بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار


بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

غذا برای افطار و سحری چی درست کنم؟ بهترین پیشنهادها برای غذای ماه رمضان در وعده سحری و افطار غذاهایی هستند که هم شما را سیر کنند و هم انرژی و آب از دست رفته را به بدن شما برگردانند. اما برای سحری چی درست کنیم؟ برای افطاری چی...

غذا برای افطار و سحری چی درست کنم؟ بهترین پیشنهادها برای غذای ماه رمضان در وعده سحری و افطار غذاهایی هستند که هم شما را سیر کنند و هم انرژی و آب از دست رفته را به بدن شما برگردانند. اما برای سحری چی درست کنیم؟ برای افطاری چی بپزیم؟ بهترین غذاهای افطاری و سحری ماه رمضان کدام غذاهای نونی و برنجی هستند؟ در این مقاله مجله فیدیلیو یک لیست کامل سحری و افطاری شامل غذاهای نونی و برنجی ساده و مجلسی برای شما آماده کرده‌ایم که در ماه رمضان حسابی به کار شما می‌آید.

سحری و افطاری چی بپزیم و چی بخوریم؟

سحری چی بخوریم؟ افطاری چی درست کنیم؟ بهتر است یک لیست افطاری و سحری آماده کنید تا در ۳۰ روز ماه رمضان بدانید سحری و افطاری چه غذاهایی بپزید. یادتان باشد بهترین غذا برای افطاری و سحری ماه رمضان شامل غذاهایی است که انرژی از دست رفته بدن را بازگردانند، تشنگی را برطرف کنند و برای روز بعد هم بدن شما را آماده کنند.

انواع مختلفی از غذاهای نونی برای افطار، غذای افطاری جدید، غذاهای برنجی برای سحری و افطاری و البته انواع افطاری ساده و کم هزینه را در برنامه غذایی ماه رمضان خود می‌توانید جا دهید تا در پایان این ماه پربرکت هم سلامت بدن خود را حفظ کنید و هم از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کرده باشید. در ادامه لیست غذاهای مناسب ماه رمضان را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

کتلت مرغ

«کتلت مرغ» یک غذای نونی خوشمزه برای افطار و سحری است که البته به‌عنوان یک غذای برنجی برای سحری و افطاری هم می‌توانید آن را میل کنید، این بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. برای درست کردن کتلت مرغ شما به مواد در دسترسی نیاز دارد؛ مخلوط گوشت سینه و ران مرغ، سیب زمینی رنده شده خام یا پخته، تخم مرغ، آرد سوخاری، سیر و پیاز رنده شده و آبگیری شده و ادویه‌جات معطر. شما می‌توانید کتلت مرغ را هم در روغن سرخ کنید و هم به‌صورت رژیمی در فر تهیه کنید.

همچنین کتلت مرغ را بدون تخم مرغ هم می‌توانید درست کنید؛ در این صورت باید مقداری آرد نخودچی به مایه کتلت اضافه کنید. در ضمن اضافه کردن موادی مثل هویج خام رنده شده و آب گرفته یا فلفل دلمه‌ای ریز و نگینی خرد شده به مایه کتلت مرغ طعم آن را خوشمزه‌تر هم می‌کند.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

خلاصه که کتلت مرغ یک غذای نونی لذیذ برای سحری و افطاری و شام ماه رمضان است. برای مطالعه مراحل طرز تهیه کتلت مرغ روی لینک مطلب آن کلیک کنید و مقاله درست کردن کتلت مرغ با تمام جزییات و نکات مهمی که باید بدانید را مطالعه کنید.

کباب تابه‌ای

غذای نونی و سریع برای افطاری و سحری چی درست کنم؟ «کباب تابه‌ای» یک غذای نونی خوشمزه مناسب سحری و افطاری ماه رمضان است که با برنج هم می‌توانید آن را سرو کنید.

برای درست کردن کباب تابه‌ای هم به‌عنوان یک غذای مناسب ماه رمضان به مواد در دسترسی نیاز دارید؛ مقداری گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده و آب گرفته و ادویه‌جاتی مثل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و البته مقداری سماق برای لذیذتر کردن عطر و طعم آن.

از همین ابتدا باید بگوییم که بهترین گوشت برای کباب تابه‌ای مخلوط مساوی گوشت گوسفند و گوساله است. برخی هم فقط از چرخ کرده گوساله برای درست کردن کباب تابه‌ای استفاده می‌کنند اما چربی که گوشت گوسفند دارد طعم کباب تابه‌ای را لذیذتر و بافت آن را نرم و آبدار می‌کند. اگر هم می‌خواهید کباب تابه‌ای را به بهترین غذا برای ماه رمضان تبدیل کنید چند عدد گوجه را هم از وسط نصف کنید و در تابه همراه با کباب‌ها طبخ کنید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه کباب تابه‌ای و نکات مهم و رازهای خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا به قول قدیمی‌ها کباب دیگی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب کوبیده

غذای مجلسی برای شام و افطار ماه رمضان چی درست کنم؟ «کباب کوبیده» یک غذای اصیل و سنتی ایرانی است که هم با نان و هم با برنج می‌توانید آن را سرو کنید. برای درست کردن یک غذای مقوی در وعده شام ماه رمضان کباب کوبیده یک غذای مقوی و مناسب است. قدیمی‌ترها برای سحری ماه رمضان هم زودتر از خوب بیدار می‌شدند و بساط کباب را برای وعده سحری به پا می‌کردند. پیشنهاد ما این است که در برنامه غذایی ماه رمضان حتما کباب کوبیده را لحاظ کنید.

برای تهیه یک کوبیده آبدار و لذیذ، بهترین ترکیب و درصد گوشت کباب کوبیده به روش رستورانی به این ترتیب است: ۳۰ درصد گوشت سردست گوساله، ۳۰ درصد قلوه‌گاه گوسفندی و ۴۰ درصد باقی‌مانده پیاز، نمک، فلفل سیاه و دنبه. به‌عبارت‌دیگر به‌ازای یک کیلوگرم گوشت کوبیده (نیم کیلوگرم گوسفند و نیم کیلوگرم گوساله) باید ۱۵۰ گرم دنبه و ۲۵۰ گرم پیاز اضافه کنید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده و رازهای نریختن کباب کوبیده از روی سیخ روی لینک مطلب آن کلیک کنید و جزییات کامل درست کردن کباب کوبیده حرفه‌ای را مطالعه کنید.

عدس پلو

غذای برنجی برای افطاری چی درست کنم؟ اغراق نیست اگر بگوییم «عدس پلو» یکی از بهترین غذاها برای سحری و افطار ماه رمضان است که تمام ویژگی‌های یک غذای کامل، مقوی و سیر‌کننده را در خود یکجا دارد. عدس پلو از آن دسته غذاهایی است که البته اگر به نحوی درست و اصولی طبخ شود از تشنگی شما هم در طول روز پیشگیری می‌کند. اگر عدس پلو را بدون گوشت درست کنید یک افطاری برنجی ساده و تقریبا کم‌هزینه است.

عدس پلو را هم به روش دمی و هم آبکش می‌توانید درست کنید و برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ و حتی بدون گوشت و از مواد گیاهی مثل سویا می‌توانید استفاده کنید. اضافه کردن کشمش پلویی یا خرما و یا هر دو این مخلفات به ترکیب عدس پلو هم سلیقه‌ای است.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه عدس پلو و تمام نکات خوشمزه شدن آن روی لینک مطلب عدس پلو کلیک کنید.

نرگسی اسفناج

طرز تهیه غذاهای ساده برای ماه رمضان به‌خصوص برای افراد شاغل همیشه پرطرفدار است. اگر می‌خواهید برای سحری یا افطار ماه رمضان یک غذای ساده نونی درست کنید پیشنهاد ما «نرگسی اسفناج» است. نرگسی اسفناج یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی با اصالت شمالی است که برخی افراد با برنج هم دوست دارند آن را میل کنید.

برای درست کردن نرگسی اسفناج به مواد ساده‌ای نیاز دارید؛ اسفناج، تخم مرغ، روغن، پیاز، سیر و ادویه‌جات معطر. اگر دوست دارید نرگسی اسفناج با پنیر داشته باشید بعد از نیم‌پز شدن تخم مرغ‌ها مقداری پنیر پارمزان، پنیر چدار، پنیر گودا یا پنیر پیتزا روی تخم مرغ بریزید تا پنیر روی آن آب شود.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه نرگسی اسفناج و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

جوجه کباب

غذا برای افطاری ماه رمضان چی درست کنم؟ «جوجه کباب» یکی از پرطرفدارترین و سالم‌ترین غذاهای ایرانی به خصوص برای شام ماه رمضان است. اگر فوت و فن مرینیت و مزه‌دار کردن جوجه را بلد باشید در نهایت یک جوجه کباب رستورانی به سبک حرفه‌ای‌ها خواهید داشت.

جوجه کباب را هم با نان و هم با برنج می‌توانید میل کنید. اصلا موقع درست کردن جوجه کباب برای شام ماه رمضان مقدار مواد را کمی بیشتر در نظر بگیرید تا برای سحری هم یک غذای خوشمزه داشته باشید. خبر خوب این‌که جوجه کباب را در تابه و فر هم می‌توانید درست کنید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای اینکه بدانید مقدار جوجه کباب برای هر نفر چقدر است، جوجه کباب را توی چه موادی بخوابانید و چطور یک جوجه کباب نرم و لطیف به روش رستورانی درست کنید روی لینک مطلب طرز تهیه جوجه کباب کلیک کنید و تمام فوت و فن‌های درست کردن جوجه کباب را بخوانید.

شیر برنج

یکی دیگر از غذاهای ساده برای ماه رمضان که هم برای افطار و هم برای سحری یک وعده مقوی و خوشمزه است که جلوی تشنگی شما را هم در طول روز می‌گیرد «شیر برنج» است. شیر برنج یا «شیر با» یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تاریخ بشر است که اتفاقا در شاهنامه هم نام آن برده شده است. برخی افراد در ماه رمضان برای نذری هم شیر برنج درست می‌کنند.

برای درست کردن شیر برنج به مواد ساده‌ای نیاز دارید. در ضمن شیر برنج را برخی با شکر و برخی با نمک می‌پسندند که به هر دو روش می‌توانید آن را تهیه کنید. فقط یادتان باشد اگر می‌خواهید شیر برنج را شیرین و با شکر درست کنید به‌هیچ‌وجه به آن نمک نزنید و البته برعکس؛ اگر می‌خواهید شیر برنج را با نمک درست کنید اصلا به آن شکر اضافه نکنید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه شیر برنج به‌عنوان یک غذای مقوی برای ماه رمضان روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش شله قلمکار

غذای نونی برای افطار چی درست کنم؟ «آش شله قلمکار» یکی از آش‌های اصیل ایرانی است که معمولا به‌عنوان افطار ماه رمضان یا برای مراسم مهمانی و نذری سرو می‌شود. این آش به‌خاطر استفاده از حبوبات، گوشت و سبزی، بسیار مغذی و سیر‌کننده و در‌عین‌حال بسیار خوشمزه است. نکته مهم در تهیه آش شله قلمکار، غلیظ و کش‌دار بودن آن است.

اگر می‌خواهید یک غذای نونی خوشمزه برای شام و افطاری ماه رمضان درست کنید حتما در لیست برنامه غذایی یک ماهه رمضان آش شله قلمکار را هم بگنجانید. آش شله قلمکار را معمولا با گوشت گوسفند درست می‌کنند اما شما بدون گوشت هم می‌توانید آش شله قلمکار بپزید تا یک افطاری ساده و کم هزینه آماده کنید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه مواد لازم، دستور تهیه آش شله قلمکار و تمام فوت‌ و فن‌های خوشمزه شدن آن روی لینک مطلب طرز تهیه آش شله قلمکار کلیک کنید.

کیک مرغ

غذای افطاری جدید چی درست کنم؟ «کیک مرغ» غذایی شبیه به سالاد الویه و با موادی مشابه سالاد الویه است که می‌توانید آن را به‌عنوان یک غذای نونی جدید برای افطار درست کنید. البته یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کیک مرغ و سالاد الویه این است که کیک مرغ معمولا سیب زمینی ندارد اگر چه ممکن است بنا به سلیقه، برخی افراد سیب زمینی آبپز هم به کیک مرغ اضافه کنند ولی جزو مواد اصلی آن نیست.

برای درست کردن کیک مرغ با نان تست که یک غذای سرد و یخچالی است نیاز به فر ندارید. البته کیک مرغ را در ساندویچ‌ساز به صورت گرم هم می‌توانید تهیه کنید. سس مخصوص کیک مرغ هم معمولا سس مایونز، سس هزار جزیره یا ماست چکیده است.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه کیک مرغ به چند روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شامی کباب

غذای نونی برای افطاری و سحری ماه رمضان چی درست کنم؟ «شامی ‌کباب» یا «کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی» یکی از خوشمزه‌ترین انواع کباب ایرانی به روش تابه‌ای است که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود و برای لیست افطاری و سحری ماه رمضان یک گزینه عالی است.

برای درست کردن شامی کباب از سیب زمینی خام استفاده می‌شود. معمولا برای انسجام مایه شامی کباب یک عدد تخم مرغ هم در مایه شامی کباب می‌شکنند و حسابی با گوشت آن را ورز می‌دهند. البته اگر مایه گوشت شامی کباب را خوب ورز دهید و همچنین از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله چرخ کرده استفاده کنید نیازی به اضافه کردن تخم مرغ هم نیست.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه مراحل طرز تهیه شامی کباب و تمام نکات سفت نشدن، جمع نشدن و خمیر نشدن شامی کباب روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سالاد الویه

غذای افطار برای مهمانی بدون برنج چی درست کنم؟ «سالاد الویه» یکی از بهترین غذاها برای شام ماه رمضان است و البته بهتر است آن را با مقدار سس کم درست کنید. غذاهای مخصوص افطار باید سیرکننده، مقوی و مفید باشد و سالاد الویه که ترکیبی از سیب زمینی آبپز و مرغ آبپز شده به همراه مخلفاتی مثل نخودفرنگی و هویج است یک غذای نونی مناسب برای افطار محسوب می‌شود.

همچنین اضافه کردن مقداری شوید تازه و ساطوری خرد شده، مقداری جعفری تازه و خرد شده یا کمی پیازچه و تره فرنگی خرد شده به این سالاد طعم و عطر الویه را دلپذیرتر و ارزش غذایی آن را بیشتر می‌کند.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه مراحل طرز تهیه سالاد الویه پرملات و خوشمزه و جزییات یک سالاد الویه‌ای حرفه‌ای و رستورانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

حلیم

غذای نونی برای افطار چی بپزم؟ حلیم گندم یکی از اصیل‌ترین صبحانه‌های خاورمیانه و از جمله نذری‌های سنتی ماه محرم و رمضان در ایران است. علاوه بر این حلیم یک افطاری خوشمزه ماه رمضانی هم محسوب می‌شود. حلیم گندم کش‌دار و خوشمزه به روش بازاری با گوشت گوسفند درست می‌شود. اما می‌توان حلیم با گوشت مرغ، حلیم با بوقلمون یا با مغز قلم هم درست کرد.

یادتان باشد اگر می‌خواهید یک حلیم کشدار و خوشمزه درست کنید باید نسبت گوشت به گندم ۱ به ۲ باشد؛ یعنی در ازای نیم کیلوگرم گوشت به ۱ کیلوگرم گندم نیاز دارید.

همچنین بهترین گوشت برای یک حلیم مجلسی و کشدار مثل حلیم بیرون، گوشت دنده گوسفندی با استخوان به همراه گوشت گردن، سردست و سرسینه است. این قسمت‌های گوشت گوسفند، بعد از پختن و کوبیدن، بیشتر کشدار می‌شوند.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه مراحل طرز تهیه حلیم کشدار و خوشمزه و تمام رازهای حلیم به روش بازاری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

خورش قیمه

در مهمانی‌های ماه رمضان چه غذایی درست کنیم؟ یکی از بهترین گزینه‌های افطاری برای مهمانی‌های ماه رمضان «خورش قیمه» است. اتفاقا خورشت قیمه جزو نذری‌های پرطرفدار ماه رمضان هم هست. شما به‌عنوان یک شام خوشمزه و یک سحری مقوی برای این ماه مبارک می‌توانید یک خورش قیمه خوشمزه درست کنید و با برنج ساده یا زعفرانی میل کنید.

خورش قیمه را هم با گوشت و هم با مرغ می‌توانید تهیه کنید و اگر به این خورشت اصیل ایرانی ادویه مخصوص قیمه اضافه کنید یک قیمه لذیذ با عطر و بوی قیمه امام حسینی خواهید داشت.

فوت کوزه‌گری و راز خوشمزه شدن قیمه نذری امام حسین استفاده از گوشت تازه است. همچنین گوشت نباید زیاد در پیاز تفت بخورد چون لطافت خود را از دست می‌دهد و قیمه لعابدار و لذیذ نمی‌شود. هل و گلاب و زعفران یک راز دیگر خوشمزه شدن خورشت قیمه است؛ از قلم نیندازید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه دستور تهیه خورشت قیمه به روش قیمه امام حسینی و مطالعه جزییات و فوت کوزه‌گری آن روی لینک مطلب طرز تهیه خورش قیمه کلیک کنید.

خورش فسنجان

غذای مجلسی برای مهمونی افطاری چی درست کنم؟ «خورشت فسنجان با مرغ» یکی از انواع لذیذ و مجلسی این خورشت سنتی ایرانی و اصالتا گیلانی است. ماده اصلی خورشت فسنجون به جز انواع گوشت، گردو است و اگر می‌خواهید گردو به خوبی روغن پس بدهد، باید نکات و فوت و فن‌های تهیه خورشت فسنجان را رعایت کنید.

خورش فسنجون را هم ملس می‌توانید درست کنید، هم فسنجون سیاه و ترش مثل گیلانی‌ها و هم فسنجون شیرین مثل فسنجان شیرازی. در هر صورت باید فوت کوزه‌گری فسنجان خوش رنگ و لعاب و به روغن انداختن گردو را بلد باشید.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه خورش فسنجان و رازهای روغن انداختن و لعابدار شدن فسنجون روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فرنی

سحری چی درست کنم؟ فرنی یک دسر ساده و یک غذای خوشمزه و مقوی برای باز کردن روزه است. برای سحری ماه رمضان هم می‌توانید به‌عنوان یک غذای مقوی و خوشمزه فرنی میل کنید. فرنی را به روش‌های مختلف با آرد برنج و نشاسته می‌توانید تهیه کنید و برای دسر ماه رمضان هم یک گزینه ایده‌ال است.

همچنین اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل گلاب که یکی از عرقیات ضدعطش و رفع‌کننده تشنگی مناسب برای ماه رمضان است فرنی را به یک غذای ساده و مفید برای افطار و سحر تبدیل کرده است.

بهترین غذاها برای ماه رمضان | طرز تهیه 16 غذا برای سحری و افطار

برای مطالعه طرز تهیه فرنی و جزییات خوشمزه شدن آن روی لینک مطلب دستور فرنی کلیک کنید.

سخن پایانی

برای وعده افطاری و سحری ماه رمضان شما چه غذاهایی درست می‌کنید؟ برای سحری و افطار ماه رمضون غذای نونی دوست دارید یا برنجی؟ شما هم از آن دسته افرادی هستید که مستقیما بعد از اذان برای باز کردن روزه خود شام می‌خورند؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و سبک باز کردن روزه خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و خوانندگان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو