بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید


بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در جدیدترین مقاله خودروهای سنگین پدال به بررسی کشنده وارداتی داف XF 480 خواهیم پرداخت. آنچه در این مطلب می‌خوانید: بررسی کشنده داف XF 480طراحی ظاهریطراحی کابینتجهیزات و امکاناتقوای محرکهقیمت و رقباجمع‌بندی داف تراکس شرکت هلندی تولید کننده...

در جدیدترین مقاله خودروهای سنگین پدال به بررسی کشنده وارداتی داف XF 480 خواهیم پرداخت.

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

داف تراکس شرکت هلندی تولید کننده کامیون و کشنده و زیرمجموعه پاکار محسوب می‌شود. مقر و کارخانه اصلی داف در آیندهوون هلند قرار دارد اما کابین و اکسل محصولات این شرکت در کارخانه وسترلو بلژیک تولید می‌شوند. همچنین برخی از محصولات این برند توسط لیلند تراکس بریتانیا طراحی و تولید شده‌اند. اولین کامیون این شرکت یعنی A30 در سال ۱۹۴۹ تولید شده و بنابراین داف سابقه و پیشینه درخشانی در این زمینه دارد. سری محصولات XF داف از سال ۱۹۹۷ تاکنون تولید می‌شوند و در کشورمان نیز شناخته شده هستند. یکی از شاخص‌ترین محصولات سری XF را می‌توان مدل ۱۰۵ دانست که برنده جایزه کامیون سال ۲۰۰۷ شد. این محصولات از پیشرانه‌های ۱۰.۸ و ۱۲.۹ لیتری پاکار و گیربکس‌های ZF استفاده می‌کنند.

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

همچنین بخوانید:

هم‌زمان با آزاد شدن واردات خودروهای سنگین به کشور شاهد ورود سری محصولات XF داف به کشورمان از جمله مدل XF 480 هستیم و می‌خواهیم به بررسی این کشنده بپردازیم. نماینده محصولات داف در کشورمان شرکت داتیس فرا دیزل آریاست که کار پشتیبانی خدمات و تأمین قطعات این محصولات را انجام می‌دهد.

بررسی کشنده داف XF 480

طراحی ظاهری

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

محصولات پیشین داف در کشورمان با طراحی ساده اما با ابهت خود معروف شده بودند. طراحی ساده چراغ‌ها و جلوپنجره جزو شاخص‌ترین ویژگی‌های کشنده‌های پیشین داف به شمار می‌رود اما در داف XF 480 شاهد طراحی به‌روزتر هستیم. آنچه در نگاه اول به چشم می‌آید چراغ‌های زیبای داف است که بر جذابیت نمای جلوی کشنده افزوده‌اند. این چراغ‌ها هماهنگی زیادی با طراحی جلوپنجره افقی XF 480 دارند. طراحی بادگیرها و فلاپ ها نیز علاوه بر بهبود آیرودینامیک باعث افزایش جذابیت ظاهری این کشنده اروپایی می‌شوند. در مجموع باید طراحی ظاهری داف XF 480 را ساده اما زیبا و جذاب دانست، چیزی که باعث تمایز از سایر رقبا نیز می‌شود.

طراحی کابین

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

وقتی وارد کابین این کشنده شوید طراحی ساده اما هدفمندی را خواهید دید که بیشتر روی کارایی تمرکز دارد. طراحی داخلی XF 480 بیشتر به دهه قبل میلادی تعلق دارد و در برابر کشنده‌های مدرن با قوای محرکه جدید حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته با توجه به زمان معرفی و تولید این کشنده چنین طراحی‌ای طبیعی خواهد بود هرچند خریداران کامیون در کشورمان چنین طرحی را دوست دارند. تمامی کلیدهای داشبورد در دسترس راننده قرار دارد و فرمان چند شاخه داف نیز برخی تنظیمات را روی خود جای داده است. با این تفاسیر، کابین داف XF 480 را باید راننده محور و با تأکید روی کارایی و دوام توصیف کرد.

تجهیزات و امکانات

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

این کشنده اروپایی از سیستم‌های ایمنی و رفاهی متنوعی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، کنترل پایداری، پایش فشار باد لاستیک‌ها و… اشاره کرد. در بخش رفاهی نیز صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات کامل به همراه گرم‌کن و سردکن، سانروف، دو تخت خواب، بخاری و کولر درجا و… وجود دارند.

قوای محرکه

اما به یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کشنده یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسیم. همان‌طور که گفته شد داف یکی از زیرمجموعه‌های پاکار به شمار می‌رود و از پیشرانه‌های این شرکت استفاده می‌کند. پاکار شرکتی آمریکایی است که داف، کنورث و پیتربیلت را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است. پاکار در سال ۱۹۰۵ تأسیس شده و درآمد آن در سال قبل به حدود ۳۳ میلیارد دلار رسیده است. با این تفاسیر، داف از پشتیبانی مطلوب پاکار نهایت استفاده را می‌کند.

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

کشنده XF 480 به پیشرانه ۱۳ لیتری ساخت پاکار مجهز است و همان‌طور که نام کشنده نیز نشان می‌دهد قدرت ۴۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتون متری دارد. پیشرانه موردبحث از استاندارد آلایندگی یورو ۶ اروپا برخوردار بوده و مصرف سوخت مناسبی دارد. البته برخی مالکان این کشنده به حساسیت بالای پیشرانه به نوع سوخت مصرفی و همچنین سرویس‌ها و نگهداری آن اشاره کرده‌اند و خریداران باید حتماً چنین مواردی را مدنظر قرار دهند. اما گیربکس بکار رفته در داف XF 480 ساخت شرکت مشهور ZF آلمان است. این گیربکس از ۱۲ دنده جلو و ۶ دنده‌عقب بهره می‌برد و البته امکان تعویض دستی را نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های کشنده داف را می‌توان سیستم ریتاردر گیربکس دانست که قدرت توقف قابل‌توجهی را در زمان تردد در مسیرهای سراشیبی فراهم خواهد کرد. طول/عرض/ارتفاع کشنده XF 480 به ترتیب برابر با ۶۱۶/۲۵۵/۳۷۰ سانتی‌متر است و مجموع وزن ناخالص ترکیبی آن به ۴۴ تن می‌رسد. داف در بخش جلوی کشنده خود از چهار بالن برای کابین استفاده کرده و اکسل جلو نیز روی دو بالن سوار است و در مجموع سواری نرمی را ارائه می‌کند.

قیمت و رقبا

اصلی‌ترین رقیب داف XF 480 را می‌توان رنو تی ۴۸۰ دانست که به پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. بر اساس اظهارات مالکان، رنو تی هزینه‌های نگهداری کمتری نسبت به داف دارد و همان‌طور که گفته شد XF 480 در زمینه نوع سوخت مصرفی حساسیت بالایی خواهد داشت. همچنین خدمات پس از فروش و تأمین قطعات داف نیز با چالش‌هایی همراه است.

بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در حال حاضر قیمت داف XF 480 به حدود ۸ میلیارد تومان می‌رسد که تقریباً مشابه رنو تی ۴۸۰ است. در مقابل باید به ولوو FH500 اشاره کرد که حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان قیمت دارد و همین اختلاف قیمت می‌تواند برگ برنده‌ای برای داف باشد هرچند همان‌طور که گفته شد کشنده‌های داف در کشورمان به نوع سوخت مصرفی حساسیت بالایی دارند و از نظر خدمات و تأمین قطعات با چالش‌هایی مواجه هستند. جهت اطلاع از قیمت روز انواع کامیون، کشنده و کامیونت در کشورمان می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه فرمایید.

همچنین بخوانید:

جمع‌بندی

محصولات داف در کشورمان به خوبی شناخته شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. سری کشنده‌های XF با قدرت و مشخصات مختلفی وارد شده‌اند و یکی از آن‌ها مدل XF 480 است که بررسی کردیم. این کشنده از قوای محرکه ثابت شده پاکار و گیربکس شرکت مشهور ZF استفاده می‌کند و به همین خاطر در بخش فنی کاملاً قدرتمند ظاهر شده است. درصورتی‌که بتوان از پس هزینه‌های نگهداری و چالش‌های مربوط به تأمین قطعات داف برآمد، قطعاً این کشنده با توجه به قیمت مناسب خود جزو گزینه‌های قابل‌اعتنای بازار خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !