نقشه راه گردشگری حلال تدوین شود


نقشه راه گردشگری حلال تدوین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه سامانه هوش مصنوعی در هر حوزه ای وارد شود، مانع خطا و فساد می شود، گفت: نقشه راه و الگوی حکمرانی گردشگری حلال با استفاده از هوش مصنوعی تدوین شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه سامانه هوش مصنوعی در هر حوزه ای وارد شود، مانع خطا و فساد می شود، گفت: نقشه راه و الگوی حکمرانی گردشگری حلال با استفاده از هوش مصنوعی تدوین شود.

به گزارش «دنیای سفر»، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که به ریاست علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و با حضور نمایندگان همه دستگاه های عضو در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: این ستاد در حقیقت یک جمع قرارگاهی است و ستاد خدمات سفر کارکرد قرارگاهی دارد.

وی افزود: این ستاد هماهنگی خدمات سفر را مدیریت می کند و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زیر نظر این ستاد در استان های مختلف در حال فعالیت هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سیر و سفر و گردشگری جزو برنامه های سبک زندگی مؤمنان باید باشد. اساسا زندگی پیامبران (ع) در طول قرون مختلف بر مبنای سفر بوده و با سفرهای خود مردم را هدایت می کردند و در همین حال بسیاری از بزرگان و حکیمان ما زندگی و سفر توام با حکمت آموز داشتند که می توان به شیخ اشراق، ابوعلی سینا اشاره کرد.

وی گفت: دین اسلام در بسیاری از کشورها از طریق سفر بزرگان و حکیمان و عارفان ما توسعه داشته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقش مهمی در تمدن اسلامی دارد.

وی افزود:ستاد هماهنگی خدمات سفر باید از یک الگوی مناسب حکمرانی استفاده کند تا شاهد تاثیر بهتر مدیریت سفر و گردشگری باشیم یکی از بهترین الگوهای حکمرانی امانتداری است. ما برای این که به این الگوی خوب حکمرانی دست پیدا کنیم باید امانت داری را تقویت کنیم،

خسروپناه اظهار داشت: اگر به عناصر حکمرانی توجه کنیم و مردم را مشارکت دهیم نتایج بهتری می گیریم. در جمعیت هلال احمر سه میلیون جوان داوطلب افتخاری داریم که نمونه کاملی از حکمرانی مردمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای رونق صنعت گردشگری نیاز به سند توسعه داریم. از سال قبل تدوین این سند در هر سه حوزه ماموریتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شده است، اگر در تدوین این اسناد به نقش مردم و ذی نفعان توجه شود این «حکمرانی مردمی» می شود.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد حکمت گردشگری است در این باره کارهای بزرگی را قبل از آن باید انجام دهیم که یکی از آنها تدوین نظریه گردشگری حلال و تدوین الگوی حکمرانی گردشگری حلال است. پیشنهاد میکنم این الگو بر اساس سامانه های هوش مصنوعی اجرایی شود سامانه هوش مصنوعی در هر حوزه ای وارد شود، مانع خطا و فساد می شود.

خسروپناه خاطرنشان کرد: باید از سامانه های هوشمند دارای فناوری هوش مصنوعی استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در تدوین الگوی حکمرانی گردشگری حلال از هوش مصنوعی استفاده کنیم رضایتمندی مردم را افزایش خواهد داد.

گردشگری در اسلام داری پیام است

در این جلسه ائمه جمعه استان های کرمان و قزوین به بیان نظر و پیشنهادهای خود پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، امام جمعه کرمان در سخنانی به صورت برخط گفت: موضوع مسافر و گردشگری از دیرباز در ایران وجود داشته است و با ورود اسلام به ایران این موضوع رنگ تازه ای گرفت.

وی افزود : دین اسلام به موضوع سفر و گردشگری صحه گذاشت و البته جهت جدیدی نیز به او داد که در کنار توجه به موضوعاتی مانند اقتصاد و معیشت، به موضوع عبرت گرفتن نیز توجه دارد و در حقیقت سفر و گردشگری از نگاه اسلام، دارای پیام است.

وی افزود: در هر استان و منطقه شاهد ظرفیت های مطلوب در حوزه گردشگری هستیم و در استانی مانند کرمان نیز این ظرفیت بسیار مطلوب است و می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

علیدادی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در سیاست گذاری و برنامه ریزی باید مورد توجه قرار گیرد نسبت ماموریت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ظرفیت های هر استان است که می تواند به خوبی در اقتصاد و اشتغال هر استان نقش ایفا کنند.

آیت الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین نیز به صورت برخط در این نشست گفت: در دین مبین اسلام سفر و گردشگری مورد تاکید قرار گرفته و در قرآن کریم نیز آیاتی درباره سیر و سفر داریم که زمین را مانند دانشگاهی تعریف می کند که سرشار از درس است.

وی افزود: یکی از تاثیرات و کارکردهای سفر و گردشگری «صله رحم» است که بسیار به آن سفارش شده است. حتی در اسلام افرادی را که در یک جا قرار گرفته و هجرت نمی کنند، نکوهش می کند.

آیت الله عابدینی اظهار داشت: سفر و گردشگری در کنار تمام آثار معنوی که دارد آثار اقتصادی نیز به دنبال دارد. خطوط سفر و هجرت مانند رودخانه ای است که تاثیرات معنوی به دنبال دارد. خوشبختانه فرصت ها و ظرفیت های زیادی دارد و باید شرایط سفر را برای همه فراهم کرد. در هر استان ظرفیت های زیادی وجود دارد به عنوان مثال در همین استان قزوین آثار زیبایی مثل کارنواتیرابذ سعدالسلطنه داریم که بسیار زیباست و یک ظرفیت بسیار بزرگ است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: تبادل فرهنگ ها نتیجه سفر و گردشگری است و در این باره باید به شکل بسیار بهتری برنامه ریزی کرد تا تمام ظرفیت های استان ها به خوبی معرفی شود. سفر باعث می شود شادابی و نشاط در افراد پیدا شود از این رو باید سفر و گردشگری را جدی گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج