25 خواص چغاله بادام و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح چغاله بادوم


25 خواص چغاله بادام و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح چغاله بادوم

چاقاله یا چغاله بادام (Green Almond)، به میوه کال و نرسیده درخت بادام با سطح کرکی و بافت ترد گفته می‌شود که در فصل بهار، به بازار راه پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله فیدیلیو به بررسی فواید و خواص چغاله بادام برای سلامت بدن،...

چاقاله یا چغاله بادام (Green Almond)، به میوه کال و نرسیده درخت بادام با سطح کرکی و بافت ترد گفته می‌شود که در فصل بهار، به بازار راه پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله فیدیلیو به بررسی فواید و خواص چغاله بادام برای سلامت بدن، خواص چغاله بادام برای زنان باردار، خواص چغاله بادام برای زیبایی پوست و مو و … می‌پردازیم. همچنین درباره ارزش غذایی چغاله، طبع و مصلح چغاله بادام، مضرات و عوارض چغاله بادام و هر آنچه باید درباره این میوه بدانید، خواهیم گفت.

خواص چغاله بادام برای سلامت بدن

فرقی نمی‌کند اندازه یا میزان کرکی یا غیر کرکی بودن چغاله بادام، چقدر باشد،‌ خواص چغاله بادام و ارزش غذایی آنها، یکسان است، فقط بسته به نوع بادام و زمان برداشت و چیدن آن از درخت، اندازه، کرک و میزان نرمی و سفتی آن متفاوت خواهد بود.

از طرفی، قیمت چغاله بادام، نسبت به بادام رسیده و خشک، بالاتر است و طعم متمایل به ترش دارد. در کنار طعم خوشمزه این میوه نوبرانه بهاری، چغاله یا چاقاله بادام، خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. البته ممکن است برخی افراد، مخصوصا خانم‌های باردار، با خوردن چاقاله دچار عوارض یا اختلالات سلامتی شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

25 خواص چغاله بادام و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح چغاله بادوم

ارزش غذایی چغاله بادام

به عنوان یکی از میوه‌های مفید و مغذی بهاری، چغاله بادام سرشار از ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مختلف است. ارزش غذایی حدود ۱۰۰ گرم چغاله بادام، به شرح زیر است:

  • انرژی: ۵۷۳ کالری
  • پروتئین: ۲۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۱.۱ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • چربی: ۴۹.۴ گرم
  • کلسیم: ۲۴۸ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱ میلی‌گرم
  • اسیدهای چرب اشباع: ۳.۹۰ گرم
  • شکر: ۴.۷۰ گرم

با نگاهی به این اعداد و ارقام متوجه خواهید شد که چغاله بادام، جزو میوه‌های مفید و مغذی برای سلامتی است. علاوه بر این، چاقاله بادام، ویتامین‌های متعددی دارد که می‌توانید از مزایای آنها برای سلامتی بهره ببرید. در ادامه خواص چغاله بادام برای سلامت بدن را توضیح خواهیم داد.

۱-فواید و خواص چغاله بادام برای لاغری و کاهش وزن

چغاله بادام برای لاغری و کاهش وزن یکی از میوه‌های مفید است. چربی‌های سالم موجود در چغاله بادام، به شکستن چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند و موجب کاهش وزن می‌شود. همچنین وجود فیبر در این میوه، می‌تواند در روند لاغری موثر باشد.

۲- رفع گرفتگی عضلات بدن با چغاله بادام

چغاله بادام دارای «کلروفیل» است که به تولید «منیزیم» در سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. منیزیم جزو عناصر غذایی است که یکی از فواید آن، کمک به رفع و کاهش گرفتگی عضلات مخصوصا در ورزشکاران است.

۳- پاکسازی بدن از سموم

در چغاله بادام، آنتی اکسیدان‌های مفید، نقش پاک‌کننده بدن از سموم را دارند. رفع و درمان برخی بیماری‌ها با منشأ عفونت و تقویت سیستم ایمنی، یکی از مزایای مصرف چغاله بادام است.

۴- خواص چغاله برای سرطان

چغاله بادام، سرشار از ترکیبات اسیدی و مفید برای بدن است که با سلول‌های سرطانی که به بافت‌های بدن حمله می‌کنند، مقابله می‌کند. بنابراین از بروز سرطان یا پیشروی آن جلوگیری می‌کند. از طرفی به خاطر وجود ویتامین C موجود در آن، مقاومت و ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد.

۵- خواص چغاله بادام برای یبوست

به عنوان یکی از میوه‌های مفید برای جلوگیری و درمان یبوست، چغاله را در برنامه غذایی خود قرار دهید. فیبر موجود در چغاله بادام، عمل دفع و هضم غذا را بهبود می‌بخشد و اگر دچار یبوست مزمن هستید، می‌توانید از فواید این میوه، نهایت بهره را ببرید.

۶- تنظیم کلسترول و چربی خون

وجود میزان بالای فیبر در چغاله بادام، می‌تواند کلسترول بالای خون را کاهش دهد و مصرف منظم آن، به تنظیم کلسترول خون کمک کرده و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

۷- خواص چغاله بادام برای دیابت و قند خون

چغاله بادام دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که با ترشح هورمون انسولین و تنظیم قند خون، سطح گلوکز در جریان خون را کاهش می‌دهد. مخصوصا بعد از صرف غذا که گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند، مصرف چغاله بادام می‌تواند قند خون را تعدیل کند.

۸- فایده چغاله بادام برای مغز

یکی از فواید چغاله بادام، کمک به تغذیه سلول‌های عصبی و مغز است. عناصری مثل «ال کارتینین» و «ریبوفلاوین» به غذارسانی این سلول‌ها می‌پردازند. در نتیجه مصرف چغاله بادام می‌تواند عملکرد مغز و کارایی ذهنی و قدرت حافظه را افزایش دهد.

۹- خواص چغاله بادام برای استخوان و دندان

محتوای بالای فسفر و کلسیم در چغاله بادام می‌تواند به تقویت و استحکام استخوان‌های بدن کمک کند. همچنین مصرف آن رشد و تحکیم ساختار دندان‌ها را به همراه دارد.

۱۰- تقویت دستگاه گوارش با چغاله بادام

همان‌طور که اشاره شد، فیبر یکی از عناصر مهم برای بهبود حرکات روده و تقویت دستگاه گوارش بدن، است. وجود فیبر در چغاله بادام می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کرده و ارتقا دهد.

۱۱- خواص چغاله بادام برای قلب

آنتی اکسیدان‌های چغاله بادام سرشار از متابولیت‌های ثانویه، شامل «فلانوئیدها» و «بیوفلانوئیدها» است. این متابولیت‌ها، در اصل ترکیبات آلی هستند که کمبود آنها، موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. فلانوئیدها و ویتامین E موجود در دیواره‌های رگ‌های خونی، از آسیب‌های بالقوه و پارگی رگ‌های قلب جلوگیری و به سلامت آن کمک می‌کنند.

۱۲- چغاله بادام و تعادل سطح PH بدن

اگر سطح PH بدن متعادل نباشد، احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ضعف سیستم ایمنی، مشکلاتی مثل احساس ضعف، کمبود انرژی، افزایش وزن و … بیشتر می‌شود. چغاله بادام دارای پروتئین قلیایی است که با تعادل سطح PH بدن به سلامت بدن کمک کند.

۱۳- خواص چغاله بادام برای پوست

ویتامین E در چغاله بادام از مفیدترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد و مواد مضر و سمی پوست را خنثی می‌کند. در نتیجه مصرف این میوه می‌تواند به شفاف و صاف شدن پوست صورت کمک کند.

۱۴- غذارسانی به پوست

«آلفا-توکوفرول» از اجزای ویتامین E موجود در چغاله بادام است و برای تغذیه و سلامت پوست ضروری است. تغذیه پوست می‌تواند به شادابی آن کمک کند و مصرف این میوه، به طور مستقیم، بر کیفیت غذارسانی و بهبود سلامت آن موثر است.

۱۵- فواید چغاله بادام برای جوانسازی پوست

چغاله بادام سرشار از ویتامین E است که روند پیری پوست و چین و چروک، ایجاد خطوط عمیق روی پوست، ایجاد خال‌های تیره و … را به تاخیر می‌اندازد. با مصرف این میوه می‌توانید به جوانسازی و شادابی پوست خود کمک کنید.

۱۶- رفع لکه‌های پوستی با خوردن چاقاله بادام

لکه‌های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، آکنه، جای جوش و … تاثیر منفی بر زیبایی ظاهری فرد می‌گذارند. مصرف روزانه چغاله بادام به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌های مفید و ویتامین E در آن، به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش کمک کرده و با رفع لکه‌های پوست، به درخشندگی آن کمک خواهد کرد.

۱۷- خواص چغاله بادام برای مو

یکی دیگر از فواید چغاله بادام، کمک به رشد سریع و سالم موها است. چغاله بادام دارای پروتئین، زینک و ویتامین E است که ترکیب آنها با هم، می‌تواند به رشد و افزایش ضخامت موها کمک کند. همچنین یکی دیگر از مزایای پروتئین‌های موجود در چغاله بادام، افزایش جریان خون و براق شدن موها است.

۱۸- درمان کم خونی با چغاله بادام

چغاله بادام یکی از منابع عالی آهن است. اگر کمبود یا فقر آهن دارید و مشکلاتی مانند خستگی مفرط با بی‌حوصلگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید از خواص چغاله بادام در طب سنتی، به عنوان درمان کننده کم‌خونی، بهره ببرید.

۱۹- خواص چغاله بادام برای جنین

«ریبوفلاوین» از مواد ضروری برای رشد مغز جنین است که در چغاله بادام، به وفور یافت می‌شود. همچنین به خاطر کلسیم موجود در این میوه، به رشد سالم عضلات و استخوان‌های جنین کمک می‌کند. علاوه بر این، به خاطر وجود کلسیم در چغاله بادام، خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوره بارداری (مسمومیت بارداری)، کاهش خواهد یافت.

۲۰- خواص چغاله بادام در دوران بارداری

علاوه بر فواید چغاله بادام برای جنین در شکم مادر باردار، این میوه، خواص دیگری هم برای کمک به سلامت خانم‌های باردار دارد. برای مثال یبوست در دوران بارداری، یکی از مشکلات رایج مخصوصا در ماه‌های پایانی حاملگی است.

فیبر موجود در چغاله بادام، با کمک به تحرکات روده، یبوست را درمان و رفع می‌کند. همچنین وجود فسفر در این میوه، از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری به عمل خواهد آورد.

عوارض و مضرات احتمالی چغاله بادام برای سلامت بدن

مصرف هر ماده غذایی، اگر به اندازه و اصولی نباشد، ممکن است آسیب‌ها و عوارضی را به همراه داشته باشد. در این میان، برخی از گروه‌ها نسبت به دیگران، حساس‌تر و مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند. هر چند مصرف متعادل چغاله بادام، مشکلی را برای سلامت به وجود نخواهد آورد، اما ممکن است در صورت زیاده‌روی در خوردن چاقاله بادوم، برخی از واکنش‌های زیر را تجربه کنید.

  • مشکلات گوارشی: شست‌وشوی نامناسب چغاله بادام و استفاده از آب آلوده برای شستن آن، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های گوارشی مثل خونریزی دستگاه گوارش، سوراخ شدن روده‌ها یا بیماری‌هایی مثل حصبه، هپاتیت و … شود.
  • مسمومیت غذایی: وجود مقدار بسیار کم سیانور در میوه‌های خانواده زردآلو، بادام و هلو، مخصوصا در هسته آن، مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند. اما اگر در خوردن آن زیاده‌روی کنید، باید منتظر عوارضی مثل تهوع، اسهال، دل پیچه و … باشید.
  • عوارض چغاله بادام برای زنان باردار: در کنار فوایدی که چغاله بادام برای خانم‌های باردار و جنین دارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد نفخ، اسهال، مشکلات گوارشی، مسمومیت غذایی و … شود.
  • عوارض چغاله برای زنان شیرده: یکی از عوارض چاغاله بادام در دوران شیردهی، البته اگر زیاده‌روی کنید، نفخ و دل‌درد نوزاد است. چون مواد غذایی نفاخ، مثل چغاله بادام، از طریق شیر مادر به کودک منتقل و باعث ایجاد نفخ و دل درد می‌شود.
  • سنگین شدن معده: به خاطر وجود فیبر زیاد در چغاله بادام، مصرف آن در حجم زیاد، موجب احساس سنگینی در معده می‌شود.

در صورت بروز هر کدام از این عوارض و اختلالات سلامتی، مصرف چغاله بادام را قطع کرده و در موارد وخیم‌تر، به پزشک مراجعه کنید.

طریقه مصرف چغاله بادام به چه صورت است؟

چغاله بادام را هم به صورت خام می‌توانید با نمک میل کنید و هم انواع خورش، ترشی و مربا را با چغاله بادام درست کنید.

چغاله بادام را چطور نگهداری کنیم؟

چغاله بادام دوام زیادی ندارد و زود چروک و پلاسیده می‌شود. بهتر است چغاله بادام را در یخچال به مدت کوتاه نگهداری کنید.

سوالات متداول

طبع چغاله بادام چیست؟

چغاله بادام در طب سنتی دارای طبع سرد بوده و برای کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، مفید است. این میوه با کاهش گرمای بدن، به تعادل مزاج کمک می‌کند.

25 خواص چغاله بادام و مضرات احتمالی آن + طبع و مصلح چغاله بادوم

مصلح چغاله بادام چیست؟

به عنوان مصلح چغاله بادام، خرما یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها است. توصیه می‌شود برای تعادل طبع، چغاله بادام را به‌صورت محدود و با مواد غذایی با طبع گرم بخورید.

میزان مصرف مجاز چغاله بادام چقدر است؟

در صورتی که مشکل گوارشی ندارید یا چغاله بادام را با مصلح‌های آن مصرف کنید، می‌توانید یک کاسه کوچک از این میوه را در طول یک هفته میل کنید. به زنان باردار و مادران شیرده، مصرف محدود چغاله بادام توصیه می‌شود.

سخن پایانی

چغاله بادام یکی از نوبرهای فصل بهار است و به همین خاطر قیمت چغاله بادام در اوایل ورودش به بازار کمی گران است. از جمله خواص چغاله بادام برای بدن می‌توان به سلامت پوست و مو، تقویت حافظه و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها و … اشاره کرد. شما چغاله بادام دوست دارید؟ چغاله بادام را به چه طریقی مصرف می‌کنید؟ در قسمت نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک