ستاد در حوزه ماموریت خود یک سازماندهی گسترده را در سطح کشور انجام داد و جدا از ستاد وزارت خانه در سطح کشور با محوریت ادارات کل ارتباطات، سازمان تنظیم و شرکت زیرساخت و همراهی اپراتورها تلاش شد تا با پایش لحظه‌ای و هماهنگی انجام گرفته در استان‌ها خللی در برگزاری برخط انتخابات رخ ندهد و انتخابات بدون مشکل و با کیفیت بالا برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه