ایجاد تاب آوری عاطفی بر مبنای هوش هیجانی انجام میشود


ایجاد تاب آوری عاطفی بر مبنای هوش هیجانی انجام میشود

ایجاد تاب آوری عاطفی بر مبنای هوش هیجانی انجام میشود ، تاب آوری عاطفی به خودآگاهی و خودتنظیمی تکیه میزند تاب آوری عاطفی یک مهارت مهم است که به توانایی فرد برای سازگاری با موقعیت‌های استرس‌زا یا بحران‌ها...

ایجاد تاب آوری عاطفی بر مبنای هوش هیجانی انجام میشود
ایجاد تاب آوری عاطفی بر مبنای هوش هیجانی انجام میشود ، تاب آوری عاطفی به خودآگاهی و خودتنظیمی تکیه میزند تاب آوری عاطفی یک مهارت مهم است که به توانایی فرد برای سازگاری با موقعیت‌های استرس‌زا یا بحران‌ها اشاره دارد. این توانایی به فرد کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات خود را در شرایط مختلف کنترل کند. تاب آوری عاطفی به خودآگاهی و خودتنظیمی تکیه میزند افراد باتاب آوری عاطفی بالا، معمولاً بهتر موفقیت‌ها و شکست‌های زندگی را مدیریت می‌کنند.
برای تقویت تاب آوری عاطفی، ارتباط برقرار کردن با دیگران، تعادل در زندگی، تعیین حد و مرزها، خودمراقبتی، و به دست آوردن خودآگاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه اضافه میکند با توجه به مزایای تاب آوری عاطفی در حفظ بهداشت و سلامت روانی، افراد با تاب آوری بالا از سلامت روان بیشتر و ناراحتی ها و بیماری های روانی کمتری برخوردارند.
برای افزایش تاب‌آوری، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. این شامل تمرین تمرکز حواس، مدیتیشن، انجام تمرین‌های آرامبخش مانند یوگا، و افزایش میزان خواب است برخی تکنیک‌های دیگر شامل داشتن دیدگاه مثبت، شرکت در فعالیت‌های سرگرم‌کننده، و تقویت معنویت شخصی است
به علاوه، افزایش تاب‌آوری نقش مهمی در مواجهه با استرس و ناملایمات زندگی دارد و با تمرین و آموزش قابل بهبود است
تاب آوری عاطفی یک توانایی است که به فرد کمک می‌کند تا با موقعیت‌های استرس‌زا و بحران‌ها سازگاری پیدا کند. این توانایی به فرد کمک می‌کند تا احساسات خود را مدیریت کرده و به عملکرد مناسب و نتایج مطلوب در زندگی شخصی، خانوادگی و سازمانی دست یابد. این توانایی شامل مهارت‌هایی مانند آگاهی عاطفی، پشتکار، رشد خودآگاهی، مراقبت از خود، و قبول نارسایی و نواقص شخصی است.
نگاهی به ادبیات تحقیق بر ما روشن میکند که برای ایجاد تاب آوری عاطفی، میتوان این مراحل را دنبال کرد :
خودگویی مثبت را تمرین کنید: با خود به شیوه ای حمایت کننده و نشاط آور صحبت کنید و از خودگویی منفی خودداری کنید.
خودآگاهی را توسعه دهید: افکار، احساسات و اعمال خود را درک کنید و تشخیص دهید که چه زمانی با ارزش های شما همسو هستند. ارتقا خود آگاهی میتواند موجب تقویت تاب آوری باشد.
پرورش ذهن آگاهی: یاد بگیرید که به موقعیت ها همانطور که هستند نگاه کنید، نه آنطور که انتظار دارید یا می خواهید آنها باشند.
پذیرش و ابراز احساسات: به خود اجازه دهید احساسات خود را ابراز کنید و درک کنید که آنها اشتباه نیستند یا بازتابی از ارزش شما نیستند.
حس شوخ طبعی را حفظ کنید: دیدگاهی آرام داشته باشید و به پیچیدگی های داستان زندگی بخندید تا به مقابله با چالش ها کمک کنید.
یک شبکه پشتیبانی بسازید:اطراف خود را با عزیزانی که شما را تشویق و حمایت می کنند، معاشرت های مخرب را کنار بگذارید.

توسعه مهارت های مقابله ای: روش های موثر برای مقابله با چالش ها و عوامل استرس زا را بیاموزید.
مراقبت از خود را تمرین کنید: از طریق ورزش، تغذیه سالم و آرامش از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید. ارتقای دانش سلامت و خود مراقبتی راه دیگری برای توسعه تاب آوری است .

آینده نگر و غایت اندیش باشید : به موقعیت ها از دیدگاه گسترده تر نگاه کنید و جنبه های مثبت را بیابید.
در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه ای باشید: اگر با انعطاف پذیری عاطفی دست و پنجه نرم می کنید، به دنبال کمک از یک متخصص سلامت روان باشید.به یاد داشته باشید که ایجاد تاب آوری عاطفی یک فرآیند مادام العمر است و اشکالی ندارد که قدم های کوچک بردارید و به تدریج استراتژی های جدیدی را در زندگی خود بگنجانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه