برادرانه با مدیران محترم صدا و سیما


برادرانه با مدیران محترم صدا و سیما

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: ۱- آنچه پنج‌شنبه شب گذشته در برنامه «‌گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باور‌ناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسئولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع...

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:
۱- آنچه پنج‌شنبه شب گذشته در برنامه «‌گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باور‌ناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسئولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع آن روی آنتن زنده با خبر باشند. این برنامه برخلاف بسیاری از نمونه‌های قبلی آن که روشنگر و گره‌گشا بود، انگار برای دامن زدن به اختلافات و دمیدن در تنور دعواهای سیاسی تدارک دیده شده بود‌! پرداختن به دعواهای سیاسی در برنامه یاد شده درحالی صورت می‌پذیرفت که دقیقاً با تذکر چند ساعت قبل
رهبر معظم انقلاب در تعارض بود! چرا که فقط چند ساعت قبل از آن حضرت آقا در دیدار اعضای خبرگان با ایشان تاکید فرموده بودند «‌آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ‌ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. برادران و خواهران در مجلس جدیدی که حالا اندکی بعد تشکیل خواهد شد و حضور دارند، بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود. اگر چنانچه این مراعات را نکنند، اولین اثرش این است که کام ملّت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود؛ درحالی که فضای سیاسی با انتخابات و تشکیل مجلس جدید و آمدن افراد جدید و مانند اینها قهراً یک فضای باطراوتی است، این از بین می‌رود؛ اوّلین اثرش این است‌».
۲- بعد بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، انتظار آن بود که رسانه ملی همه توان و تجربه خود را برای تبیین این دیدگاه به کار گیرد و مخصوصاً با مراجعه به آرشیو غنی سازمان صدا و سیما، نمونه‌های مستند و درس‌آموزی از آثار خسارت‌بار و فاجعه‌آمیز دامن زدن به اختلافات و دعواهای سیاسی را پیش‌روی مخاطبان خود قرار بدهد ولی برنامه گفت‌و‌گوی ویژه پنج‌شنبه شب نه فقط از این قاعده بیرون افتاده بود بلکه برخلاف رویه و بینش و منش شناخته شده صدا و سیما که مخصوصاً در دوران مدیریت آقای جبلی، برادر متعهد و انقلابیمان با دقت و مسئولیت‌شناسی مثال‌زدنی دنبال شده و می‌شود، سمت و سویی دیگر داشت و با دیدگاه و توصیه رهبر معظم انقلاب در تعارض بود.
۳- برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری که بی‌تردید یکی از برنامه‌های موفق صدا و سیماست از آقایان حمید رسائی منتخب مردم تهران و محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه برای حضور در برنامه دعوت کرده بود‌. موضوع بحث «‌انتظارات و خواسته‌ها از منتخبان مجلس دوازدهم‌» بود‌. ولی چند دقیقه بعد از شروع برنامه، موضوع آن تغییر کرد و دامن زدن به دعواهای سیاسی و تلخ کردن شیرینی انتخابات در کام مردم! به موضوع اصلی برنامه تبدیل شد! انگار نه انگار که همین چند ساعت قبل رهبر معظم انقلاب بر اجتناب از این اقدام خسارت‌آفرین توصیه کرده بودند‌!‌... حالا به بخشی از مکالمات رد و بدل شده در این برنامه توجه کنید؛
۴- آقای رسائی: « این که از سخن من، بیان من، صفحات مجازی من نباید دعوا برداشت شود حرف درستی است ولی الان یک سری صفحات مجازی دیگر هستند که اگر نخ آن صفحات مجازی را بگیرید می‌رسد به بعضی آدم‌ها‌». این‌جا بر اساس روال شناخته شده صدا و سیما انتظار آن بود که مجری محترم تاکید کند از نام بردن این آدم‌ها خود‌داری کنید. ولی خانم مجری، برخلاف این روال می‌پرسد: به کی (کدام آدم‌ها؟). آقای رسائی می‌گوید: اتفاقاً می‌رسد به بعضی آدم‌ها که دنبال رئیس شدن هستند! مجری می‌پرسد: چه کسانی؟ همین مبهم صحبت کردن شما ممکن است اختلاف ایجاد کند!! رسائی: من الان اسم بیاورم شما می‌گویید این حق و حقوق ایجاد کرد برای یک نفر. مجری می‌گوید: خُب با سند که اسم بیاورید دیگر مشکلی نیست! رسائی: مثل روز روشن است دیگر، الان بعضی از خبرگزاری و... مجری: خُب این که مثل روز روشن است را بگویید! ... رسائی: بگویم؟! مجری: بله‌... رسائی: روزنامه جوان. خبرگزاری تسنیم و‌... مجری: متعلق به کیست؟ رسائی: مردم بروند سرچ کنند. مجری: آقای رسائی متعلق به کیست؟ رسائی: آقای قالیباف و‌...
گویی تهیه‌کنندگان برنامه اصرار دارند که موارد و نمونه‌های اختلافات و دعواهای سیاسی مطرح شود! و در پاره‌ای از موارد که آقای رسائی از ذکر نام افراد و یا طرف‌های مقابل خودداری می‌کند، با اصرار از ایشان می‌خواهند که «‌مبهم‌»! صحبت نکند و از افراد اسم ببرد!!!
۵- سخن درباره صحت و سقم و درستی و نادرستی مکالمات رد و بدل شده نیست و این که کدام سوی ماجرا در جانب حق نشسته و کدام سو در نقطه مقابل ایستاده است نیز، موضوع این وجیزه نیست. آنچه دور از انتظار بوده و هست، اصرار برنامه یاد شده بر دامن زدن به دعواهای سیاسی است! آن‌هم درحالی که چند ساعتی بیشتر از توصیه اکید رهبر معظم انقلاب بر دوری و اجتناب از این‌گونه اظهارات نگذشته بود.
۶- شواهد موجود حکایت از آن دارند که خانم مجری برنامه از شخصیت متین، متدین و محترمی برخوردارند ولی مجری مخصوصاً در این‌گونه برنامه‌ها از طریق گوشی، با سر دبیر و مسئول برنامه در تماس است و سفارش‌های ایشان را اجرا می‌کند. از این روی انتظار آن است که مسئولان و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما، از کنار این رخداد ناپسند و خسارت‌بار به آسانی عبور نکنند و برای پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادها، ماجرای یاد شده را مورد بررسی دقیق قرار بدهند.
۷- و بالاخره دور از انصاف است که حجم انبوه و متراکم امور جاری در رسانه ملی و دامنه وسیع و گسترده وظایف این سازمان نادیده گرفته شود مخصوصاً حساسیت‌های ویژه و بعضاً منحصر به فرد برخی از امور در صدا و سیما نیز باید مورد توجه بوده و بیرون از دایره قضاوت‌ها قرار نگیرد. صدا و سیما تاکنون و از جمله در دوران مدیریت آقای دکتر جبلی دستاوردهای فراوان و تحسین‌برانگیزی داشته است که تلاش بی‌وقفه در بصیرت‌افزائی، خبر‌رسانی بموقع و مخصوصاً حرکت همه‌جانبه و هوشمندانه در انتخابات اخیر از جمله آنهاست و بی‌انصافی است اگر به تلاش شبانه‌روزی و متعهدانه برادر عزیز و متعهدمان جناب آقای دکتر جبلی اشاره‌ای نکنیم و قدر‌دان زحمات فراوان و بی‌وقفه ایشان نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا