چطوری کفپوش‌های وینیل رو تمیز کنیم که بدون آسیب دیدن، به نهایت درخشش و تمیزی برسن؟


این کفپوش‌های خوش قیمت، با کیفیت و زیبا را به شکل صحیح تمیز کنید تا به اوج تمیزی و درخشش خود مثل روز اول برسند.

کفپوش‌های وینیل به دلیل دوام و سهولت مراقبتی که دارند، معروف هستند و برای تمیز نگه داشتن آنها به کار کمی نیاز دارید. البته مانند هر کفپوش دیگری، کفپوش‌های وینیل نیاز به مراقبت و تمیز کردن منظم دارند تا به بهترین شکل خود باشند.

در این راهنما همه چیزهایی که برای تمیز نگه داشتن و نگهداری کفپوش‌های وینیل نیاز دارید، از جمله تجهیزات تمیزکننده، ابزارها و تکنیک‌های مناسب تمیز کردن کفپوش‌های وینیل برای جلوگیری از آسیب‌های پرهزینه و غیرقابل برگشت، را برای شما آورده‌ایم

زمان تمیز کردن: ۲۰ دقیقه

سطح مهارت: مبتدی

بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن پارکت و از بین بردن لکه‌ها و مواد مختلف از روی آن

چطوری کفپوش‌های وینیل رو تمیز کنیم که بدون آسیب دیدن، به نهایت درخشش و تمیزی برسن؟کف وینیل

راهنمای تمیز کردن کفپوش وینیل

کفپوش وینیل چیست؟

کفپوش وینیل از پلاستیک‌هایی مانند اکریلیک و پی وی سی (PVC) در لایه‌های فشرده ساخته شده است که شامل لایی، یک لایه ضد آب، یک لایه چاپ شده و یک پوشش محافظ برای جلوگیری از خراشیدگی و لکه دار شدن است. وینیل جایگزین محبوبی برای کفپوش‌های چوبی سخت است زیرا مقرون به صرفه‌تر و بادوام‌تر است و نصب آن هم آسان‌تر است و در عین حال ظاهری مشابه با زیبایی کلاسیک چوب‌های سخت دارد.

نکته محبوب کفپوش وینیل این است که از نظر قیمت و سهولت نصب شبیه به لمینت است، اما کفپوش‌های وینیل به دلیل اینکه از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند، بر خلاف کفپوش لمینت که دارای هسته‌ای با پایه چوب با طرح چاپی است، دوام بیشتری دارند.

کفپوش وینیل باید به صورت روزانه یا هفتگی تمیز یا جاروبرقی شود و – در صورت نیاز به تمیز کردن عمیق‌تر – با یک ماده تمیزکننده با pH خنثی که برای استفاده روی وینیل فرموله شده یا با محلول ملایمی از قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب مقطر و دو تا سه قطره مایع ظرفشویی مرطوب و سپس تمیز شود.

هر چند وقت باید کفپوش وینیل را تمیز کرد؟

هیچ قانون صریحی در مورد هر چند وقت یکبار تمیز کردن کفپوش وینیل وجود ندارد. مانند هر ماده دیگری، دفعات خشک کردن، جارو کردن، یا تمیز کردن کفپوش به میزان رفت و آمد بستگی دارد. اگر بچه‌ یا حیوانات خانگی دارید، احتمالا باید کف‌ها را مرتب تمیز کنید.

یک دستورالعمل کلی این است که حداقل یک بار در هفته کفپوش‌های وینیل را جارو کنید، و تمیز کنید. اگر رفت و آمدتان زیاد است و خانواده پر جمعیتی هستید، به‌ویژه در هوای نامساعد، ممکن است بهتر باشد کفپوش‌های وینیل شما باید روزانه یا یک روز در میان جارو و تمیز شوند تا کف‌ها از خرده‌ریزه، کثیفی، گرد و غبار، مو و سایر خاک‌ها پاک شوند.

این امر به ویژه در فضاهای پرتردد خانه مانند ورودی، آشپزخانه، و حمام صادق است. اتاق‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است فقط یک هفته یا هر ماه یکبار نیاز به جارو کردن و تمیز کردن داشته باشند. برای تمیز کردن عمیق‌تر، کف‌های وینیل باید با یک ماپ میکروفیبر مرطوب شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن چدن اجاق گاز و میله های اجاق گاز با مواد طبیعی و شیمیایی

هنگام تمیز کردن کفپوش‌های وینیل از چه چیزهایی باید اجتناب کرد

قبل از تمیز کردن کفپوش‌های وینیل برای اولین بار، دستورالعمل‌های سازنده برای راهنمایی در مورد عوامل و ابزارهای تمیزکننده توصیه شده و مواردی که برای جلوگیری از آسیب به کف باید اجتناب کنید را بررسی کنید. اگر دستورالعمل‌های سازنده در دسترس نباشد، این نکات کلی می‌تواند به عنوان یک راهنما برای شما مورد استفاده قرار بگیرد:

آب بیش از حد مجاز نیست

کفپوش وینیل در برابر آب مقاوم است اما ضد آب نیست و دوست ندارد با آب خیس شود و فقط باید آن را مرطوب کنید. قرار گرفتن در معرض آب بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد حباب روی وینیل شود و یک کف ناهموار خطرناک (و غیرجذاب!) ایجاد کند. کفپوش‌های وینیل را باید با یک پارچه یا دستمال خشک یا مرطوب تمیز کنید. اجازه ندهید آب یا مواد شوینده مایع روی زمین بریزند.

هرگز کف وینیل را با بخارشوی تمیز نکنید.

از آمونیاک یا سفیدکننده استفاده نکنید

مواد تمیزکننده سخت مانند آمونیاک و سفیدکننده و هر محصولی که حاوی این مواد است نباید برای تمیز کردن کفپوش‌های وینیل استفاده شوند.

از مواد ساینده اجتناب کنید

برای جلوگیری از خراش‌هایی که کف وینیل را کهنه و آسیب دیده نشان می‌دهند، از مواد تمیزکننده یا ابزار ساینده روی این نوع کفپوش استفاده نکنید.

به تنظیمات جاروبرقی خود توجه کنید

جاروبرقی‌ها باید روی سطح زمین تنظیم شوند تا از خراشیدگی جلوگیری شود.

اصلا از واکس خمیری استفاده نکنید

پولیش‌های واکس خمیری نباید روی کفپوش‌های وینیل استفاده شود. موم لایه‌ای ایجاد می‌کند که باعث می‌شود کف‌ها کدر و کثیف به نظر برسند.

چطوری کفپوش‌های وینیل رو تمیز کنیم که بدون آسیب دیدن، به نهایت درخشش و تمیزی برسن؟کفپوش وینیل

آنچه شما برای تمیز کردن کفپوش وینیل نیاز دارید

تجهیزات / ابزار

  • ماپ میکروفیبر
  • جاروبرقی
  • اسفنج

مواد

  • پارچه میکروفیبر
  • جوش شیرین
  • الکل
  • کف شوی وینیل با PH خنثی
  • حوله بزرگ (اختیاری)

نحوه تمیز کردن کفپوش وینیل

  • ماپ را بردارید و از گوشه‌ها شروع کنید و به سمت داخل و مرکز اتاق تمیز کنید، از یک پاک‌کننده میکروفیبر خشک برای برداشتن خرده‌ها، خاک، گرد و غبار، مو و سایر آلودگی‌ها استفاده کنید. زباله‌ها را در ظرف گردگیری جارو کنید یا با جاروبرقی تمیز کنید.
  • جاروبرقی خود را روی تنظیمات سطح سخت تنظیم کنید و سپس، کف‌های وینیل را جاروبرقی بکشید.
  • در صورت وجود لکه با استفاده از یکی از این روش‌های آسان، آن‌ها را لکه‌گیری کنید:
  1. از یک اسفنج برای از بین بردن لکه‌های کف وینیل استفاده کنید. اسفنج را خیس کنید و با فشار ملایم اما محکم به همان روشی که از پاک کن مداد استفاده می‌کنید، آن را روی لکه بمالید. هنگامی که لکه از بین رفت، با یک پارچه میکروفیبر مرطوب آن ناحیه را تمیز کنید.
  2. خمیر جوش شیرین می‌تواند لکه‌های کف وینیل را از بین ببرد. جوش شیرین را با آب گرم به اندازه کافی مخلوط کنید تا خمیری شکل بگیرد و آن را روی یک پارچه میکروفیبر بمالید. با یک حرکت دایره‌ای، خمیر را در محل لکه قرار دهید. سپس پارچه را خوب بشویید و فشار دهید که خیس نباشد اما مرطوب باشد و باقیمانده خمیر جوش شیرین را پاک کنید.
  3. الکل یک لکه بردار عالی است که می‌تواند با خیال راحت روی کفپوش وینیل استفاده شود. یک پارچه میکروفیبر را با الکل مرطوب کنید، مراقب باشید که پارچه را با الکل خیس نکنید، و لکه‌ها را با حرکت دایره ای بمالید. مالش الکل به ویژه بر روی لکه‌های رنگدانه‌دار مانند رنگ های قلم و آرایشی مانند رژ لب و رنگ مؤثر است.
  • از یک کف‌شوی با pH خنثی که برای استفاده روی وینیل فرموله شده است استفاده کنید. می‌توانید با یک محلول خانگی از قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب با دو تا سه قطره صابون ظرفشویی کف‌های وینیل را با یک پاک‌کننده میکروفیبر تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش برای تمیز کردن سرامیک و از بین بردن لکه‌های مختلف از روی آن

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان