ابزار افت حباب سکه طلا در بازار چیست؟


ابزار افت حباب سکه طلا در بازار چیست؟

به گفته یک اقتصاددان حباب قیمتی سکه طلا در بازار زمانی رخ می‌دهد که بازار‌ شفاف نباشد، در بازاری که رقابت کامل وجود دارد منابع به صورت بهینه تخصیص می‌یابد و قیمت‎‌ها نیز منصفانه‌تر است.

ابزار افت حباب سکه طلا در بازار چیست؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در تشرح وضعیت بازار سکه طلا، اظهار داشت: حباب قیمتی زمانی رخ می‌دهد که بازار‌ها شفاف نباشند و بازارساز‌ها نیز سعی می‌کنند با ایجاد تقاضای هیجانی قیمت را بالا ببرند که در این وضعیت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران می‌تواند کارساز باشد.


این استاد دانشگاه در ارزیابی عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اظهار داشت: عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بازار سکه را به سمت واقعی شدن پیش می‌برد و از این طریق متقاضیان می‌توانند نیاز واقعی خود را تامین کنند.


وی معتقد است: عرضه سکه در مرکز مبادله‌ موجب کاهش قیمت سکه و حباب قیمتی می‌شود، ‌سکه با قیمت منصفانه‌تری در این مرکز عرضه می‌شود و به نوعی حباب قیمت آن هم کمتر و کوچک‌تر خواهد شد.


به گفته عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، در بازاری که رقابت کامل وجود دارد منابع به صورت بهینه تخصیص می‌یابد و قیمت‎‌ها نیز منصفانه‌تر است.


سعادت اضافه کرد: حباب قیمتی زمانی ایجاد می‌شود که ورود به بازار با محدودیت همراه باشد؛ ولی خوشبختانه همه افراد می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در سامانه اقدام به خرید سکه از مرکز مبادله ایران کنند؛ بنابراین امکان حضور تمامی مردم در حراج آن هم بدون وجود محدودیت از ویژگی‌های مثبت عرضه سکه در مرکز مبادله ایران است.


پیش‌بینی کاهش تورم نقطه به نقطه‌
این اقتصاددان به ‌ثبات ارزی ‌در یک‌ سال گذشته اشاره کرد و گفت: ازجمله اقدامات درست بانک مرکزی در یک سال گذشته توجه به اصل مهم ایجاد ثبات در اقتصاد است؛ موضوعی که نتیجه آن کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ثبات در بازار ارز است.


وی افزود: با توجه به مسیر تعامل با کشور‌های مختلف و دیپلماسی که دولت در پیش گرفت‌ آثار و عواید مطلوبی در ثبات اقتصادی و بازگشت ارز به کشور مشهود است.


سعادت گفت: ‌رایزنی‌ با رؤسای کل بانک مرکزی‌ کشور‌های مختلف منطقه تاثیر بسزایی در تامین منابع ارزی کشور داشته است و به این دلیل شاهد عملکرد بهتر صندوق توسعه ملی نیز هستیم.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: بی تردید با رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم، اما در صورتی که مسئولان ناظر بر تداوم برنامه‌هایی که مرتبط با ثبات اقتصادی است حرکت کنند، قطع به یقین دراین مسیر موفق خواهیم شد و شاهد ثبات بیشتر ارزی و اقتصادی خواهیم بود./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی