تصویر پردازنده Lunar Lake MX اینتل لو رفت؛ مخصوص لپ تاپ های باریک با رم LPDDR5X


تصویر پردازنده Lunar Lake MX اینتل لو رفت؛ مخصوص لپ تاپ های باریک با رم LPDDR5X

تصویری که از پردازنده در انتظار معرفی Lunar Lake MX منتشر شده، نشان می‌دهد که این تراشه لپ‌تاپ قرار است با طراحی چیپلت خاص خود از حافظه‌های سریع LPDDR5X استفاده کند. آزمایشگاه Igor این هفته تصویری از پردازنده Lunar Lake MX اینتل را منتشر...

تصویری که از پردازنده در انتظار معرفی Lunar Lake MX منتشر شده، نشان می‌دهد که این تراشه لپ‌تاپ قرار است با طراحی چیپلت خاص خود از حافظه‌های سریع LPDDR5X استفاده کند.

آزمایشگاه Igor این هفته تصویری از پردازنده Lunar Lake MX اینتل را منتشر کرد که ثابت می‌کند سازندگان قطعات PC سخت در حال توسعه نوت‌بوک‌هایی با CPU های لونار لیک هستند. این تصویر همچنین تأیید می‌کند که پردازنده‌های سری Lunar Lake از طراحی چند تراشه‌ای (Multi-Chiplet) استفاده کرده و با حافظه داخلی LPDDR5X برای به حداکثر رساندن عملکرد همراه هستند.

اینتل انتظار دارد پردازنده‌های Lunar Lake خود به دلیل نوآوری‌های ریزمعماری، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کارایی عملکرد پلتفرم‌هایش ارائه دهند. طبق گزارش‌ها، تراشه محاسباتی Lunar Lake MX دارای هشت هسته همه منظوره است؛ چهار هسته Lion Cove با عملکرد بالا و چهار هسته Skymont کم مصرف شامل آن هستند تا تعادل مناسب بین عملکرد و مصرف انرژی را ارائه دهد.

تصویر پردازنده Lunar Lake MX اینتل لو رفت؛ مخصوص لپ تاپ های باریک با رم LPDDR5X

طبق گزارش‌ها، تراشه محاسباتی دارای یک GPU مجتمع با 64 واحد اجرایی Xe2 بر اساس معماری Battlemage است. این SoC همچنین دارای یک شتاب‌دهنده هوش مصنوعی NPU 4.0 با شش بخش و یک تراشه است که با استفاده از فناوری Foveros اینتل به صفحه اصلی متصل می‌شود و ویژگی‌های مختلف I/O را در خود جای می‌دهد.

یک تغییر قابل توجه در رویکرد اینتل، در خصوص Lunar Lake MX، استفاده از فناوری ساخت N3B شرکت TSMC برای چیپلت است. این حرکت نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی نسبت به اتکای پیشین اینتل به تولید داخلی برای تراشه‌های رده بالا است.

شایان ذکر است که اینتل در ابتدا قصد داشت از فرآیند ساخت 18A (کلاس 1.8 نانومتری) برای پردازنده‌های سری Lunar Lake استفاده کند، اما 18A تا اواخر سال 2024 آماده تولید نخواهد بود، در حالی که N3B TSMC امروزه برای تولید انبوه استفاده می‌شود.

جالب اینجاست که آزمایشگاه Igor در ادامه ادعا می‌کند که پردازنده‌های Lunar Lake MX اینتل با همکاری نزدیک با مایکروسافت توسعه یافته‌اند و بر تقویت تعامل بین نرم‌افزار و سخت‌افزار تمرکز دارند. این همکاری نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند انتظار استفاده بهتر از قابلیت‌های سی پی یو را داشته باشند، به‌ویژه در سیستم‌هایی که آخرین و نسخه‌های آینده سیستم‌عامل‌های مایکروسافت را اجرا می‌کنند.

تصویر پردازنده Lunar Lake MX اینتل لو رفت؛ مخصوص لپ تاپ های باریک با رم LPDDR5X

پردازندهLunar Lake MX اینتل عمدتاً لپ‌تاپ‌های باریک و سبک را هدف قرار داده است و انتظار می‌رود که دارای 16 یا 32 گیگابایت حافظه LPDDR5X-8533 باشد که مستقیماً در چیپ ادغام شده است. این انتخاب طراحی با هدف به حداقل رساندن اندازه پلتفرم و افزایش عملکرد انجام می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌های اینتل از اسلایدهایی که چند ماه پیش فاش شد، پیکربندی Lunar Lake MX در مقایسه با طراحی‌های معمولی که حافظه جدا از چیپ CPU است، بین 100 تا 250 میلی‌متر مربع در فضا صرفه‌جویی می‌کند.

به گفته tom’s HARDWARE، بسته به هدف قدرت پردازشی، پلتفرم Lunar Lake از طراحی‌های بدون فن 8 واتی و 17 تا 30 وات خنک کننده فعال پشتیبانی می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه