TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟


TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

انتخاب SSD مناسب با نیازتان امری پیچیده بوده و اگر قصد خرید درایو SSD دارید، علاوه بر برند و قیمت و فرم فاکتور باید به مشخصات فنی آن نیز توجه داشته باشید. اما یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در انتخاب اس اس دی توجه به endurance اس اس دی است که با واحد...

انتخاب SSD مناسب با نیازتان امری پیچیده بوده و اگر قصد خرید درایو SSD دارید، علاوه بر برند و قیمت و فرم فاکتور باید به مشخصات فنی آن نیز توجه داشته باشید. اما یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در انتخاب اس اس دی توجه به endurance اس اس دی است که با واحد TBW اندازه‌گیری می‌شود. به همین خاطر در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار به اصطلاح TBW در حافظه SSD پرداخته و از نحوه فهمیدن طول عمر یک SSD برای شما خواهیم گفت.

احتمالاً شما هم در هنگام خرید SSD به فاکتورهای مختلفی توجه دارید. برای این کار در ابتدا فرم فکتور صحیح را تشخیص داده و سپس به سراغ رابط SATA یا NVMe بودن SSD رفته و سازگاری آن را با سیستم خود بررسی می‌کنید.

فهرست مطالب این مقاله:

- اصطلاح TBW در حافظه SSD چیست و چرا مهم است؟
- روش محاسبه Endurance یک SSD
- نحوه بررسی مقدار TBW؛ از کجا بفهمیم چقدر از عمر SSD باقی مانده است؟
- روش‌های افزایش طول عمر SSD
- کلام پایانی: هنگام خرید به TBW برای SSD دقت کنید

پس از آن هم به سراغ ظرفیت و برند مورد نظرتان رفته تا یک اس اس دی تهیه کنید. اما آیا این تنها کاری هست که باید انجام بدهید؟ متاسفانه جواب منفی است. در هنگام خرید SSD علاوه بر موارد فوق باید توجه ویژه‌ای به مشخصات فنی آن داشته باشید.

TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

سازندگان SSD از اعداد و ارقام و حروف اختصاری برای بیان کیفیت حافظه ذخیره‌سازی خود استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند کاربران بیش از پیش گمراه کند. به همین خاطر قصد داریم در چند مقاله شما را با پارامترهای مهم در مشخصات یک SSD و نحوه تشخیص کیفیت آنها از روی اعداد و ارقام آشنا کنیم.

یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که در مشخصات هر SSD یافت می‌شود، Endurance است که به عنوان طول عمر داریو شناخته شده و مقدار آن با واحد TBW بیان می‌شود. در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار به معرفی این قابلیت پرداخته و آن را برای شما تشریح خواهیم کرد تا در تشخیص SSD مرغوب و با کیفیت دچار اشتباه نشوید.

اصطلاح TBW در حافظه SSD چیست و چرا مهم است؟

طول عمر SSD ها محدود است چرا که در بخش حافظه ذخیره سازی آنها از تراشه‌های حافظه NAND Flash استفاده می‌شود که از نظر تعداد بیت‌های قابل ذخیره در هر سلول به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

هر چقدر تعداد بیت‌های قابل ذخیره سازی در هر سلول کمتر باشد، ظرفیت آن پایین تر اما دوام بالاتری دارند. در این رابطه باید به انواع سلول‌های حافظه نیز اشاره کرد. سلول حافظه نوع SLC تنها یک بیت داده ذخیره می‌شود و از نظر سرعت و دوام (طول عمر) بهترین است

نوع MLC به ازای هر سلول حافظه دو بیت داده ذخیره می‌کند و کم سرعت‌تر و کم دوام تر از نوع SLC است. نوع TLC که امروزه رایج‌ترین و محبوب‌ترین است، به ازای هر سلول حافظه سه بیت داده ذخیره می‌کند که کندتر و کم دوام تر از MLC است.

نوع جدیدتر QLC به ازای هر سلول می‌تواند چهار بیت داده نگهداری کند که از نظر ظرفیت بهتر و از نظر طول عمر کمتر از هر سه نوع پیشین است. بسیار مهم است در ساخت SSD مورد نظر شما از تراشه های حافظه مرغوب و بادوام استفاده باشد، در غیر این صورت عمر کوتاهی خواهد داشت.

TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

تراشه‌های حافظه تشکیل دهنده درایو SSD با توجه به انواعشان که در بالا اشاره گردید، دارای مقدار مشخصی چرخه Program/Erase یا (P/E) بوده و پس از آن کارآیی خود را از دست می‌دهند. این چرخه به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که می‌توان روی یک سلول حافظه نوشت یا پاک کرد. امروزه شرکت‌ها به سمت استفاده از TLC ها رفته‌اند که در نتیجه آن مقدار P/E های قابل استفاده کاهش پیدا می‌کند، که در واقع برای Endurance یک SSD خبر خوبی نخواهد بود.

به صورت خلاصه SSD Endurance مقدار اطلاعاتی است که می‌توان روی یک SSD نوشت و پاک کرد و نگران خراب شدن درایو ذخیره‌سازی نبود. این مقادیر با واحد ترابایت بیان شده و روش‌های مختلفی مانند TBW و DWPD برای اندازه‌گیری آن وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

البته در نظر داشته باشید که اگر جمع حجم نقل و انتقال اطلاعات شما از مقدار توصیه شده توسط سازنده برای Endurance هر SSD پیشی بگیرد، باید فکر تهیه یک اس اس دی جدید باشید و دیگر نمی‌توان روی این درایو حساب باز کرد. معمولاً بیشتر شرکت‌های سازنده Endurance اس اس دی را در مدت زمان گارانتی آن لحاظ می‌کنند.

TBW به شما می‌گوید که چه مقدار اطلاعات می‌توانید قبل از از کار افتادن سلول‌های حافظه روی آن ذخیره و پاک کنید. بنابراین باید TBW برای SSD را هنگام نهایی کردن خرید خود در نظر بگیرید.

بنابراین اگر دو SSD با سرعت یکسان را مقایسه می‌کنید، TBW باید اولین ویژگی باشد که در نظر می‌گیرید. خرید یک درایو با TBW بالاتر به شما اطمینان می‌دهد که درایو با عمر طولانی تری در اختیار خواهید داشت. در ادامه مطلب بررسی اصطلاح TBW در حافظه SSD به روش محاسبه این پارامتر خواهیم پرداخت.

روش محاسبه Endurance یک SSD

برای محاسبه Endurance اس اس دی از دو روش عمده استفاده می‌شود. سازندگان در روش اول از DWPD برای بیان Endurance استفاده می‌کنند که این اصطلاح مخفف Drive Writes Per Day و به معنای اندازه نوشته شدن اطلاعات در درایو شما در بازه گارانتی محصول است.

TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

برای مثال اگر یک درایو SSD یک ترابایتی با مقدار DWPD برابر 1 داشته باشید این بدان معنا است که درایو شما قابلیت انتقال ۱ ترابایت اطلاعات در یک روز را تا پایان مدت گارانتی دارد. اگر درایو ۱ ترابایتی شما دارای 10=DWPD باشد، ظرفیت تحمل این درایو تا ۱۰ ترابایت در یک روز و برای طول زمان گارانتی است.

در روش دوم برای اندازه‌گیری Endurance Level که مرسوم‌تر است، از TBW برای بیان Endurance اس اس دی استفاده می‌شود. Terabytes Written یا مخفف TBW به معنای مقدار اطلاعاتی است که در تمام طول عمر درایو نوشته می‌شود.

نحوه بررسی مقدار TBW؛ از کجا بفهمیم چقدر از عمر SSD باقی مانده است؟

برای اینکه بدانید مقدار TBW یا همان TeraByte Writen اس اس دی شما چقدر است باید به سایت سازنده مراجعه کرده یا در گوگل مقدار TBW برای SSD سرچ کنید. معمولا این مقدار با واحد ترابایت بیان می‌شود. پس از فهمیدن مقدار TBW درایو خود باید بفهمید که چقدر از TBW اس اس دی شما باقی مانده است.

برای این کار باید از نرم‌افزارهای تست سلامت SSD مانند CrystalDiskInfo استفاده کنید. پس از دانلود و نصب این برنامه، ابتدا CrystalDiskInfo را اجرا کرده و در ابتدا گزینه Scan برای چک کردن وضعیت SSD خود بزنید.

TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

سپس منتظر بمانید تا نتیجه اسکن برای شما به نمایش درآید. در ادامه نام درایو SSD خود را از قسمت بالا انتخاب کرده و در قسمت سمت پنجره باز شده گزینه Total Host Writes را خواهید دید که همان TBW استفاده شده از SSD شماست.

معمولا این مقدار بر حسب گیگابایت نشان داده می‌شود. اکنون می‌توانید مقدار به دست آمده از برنامه CrystalDiskInfo را با مقدار ذکر شده در سایت سازنده مقایسه (کم) کنید تا متوجه شوید چقدر از عمر SSD شما باقی مانده است. در ادامه مطلب بررسی اصطلاح TBW در حافظه SSD به روش‌های افزایش طول عمر این حافظه می‌پردازیم.

روش‌های افزایش طول عمر SSD

برای بهینه سازی طول عمر SSD روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آنها مقدار TBW برای SSD را مدیریت کرد. در ادامه چهار روش کارامد برای افزایش طول عمر SSD ارائه خواهیم کرد.

غیرفعال سازی Hibernate

Hibernate یکی از روش‌های خاموش کردن سیستم است که به شما امکان می‌دهد سیستم عامل ویندوز را در همان حالتی که قرار دارد، حفظ کرده و دستگاهتان را خاموش کنید. این روش مقدار زیادی از حافظه SSD شما را درگیر کرده و از عمر درایو می‌کاهد. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید حالت هایبرنیت را در سیستم خود غیر فعال کنید.

غیرفعال سازی Page Files

Page File را می‌توان نوعی حافظه رم مجازی دانست که سیستم عامل شما در صورت پر بودن حافظه رم از آن استفاده می‌کند. استفاده دائمی از Page File برای حافظه SSD شما خوب نیست، زیرا اندازه Page File به صورت داینامیک تغییر کرده و این امر می تواند از طول عمر SSD بکاهد.

عدم استفاده از Defragmentation

عمل Defragmentation جهت یکپارچه کردن و دسترسی سریع تر به فایل‌ها در درایو‌های ذخیره‌سازی بوده به ما کمک می‌کند اطلاعات خود را روی هارددیسک مرتب کنیم. باتوجه به اینکه SSD ها با هارد دیسک‌ها فرق دارند، عمل Defragmentation برای آنها نه تنها کاربردی نداشته بلکه از طول عمر آنها می‌کاهد.

استفاده از برنامه‌های مدیریت سلامت SSD

با استفاده از برنامه‌های مدیریت اس اس دی مانند SSD Fresh می‌توان مقدار TBW برای SSD را مدیریت کرد. این اپلیکیشن‌ها با اعمال تغییراتی در سیستم‌عامل ویندوز موجب افزایش طول عمر اس اس دی می‌شوند.

TeraByte Writen چیست و چگونه مقدار TBW برای SSD خود را بفهمیم؟

کلام پایانی: هنگام خرید به TBW برای SSD دقت کنید

انتخاب درایو SSD با Endurance Level بالا هزینه اولیه خرید را بسیار افزایش می‌دهد ولی همزمان باعث افزایش کیفیت و مقدار انتقال داده می‌شود. بنابراین اگر شما از برنامه ای استفاده می کنید که می‌تواند از مزایای بهبود عملکرد SSD استفاده کند بهتر است SSD با طول عمر بیشتر خریداری کنید. انتخاب درایو SSD با Endurance کم، هزینه‌های شما را در بلند مدت افزایش می‌دهد. استفاده بیشتر از مقدار Endurance باعث از دست دادن اطلاعات و کوتاه شدن عمر SSD شما می‌شود.

وقتی شما از مقدار مصرف اطلاعات توسط برنامه های خود آگاه باشید انتخاب Endurance Level کار ساده‌ای به حساب می‌آید. اگر فرصت محاسبه و تحقیق برای خرید یک SSD مناسب را ندارید ساده ترین راه حل خرید SSD های یک برند معتبر و شناخته شده است.

یک TBW خوب برای SSD چیست؟

مقدار TBW بر اساس ظرفیت SSD متفاوت بوده و هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، می‌توان حجم زیادتری اطلاعات نوشته شده یا بازنویسی شده را بدون خراب شدن درایو روی آن منتقل کرد.

600 TBW به چه معناست؟

اصطلاح TBW در حافظه SSD با مقدار 600 بدان معناست که می‌توان روی این SSD تا 600 ترابایت داده نوشت یا پاک کرد بدون آنکه نگران خراب شدن آن بود.

وقتی SSD به TBW برسد چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی مقدار TBW برای SSD از حد اعلام شده عبور کند، دیگر نمی‌توان به عملکرد آن اطمینان داشت و باید هرچه زودتر به فکر تهیه بکاپ و تعویض اس اس دی باشید. هر چند شاید بتوانید تا مدت‌ها از آن SSD استفاده کنید اما دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)