بهمن؛ ایستگاه رونق صنایع


دنیای اقتصاد -گروه صنعت و معدن : روند کلی صنایع کشور در بهمن ماه، موفقیت‏‌آمیز و رو به رشد بوده است. شاخص مدیران خرید که نشان‏‌دهنده وضعیت اقتصادی و تولید صنایع مختلف است، بهترین عملکرد را در ۹ ماه گذشته تجربه کرده است. صنایع چوب، کاغذ و مبلمان با شاخص ۷۰.۳ بالاترین رضایت تولیدکنندگان را نشان می‌دهند، در حالی که صنعت پوشاک و چرم با شاخص ۴۸.۰ هنوز در وضعیت رکودی قرار دارد.

بهمن؛ ایستگاه رونق صنایع

بر اساس این گزارش، با نزدیک شدن به سال جدید، تقاضا و سفارش‌های جدید در صنایع مصرفی افزایش قابل‌توجهی داشته است. شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان در بهمن بیشترین مقدار خود را در این 9 ماهه نشان داده است و شاخص موجودی محصول نهایی در انبار از کمترین مقدار خود در 10 ماه گذشته حکایت دارد. میزان فروش محصولات تا حد مطلوبی افزایش پیدا کرده ولی شرایط صادرات همچنان مانند سابق در بازه‌ 50 است. همچنین در بهمن ماه شاهد امیدواری مدیران خرید به میزان انتظارات تولید در ماه آینده بودیم، البته به استثنای صنایع فلزی که شرایط رکودی در آن پیش‌بینی شده است. باید در خاطر داشته باشیم رونق صنایع به‌ویژه در بخش صنایع مصرفی در پایان سال به دلیل نزدیک شدن به سال جدید و افزایش تقاضا، ‌‌ از رشد مقطعی خوبی برخوردار بودند ولی در بازار صادرات همچنان در شرایط رکود و عقب‌‌ماندگی از بازارهای جهانی قرار داریم.

صنایع لاستیک و پلاستیک و افت موجودی مواد اولیه

در صنایع لاستیک و پلاستیک مدیران خرید معتقدند با وجود افزایش 3.8 واحدی میزان تولید محصولات و رسیدن به عدد 53.8 و اینکه میزان فروش محصولات جهشی 15.41 واحدی داشته است، موجودی مواد اولیه کاهش چشمگیری داشته است؛ اما با توجه به اینکه در بهمن‌‌ماه قیمت خرید مواد اولیه نیز کاهش یافته است، نمی‌توان افزایش قیمت مشخصی را برای ماه آینده پیش‌بینی کرد. با نظر به شرایط زمانی و افزایش چشمگیر سفارش‌های جدید در این بخش از صنعت پیش‌بینی می‌شود در ماه آینده شاهد شرایط مطلوبی در این قسمت باشیم. فعالان این حوزه میزان انتظار تولید در ماه آینده را 73.1 تخمین زده‌‌اند. البته باید توجه داشت که این ارقام بر اساس پرسش‌‌نامه‌‌ای کیفی تهیه شده و ناظر بر آهنگ تولیداست. در یک نگاه کلی درمی‌‌یابیم که تنها نگرانی‌های موجود در این بخش کاهش موجودی مواد اولیه و کاهش میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی است ولی سرعت گرفتن روند صعودی در بخش صادرات را نیز می‌توان نکته‌ حائز اهمیت این بخش دانست.

صنایع نفت و گاز در مسیر رکود

بررسی اظهارات مدیران خرید بخش صنایع نفت و گاز نشان می‌دهد شامخ کل گروه رشدی 4.12 واحدی داشته و به عدد 51.0 رسیده است. مقدار تولید محصولات و میزان سفارش‌های جدید در این قسمت با افزایش همراه بوده است. سرعت انجام و تحویل سفارش بهمن‌‌ماه به نسبت ماه گذشته کاهش چشمگیری داشته است. به بیان فعالان این بخش می‌توان دید که موجودی مواد اولیه در این بخش از صنعت از روند نزولی و کاهشی خارج شده و توانسته است خود را به عدد 50 برساند اما به‌رغم این مرتفع شدن شرایط موجودی مواد اولیه و میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، میزان سفارش‌های جدید و میزان صادرات محصول در این بخش کاهش یافته است. این موارد به علاوه‌ کاهش 6.88 واحدی میزان فروش محصول نشان از افت قابل‌توجه مقدار تقاضای صنایع فرآورده‌‌های نفت و گاز دارد. عوامل گفته شده باعث شده است مدیران خرید انتظارات تولید در ماه آینده را با کاهشی 12.05 واحدی ارزیابی کرده و میزان شامخ گروه فرآورده‌‌های نفت و گاز در ماه آینده را 56.7 اعلام کنند.

صنایع نساجی؛ پر رونق و ناامید

صنعت نساجی به‌رغم چالش‌‌هایی از جنس قاچاق و توقیف مواد اولیه در گمرک از بهبود خوبی برخوردار بوده است. شامخ گروه صنایع نساجی با تجربه‌ 19.84 واحد افزایش به عدد 67.9 رسید. اعتقاد مدیران خرید در این بخش بر این است که این حوزه متاثر از اثر تقویمی‌‌ مطلوبیت خوبی را تجربه کرده است. مقدار تولید محصولات، میزان سفارش جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش در این بخش افزایش داشته است اما موجودی مواد اولیه همچنان مانند ماه گذشته رقم 50 را نشان می‌دهد. همچنین قیمت خرید مواد اولیه افزایش داشته است اما با شیب کمتری این افزایش قیمت را به محصولات تولید شده رسانده است و می‌توان گفت تولیدکننده تورم بیشتری را نسبت به مصرف‌کننده تجربه می‌کند. این بخش از صنعت نیز به طور جدی اثر تقویمی را به خود جلب کرده است و میزان فروش محصولات 78.6 واحدی را اعلام کرده است. البته می‌توان دید انتظارات تولید در ماه آینده در این صنعت برخلاف ماه گذشته مطلوب نیست و عدد 50 را نشان می‌دهد که می‌توان دلیل آن را افزایش قیمت خرید مواد اولیه و گذر از زمان افزایش تقاضا در بازارهای مرتبط با نساجی دانست.

چشم‌‌انداز مثبت ماشین‌‌سازی و لوازم خانگی

در دوره‌ شصت‌‌وپنجم نظرسنجی‌‌های شاخص مدیران خرید، ماشین‌‌سازی و لوازم خانگی نیز مثل بسیاری از صنایع در ماه گذشته افزایش شامخ کل گروه را تجربه کرده است و شامخ کل این گروه به 59.0 رسیده است. به‌رغم اینکه مقدار تولید محصولات در این بخش با افت آهنگ بهبود همراه بوده است میزان سفارش‌های جدیدی که دریافت کرده، افزایش داشته است. این بخش از صنعت به دلیل افزایش میزان موجودی مواد اولیه، میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و همان‌طور که گفته شد افزایش میزان سفارش‌های جدید و انتظارات تولید در ماه آینده با نشان دادن عدد 71.7 از شرایط نسبتا مطلوبی برخوردار است.

صنایع کانی غیرفلزی در جاده صادرات

شامخ کل گروه صنایع کانی غیرفلزی با افزایش 0.52 واحدی نسبت به ماه قبل به 53.4 رسیده است. به‌رغم اینکه این بخش با کاهش مقدار تولید روبه‌‌رو بوده است میزان سفارش‌های جدید نشان از افزایش این شاخص نسبت به ماه قبل دارد. افزایش میزان فروش محصولات، افزایش صادرات و کاهش قیمت خرید مواد اولیه منجر شده است تا کارشناسان و فعالان این حوزه انتظارات تولید در ماه آینده را مثبت ارزیابی کرده و عدد حدود 71.4 واحد برای آن پیش‌بینی کنند.

شرایط نامطلوب صنایع فلزی

صنایع فلزی به گواه مدیران خرید خود با کاهش شیب بهبود مواجه است و شامخ کل آن عدد 51.4 را نشان می‌دهد. کاهش سرعت انجام و تحویل سفارش‌‌ها نیز با کاهش 2.48 واحدی نسبت به ماه گذشته مواجه شده است. میزان سفارش‌های جدید در این گروه افزایش داشته است و موجودی مواد اولیه نیز در شرایط بهبود قرار دارد ولی تاثیر کاهش میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و افزایش میزان قیمت خرید مواد اولیه، بر افزایش میزان صادرات و کاهش مصرف حامل‌‌های انرژی غالب شده و انتظارات تولید در ماه آینده را با افت جدی مواجه کرده است. این عدد که در ماه گذشته 65.56 واحد بود به زیر میانگین سقوط کرده و از نظر مدیران خرید عدد 47.9 واحد را نشان می‌دهد.

تولیدکننده صنایع غذایی در فشار تورم

صنایع غذایی به دیدگاه مدیران خرید خود با رشد شاخص تولید محصولات مواجه شده‌‌اند و به این ترتیب، موجودی مواد اولیه نیز که با رشد شاخص خرید خود نیز روبه‌‌رو بود، کاهش یافت. همچنین با توجه به افزایش شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی سرعت انجام و تحویل سفارش‌های نیز در این بخش افزایش داشته است. نکته‌ حائز توجه در این گروه به عنوان بخشی از صنعت که بیشترین دخالت دولت در قیمت‌گذاری را در آن شاهد هستیم، به‌رغم افزایش 5.59 واحدی نسبت به ماه گذشته قیمت محصولات تولید شده 2.9‌درصد کاهش داشته است که این به معنی فشار مضاعف بر تولیدکننده در این گروه؛ زیرا تولیدکنندگان این بخش نمی‌توانند تورمی که تجربه می‌کنند را بر قیمت تمام شده‌ محصول اعمال کنند. طبق پیش‌بینی‌‌های مدیران خرید در این گروه انتظارات تولید در ماه آینده 75 واحد است که نسبت به ماه گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته است.

کاهش انتظارات آینده صنایع شیمیایی

مدیران خرید صنایع شیمیایی معتقدند شاخص تولید محصولات، میزان سفارش‌‌های جدید و سرعت انجام و تحویل سفارش افزایش داشته است. از سویی موجودی مواد اولیه، میزان صادرات کالا و میزان فروش محصول کاهش داشته‌‌ که همه‌ موارد گفته شده می‌تواند نشان از رونق فعلی و افت شیب بهبود در ماه آینده داشته باشد. متاثر از سه فاکتور اول که گفته شد میزان شامخ کل گروه نسبت به ماه قبل افزایش 2.89 واحدی داشته و به عدد 58.1 رسیده است، همچنین متاثر از افت سه فاکتور دوم گفته شده انتظارات تولید در ماه آینده پایین آمده و به رقم 57.1 رسیده است.

افزایش مطلوبیت در صنایع چوب، کاغذ و مبلمان

مدیران خرید صنایع چوب، کاغذ و مبلمان معتقدند شامخ این گروه به عدد 70.3 رسیده است و بهترین وضعیت صنعت را در بهمن‌‌ماه به خود اختصاص می‌دهد. در بهمن‌‌ماه مقدار تولید در این صنعت نسبت به دی‌‌‌‌ماه از 43.08 به 70.3 رسیده است. در ادامه بررسی، شاخص‌‌های میزان سفارش‌های جدید، سرعت انجام کار و تحویل سفارش و موجودی مواد اولیه افزایش چشمگیری را تجربه کرده است. کاهش میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی و همچنین افزایش قیمت خرید مواد اولیه این خطر را بازتاب می‌دهد که این رونق موقتی بوده و از ماه آینده شیب بهبود صنایع چوب، کاغذ و مبلمان اندکی کاهش خواهد یافت. مدیران خرید این گروه نیز معتقدند که انتظارات تولید در ماه آینده حدود 66.7 است.

پوشاک و چرم در شیب رکود

مدیران خرید صنایع پوشاک و چرم معتقدند شرایط کلی این صنعت خوب نیست و بنا به گواه آنها شامخ این گروه 48.0 است. به‌رغم بهبودهایی که در بهمن‌‌ماه در این بخش رخ داده است همچنان تقاضا پاشنه‌ آشیل این صنعت محسوب می‌شود. میزان فروش محصولات گروه پوشاک و چرم عدد 50.0 و میزان صادرات این بخش عدد 40.0 برآورد شده است. مقدار تولید محصولات، میزان سفارش‌های جدید و سرعت انجام و تحویل سفارش، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد ولی موجودی مواد اولیه کاهش 11.67 واحدی نسبت به ماه گذشته تجربه کرده است و در عین حال قیمت خرید مواد اولیه افزایشی 2.78 واحدی داشته است که نشان از شرایط سخت و دشوار این گروه از صنعت دارد. انتظارات تولید در ماه آینده در این حوزه 55.0 تخمین زده شده است.

سایر صنایع روی ریل

در بخش سایر صنایع، مدیران خرید از افزایش مقدار تولید محصولات، میزان سفارش‌های جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه و باقی شاخص‌‌ها به جز قیمت محصول تولید شده و قیمت خرید مواد اولیه خبر دادند. به نظر می‌رسد این گروه در حال طی کردن روند صحیح اقتصادی است زیرا تولیدکننده تورم قیمتی را که تجربه می‌کند در قیمت تمام شده‌ محصول نیز لحاظ می‌کند و بازار در چرخه‌ صحیح خود باقی می‌‌ماند. انتظارات تولید در ماه آینده در این بخش نیز 60.0 به دست آمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا