شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشم


شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشم

آنچه در این مقاله می‌خوانید برای انجام عمل لیزیک، شماره چشم مناسب بستگی به نوع مشکل دید در هر فرد دارد. به طور معمول، برای نزدیک بینی می‌تواند بین 1 تا 10 دیوپتر، برای دوربینی معمولاً بین 1 تا 6 دیوپتر و برای آستیگماتیسم معمولاً بین 0.5 تا 6 دیوپتر مناسب باشد. انتخاب شماره چشم مناسب توسط پزشک و بر اساس ارزیابی‌های دقیق تعیین می‌شود.

جراحی چشم با لیزر در محل کراتومیلوسیس (LASIK) که به عنوان جراحی تصحیح چشم با لیزر یا به سادگی جراحی لیزر نیز شناخته می‌شود، با هدف اصلاح اختلالات بینایی از طریق لیزر غیرتهاجمی انجام می‌گردد. عیوب بینایی مانند دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم و همچنین هاله‌ها و حساسیت به نور از طریق روش لیزر بدون نیاز به تیغ جراحی اصلاح می‌شوند. با این حال برای انجام این عمل یک سری شرایط نیاز است تا بتوان آن را انجام داد. یکی از این موارد ضخامت قرنیه و از آن مهم‌تر شماره چشم بیماران است. اما شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد و چطور آن را تعیین می‌کنند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. اگر نیاز به مشورت با دکتر چشم پزشک دارید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟

به صورت کلی نمره چشم یکی از فاکتورهای مهمی است که باید قبل از انجام عمل لیزیک چشم مشخص شود. این محدوده مشخص می‌کند که چقدر عمل موفقیت‌آمیز است و احتمال بازگشت چقدر است. بر اساس این که شرایط چشم به چه صورت است (دوربینی، آستیگمات و نزدیک‌بینی) یک محدوده برای نمره چشم ایده‌آل برای عمل لیزیک تعیین می‌شود.

معمولا اگر نمره چشم از یک حدی بالاتر برود به دلیل این که احتمال بازگشت مشکل و ایجاد عوارض جانبی بیشتر است، عمل لیزیک انجام نمی‌شود. نکته مهم این است اکثر افراد می‌توانند عمل لیزیک را انجام دهند، چرا که شماره چشم آنها معمولا در محدوده استاندارد تعیین شده برای عمل لیزیک قرار دارد. به صورت کلی مقدار استاندارد شماره چشم برای عمل لیزیک با واحد دیوپتر مشخص می‌شود که این واحد اندازه گیری برای نشان دادن قدرت نوری قرنیه است.

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشمبدون تغییر ماندن نمره چشم متقاضی در چند سال اخیر، مهمترین معیار برای عمل لیزیک است.

بهترین نمره چشم برای عمل لیزیک

جراحی لیزیک یکی از عمل های چشم پرکاربرد است. یکی از اصلی‌ترین معیارها برای انجام عمل لیزیک این است که شماره چشم فرد متقاضی طی یک سال اخیر بدون تغییر باقی مانده باشد. بهترین نمره چشم برای انجام عمل لیزیک بهتر است زیر ۱۰ دیوپتر باشد. البته برای تعیین بهترین نمره چشم برای عمل لیزیک باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر گرفت. دوربین، نزدیک‌بین بودن یا آستیگمات بودن، ضخامت قرنیه و سن بیمار نیز تعیین‌کننده است. برای مثال برای افراد دوربین بهترین نمره چشم برای انجام عمل لیزیک، نمره چشم ۶ دیوپتر است.

نوع مشکل چشمبهترین نمره چشم برای لیزیک
نزدیک بینی۰.۵_ تا ۸.۰_ دیوپتر
دوربینی۱.۰+ تا ۵.۰+ دیوپتر
آستیگمات۶.۰_ تا ۶.۰+ دیوپتر
حداقل و حداکثر نمره چشم برای لیزیک

حداقل نمره چشم برای عمل لیزیک

برای اینکه یک فرد بتواند کاندید مناسبی برای عمل لیزیک باشد، حداقل نمره چشم یک دیوپتر است. البته باز هم این حداقل برای کسانی که آستیگمات هستند ۰.۵ است.

متن انگلیسی:
this instruction varies from doctor to doctor. There are some doctors who can treat up to -14.00 diopters with LASIK surgery if the patient’s corneas are thick enough
ترجمه متن:
این دستورالعمل از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است. برخی از پزشکان هستند که اگر قرنیه بیمار به اندازه کافی ضخیم باشد، می‌توانند تا ۱۴- دیوپتر را با عمل لیزیک درمان کنند.

laserlasiksurgery

حداکثر شماره چشم برای لیزیک

حداکثر شماره چشم برای عمل لیزیک باید ۱۰ دیوپتر باشد. با این حال تکنیک لیزر مورد استفاده برای عمل چشم و سایر فاکتورها نیز تعیین‌کننده است. برای مثال ضخامت قرنیه و سالم بودن آن تعیین می‌کند که آیا می‌توان فردی با شماره چشم ۱۰ دیوپتر را درمان کرد یا خیر.

در برخی موارد ممکن است بتوان بیمارانی با حداکثر نمره چشم ۱۲ دیوپتر را نیز با عمل لیزیک درمان کرد. روی هم رفته حداکثر نمره چشم مجاز برای انجام عمل لیزیک در هر کلینیکی متفاوت است و هر پزشکی بر اساس فاکتورها و معیارهایی که دارد و از همه مهم‌تر تکنولوژی لیزر مورد استفاده، یک محدوده خاص را برای انجام عمل لیزیک تعریف می‌کند.

می‌خوای چشمت رو لیزیک کنی؟

برای بررسی شماره چشم از متخصص نوبت بگیر.

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشم

شماره چشم نزدیک بینی برای عمل لیزیک چشم

نزدیک‌بینی چشم شایع‌ترین اختلال بینایی در دنیاست. نزدیک‌بینی با مشکل در دیدن اشیای از راه دور مشخص می‌شود. واحد استاندارد شماره چشم نزدیک‌بینی برای عمل لیزیک چشم ممکن است بر اساس استانداردهای هر کلینیکی متفاوت باشد. اما به صورت معمول برای بیماران نزدیک‌بین، شماره چشم برای عمل لیزیک از ۰.۵- تا -۸.۰ است.

برای شماره چشم پایین‌تر از ۰.۵ D افراد به‌ندرت به عینک نیاز دارند، بنابراین برای این افراد معمولا لیزیک توصیه نمی‌شود، مگر این که بیمار درجاتی از آستیگماتیسم را هم داشته باشد.

در افراد نزدیک‌بین تعیین حداکثر شماره چشم برای عمل لیزیک کمی دشوارتر است. برای مثال، اکثر کلینیک‌ها می‌توانند بیماران مبتلا به نزدیک‌بینی متوسط تا شدید را تا حدود -8.0 دیوپتر درمان کنند. با این حال، بیمارانی که در انتهای نزدیک‌بینی شدید قرار دارند نیز باید قرنیه‌های ضخیم و سالم داشته باشند. این به این دلیل است که درمان در این نسخه‌های بالاتر نیاز به برداشتن بافت بیشتری دارد.

در برخی از کلینیک‌ها می‌توان بیمارانی با شماره چشم بالاتر از ۸.۰ دیوپتر را نیز با عمل لیزیک درمان کرد. این به لطف آخرین نوآوری در جراحی لیزری چشم – ReLEx SMILE است. این تکنیک به جراحان اجازه می‌دهد تا بیمارانی را با قرنیه نازک‌تر و نسخه‌های بالاتر از -۱۰.۰ D درمان کنند.

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشمحد مجاز برای چشم دوربین، معمولاً بین ۳.۰ تا ۴.۰ D است.

شماره چشم دوربینی برای عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک راه درمان دوربینی چشم است. دوربینی با مشکل در دیدن و تمرکز روی اشیایی که از نزدیک در میدان دید شما هستند مشخص می‌شود. دوربینی با دیوپترهای مثبت (+) اندازه گیری می‌شود. مانند نزدیک‌بینی، اکثر کلینیک‌ها لیزیک را در بیمارانی که دوربینی بسیار خفیف دارند، یعنی کمتر از +۱.۰ دیوپتر، انجام نمی‌دهند، مگر اینکه درجاتی از آستیگماتیسم نیز وجود داشته باشد.

در اکثر کلینیک‌ها، حد تجویز برای درمان دوربینی با LAIK معمولاً بین ۳.۰ تا ۴.۰ D است. اکثر کلینیک‌ها در حال حاضر قادر به درمان بیماران مبتلا به دوربینی شدید (+ D 5.0) نیستند زیرا به آخرین فناوری دسترسی ندارند.

با این حال، مانند سایر نسخه‌ها، واجد شرایط بودن بیماران برای جراحی لیزر چشم با توجه به چندین عامل دیگر، از جمله کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنند، متفاوت است. کلینیک‌هایی با دسترسی به تکنولوژی و تخصص پیشرو می‌توانند نسخه‌های دوربینی را تا ۷.۰+ D درمان کنند.

متن انگلیسی:
At most clinics, the prescription limit for treating hyperopia with LASIK is typically somewhere between 3.0 to 4.0 D
ترجمه متن:
در اکثر کلینیک‌ها حداکثر شماره چشم برای درمان دوربینی با لیزیک بین ۳.۰ تا ۴.۰ دیوپتر است.

londonvisionclinic

شماره چشم آستیگمات برای عمل لیزیک

آستیگماتیسم برای اشاره به چشم‌هایی با شکل غیرطبیعی – یعنی چشم‌هایی که کروی نیستند – استفاده می‌شود. آستیگماتیسم منجر به مشکلات بینایی می‌شود؛ زیرا شکل چشم می‌تواند بر نحوه خم شدن نور به شبکیه تأثیر بگذارد و باعث تاری دید، خستگی چشم یا سردرد شود.

یک نکته مهم در خصوص انجام عمل لیزیک برای آستیگمات چشم این است که معمولا این مورد به همراه سایر وضعیت‌ها (دوربینی یا نزدیک‌بینی) همراه است. در نتیجه شماره چشم‌های آستیگمات با دیوپترهای مثبت و منفی نشان داده می‌شود.

چه چشم‌ها تنها آستیگمات باشد یا سایر عیوب انکساری ظاهر شود، جراحی لیزر چشم معمولا می‌تواند آستیگماتیسم را تا ۶.۰ دیوپتر درمان کند. با این وجود مانند سایر انواع عیوب انکساری، محدوده قابل درمان آستیگماتیسم می‌تواند در کلینیک‌های مختلف و بسته به نوع فناوری لیزر مورد استفاده آنها متفاوت باشد.

از آنجایی که آستیگماتیسم در بیش از یک صفحه نیاز به اصلاح دارد، درمان آستیگمات معمولا کمی پیچیده‌تر است. اما با تکنولوژی و سطح تخصص مناسب، تقریباً تمام علائم آستیگماتیسم قابل درمان هستند؛ حتی موارد آستیگماتیسم بالا نیز به صورت معمول درمان می‌شود.

شماره چشم برای عمل لیزیک باید چند باشد؟ حداقل و حداکثر نمره چشم

چشمات آستیگمات هست و لازمه لیزیک کنی؟ پس با متخصص مشورت کن.

چرا نمره های خیلی بالا را نمیتوان لیزیک کرد؟

یکی از دلایل اصلی این که نمی‌توان افرادی با شماره چشم بالا را عمل لیزیک کرد این است که در این افراد به دلیل بالا بودن عیوب انکساری چشم‌ها، امکان نتیجه‌بخش بودن عمل کم است و به احتمال زیاد عیوب انکساری باز می‌گردد. از طرفی در صورت بالا بودن شماره چشم احتمال بروز خطرات و ریسک‌های جانبی بیشتر است. برای مثال ممکن است برخی از افراد دچار دیدن هاله نور شوند یا تابش خیره‌کننده نور در شب را تجربه کنند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روش‌های لیزیک فقط برای بیمارانی با طیف خاصی از شماره چشم‌ها موثر است. بسته به اینکه به چه کلینیکی مراجعه می‌کنید و از چه فناوری لیزری برای لیزیک چشم‌ها استفاده می‌شود، این محدوده ممکن است کمی متفاوت باشد. به صورت معمول اکثر کلینیک‌ها می‌توانند بیماران نزدیک‌بین را تا حداکثر نمره چشم ۱۱ دیوپتر، دوربینی را تا ۵ دیوپتر و آستیگماتیسم را تا ۶ دیوپتر درمان کنند.

اگر شماره چشم بیمار از این محدوده‌ها فراتر رفت، ممکن است از دیگر روش‌ها برای درمان عیوب انکساری چشم استفاده شود. با این حال از آنجایی که فاکتورهای مختلفی می‌تواند روی این که آیا شما کاندید مناسبی برای انجام عمل لیزیک هستید یا خیر تاثیر داشته باشد، بهترین کار مراجعه به یک کلینیک چشم پزشکی و انجام معاینات لازم است. پزشک بعد از انجام معاینات لازم تشخیص می‌دهد که آیا شما امکان انجام عمل لیزیک را دارید یا اینکه باید از سایر روش‌های درمانی برای رفع عیوب انکساری چشم استفاده کنید.

برای اطلاع از نمره چشم مناسب عمل لیزیک باید با دکتر چشم پزشک خوب مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر چشم پزشک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)