پاکستان و طالبان در پی تقویت روابط پس از درگیری‌‌های اخیر


پاکستان و طالبان در پی تقویت روابط پس از درگیری‌‌های اخیر

اقتصادنیوز: کاردار سفارت حکومت سرپرست طالبان در اسلام‌آباد می‌گوید که با نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان درباره حملات هوایی پاکستان، درگیری‌های اخیر گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سردار احمد شکیب کاردار سفارت حکومت سرپرست طالبان در اسلام‌آباد در این خصوص گفت: در دیدار با آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان برای عدم تکرار این حملات در آینده توافق شده است.

خبرگزاری طلوع نیوز گزارش داد، به گفته‌ سردار احمد شکیب، قرار است به زودی یک هیات بازرگانی پاکستان به افغانستان سفر کند.

سردار احمد شکیب افزود: درباره تنش‌ها و مشکلاتی که در نتیجه بمباران اخیر پاکستان بوجود آمده است، صحبت شد و توافق شد که این اقدام در آینده تکرار نشود و هر دو کشور برای حل مسائل همکاری کنند.

خبر مرتبط
تنش میان طالبان و پاکستان بالا گرفت/ اسلام آباد متهم به همکاری با داعش شد

اقتصادنیوز: یک رسانه نزدیک به طالبان مدعی شد دولت پاکستان از گروه تروریستی داعش استفاده می‌کند.

حمدالله فطرت معاون سخنگوی حکومت سرپرست طالبان درباره این دیدار گفت: مولوی سردار احمد شکیب سرپرست سفارت حکومت سرپرست طالبان در اسلام‌آباد با نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان دیدار کرد. در این نشست دوطرف درباره‌ تحولات اخیر پاکستان و افغانستان گفت‌وگو کردند. دوطرف گفتند که می‌خواهند مسائل را از راه تفاهم و گفت‌وگو حل کنند.

از طرفی نیز برخی رسانه‌های پاکستانی به نقل از آصف علی درانی گزارش دادند که با وجود اقدامات نظامی اخیر، هیچ وقفه‌ای در روابط با حکومت سرپرست در افغانستان ایجاد نشده است. بر اساس این گزارش‌ها، در این دیدار بر تقویت روابط دو کشور تاکید شده و قرار است یک هیات بازرگانی پاکستانی به افغانستان سفر کند.

یوسف امین زازی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان درباره روابط کابل با اسلام‌آباد گفت: بسیاری از مسائل باید به شکل جدی مطرح شوند و مردم باید نقش خود را ایفا کنند چرا که مردم متاثر هستند. چه تجارت باشد، چه امنیت و یا هر مسئله دیگری، اقوام و مردم باید دست به کار شوند.

شمس‌الرحمن احمدزی کارشناس افغانان دیگر گفت: پاکستان و افغانستان لازم و ملزوم یکدیگر و جدانشدنی هستند. بنابر این لازم است که در زمینه اقتصادی تلاش‌ها افزایش یابد و این روابط بیشتر تقویت شود و اگر هیئت نمایندگان پاکستان به کابل سفر کنند، روی برنامه‌هایی متمرکز شوند که در آینده به نفع هر دو کشور است.

به دنبال حملات هوایی پاکستان به بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست که در نتیجه آن دست‌کم هشت نفر کشته شدند، درگیری‌هایی میان نیروهای حکومت سرپرست طالبان و مرزبانان پاکستانی در خوست، دندپتان پکتیا و برمل ولایت پکتیکا نیز رخ داد.

پاکستان با تایید اقدام روز دوشنبه ۲۸ اسفند خود مبنی بر انجام عملیات ضدتروریستی در داخل افغانستان، گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان را یک تهدید جمعی برای صلح و امنیت منطقه‌ دانست و ادعا کرد که برخی از عناصر در درون حکومت موقت افغانستان از طالبان پاکستانی به عنوان نیروی نیابتی علیه اسلام‌آباد استفاده می‌کنند.

این در حالی است که سخنگوی حکومت سرپرست طالبان افغانستان، عملیات هوایی پاکستان در برخی از مناطق این کشور را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که چنین حوادثی، عواقب بسیار بدی در پی دارد که در کنترل پاکستان نخواهد بود.

ذبیح الله مجاهد اقدام پاکستان را «بی پروا و منجر به نقض حاکمیت ملی افغانستان» توصیف کرد.

در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود امروز در اسلام‌آباد گفت: ارزیابی‌های اطلاعاتی سازمان ملل حضور عناصر تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را تأیید کرده و اینکه برخی از اعضای حاکم طالبان افغانستان به صفوف آن پیوسته‌اند.

ممتاز زهرا اعلام کرد: اقدام تلافی‌جویانه اخیر پاکستان علیه تروریست‌هایی که در داخل افغانستان هستند، یک گام قطعی بود اما این اقدام هرگز علیه مردم و حاکمان افغانستان نیست لذا ما همچنان خواستار همکاری نزدیک با کابل برای غلبه بر تروریسم به عنوان چالش مشترک هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه