انتقاد تولیدکنندگان از وقفه در برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه


روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طرح مقابله با پوشاک قاچاق با وقفه همراه شده است؛ اگرچه برخی مسئولان مرتبط با این موضوع بر استمرار آن تاکید کردند، اما برخی شنیده‌ها نشان از آن دارد که برخی توزیع کنندگان پوشاک به دلیل فرارسیدن بازار شب عید خواهان توقف آن طرح در این بازه زمانی شدند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ صبح روز قبل، «مجید افتخاری» عضو هیئت رئیسه اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با یکی از رسانه‌‎ها از توقف طرح مقابله با پوشاک قاچاق در سطح عرضه خبر داده بود. خبری که بعد از گذشت چند ساعت از انتشار آن، با ارسال نامه‌ای سوی «سعید جلالی قدیری» دبیر این اتحادیه به «احمدرضا رادان» فرمانده فراجا به صورت رسمی تایید شد.

انتقاد تولیدکنندگان از وقفه در برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در آن نامه از فرمانده فراجا خواستار برخورد مستمر، موثر و مستقیم با پوشاک قاچاق در سطح عرضه و بازار شده بود.


گفتنی است؛ ساعاتی پس از آن مکاتبه، «حجت‌الله مهدوی» دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از ادامه مبارزه با این پدیده در خبر داد، اما نکته قابل تاملی که باید به آن توجه داشت این است که چه فرد و یا افرادی پس از ماه‌ها اصرار و پیگیری تولیدکنندگان پوشاک برای مقابله با کالای قاچاق و همچنین اجابت درخواست آن‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی خواهان توقف این امر در بازار پوشاک شب عید بودند.


حذف کالای قاچاق، ضامن رشد صنعت پوشاک


«سعید جلالی قدیری» دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون چرایی وقفه در مقابله با پوشاک قاچاق در سطح عرضه اظهار کرد: در خصوص این مورد بعضاً فشار‌هایی از سوی برخی ذی‌نفعان حوزه پوشاک به وزارت کشور وارد آمد که در نهایت منجر به ایجاد وقفه در پیشبرد طرح مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه شد.


دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: با توجه با تجربه موفق سال‌های ۹۷ و ۹۸ و همچنین تاثیر برخورد‌ها با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق بر رشد صنعت پوشاک، این انتظار می‌رفت که با اجرای مجدد آن طرح، وضعیت بازار و صنعت پوشاک کشور قدری بهبود پیدا کند.


وی تصریح کرد: در آن بازه زمانی صنعت پوشاک به دلیل برخورد جدی با کالا‌های قاچاق، رشد ۲۵ درصدی را هم در تولید و هم در سرمایه‌گذاری شاهد بود؛ لذا، این مسئله بیان‌گر آن است که در صورت برخورد مستمر، موثر و مستقیم با پوشاک قاچاق، این صنعت می‌تواند رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت برساند.


ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحت تاثیر فشار‌ها قرار نگیرد


قدیری تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان دستگاه متولی مقابله با این مسئله نباید تحت تاثیر فشار کسانی قرار بگیرد که ممکن است منافعشان در عرضه پوشاک قاچاق نهفته باشد. طبیعتاً با ادامه این برخورد‌ها منافع تعدادی از عرضه‌کنندگان کالای قاچاق به خطر خواهد افتاد.


دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از ذی‌نفعان عرضه‌کننده کالای قاچاق در دل بخش توزیع پوشاک قرار دارند. حوزه پوشاک به دو بخش تولید و توزیع تقسیم می‌شود. در حال حاضر همه تولیدکنندگان مخالف ادامه حضور پوشاک قاچاق در سطح بازار هستند، زیرا تداوم عرضه چنین پدیده‌ای کسب و کار آن‌ها را با خطرات جدی همراه می‌کند.


وی افزود: در طرف مقابل تولیدکننده، این توزیع کننده است که نسبت به مقابله با پوشاک قاچاق اعتراض می‌کند، زیرا برخی از آن‌ها از محل فروش این قبیل اجناس ارتزاق می‌کند؛ لذا، طبیعی است که با اجرای چنین طرحی به مخالفت بپردازد.


بخش توزیع، مخالف مقابله با پوشاک قاچاق


قدیری متذکر شد: در چنین شرایطی توزیع کنندگان پوشاک قاچاق برای این که منافعشان به خطر نیفتد، شروع هیاهو کرده و سعی می‌کنند با ایجاد حجمه، افکار عمومی جامعه را در اختیار خود قرار دهند.


دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد: مقابله با پوشاک قاچاق باید مستمر باشد و نباید به هر بهونه‌ای با وقفه همراه شود.


وی با اشاره به نامه ارسال شده به فرمانده فراجا، گفت:اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با ارسال آن نامه، ضمن تشکر از فرماندهی فراجا برای مقابله جدی با پوشاک قاچاق در سطح عرضه، خواهان استمرار برخورد‍‌های سخت با کالای قاچاق این حوزه شد.

استمرار، رمز موفقیت مبارزه با کالای قاچاق


قدیری خاطرنشان کرد: شدت برخورد با پوشاک قاچاق مهم نیست، بلکه استمرار آن حائز اهمیت است. توقف طرح مقابله با پوشاک قاچاق صرفاً باعث ناامیدی تولیدکنندگان و جری‌تر شدن قاچاقچیان می‌شود. برخورد مقطعی پوشاک قاچاق نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی تولیدکنندگان به دولت نخواهد داشت.


دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مواردی در فضای مجازی دیده می‌شود که برخی از فروشندگان پوشاک قاچاق از وقفه ایجاد شده در امر مبارزه با کالای قاچاق سوء استفاده کرده و آن را یک اقدام نمایشی عنوان کرده اند.

انتقاد تولیدکنندگان از وقفه در برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضهتولیدکننده یا توزیع‌کننده، ترجیح دولت کدام است؟


مطالبه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک برای مقابله جدی و در عین حال مستمر با کالا‌های قاچاق از مدت‌ها قبل توسط اعضای این اتحادیه و همچنین دیگر فعالان این صنعت در جلسات و همایش‌های متعددی در حضور مقامات دولت بیان شده است، اما در نهایت پس ماه‌ها تلاش، این مطالبه از ابتدای بهمن ماه امسال تحقق یافت.


هنوز دو ماه از زمان شنیده شدن این مطالبه نمی‌گذرد که با فشار برخی افراد فعال در بخش توزیع پوشاک، اجرای این طرح با وقفه همراه شد. اگرچه مسئولان مربوط به این بخش مدعی آن هستند که برخورد جدی با پوشاک قاچاق همچنان ادامه دارد، اما بعید نیست که با فرارسیدن مناسب‌های دیگری همچون بازار شب عید دولت در مقابل بخش توزیع یک کالا کوتاه بیاید. حال باید دید که در امر مبارزه با کالای قاچاق ترجیح دولت تولید کننده است یا توزیع کننده.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج