واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟


در دل کیسه بیضه، یک رگی به نام واریکوسل وجود دارد که اغلب آن را در بیضه چپ مشاهده می‌ کنیم.

واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟شفا آنلاین>سلامت جنسی>در دل کیسه بیضه، یک رگی به نام واریکوسل وجود دارد که اغلب آن را در بیضه چپ مشاهده می‌ کنیم. اختلال واریکوسل در هر دو بیضه بسیار نادر است، به طوری که پزشکان به این موضوع تقریباً اعتقادی ندارند. این مشکل، مانند پیچ‌ های واریس در پاهاست، که اکثرا در زیر ۱۵ سالگی ظاهر نمی ‌شود، اما در مردان بالغ حدود ۴۰٪ احتمال رخ دادن آن وجود دارد. ۹۰٪ موارد در بیضه چپ و ۱۰٪ در هر دو بیضه است. این اطلاعات حاکی از این است که آناتومی هر دو بیضه با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش شفا آنلاینوقتی که فردی به واریکوسل در ناحیه کیسه بیضه مبتلا می ‌شود، دریچه وریدی او کارایی خود را از دست می ‌دهد و خون به سمت بالا به سمت قلب نمی ‌چرخد، بلکه در ناحیه مذکور جمع می‌ شود. این واقعه منجر به تورم، کوچک شدن بیضه، ناتوانی جنسی و درد در ناحیه شکم می ‌شود. برای تشخیص و درمان این بیماری باید به متخصص ارولوژی مراجعه شود.

واریکوسل چگونه درمان می شود؟

تا به حال داروی مشخصی برای درمان واریکوسل ابداع نشده است. بیشتر داروها تنها برای کاهش درد ناشی از این بیماری موثر هستند. اما بهترین روش برای درمان و از بین بردن واریکوسل، جراحی است. این جراحی باید توسط متخصص اورولوژی تشخیص داده شود.

سه روش اصلی برای جراحی واریکوسل وجود دارد که در ادامه به آن ‌ها اشاره می‌ کنیم.

1) جراحی واریکوسلکتومی (Varicocelectomy)

2) جراحی لاپاراسکوپیک (Laparoscopic)

3) آمبولیزاسیون پوستی (Embolization)

جراحی واریکوسلکتومی

در این روش، جراحی در اتاق عمل و با استفاده از بی ‌حسی یا بی ‌هوشی انجام می ‌شود. جراح از طریق برشی در کشاله ران یا زیر شکم، جراحی را انجام می ‌دهد. این روش معمولا با درد کمی همراه است و بعد از چند روز استراحت، بیمار می‌ تواند به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد.

جراحی لاپاراسکوپیک

در این روش، جراح متخصص با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه شکم، ابزارهای خاص جراحی را وارد می ‌کند و درمان گرفتگی رگ ‌ها و دیگر اعمال لازم را انجام می ‌دهد.

آمبولیزاسیون پوستی

این روش توسط رادیولوژیست انجام می ‌شود. او یک لوله باریک و مخصوص را وارد رگ کشاله ران یا گردن می ‌کند و با استفاده از اشعه ایکس، رگ ‌های بزرگ شده را تشخیص می‌ دهد و پزشک آنها را می بندد. این روش باعث کوچک ‌تر شدن واریکوسل می ‌شود. این روش یک معایبی دارد که شامل احتمال بازگشت واریکوسل، حرکت فنر در جاهای دیگر بدن و عفونت است. این روش از جمله روش‌ های کمتر استفاده شده است و بسیاری از مراکز درمانی از آن استفاده نمی ‌کنند.

واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

هزینه جراحی واریکوسل در سال 1403

تعیین هزینه عمل واریکوسل بدون در نظر گرفتن شرایط فردی چالش برانگیز است. با این وجود، هزینه کل ممکن است از 10 تا 20 میلیون تومان (بدون بیمه) متغیر باشد. لازم به ذکر است که این برآورد ممکن است شامل هزینه های اضافی مانند بیهوشی، بستری شدن در بیمارستان یا عوارض غیر منتظره نباشد.

به طور کلی، اگر واریکوسل یک ‌طرفه باشد، بین 10 تا 15 میلیون هزینه دارد ولی اگر دو طرفه باشد هزینه آن بیشتر است و نزدیک به 25 میلیون تومان است.

عوامل موثر بر هزینه جراحی واریکوسل

انتخاب مرکز درمانی

نوع مرکز درمانی که برای انجام جراحی واریکوسل انتخاب می ‌شود، تاثیر قابل ملاحظه ‌ای بر هزینه آن دارد. بیمارستان ‌ها یا کلینیک ‌های پیشرفته با جراحان معروف به دلیل تخصص و شهرت خود، هزینه‌ های بیشتری را دریافت می ‌کنند، در حالی که کلینیک ‌های کوچک ‌تر یا مراکز جراحی سرپایی ممکن است هزینه‌ های مقرون به‌صرفه‌ تری داشته باشند.

تاثیر تخصص و تجربه جراح تخصص

تجربه و شهرت جراحی که عمل جراحی واریکوسل را انجام می‌دهد، بر هزینه آن تاثیر مستقیمی دارد. جراحان متخصص و با تجربه که تعداد زیادی از عمل‌ های موفق را انجام داده ‌اند، هزینه‌ های بیشتری را برای خدمات خود دریافت می‌ کنند.

نوع و تکنیک جراحی

تعدادی از روش ‌ها و تکنیک ‌های مختلف جراحی برای درمان واریکوسل وجود دارد که بر هزینه آن تاثیرگذار هستند. جراحی باز، روش ‌های کم‌ تهاجم مانند جراحی لاپاراسکوپی یا میکروجراحی از جمله این روش ‌ها هستند که هزینه عمل واریکوسل با هرکدام از آنها متفاوت است.

میزان پیچیدگی جراحی

معمولا میزان پیچیدگی روش ‌های جراحی بر روی قیمت آنها تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال، میزان تهاجمی بودن بر اساس اندازه برش ‌های ایجاد شده، مدت بستری شدن در بیمارستان، زمان بهبودی و تجهیزات و امکانات تخصصی به نوع جراحی بستگی دارند و در تعیین مقدار هزینه‌ های جراحی نقش دارند.

واریکوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

نوع بیهوشی و مدت زمان بستری در بیمارستان

هزینه جراحی واریکوسل بسته به نوع بیهوشی که انتخاب می ‌شود و مدت زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می ‌شود متفاوت است. نوع بیهوشی که در طول عمل جراحی استفاده می ‌شود، معمولاً تعیین کننده قیمت جراحی است، به عنوان مثال بیهوشی عمومی گران ‌تر از بیهوشی موضعی یا نخاعی است.

همچنین، مدت زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می ‌شود نیز بسته به نوع جراحی، پیشرفت فردی و نیاز به مراقبت ‌های بعد از جراحی متفاوت است و بر هزینه نهایی تاثیر می ‌گذارد.

آزمایش‌ های تشخیصی و تست‌ های قبل از عمل

این آزمایش ‌ها شامل آزمایش ‌های خون، سونوگرافی کیسه بیضه و مشاوره با متخصصان است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی نیز می ‌تواند بر هزینه جراحی واریکوسل تاثیر بگذارد، زیرا هزینه خدمات پزشکی ممکن است از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت باشد، این تفاوت‌ ها به دلیل موقعیت جغرافیایی، هزینه اجاره و میزان دسترسی و رقابت میان مراکز درمانی است.

جمع بندی

عمل جراحی واریکوسل به عنوان یک انتخاب مناسب برای افرادی در نظر گرفته می‌ شود که با علائم یا مشکلات باروری مرتبط با واریکوسل رو به ‌رو هستند. شناخت عوامل موثر بر هزینه این عمل به بیماران این امکان را می‌ دهد تا تصمیمات آگاهانه‌ تری درباره درمان خود اتخاذ کنند. مهم است به یاد داشته باشید که با مشاوره جراح و ارائه ‌دهندگان بیمه ‌تان در این زمینه مکالمه کنید تا اطلاعات دقیقی درباره هزینه و شرایط پوشش مختص به وضعیت خود دریافت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها