واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟


واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید واریکوسل گرید 1 درجه‌ای از ابتلا به بیماری واریکوسل است که بیشتر مواقع بیضه سمت چپ را درگیر می‌کند. در مرحله اول با مواردی همچون احساس درد و مشکل ناباوری می‌توان ابتلا به این بیماری را در مردان تشخیص داد. با این حال نیاز به بررسی‌هایی جدی‌تر و اصولی‌تر دارد.

واریکوسل گرید ۱ را تا چه اندازه می‌شناسید؟ از تفاوت آن با سایر گریدهای واریکوسل چه می‌دانید؟ آیا واریکوسل گرید‌ یک خطرناک است؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات دست یابید. واریکوسل بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه پوستی است که بیضه‌ها (اسکروتوم) را درون خود نگه می‌‌دارد. واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون در سیاهرگ‌ها جمع شده و در کیسه بیضه گردش درستی ندارد. این مشکل معمولا در‌ دوران بلوغ ایجاد می‌شود اما در برخی افراد هم با گذشت زمان و‌ در سنین بزرگسالی اتفاق می‌افتد. ابتلا به واریکوسل ممکن است با درد همراه باشد اما اغلب بدون علامت یا عارضه است. اگر دچار این عارضه شده‌اید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص اورولوژیست مشاوره حضوری یا آنلاین داشته باشید.

واریکوسل گرید ۱ چیست؟

واریکوسل بیضه چیست؟ بیماری واریکوسل گرید یک یا واریکوسل خفیف زمانی اتفاق می‌افتد که ورید اسپرماتیک داخلی چپ و سیاهرگ کلیوی یک ستون خونی با فشار بالا را تشکیل دهد. این پیکربندی از خروج خون از وریدهای کیسه بیضه به گردش خون سیستمیک جلوگیری می‌کند. در نتیجه خون جمع شده و باعث متورم یا گشاد شدن سیاهرگ‌ها می‌شود. با ادامه پیدا کردن این اتفاقات، واریکوسل ایجاد می‌شود.

ابتلا به واریکوسل گرید ۱ با مشاهده واضح سیاهرگ‌ها همراه نیست. برای تشخیص واریکوسل گرید یک، پزشک معاینه‌ای انجام می‌دهد و با تمرین تنفسی معروف به مانور والسالوا از ابتلا به این بیماری مطمئن می‌شود. مانور والسالوا یک تمرین تنفسی و به نوعی یک ابزار تشخیصی واریکوسل است.

این مانور زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مجرای گلوی خود را ببندد (حبس نفس) و فشار درون شکم و سینه را از طریق انقباض عضله‌های شکم و عضله‌های تنفسی افزایش دهد. واریکوسل ممکن است باعث مشکل در رشد بیضه، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری از جمله ناباروری شود.

متن انگلیسی:
A grade 1 varicocele, the smallest type, this is not visible, but a physician can feel it if they use a Valsalva maneuver
ترجمه متن:
واریکوسل گرید ۱ کوچک‌ترین نوع واریکوسل بوده که قابل رویت نیست؛ اما اگر پزشک از مانور والسالوا استفاده کند می‌تواند آن را احساس کند.

medicalnewstoday

علائم واریکوسل گرید ۱

واریکوسل گرید ۱ معمولا در سمت چپ کیسه بیضه اتفاق می‌افتد و اغلب هیچ علامتی ندارد. اما برخی پزشکان معتقد هستند که با بررسی نشانه‌ها و علائم می‌توان ابتلا به این بیماری را تشخیص داد. این علائم عبارتند از:

علائم واریکوسل گرید ۱توضیحات
درددرد یا ناراحتی مبهم بیشتر هنگام ایستادن و در اواخر روز احساس می‌شود. به طوری که اغلب اوقات دراز کشیدن این درد را تا حدودی تسکین می‌دهد.
وجود یک توده در کیسه بیضهاگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده‌ای مانند کرم در بالای بیضه قابل مشاهده باشد. اگر واریکوسل کوچک‌تر باشد هم ممکن است با لمس احساس شود.
تفاوت در اندازه بیضه‌هادر برخی موارد ممکن است بیضه آسیب دیده به طور قابل توجهی کوچک‌تر از بیضه دیگر باشد.
ناباروریواریکوسل ممکن است منجر به مشکلاتی در روند بارداری شریک شما شود. اگر چه که همه واریکوسل‌ها باعث ناباروری نمی‌شوند.
نشانه های واریکوسل گرید یک

علت واریکوسل گرید ۱

علت دقیق واریکوسل گرید یک ناشناخته است. یکی از عوامل مؤثر ممکن است عملکرد نادرست دریچه‌های داخل وریدها باشد که هدف آن حفظ حرکت خون در جهت درست است. همچنین، ورید بیضه سمت چپ مسیری کمی متفاوت‌تر از ورید راست را دنبال می‌کند؛ یعنی مسیری که احتمال بروز مشکل در جریان خون در سمت چپ را بیشتر می‌کند. هنگامی که خونی با اکسیژن کمتر در شبکه وریدها جریان یابد آن‌ها گشاد می‌شوند و سبب ایجاد واریکوسل می‌شوند.

در بیضه‌هات احساس درد داری؟

نمیدونی علتش چیه؟ تا دیر نشده با پزشک صحبت کن.

واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟

عوامل خطر واریکوسل گرید یک

بیشتر مواقع واریکوسل گرید ۱ چپ در طول زمان رخ می‌دهد، اما اغلب اوقات در دوران بلوغ ایجاد می‌شود. با این حال هیچ عامل خطر مشخصی وجود ندارد که نشان دهد یک مرد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به واریکوسل است. اما مردانی که الکل و دخانیات زیاد مصرف می‌کنند و تحرک کافی ندارند، بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به واریکوسل گرید یک هستند.

راه های تشخیص واریکوسل گرید یک

راه‌های تشخیص واریکوسل گرید ۱ عبارتند از:

  • تشخیص واریکوسل بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی: اکثر بیماران مبتلا به واریکوسل بدون علامت هستند. سایر بیماران ممکن است ضخیم شدن کیسه بیضه را در بالای بیضه لمس کنند. معاینه فیزیکی شامل لمس و مشاهده کیسه بیضه در حالت استراحت و در طول مانور والسالوا است.
  • رشد نکردن بیضه: واریکوسل در برخی موارد ممکن است سبب رشد نکردن بیضه‌ها شود. این‌ مورد با معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.
  • سونوگرافی: سونوگرافی تشخیصی واریکوسل در وضعیت خوابیده به پشت انجام می‌شود. قبل از آن هم یک معاینه کیسه بیضه انجام می‌شود که برای تفسیر صحیح تصویر بدست آمده از سونوگرافی ضروری است.
  • ناباروری: واریکوسل در ۱۵ درصد از کل مردان، از جمله ۱۹ تا ۴۱ درصد از مردان با ناباروری اولیه و ۸۰ درصد از مردان با ناباروری ثانویه همراه است. این مشکل با روش‌های درمانی از جمله جراحی قابل برطرف شدن است.
  • مشکل در نتیجه آزمایش اسپرم: واریکوسل با کاهش میزان تحرک و‌ تعداد اسپرم همراه است. اما بنا بر گفته پزشکان، تاثیری بر حجم مایع منی ندارد.

متن انگلیسی:
A grade 1 varicocele is usually managed medically because it rarely causes any noticeable symptoms
ترجمه متن:
واریکوسل درجه ۱ معمولاً از نظر پزشکی کنترل می‌شود، زیرا به ندرت علائم قابل توجهی ایجاد می‌کند.

pristyncare

تشخیص واریکوسل گرید ۱ در مردان مسن

اغلب اوقات، واریکوسل با سرعتی بسیار کم ایجاد می‌شود. علاوه بر این اگر واریکوسل در مردان مسن به طور ناگهانی ظاهر شود ممکن است ناشی از تومور کلیه باشد. این‌ مشکل می‌تواند جریان خون به ورید را مسدود کند. واریکوسل در افراد مسن، به ویژه زمانی که دو طرفه باشد، باعث کوچک‌تر‌ و‌ نرم‌تر شدن بیضه می‌شود؛ اما این‌ اتفاق سطح تستوسترون را کاهش نمی‌دهد.

تشخیص واریکوسل گرید ۱ در جوانان

اگرچه واریکوسل به ندرت در دوران قبل از بلوغ پسران دیده می‌شود، اما در پسران نوجوان هم مانند بزرگسالان شایع است. واریکوسل در کمتر از ۱ درصد از پسران قبل از بلوغ تشخیص داده می‌شود. اما در ۵ تا ۳۰ درصد از مردان ۱۲ تا ۱۸ ساله هم پس از بلوغ تشخیص داده می‌شود. واریکوسل گرید یک بیشتر در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله و اغلب در سمت چپ کیسه بیضه مشاهده می‌شود.

واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟واریکوسل گرید یک با علائمی مانند درد، ناباروی و تفاوت در اندازه بیضه‌ها همراه است.

راه های درمان واریکوسل گرید ۱

روش‌های زیادی برای درمان واریکوسل گرید یک به بیماران توصیه می‌شود. از درمان‌های دارویی گرفته تا متد‌های مختلف جراحی که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته‌ایم:

۱. درمان دارویی

هیچ دارویی برای درمان یا پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. اما داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش درد بیماران کمک می‌کنند. در صورت نیاز و‌ تشخیص پزشک، جراحی راه اصلی درمان این بیماری است.

۲. سرما درمانی

در برخی موارد، استفاده مستقیم از یخ یا کیسه‌های یخ موجود در داروخانه‌ها و قرار دادن آن‌ها روی کیسه بیضه به تسکین درد ناشی از واریکوسل کمک می‌کند. دقت کنید که نباید یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار دهید. بسته‌های یخ یا یخ‌های تکه را در یک حوله بپیچید و پس از آن روی نقطه مورد نظر قرار دهید. در هر مرحله، چیزی حدود ۱۵ دقیقه یخ را روی نقطه مورد نظر نگه‌ دارید.

۳. جراحی

اصلی‌ترین روش درمان واریکوسل جراحی است. به دلیل احتمال ایجاد آسیب به بیضه‌ها، واریکوسل باید به طور دقیق در طول معاینه فیزیکی بررسی شود. وجود واریکوسل به معنای لزوم جراحی نیست. برای مردی که ناباروری را تجربه می‌کند، جراحی می‌تواند بخشی از برنامه درمان باروری باشد.

به همین‌ دلیل ممکن است جراحی در شرایط زیر توصیه شود:

  • رشد نامناسب بیضه‌ها
  • تعداد کم اسپرم (معمولا فقط در بزرگسالان آزمایش می‌شود.)
  • درد مزمن که با داروی مسکن تسکین نیابد.

واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک روش جراحی برای درمان واریکوسل است. این روش درمانی درد بیضه را کاهش می‌دهد و می‌تواند باروری مردان را افزایش دهد. اما مانند هر روش درمانی دیگری خطرات مختلفی هم به دنبال دارد. برای مثال تورم، کبودی و آسیب به شریان بیضه از خطرات این روش درمانی هستند.

این روش میکروسکوپی با ایجاد یک برش کوچک در پایین کشاله ران انجام می‌شود. جراح یک میکروسکوپ با دقت بالا را وارد کرده و پس از تشخیص چندین ورید کوچک، آن‌ها را می‌بندد. انجام عمل واریکوسلکتومی چیزی حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان می‌برد. همچنین اکثر افراد در عرض ۶ هفته بعد از انجام عمل واریکوسلکتومی به طور کامل بهبود می‌یابند.

جراحی لاپاراسکوپی

این عمل با استفاده از یک دوربین فیلمبرداری و برخی ابزارهای جراحی که به لوله‌هایی متصل هستند و پس از ایجاد چند برش بسیار کوچک در قسمت تحتانی شکم، از آن‌ها عبور می‌کنند، انجام می‌شود. در این روش هم پزشک اقدام به بستن رگ‌ها می‌کند.

آمبولیزاسیون پوستی یا پرکوتانئوس

آمبولیزاسیون پوستی و یا پرکوتانئوس روشی برای مسدود کردن یک رگ کوچک است. در این روش پزشک پس از تزریق یک‌ ماده بی حس کننده موضعی برای کمک به کاهش درد، یک لوله کوچک را در رگ کشاله ران یا گردن وارد می‌کند. سپس به کمک تصویر روی یک مانیتور، لوله به محل مورد نظر در کشاله ران هدایت می‌شود. رادیولوژیست از سیم پیچ‌ها و محلول‌هایی برای انسداد وریدهای بیضه استفاده می‌کند. زمان بهبودی این عمل کوتاه است و پس از آن کمی درد خفیف احساس می‌شود.

واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟

باید واریکوسل رو جراحی کنی و نگرانی؟ حتما با متخصص مشورت کن.

۴. درمان خانگی و طبیعی واریکوسل گرید یک

انواع روش درمان خانگی و طبیعی درمان واریکوسل گرید یک عبارتند از:

  • از آنجایی که واریکوسل با گردش خون مرتبط است هر ورزش ملایمی که بتواند جریان خون را بهبود بخشد، برای این وضعیت مفید خواهد بود.
  • استفاده از بسته یخ
  • استفاده از شورت مناسب
  • عدم استفاده از لباس زیر تنگ
  • استراحت کافی
  • مصرف فیبر
  • رعایت رژیم آنتی اکسیدانی
  • پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم

۵. رژیم غذایی

غذاهای سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان برای درمان واریکوسل فوق العاده مفید هستند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان از سیاهرگ های بیضه در برابر اثرات مخرب ROS محافظت می‌کند. همچنین فیبر موجود در غذا به کاهش واریکوسل کمک می‌کند؛ چرا که یکی از دلایل ابتلا به واریکوسل ابتلا به یبوست است.

برای اینکه بهترین درمان را از این موارد دریافت کنید، سعی کنید روزانه به وفور از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و فیبر به طور مکرر و به میزان کافی استفاده کنید. برای مثال لوبیا، جو دوسر. سبزی، گردو، گل کلم و شکلات حاوی این مواد هستند.

سبزیجات سبز و نارنجی رنگ و علاوه بر این موارد، نان، غلات، برنج و ماکارونی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین لبنیاتی مانند شیر کم چرب، ماست و چدار را به میزان کافی مصرف کنید.

سایر موادی که باید برای درمان واریکوسل گرید یک مصرف کنید عبارتند از منابع پروتئینی مانند گوشت و مرغ بدون چربی، ماهی، لوبیا، تخم مرغ و آجیل.

غذاهای شور میزان سدیم را در بدن شما افزایش می‌دهند. سدیم به شدت با افزایش فشار خون رابطه دارد و فشار خون بالا برای افرادی که از واریکوسل رنج می‌برند خوب نیست. غذاهای با سدیم بالا اعم از انواع کنسرو و غذاهای ناسالم، چیپس، سیب زمینی سرخ شده و غذاهای آماده از پیش پخته را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

۶. طب سنتی

در طب سنتی برای کمک به درمان واریکوسل گرید یک موارد زیر توصیه می‌شود:

  • مصرف خاکشیر به صورت ناشتا
  • افتیمون یکی از قوی‌ترین داروهای برای افرادی است که واریکوسل شدید یا مقاوم به درمان دارند.
  • نوشیدن دمنوش گل گاوزبان و سنبل طیب
  • یک شب در میان قسمت پایینی کمر و زیر شکم را بادکش بگذارید و این کار را تا دو ماه ادامه دهید.
  • زالو موثرترین روش درمان واریکوسل است.
  • بهتر است پس از مشورت با فردی متخصص حجامت را امتحان کنید.
  • پودر هسته خرمای سوخته با برگ کلم پخته و سرکه را ترکیب کنید و خمیر بدست آمده را به محل مورد نظر می‌مالید.
  • مصرف سکنجبین
  • استفاده از روغن مالی

عوارض بیماری واریکوسل گرید یک

واریکوسل گرید یک عوارضی به همراه دارد. از جمله:

  • ناباروری: واریکوسل می‌تواند بر باروری برخی افراد تأثیر بگذارد. حدود ۴۰ درصد از ناباروری مردان ناشی از ابتلا به واریکوسل است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به واریکوسل هیچ مشکلی برای بچه‌دار شدن ندارند. این مشکل اغلب با جراحی قابل درمان است.
  • کوچک شدن بیضه: برای پسرانی که در سن بلوغ هستند، واریکوسل ممکن است در رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه تاثیر داشته باشد. در مردان هم ممکن است واریکوسل باعث کوچک شدن تدریجی بیضه‌ها به دلیل از دست دادن بافت شود.
  • بر هم خوردن تعادل هورمونی: به نظر می‌رسد واریکوسل تقریباً همیشه بر تولید تستوسترون تاثیر دارد. با این حال بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل، میزان مناسبی از تستوسترون را در طول زندگی خود و بدون درمان دارند. اما در موارد نادر، واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش شدید تستوسترون همراه با عوارض مرتبط با آن از جمله سندرم متابولیک، دیابت و پوکی استخوان شود.

راه های پیشگیری از ابتلا به واریکوسل گرید ۱

هیچ راهی برای پیشگیری از واریکوسل وجود ندارد. این مشکل برای هر مردی اتفاق نمی‌افتد اما نسبتاً رایج است. در دوران بلوغ، بیضه‌ها به سرعت رشد می‌کنند و نیاز به خون بیشتری دارند. از آنجایی که تصور می‌شود گردش خون ضعیف دلیل اصلی واریکوسل است، پیاده روی منظم می‌تواند تا حدودی شانس ابتلا به واریکوسل را کاهش دهد. همچنین ممکن است پیاده‌روی سبب کاهش تورم و درد در کیسه بیضه شود.

عکس واریکوسل گرید ۱

در این تصویر واریکوسل گرید یک را مشاهده می‌کنید:

واریکوسل گرید 1 چیست؟ آیا راهی برای تشخیص و درمان آن هست؟تصویر مقایسه بیضه نرمال با بیضه درگیر با واریکوسل گرید یک

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

برای تشخیص ابتلا به واریکوسل گرید ۱ یا اگر این بیماری پیش از این تشخیص داده شده و حالا به دنبال یک پزشک اورولوژی با تجربه برای ادامه روند درمان خود هستید راه را درست آمده‌اید. ما به شما نوبت‌گیری آنلاین و بی‌دردسر از دکترتو را پیشنهاد می‌کنیم.

روشی بدون اتلاف وقت که می‌توانید به کمک آن در زمانی کوتاه نوبت مشاوره آنلاین با حضوری خود را از پزشک مورد نظرتان دریافت کنید. کافیست به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و پس از تعیین فاکتورهای مورد نظرتان اقدام به ثبت نوبت نمایید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر اورولوژی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق