پیش بینی بورس دوشنبه 21 اسفند 1402


پیش بینی بورس دوشنبه 21 اسفند 1402

سایه اختلال هسته معاملات فرابورس، تاثیری منفی بر روند کلی بازار سهام داشته است. در نهایت، عصر روز یکشنبه، این مشکل فنی که توضیح دقیقی درباره آن وجود نداشته است برطرف شد و به نظر می‌رسد بازار به روال مثبت خود بازگردد.

پیش بینی بورس دوشنبه 21 اسفند 1402

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.16 درصدی، معادل سه هزار و 524 واحد، در ارتفاع دو میلیون و 160 هزار و 224 واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن، به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی هم‌جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 0.13 درصدی (معادل 970 واحد)، در ارتفاع 738 هزار واحدی قرار گرفت.


تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز یکشنبه، چهار هزار و 247 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دومین روز هفته را هم 6.9 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.


همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آن‌ها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز یکشنبه بورس از خروج 124 میلیارد و 500 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.


پس از وقفه‌ای دو روزه، معاملات فرابورس بعد از ظهر روز یکشنبه استارت خورد. بازار سرمایه در آغاز چهارمین هفته اسفند‌ماه، با مشکل فنی هسته معاملات فرابورس مواجه بوده است. ارزش و حجم معاملات طی روزهای شنبه و یکشنبه، به واسطه متوقف بودن معاملات نمادهای فرابورسی کاهش چشمگیری داشت.
فرابورس به علت آنچه بروز اشکال فنی در زیرساخت فنی سامانه معاملات بیان شده است، دو روز معاملاتی به کما رفت. سهامداران در این بین تنها شاهد پیام‌های اطلاع رسانی ناظر بودند و عملا برنامه و تصمیمات اهالی تالار شیشه‌ای مختل شده بود. فارغ از موضوع توقف معاملات نمادها، این نوع از ریسک‌های بازار، مجددا به بی‌اعتمادی نسبت به بازار سهام دامن می‌زند که اتفاق خوبی برای بازار نیست.


روز شنبه، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و عملیات بازار فرابورس ایران اعلام کرد، ساعت شروع سفارش گیری و انجام معاملات بازارهای فرابورس متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. با این وجود، تابلو معاملات نمادهای فرابورسی تا پایان روز تغییری نکرد!

از نکات عجیب این ماجرا آن است که همچنان پس از دو روز توقف کلیه نمادها، پاسخ سوالات سهامداران مشخص نیست. سوالاتی از این دست که قطعی هسته معاملات فرابورس به چه دلیل بود و وضعیت سهامدارانی که می‌خواهند دارایی خود را نقد کنند چه می‌شود؟

در این بین هیچ اطلاعیه رسمی از سوی سازمان بورس در رابطه با توضیح علت قطعی منتشر نشده است. با این وجود پس از دو روز، در پیام ناظر حساب‌های سهامداران اطلاعیه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه با توجه به رفع اختلال فنی پیش آمده در بازارهای فرابورس ایران، دوره سفارش‌گیری در کلیه بازارها از ساعت 13:45 لغایت 14:00 بوده که در این بازه ایجاد، حذف یا ویرایش سفارشات امکان پذیر است و پس از آن، معاملات به صورت حراج پیوسته از ساعت 14:00 لغایت 17:30 برای تمامی بازارها ادامه خواهد داشت.»

با این وجود، در برخی از سامانه‌های معاملاتی فرآیند ارسال و ثبت سفارش به درستی انجام نشد. از سوی دیگر مجموعه این اتفاقات، منجر به آن شد که آمار و اطلاعات بازار سهام با نقص مواجه شود.


پس از اطلاعیه‌های متعدد در نهایت معاملات فرابورس از بعد از ظهر یکشنبه استارت خورد. کارشناسان معتقدند اختلال هسته معاملاتی فرابورس، تاثیر منفی بر معاملات کلیت بازار داشته و از دوشنبه، انتظار می‌رود این روند بهبود یابد.

از این رو، احتمالا چهره نقشه بازار در روز میانی هفته، سبز شود و ارزش معاملات نیز به سطوح هفته گذشته بازگردد./تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !