شرط بایدن برای امضای قانون ممنوعیت تیک تاک


شرط بایدن برای امضای قانون ممنوعیت تیک تاک

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در صورتی که کنگره لایحه ممنوع شدن تیک تاک را تصویب کند، من آن را امضا خواهم کرد.

در حالی که چندی قبل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از پیوستن خود به شبکه اجتماعی تیک تاک خبر داد، روز گذشته اعلام کرد در صورتی که کنگره لایحه ممنوع شدن تیک تاک را تصویب کند، من آن را امضا خواهم کرد.

براساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد روز سه شنبه یا چهارشنبه (12 یا 13 مارس) هفته آینده درباره واگذاری شبکه اجتماعی تیک تاک رای گیری کند. کنگره این پیشنهاد را تحت شرایطی به رای می گذارد که برای تصویب آن به آرای مثبت دو سوم نمایندگان نیاز است.

بایدن اظهار کرد اگر نمایندگان کنگره این لایحه را تصویب کنند، من آن را امضا خواهم کرد. البته این لایحه سرنوشت نامعلومی در سنا خواهد داشت زیرا برخی سناتورها خواستار تغییراتی در آن هستند.

براساس این لایحه، شرکت بایت دنس غول بزرگ تکنولوژی چین و مالک تیک تاک، 165 روز یعنی حدود 6 ماه فرصت خواهد داشت تا تیک تاک را واگذار کند. اگر بایت دنس از انجام این کار خودداری کند، فروشگاه های عرضه اپلیکیشن که توسط گوگل، اپل و دیگر شرکت های فناوری راه اندازی شده اند، دیگر نمی توانند به صورت قانونی تیک تاک را به کاربران معرفی کرده و یا از سرویس های میزبانی وب برای اپلیکیشن های ساخت بایت دنس، پشتیبانی کند.

در همین حال وزارت دادگستری آمریکا خطاب به کمیته انرژی و بازرگانی کنگره گفت: یک لایحه واگذاری بهتر از لایحه ممنوعیت تیک تاک است و دولت را در موقعیت قانونی قوی تری قرار می دهد.

در همین حال دونالد ترامپ رقیب احتمالی جو بایدن در انتخابات نوامبر 2024، با اشاره به ممنوعیت استفاده از تیک تاک گفت: اگر شما از شر تیک تاک و فیسبوک خلاص شدید، کسب و کار آنها دو برابر خواهد شد. من نمی خواهم کار فیسبوک بهتر شود.

شرط بایدن برای امضای قانون ممنوعیت تیک تاک

ترامپ پیشتر شرکت مادر فیسبوک به نام متا را برای مسدود کردن دسترسی او به فیسبوک و اینستاگرام پس از برداشتن دو پست او از این شبکه های اجتماعی در پی شورش 6 ژانویه 2021 و حمله به ساختمان کنگره، مورد انتقاد قرار داد. حساب کاربری ترامپ در فیسبوک در فوریه سال گذشته بار دیگر فعال شد. اما ترامپ اعلام کرد که دیگر قصد فعالیت در این شبکه را ندارد و در شبکه اجتماعی خود به نام تروث سوشیال فعالیت خواهد کرد.

کمپین ترامپ و شرکت متا تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده اند.

ترامپ در سال 2020، قصد داشت استفاده از اپلیکیشن تیک تاک و شرکت مادر آن به نام وی چت را ممنوع کند اما دادگاه عالی آمریکا مانع از این کار شد.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در اوت سال 2020 با صدور یک فرمان اجرایی اعلام کرد که جمع آوری اطلاعات کاربران توسط تیک تاک این امکان را به حزب کمونیست چین خواهد داد تا به اطلاعات شخصی و حقوقی مردم آمریکا دسترسی داشته باشد و به طور ویژه دولت چین می تواند موقعیت کارمندان فدرال را تعقیب کرده و دست به عملیات های جاسوسی بزند.

در همین حال تیک تاک که بارها اعلام کرده که اطلاعات کاربران آمریکایی خود را در اختیار دولت چین نمی گذارد، معتقد است، این لایحه معادل ممنوعیت استفاده از تیک تاک است.

این در حالی است که مشخص نیست که اگر پکن با فروش تیک تاک موافقت کند، آیا تیک تاک ممکن است در 6 ماه واگذار شود یا خیر.

شرکت بایت دنس اظهار کرد اقدام کنگره برای ممنوعیت استفاده از تیک تاک تلاش برای محروم کردن 170 میلیون آمریکایی از حق قانونی شان در آزادی بیان است. این رقم سال قبل 150 میلیون نفر بوده است.

در همین حال کمپین انتخاباتی جو بایدن در تاریخ 11 فوریه برای تشویق و جلب آرای رأی‌دهندگان جوان، به شبکه اجتماعی تیک‌تاک پیوست.

مشاوران کمپین بایدن در بیانیه‌ای اعلام کردند این کمپین به دیدار با رأی‌دهندگان هرجا که آنها باشند، از جمله در اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تروث سوشیال که مالک آن دونالد ترامپ است، ادامه می‌دهد.

یکی از مقامات کمپین بایدن افزود: این کمپین اقدامات احتیاطی پیشرفته امنیتی را برای ابزارهای الکترونیکی خود که به‌روی آنها تیک‌تاک نصب می‌شود، اتخاذ می‌کند و موضوع پیوستن آنها به تیک‌تاک جدا از بررسی‌های امنیتی در حال انجام به‌روی این اپلیکیشن است.

پیوستن کمپین بایدن به تیک‌تاک ازآن‌جایی حائز اهمیت است که مالک این اپلیکیشن، غول بزرگ تکنولوژی چینی «بایت دنس»، به‌علت نگرانی‌های احتمالی امنیت ملی، در آمریکا تحت‌نظر است. برخی قانون‌گذاران آمریکایی مدت‌هاست خواستار ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن به‌دلیل نگرانی از دسترسی احتمالی دولت چین به اطلاعات کاربران آن و یا تحت‌تأثیر قرار دادن چیزهایی که کاربران در این اپلیکیشن می‌بینند، هستند.

این در حالی است که ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024، هیچ حساب کاربری در تیک‌تاک ندارد.

در همین حال سال گذشته دولت بایدن نهادهای این کشور را ملزم به حذف اپلیکیشن تیک‌تاک از تلفن‌های همراه و دیگر ابزار الکترونیکی کارمندان دولتی و فدرال کرده بود.

به‌گفته دولت چین، جمع‌آوری داده‌های تیک‌تاک اقدامی استاندارد است که توسط هزاران برنامه در سراسر جهان صورت می‌گیرد و اقدامات واشنگتن در متهم کردن تیک‌تاک "سوءاستفاده آشکار" از قوانین مربوطه است.

سپس گروهی از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جو بایدن خواستند تا حساب کاربری کمپین خود در شبکه اجتماعی تیک تاک را به دلیل نگرانی های امنیتی غیرفعال کند.

آنها در نامه ای اظهار کردند بایدن خطرات امنیت ملی شبکه اجتماعی تیک تاک را نادیده گرفته است. حال دولت چگونه می تواند به مردم آمریکا درباره خطرات این اپلیکیشن هشدار بدهد در حالی که رئیس جمهور از آن استفاده می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی