روحانی و لاریجانی دعوت انتخاباتی نمی‌کردند، درصد مشارکت چقدر می‌شد؟


روحانی و لاریجانی دعوت انتخاباتی نمی‌کردند، درصد مشارکت چقدر می‌شد؟

فعال سیاسی اصولگرا گفت: در یکی دو هفته آخر برخی از جریانات سیاسی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند و یک مقدار آمار مشارکت بالا رفت، اما فکر می‌کنم اگر این دعوت‌ها از جمله دعوت‌هایی که آقایان روحانی و لاریجانی انجام دادند، نبود، مشارکت در انتخابات با ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از آمار اعلامی برگزار می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به نتیجه رخ داده در انتخابات آیا آماری که از مشارکت مردم در انتخابات به دست آمد قابل پیش بینی بود، گفت: جریانی که رأی آورده رأی ۸ سال پیش را آورد و جریانی که رأی نیاورد، به دلیل عدم حضور اکثریت مردم در انتخابات شکست خورده است. به نظرم عدم حضور اکثریت مردم در انتخابات قابل پیش‌بینی بود؛ نظرسنجی‌ها هم این روند را تأیید می‌کرد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: حتی به نظرم در یکی دو هفته آخر برخی از جریانات سیاسی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند و یک مقدار آمار مشارکت بالا رفت، اما فکر می‌کنم اگر این دعوت‌ها از جمله دعوت‌هایی که آقایان روحانی و لاریجانی انجام دادند، نبود، مشارکت در انتخابات با ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین‌تر از آمار اعلامی برگزار می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم را چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: به نظرم هنوز زود است که وارد رویکرد شویم. به دلیل رأی آوردن دو تا سه نفر در تهران که افراد تندرو و غیرمنطقی هستند،‌ دلیلی ندارد که از الان بگوییم مجلس بعدی مجلس تندرویی است. باید صبر کرد، چون بالاخره در جبهه پایداری هم آدم‌های خوب وجود دارند که خیلی به این تندروی‌ها اعتقاد ندارند. بگذارید مجلس تشکیل شود و با اولین تصمیماتی که می‌گیرد، نتیجه را خواهیم گرفت. حالا دو نفر در تهران رأی آوردند و می‌خواهند خودشان را قیم این ملت و بقیه مجلس بدانند، بهتر است درباره‌ آن قضاوت نکنیم.

مهاجری در پاسخ به این سوال که برخی این تحلیل را دارند که با توجه به عدم جایگاه مناسب قالیباف در رای آوری این احتمال وجود دارد که کرسی ریاست مجلس از دست او رها شود چقدر این موضوع را محتمل می‌دانید، گفت: چهره‌ای که بتواند ریاست مجلس را برعهده بگیرد، واقعا وجود ندارد. بنابراین به احتمال زیاد ناگزیر هستند که به شخصیتی مثل آقای قالیباف که به نظر من خود او هم جزو شخصیت‌های درجه دوم و سوم کشور است، تن بدهند. همچنین قطعا این امکان وجود ندارد که اعتبارنامه او را رد کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که رهبری از اول سال تا قبل از برگزاری انتخابات بر مشارکت در انتخابات اصرار موکدی داشتند. با توجه به آمار ۴۱ درصد مشارکت با توجه به تاکید رهبری مبنی بر پرشور بودن انتخابات آیا این موضوع اجرایی شد، گفت: مقام‌معظم رهبری از اوایل فروردین که در حرم رضوی سخنرانی کردند درباره مشارکت تاکید فراوانی داشتند. مشارکت فقط به مردم برنمی‌گشت، به مسئولان سیاسی کشور هم برمی‌گشت. به ویژه دولت که بتواند کارهایی انجام بدهد تا امید مردم به آینده زیاد شود و به شورای نگهبان و نهادهای نظارتی و به احزاب سیاسی که مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند.

وی افزود: وقتی رهبری این موارد را فرمودند ظاهرا مسئولان دولت و شورای نگهبان فرمایشات ایشان را نشنیدند و هیچ اتفاقی نیفتاد. مجموعه سیاسی کشور هم برای امیدوار کردن مردم کاری نکرد. مردم از چه ناامید شده بودند؟ از اینکه احساس می‌کردند رأی دادن‌شان هیچ فایده‌ای ندارد و به راحتی می‌شود رئیس‌جمهوری با ۲۴ میلیون رای بیاید، یک برجام بیاورد و اقلیتی در کشور وجود داشته باشند تا بتوانند به راحتی زیر او لگد بزنند یا در سال ۱۳۹۹ یک مجلسی قانونی تصویب کند تا کل برجام را هوا کند. مردم وقتی می‌بینند چنین اتفاقاتی می‌افتد و می‌تواند رأی مردم را ظرف ۵ دقیقه از بین ببرد از رای دادن بی‌انگیزه می‌شوند.

مهاجری در پاسخ به این سوال وزیر کشور که اعلام کرد آمار رای سفید و باطله ۵ درصد بود تحلیل شما درباره این میزان رای باطله چیست، گفت: با در نظر گرفتن فاصله بین رأی اول مردم تهران و کل آرای مأخوذه در تهران رأی باطله‌منهای ۱۰ تا ۲۰ درصد است. رقم رأی باطله همان رقم ۱۰ تا ۱۵ درصد است که آمار آن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ درصد بود که به نظر می‌رسد در انتخابات امسال تاحدود ۲۰ درصد پیش رفته است.

وی افزود: آقای وحیدی به دنبال این باشند که چرا باید اینقدر بین افرادی که آمدند پای صندوق و رأی دادند و آرایی که برای کاندیداها خوانده شده است، تفاوت وجود داشته باشد. وقتی در تهران یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند و نفر اول ۵۰۰ هزار رای به دست آورد، این فاصله یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را چطور توجیه می‌کنند؟ همه این تعداد به خاطر تعدد آرا نیست، بخش‌ عمده‌ای به خاطر آرای باطله است.

مهاجری در پاسخ به این سوال که ما در انتخابات این دوره شاهد عدم لیستی رای دادن مردم بودیم. یعنی به صورت ترکیبی از چند لیست به نامزدهای مورد نظر خود رای دادند. تحلیل شما درباره این موضوع چیست، گفت: من معتقدم خیلی از مردم لیستی رأی دادند اما فقط یک لیست نبوده و ۴ لیست بوده است. حالا اینکه مردم به همه ۳۰ نفر یک لیست رأی داده باشند آن بحث دیگری است. معتقدم حدود ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر در تهران کاملا لیستی رأی دادند. آن لیستی که آقای نبویان در آن نفر اول می‌شود، جزو ۴ لیست بوده و همه کسانی که در آن ۴ لیست بودند رای دهندگان به‌ آنها رأی دادند. چرا می‌گوییم لیستی رأی ندادند؟ شاید به ۳۰ نفرشان رأی ندادند اما به ۱۵ نفرشان رأی دادند.

منبع : ایلنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی