طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها


طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و عطش در ماه رمضان چیست؟ برای برخی روزه‌داران احساس عطش و تشنگی بعد از صرف وعده افطار هم باقی می‌ماند و برای رفع عطش و خشکی دهان به آب یخ پناه می‌برند. اما جالب است بدانید یکی از بدترین نوشیدنی‌ها...

بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و عطش در ماه رمضان چیست؟ برای برخی روزه‌داران احساس عطش و تشنگی بعد از صرف وعده افطار هم باقی می‌ماند و برای رفع عطش و خشکی دهان به آب یخ پناه می‌برند. اما جالب است بدانید یکی از بدترین نوشیدنی‌ها بعد از افطار آب یخ و سرد است که اتفاقا عطش و تشنگی را برطرف نمی‌کند بلکه صرفا دمای بدن را برای چند دقیقه پایین می‌آورد. در این مقاله مجله فیدیلیو به شما می‌گوییم بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع عطش و تشنگی مناسب ماه رمضان چیست و آب کدام میوه برای رفع تشنگی فرد روزه‌دار خوب است. همچنین بدترین نوشیدنی‌ها که شما را تشنه‌تر می‌کنند را هم به شما معرفی می‌کنیم.

چطور با آب میوه و نوشیدنی‌های سنتی و مدرن تشنگی بعد از روزه را برطرف کنیم؟

اغلب روزه‌داران به دلیل عطش و تشنگی و خشکی دهان بلافاصله بعد از شنیدن صدای اذان روزه خود را با آب سرد باز می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید خوب است بدانید افطار کردن با آب یخ خطرات جدی برای بدن دارد و سلامت شما را تهدید می‌کند.

شوک به بدن، هضم نشدن غذا و نفخ معده، سردرد، آسیب به قلب، یبوست، مختل شدن روند هیدراته شدن بدن، کاهش اشتها و تحلیل رفتن انرژی بدن از جمله ضررهای نوشیدن آب سرد در اوایل زمان افطار است.

خبر بدتر این‌که چون در صورت نوشیدن آب خیلی سرد به‌صورت ناگهانی و بعد از تشنگی طولانی‌مدت، ممکن است عصبی که از معده به قلب کشیده شده است، دچار شوک شود. شوک ناگهانی به این عصب با مصرف آب سرد، ممکن است حتی باعث مرگ شود.

اما برای رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان چه کنیم که به محض رسیدن زمان افطار به نوشیدن آب یخ پناه نبریم؟ در ادامه این مقاله ما بهترین نوشیدنی‌ها و شربت‌هاا برای رفع عطش در ماه رمضان را به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند در طول ساعات روزه بودن چندان تشنه نشوید و موقع افطار برای خوردن آب یخ ولع نداشته باشید.

شربت گلاب و عسل

می‌دانستید از خواص «گلاب» این است که حتی بوییدن آن هم به رفع عطش و تشنگی کمک می‌کند؟ «شربت گلاب» به‌عنوان یک شربت ضدعطش و نشاط‌آور از قدیم‌الایام مورد توجه پزشکان طب سنتی بوده است. از سوی دیگر عسل طبیعی هم یک ماده خوراکی ضدعطش و تشنگی است. برای درست کردن یک شربت گلاب و عسل ساده و خوشمزه به این ترتیب عمل کنید:

  • گلاب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نشاسته: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری

برای درست کردن این نوشیدنی ضد تشنگی و عطش ابتدا نصف آب را به‌صورت سرد با گلاب و نشاسته مخلوط کنید تا نشاسته یکدست در آب حل شود. نصف دیگر آب باید جوش باشد. آب جوش را به این ترکیب اضافه کنید. سپس عسل را هم اضافه کنید. شربت را هم بزنید و با اضافه کردن یک تکه یخ آن را میل کنید.

طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

شربت گلاب و آبلیمو

«آبلیمو» هم یکی دیگر از مواد ضدعطش برای کم کردن حس تشنگی در ماه روزه است. حالا اگر آبلیمو را با گلاب ترکیب کنید اثر ضدعطش آن دو چندان می‌شود. برای درست کردن یک پارچ «شربت گلاب و آبلیمو» به این ترتیب عمل کنید:

  • آبلیموی تازه: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • گلاب: ۱/۲ لیوان دسته‌‌دار فرانسوی
  • شکر: ۲ کیلوگرم
  • رنده پوست لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۸ لیوان دسته‌دار فرانسوی

برای درست کردن این شربت ضدعطش گلاب و آبلیمو ابتدا آب و شکر را با هم بجوشانید تا یک مایه غلیظ درست شود. این مایه را از یک پارچه تنظیف نخی عبور دهید و عصاره به دست آمده را دوباره در قابلمه بریزید. حالا آبلیمو، گلاب و رنده پوست لیمو را به عصاره به دست آمده از آب و شکر اضافه کنید.

این ترکیب را روی شعله ملایم گاز بجوشانید تا قوام پیدا کند و غلیظ و شربت‌مانند شود. بعد از اینکه شربت جوش آمد و غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. شربت به دست آمده را وقتی خنک شد در یک بطری شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در جای خشک و خنک نگه دارید.

برای درست کردن نوشیدنی گلاب و آبلیمو با این شربت، به اندازه ۱/۷ از حجم لیوان را با این شربت پر کنید و بقیه حجم آب را یخ و آب اضافه کنید.

شربت خاکشیر

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی ضد تشنگی و عطش در طب سنتی «خاکشیر» است. خاکشیر را معمولا به‌صورت «شربت خاکشیر» تهیه و میل می‌کنند تا هم تشنگی برطرف شود و هم بدن حسابی آبرسانی و هیدراته شود. برای درست کردن ۲ لیوان شربت خاکشیر برای جبران آبرسانی به بدن به این مواد نیاز داریم:

  • خاکشیر: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برای درست کردن شربت خاکشیر می‌توانید به آن مقداری آبلیموی تازه هم به آن اضافه کنید یا اگر نمی‌پسندید آن را حذف کنید. ابتدا خاکشیرها را در یک کاسه بریزید و بشویید.

برای این‌که خاک و ذرات اضافی خاکشیرها خوب تمیز شود، با یک چنگال خاکشیر و آب را هم بزنید و کمی صبر کنید تا خاکشیرها ته‌نشین شوند. سپس آب ظرف را خالی کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام خاک و آلودگی‌های خاکشیر شسته شود.

دوباره در ظرف خاکشیر مقداری آب بریزید و خاکشیرها را به آرامی به ظرف دیگری منتقل کنید تا اگر شن و سنگ‌ریزه ته ظرف وجود دارد، از دانه‌های خاکشیر جدا شود. این کار را نیز چند بار تکرار کنید تا خاکشیرها کاملاً تمیز شود.

حالا خاکشیرها را چند دقیقه در آب تمیز بخیسانید. شکر، آب و آبلیمو را هم به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. می‌توانید موقع سرو یک تکه یخ به شربت خاکشیر و آبلیمو اضافه کنید یا در یخچال بگذارید تا خنک شود. در صورت تمایل به شربت خاکشیر به جای آبلیمو می‌توانید مقداری عرق کاسنی اضافه کنید تا از خواص عرق کاسنی برای رفع تشنگی هم استفاده کنید.

طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

شربت لیموناد

«شربت لیموناد» هم یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان است. این شربت خوشمزه را می‌توانید هم با آب گازدار و هم آب معمولی درست کنید ولی توصیه می‌کنیم به‌عنوان یک نوشیدنی جهت رفع عطش در ماه رمضان از آب گازدار استفاده نکنید. همچنین اضافه کردن چند برگ نعنا تازه به شربت لیموناد حسابی از درون شما را خنک می‌کند.

  • آب سرد: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آب ولرم: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیمو ترش: ۲ عدد
  • نعنای تازه: به مقدار دلخواه
  • یخ: چند تکه

برای درست کردن شربت لیموناد ابتدا آب ولرم و شکر را در یک قابلمه کوچک بریزید. این ترکیب را هم بزنید. برگ‌های نعنا را هم به این ترکیب اضافه کنید. صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز این ترکیب مقداری غلیظ شود.

وقتی این محلول به قوام رسید شعله گاز را خاموش کنید و برگ‌های نعنا را از قابلمه بیرون بیاورید. صبر کنید ترکیب آب و شکر از داغی بیفتد و سپس آن را در پارچ بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید. شربت را هم بزنید و در لیوان بریزید. چند تکه یخ به لیوان اضافه کنید. نوش جان!

شربت زعفران و تخم شربتی

«شربت زعفران» یکی از نوستالژیک‌ترین شربت‌های سنتی ایرانی برای رفع عطش و تشنگی است. شربت زعفران حتما شما را هم به یاد ظهر عاشورا و پذیرایی از عزاداران حسینی با شربت خنک و تگری زعفران می‌اندازد تا لب‌های تشنه عزاداران خنک شود.

برای ماه رمضان هم یک نوشیدنی مفید جهت رفع عطش و تشنگی «شربت زعفران و تخم شربتی» است. برای درست کردن این مدل شربت زعفران می‌توانید از ترکیب تخم شربتی، گلاب و زعفران استفاده کنید تا خواص ضد تشنگی این شربت خوشمزه دوچندان شود.

  • زعفران ساییده نشده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم شربتی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

برای درست کردن شربت زعفران با تخم شربتی ابتدا تخم شربتی‌ها را بشویید و در مقداری آب گرم خیس کنید. جوشاندن تخم شربتی‌ها در آب گرم (جوش نباشد) حجم آن‌ها را دو برابر می‌کند.

در این فاصله زعفران را دم کنید. زعفران را در یک هاون بسابید و در یک لیوان بریزید. کمی آب جوش به زعفران اضافه کنید و یک تکه یخ هم به لیوان اضافه کنید تا به زعفران شوک وارد شده و حسابی رنگ پس بدهد.

شکر و آب را هم در یک قابلمه بریزید و بجوشانید. باید این ترکیب غلیظ شود پس به مدت ۳۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز آن را بجوشانید. وقتی ترکیب آب و شکر غلیظ شد، زعفران دم‌کرده و گلاب را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم گاز این ترکیب را نگه دارید. سپس شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید شربت زعفرانی از دما بیفتد.

برای درست کردن هر لیوان شربت زعفران و تخم شربتی یک لیوان از مایع زعفرانی به دست آمده را در یک لیوان بریزید، به آن آب سرد اضافه کنید و مقداری تخم شربتی در لیوان بریزید. شربت را می‌توانید با یک تکه یخ سرو کنید؛ گوارای وجود!

طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

شربت بهار نارنج

تشنگی و عطش روی اعصاب فرد روزه‌دار هم تاثیر می‌گذارد و استرس و فشار عصبی را بیشتر می‌کند. با نوشیدن «شربت بهار نارنج» با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم تشنگی‌تان را رفع می‌کنید و هم آرامش می‌گیرید. برای درست کردن شربت بهارنارنج به این ترتیب عمل کنید:

  • شکر: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • عرق بهار نارنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آبلیمو: ۱ و نیم قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم‌کرده: به مقدار لازم

برای درست کردن شربت بهار نارنج با عرق بهار نارنج ابتدا باید آب و شکر را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و صبر کنید تا دانه‌های شکر در آب حل شوند. سپس عرق بهارنارنج و زعفران دم‌کرده را به این محلول اضافه کنید. گلاب را هم اضافه کنید و شربت را هم بزنید. این محلول را روی شعله ملایم گاز بجوشانید تا به قوام برسد و غلیظ شود.

در ۲ دقیقه پایانی آبلیمو را هم اضافه کنید. آبلیمو جلوی شکرک زدن شربت را می‌گیرد. حالا قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید محلول به دست آمده خنک شود. برای هر لیوان شربت به اندازه یک یا دو قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان فرانسوی دسته‌دار آب سرد بریزید و هم بزنید.

باقی‌مانده شربت را در یک بطری شیشه‌ای درب‌دار در یخچال نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را با آب ترکیب کرده و میل کنید.

آب نارگیل

یکی از بهترین میوه‌ها برای رفع تشنگی و عطش که اتفاقا سیرکننده و مقوی هم هست نارگیل و عصاره آن است. آب طبیعی نارگیل حاوی پتاسیم است و به هیدراته ماندن بدن کمک زیادی می‌کند. آب نارگیل را معمولا از میوه سبز و جوان نارگیل می‌گیرند اما نارگیل‌های موجود در بازار هم اگر کیفیت بالایی داشته باشند حاوی آب فراوان هستند.

طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

آب گوجه فرنگی

«آب گوجه فرنگی» سرشار از لیکوپن و مقدار خوب و متعادلی از سدیم است که از کم آبی بدن پیشگیری کرده و سبب رفع تشنگی می‌شود. آب گوجه فرنگی را هم می‌توانید از آبمیوه‌فروشی‌ها تهیه کنید و هم خودتان در منزل با آبمیوه‌گیری آب گوجه درست کنید.

شربت آبلیمو

یکی از بهترین نوشیدنی‌های رفع عطش و جبران آب از دست رفته بدن «شربت آبلیمو» است. اگر شربت آبلیمو را با عسل درست کنید خواص ضدعطش آن صد چندان می‌شود.

برای درست کردن شربت آبلیمو ساده با عسل کافی است آب چند عدد لیموترش را بگیرید و در یک لیوان بریزید. به این ترکیب یک لیوان آب ولرم اضافه کنید (تا عسل در آن حل شود)، عسل را هم اضافه کنید و هم بزنید. شربت را در یخچال بگذارید تا خنک شود یا یک تکه یخ در آن بیندازید و میل کنید.

شربت بیدمشک

طبع «بیدمشک» سرد و تر است و چه چیزی بهتر از این برای رفع عطش؟ اگر مزاجتان گرم و خشک است بهترین نوشیدنی برای رفع عطش شما شربت بیدمشک است.

طرز تهیه این شربت ضد تشنگی هم بسیار ساده است. کافی است مقداری عرق بیدمشک را با آب و شکر مخلوط کنید. در صورت تمایل کمی تخم شربتی هم خیس کنید و به این ترکیب اضافه کنید؛ شما بهترین نوشیدنی برای رفع عطش و خشکی دهان را ساختید، گواری وجود!

آب هندوانه

یکی از بهترین میوه‌ها برای درست کردن یک نوشیدنی مخصوص ماه رمضان که تشنگی و عطش فرد روزه‌دار را رفع می‌کند «هندوانه» است. بیش از ۹۰ درصد حجم هندوانه از آب تشکیل شده است و به همین دلیل برای کاهش تشنگی و عطش بسیار مفید است.

طرز تهیه 12 شربت و نوشیدنی رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان + بدترین نوشیدنی ها

شما می‌توانید هم هندوانه را به‌صورت قاچ شده میل کنید و هم آب هندوانه درست کنید. برای درست کردن آب هندوانه کافی است پوست و هسته‌های چند تکه هندوانه را جدا کنید و در مخلوطکن بریزید. به دلخواه مقداری عسل و چند تکه یخ هم اضافه کنید و این ترکیب را ۱ الی ۲ دقیقه میکس کنید. آب هندوانه شما آماده است.

شربت سکنجبین

یکی از مشهورترین شربت‌های ضدعطش و گرمازدگی در طب سنتی ایرانی «شربت سکنجبین» است. برای افزایش خواص ضدعطش این نوشیدنی در ماه رمضان معمولا آن را با خیار یا کاهو میل می‌کنند. برای درست کردن شربت سکنجبین به این مواد نیاز دارید:

  • سرکه سیب یا سرکه سفید: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نعناع تازه: ۱ دسته بزرگ
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • یخ: به مقدار دلخواه

ساده‌ترین روش درست کردن شربت سکنجبین فوری این است که ابتدا دسته نعنا را پاک کنید و بشویید. دست نعنا را در یک آبکش بگذارید تا آب آن گرفته شود سپس نعناع‌ها را دوباره دسته کنید و با یک نخ تمیز ببندید.

در یک قابلمه آب و شکر را با هم ترکیب کنید و دسته نعنا را هم داخل قابلمه بیندازید. قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید.

مواد را به خوبی هم بزنید تا شکر در آب حل شود و ترکیب شکر و آب قوام بیاید، ۳۰ دقیقه زمان کافی است. در این مدت چند بار کف روی شربت را جمع کنید و دور بریزید. وقتی شربت به قوام و غلظت خوبی رسید زعفران و سرکه را به آن اضافه کنید.

۵ دقیقه صبر کنید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. دسته نعناع را از قابلمه بیرون بیاورید. صبر کنید شربت از داغی بیفتد و خنک شود. سپس آن را در یک بطری شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

برای سرو شربت سکنجبین باید برای هر لیوان شربت ۱/۴ حجم لیوان را با شربت پر کنید. سپس یک خیار رنده کنید و داخل لیوان بریزید. یک تکه یخ هم اضافه کنید و بقیه حجم لیوان را هم آب سرد بریزید.

اگر می‌خواهید شربت را بدون خیار میل کنید خیار را در لیوان رنده نکنید. برای سرو سکنجبین با کاهو هم مقداری از شربت غلیظ را در یک ظرف بریزید و کاهو را در شربت بزنید و میل کنید.

سایر نوشیدنی‌ها و شربت‌های رفع عطش برای ماه رمضان

علاوه بر شربت‌ها و نوشیدنی‌های ضد عطش که به طرز تهیه آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم شربت‌هایی مثل شربت تمر هندی، شربت به لیمو، شربت زرشک، شربت لبو، شربت آلبالو و نوشیدنی‌هایی مثل عرق کاسنی، عرق شاه تره، عرق نعناع، دمنوش و چای نعناع، شربت عرق نعناع و آب میوه‌هایی مثل سیب، توت فرنگی، هلو و زردآلو هم جزو بهترین نوشیدنی‌های رفع عطش روزه‌داران محسوب می‌شوند.

بدترین نوشیدنی‌ها برای ماه رمضان

نوشیدن چای پر رنگ، قهوه، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، سودا و آب گازدار جزو بدترین نوشیدنی‌ها برای فرد روزه‌دار محسوب می‌شوند که به سرعت آب بدن را کاهش داده و به خاطر دارا بودن کافئین، شکر و قندهای مصنوعی علاوه بر هم زدن تعادل آب بدن، باعث اضافه وزن هم می‌شوند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکات روزه‌داری حفظ سلامت بدن است و یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ سلامت بدن و شادابی اندام‌ها هیدراته نگه داشتن بدن است. برای رفع عطش و تشنگی و نیز آبرسانی به بدن لازم است که در ماه رمضان بدانید چه نوشیدنی‌هایی بنوشید و از خوردن کدام نوشیدنی‌ها پرهیز کنید تا آب بدن خود را از دست ندهید. شما برای رفع عطش در زمان روزه‌داری کدام نوشیدنی را ترجیح می‌دهید؟ خودتان ایده‌ای برای درست کردن نوشیدنی‌، شربت و آبمیوه‌های ضد عطش دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه