غذاهای بنفش چه خاصیتی دارند؟


غذاهای بنفش چه خاصیتی دارند؟

وجود رنگ بنفش در میوه‌ها و سبزیجات، اغلب نشانه مواد مغذی موسوم به «آنتوسیانین» است.

به گزارش بهداشت نیوز، هرچند همچون سایر مواد مغذی گیاهی مصرف آنتوسیانین‌ها برای عملکرد درست ارگان‌های بدن حیاتی نیست اما این ترکیبات به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به بیماری شود، کمک می‌کنند.

در ادامه به نقل از «وب ام دی» به چند مورد از این مواد غذایی و فواید آن‌ها خواهیم پرداخت.

* آلو

آلوها معمولا جزو اولین خوراکی‌های بنفش‌رنگی هستند که ممکن است برای بیشتر افراد آشنا باشند. هرچه میوه پررنگ‌تر باشد، آنتوسیانین بیشتری دارد. میوه های رسیده نیز دارای مواد مغذی قابل استفاده بیشتری خواهند بود. همچنین پوست میوه می تواند ۲۰ برابر بیشتر از گوشت داخل آن آنتی اکسیدان داشته باشد.

* سته یا بِری و توت (berry)

اگرچه آنتوسیانین ها با رنگ بنفش مرتبط هستند، رنگدانه ها می توانند از قرمز تا آبی متغیر باشند. زغال اخته، شاه توت، توت فرنگی و ... همه دارای خواص مشابهی هستند. بر اساس مطالعاتی که روی کودکان و بزرگسالانی که از بلوبری استفاده می کنند انجام شد، این خوردنی‌ ها ممکن است قدرت مغز و خلق و خوی شما را تقویت کنند.

* سیب زمینی‌ها

سیب‌زمینی‌هایی که پوست و گوشت بنفش دارند را امتحان کنید. علاوه بر آنتوسیانین ها، آنها ۲-۳ برابر کل آنتی اکسیدان های یک سیب زمینی سفید معمولی را دارند که سرشار از پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر است.

* گیلاس قرمز

آنتوسیانین هایی که به این میوه رنگ تیره می دهد ممکن است به کاهش فشار خون و حفظ سلامت و نرمی عروق خونی کمک کند. همچنین به نظر می رسد که این ترکیبات به مشکلات مفصلی مانند استئوآرتریت و نقرس کمک کنند. همچنین گیلاس سرشار از مواد مغذی است که با هم ممکن است به پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی و دیابت کمک کنند.

* انگور

آنتوسیانین های انگور می تواند از قرمز تا سیاه باشد. این میوه آبدار به خاطر داشتن «رسوراترول» شناخته شده است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به بیماری شود، کمک می‌کند.

* گل کلم

تنها یک ژن به گل کلم می‌گوید که آنتوسیانین بیشتری را در بافت‌هایش جمع کند و این سبزی معمولی سفید را بنفش می‌کند. بهتر است گل کلم را بخارپز کنید.

* هویج بنفش

این ماده غذایی را در بازار کشاورزان محلی پیدا کنید. آنها را بریان، ترشی یا کبابی امتحان کنید. با مصرف هویج بنفش، آنتوسیانین اضافی و همچنین بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در هویج نارنجی را دریافت خواهید کرد که ممکن است به توقف سرطان و بهبود سیستم ایمنی کمک کند.

* کلم قرمز

هنگام پختن آن ممکن است استفاده از آنتوسیانین برای بدن شما آسانتر باشد. وقتی با این ماده غذایی کلم ترش یا کیمچی درست می‌کنید، پروبیوتیک‌های طبیعی دریافت خواهید کرد که باکتری‌های روده شما را تغذیه می‌کنند. اینها به بدن شما کمک می کنند تا با میکروب ها مبارزه کند، مواد مغذی را جذب کند، غذا را هضم کند و حتی اضطراب را کنترل کند.

* رنگ مصنوعی

رنگ غذاهای فرآوری شده مانند کیک و آب نبات به معنای همان چیزی نیست که در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود. اما آنتوسیانین ها اغلب برای دادن رنگ تیره به غذاهای دیگر نیز استفاده می شوند.

در یک رژیم غذایی سالم افراد می بایست مقدار کالری دریافتی از مواد خوراکی را متناسب با میزان فعالیت خود مصرف کنند.

بنابر گزارش ایسنا، خوردن یا آشامیدن بیش از نیاز بدن منجر به اضافه وزن خواهد شد زیرا انرژی که استفاده نشده به صورت چربی ذخیره می شود. از طرفی نیز در صورت کم خوردن یا آشامیدن، وزن افراد کاهش پیدا می کند که کاهش وزن زیادی نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

به منظور داشتن یک رژیم غذایی متعادل می بایست طیف وسیعی از غذاها را مصرف کرد تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

توصیه می شود که مردان روزانه حدود ۲۵۰۰ کالری و زنان حدود ۲۰۰۰ کالری مصرف کنند با این حال اکثر افراد کالری بیشتری نسبت به نیاز روزانه خود مصرف می کنند.

در ادامه به نقل از سایت اطلاع رسانی سرویس سلامت ملی انگلیس، هشت توصیه اصلی و مهم برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل به منظور حفظ سلامت جسم و روان یادآوری شده است:

* غذاهای حاوی کربوهیدرات های نشاسته ای با فیبر بالاتر مصرف کنید.

* میوه و سبزی بیشتر بخورید.

*‌ بیشتر ماهی مصرف کنید.

* مصرف چربی اشباع شده و شکر را کاهش دهید.

* کمتر نمک بخورید: بزرگسالان نباید بیش از شش گرم در روز نمک مصرف کنند.

* فعالیت بدنی داشته باشید و وزن مناسب خود را حفظ کنید.

* تشنه نشوید و مقدار کافی آب در روز مصرف کنید.

* صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف نکنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا