«هفت‌سر اژدها» بحث سریال انتقادی را زنده کرد


«هفت‌سر اژدها» بحث سریال انتقادی را زنده کرد

اختلاس، مفسد اقتصادی و... کلیدواژه‌های روز جامعه هستند، اما اینکه قرار باشد کارگردانی براساس یک‌سریال آن را در سیما روی آنتن ببرد، حداقل در تلویزیون خیلی کم اتفاق افتاده است. این شب‌ها سریالی از ابوالقاسم طالبی روی آنتن می‌رود.

موضوع سریال «هفت سر اژدها» درباره مفاسد اقتصادی و مسائل بحث‌برانگیزی است که در قالب یک درام سیاسی تولید شده است؛ سریالی که باید دید علاوه بر داستانی که دارد می‌تواند در کارگردانی و بازی‌ها جذاب باشد؟

ابوالقاسم طالبی سریال «به کجا چنین شتابان» را در کنار فیلم‌های «یتیم‌خانه ایران» و «قلاده‌های طلا» در کارنامه فیلمسازی‌اش دارد؛ آثاری که نمی‌توان آن‌ها را جزو آثار باکیفیت سینما و سیما قرار داد، اما همه آن‌ها گریزی به موضوعات سیاسی - اجتماعی روز جامعه (حال چه درست یا نادرست) دارند. این بار طالبی سراغ همین کلیدواژه‌های جامعه رفته تا داستان «هفت سر اژدها» را بسازد؛ سریالی که پروسه تولیدش نسبت به دیگر سریال‌ها طولانی‌تر شد و حتی پخش آن چندین‌بار به تعویق افتاد که یکی از دلایل آن حضور حمیدصفت، رپر ایرانی عنوان شد. حالا این سریال که پخش خود را چند روزی است شروع کرده به‌عنوان سریال نوروزی و ماه رمضان سیما در نظر گرفته شده است.

چرا «هفت‌سر اژدها»؟

نام این سریال یکی، دو بار از زمان پروسه تولید تا پخش تغییر کرد، اما انگار نام نهایی آن از صحبت‌های رهبری وام گرفته شده؛ زمانی که رهبری در میانه دهه۹۰ در دیدار با فرماندهان و نظامیان نیروی هوایی از فساد اقتصادی گفتند و نام این فساد را «اژد‌های هفت‌سر» تعیین کردند.

از حمیدصفت تا مجید واشقانی

یکی از این چهره‌ها حمید صفت است که پیش از این مخاطبان، او را به‌عنوان خواننده می‌شناختند. البته به‌نظر می‌رسد ایفای یکی از نقش‌های اصلی که یک آقازاده با نام سلطان‌خواه است را مجید واشقانی برعهده دارد. این بازیگر را تا امروز در سریال‌هایی مثل برادر، ماتادور، انقلاب زیبا، میکائیل، مسیر انحرافی و... دیده‌ایم. وی همچنین در قامت مجری اجرای برنامه «ایران بین» در شبکه نسیم را هم تجربه کرده است.

قصه جذاب؛ بازی‌های ناپخته

شاید زود باشد درباره این سریال که هنوز چند قسمت از آن روی آنتن رفته، صحبت کرد، اما با تماشای همین چند قسمت متوجه می‌شویم طالبی سعی کرده داستان جذاب و البته به‌روزی را به بیننده تلویزیون نشان دهد. دیالوگ‌های روز جامعه و مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در جامعه امروز اتفاق می‌افتد، همراه ناپختگی بازی‌ها و روابطی که کارگردان سعی کرده به‌روز کند، ولی ضوابطی که این سعی را ناموفق کرده، باعث شده این سریال آنطور که باید و شاید نتواند با بیننده تلویزیون ارتباط برقرار کند. پس «هفت سر اژدها» تبدیل به یک سریال شعاری شده است.

بررسی ۷پرونده کلان اقتصادی در سریال

طالبی گفته که برای ساخت این سریال پرونده‌های کلان اقتصادی را بررسی کرده و «هفت سر اژدها» تلفیقی از ده‌ها پرونده فساد را دراماتیزه کرده است. به‌گفته او در این سریال که سعی کرده بی‌پرده به دل موضوعی حساس بزند، حتی یک اطلاعاتی فاسد، وزیر و وکیل فاسد هم خواهید دید.

سریالی که تولیدش ۶سال طول کشید

«هفت سر اژدها» از سریال‌های پرحاشیه سازمان بود؛ سریالی که هم پروسه تولیدش طولانی شد و هم پخش آن زمان‌بر بود. این سریال تلویزیونی قرار است در ۵۰قسمت روی آنتن برود. پیش‌تر عنوان شده بود که سریال قرار است در ۸۰ قسمت تولید شود. طالبی تولید این سریال را قبل از کرونا کلید زد و در دوران کرونا تولیدش با چندین‌بار توقف کار همراه بود؛ موضوعی که البته دامن بقیه تولیدات سینمایی و تلویزیونی را گرفت، اما بعدتر دزدیده شدن وسایل پشت صحنه سریال باعث شد که سریال باز هم توقف چندماهه در تولید را داشته باشد و در نهایت تولید این سریال۶سال طول کشید؛ سریالی که باید دید در قسمت‌های پیش‌رو می‌تواند جذابیت بیشتری برای بیننده تلویزیون داشته باشد یا خیر؟

گله‌مندی نظام پرستاری از «هفت سر اژدها»

در جریان پخش یکی از قسمت‌های سریال که به موضوع فساد و صاحبان رانت و اشرافیت می‌پردازد، ادای چند کلمه از سوی یکی از شخصیت‌های منفی سریال باعث شد تا موجی از انتقادات از سمت سازمان نظام پرستاری نسبت به سریال به راه افتد؛ تا جایی که موضوع را توهین به پرستاران تلقی کنند. البته سیمافیلم هم جوابیه‌ای به این گله‌مندی داده و در بخشی از این جوابیه آمده است: بدیهی است که اگر ذم و قدح یک انسان از زبان شخصیتی منفی مطرح شود، درواقع آن انسان را مدح کرده‌ایم؛ چون مخاطب نسبت به گوینده آن ذم و قدح احساس نفرت دارد و با سخنان او همراه نیست. در «هفت‌سر اژدها» کسی که به پرستاران عزیز با زبان توهین‌آمیز سخن می‌گوید یکی از منفورترین شخصیت‌های سریال و از شخصیت‌های رانت‌خوار است. اساس این صحنه همین بوده که نشان دهد عده‌ای از دماغ‌فیل افتاده به مردم زحمتکش ایران با چه چشمی نگاه می‌کنند. آیا اگر شخصیت‌های شمر و یزید در سریالی تاریخی علیه یکی از شخصیت‌های مقدس تاریخی سخنان ناروایی بگویند، وهن آن شخصیت شده است؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان