لنزی که درمان زخم چشم را تسریع می‌کند


لنزی که درمان زخم چشم را تسریع می‌کند

گروهی از محققان دانشگاه واترلو یک نوآوری جدید با هدف تسهیل بهبود زخم های چشمی ابداع کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آنها یک نوع جدید از ماده مخصوص ساخت لنز چشمی ابداع کرده اند که به عنوان بانداژ برای زخم های قرنیه ای عمل می کند. این لنز داروها را به شیوه ای منظم آزاد می کند تا بهبود چشم را تسریع کند.

دکتر لیندون جونز پروفسور دانشگاه واترلو در این باره می گوید: این یک سیستم انتقال دارو هدفمند است که نسبت به بدن واکنش نشان می دهد. با این روش هر چه جراحت در بدن انسان بیشتر باشد، داروی بیشتری منتل می شود. بنابراین لنز مذکور روشی یگانه است.

به طور معمول افرادی که دچار خراش روی قرنیه چشمانشان هستند باید بانداژی قابل تنفس به شکل لنز تماسی را به مدت ۷ تا۱۰ روز استفاده کنند. اما این شیوه ماندگاری داروی در چشم را برای درمان تضمین نمی کند.

اما لنز جدید از ماده ای ساخته شده که محدودیت های فعلی برای درمان خراش قرنیه را برطرف می کند. ماده لنز تماسی از ژلاتین متاکریلات، یک محصول جانبی کلاژن گرفته شده است. کلاژن نوعی پروتئین است که به طور طبیعی در چشم وجود دارد و در فرایند درمان زخم نیز دخیل است اما به اندازه ای نرم و ضعیف است که نمی تواند به عنوان ماده لنز تماسی مناسب نیست.

دکتر اولین ییم استادیار دانشگاه واترلو راهی برای تبدیل ژلاتین متاکریلات به یک ماده زیستی ۱۰ بار قدرتمندتر از کلاژن یافت.مهندسان این ژلاتین متاکریلات زیستی را طور مهندسی کردند تا ویژگی های خاصی داشته باشد مانند افزودن آنزیم کلیدیMMP-9 که هنگام درمان زخم چشم در بدن انسان وجود دارد.

این آنزیم سبب می شود ماده لنز تماسی نسبت به نیازهای بدن پاسخگو باشد و داروهای متناسب با سطح MMp-9 موجود در محل زخم را آزاد کند.

به گفته محققان این آنزیم ها بسیار خاص هستند زیرا در بهبود زخم نقش دارند و هنگامیکه در بدن فرد زخمی است،آنها در مقدار بیشتری آزاد می شوند.

همچنین محققان این ماده در بانداژ دارویی به کار بردند که لاکتوفرین گاوی نامیده می شود به درمان سریع تر زخم قرنیه کمک می کند.

علاوه بر آن این ماده یک مکانیسم ذخیره ای در خود دارد تا فقط در دمای چشم فعال شود و به این ترتیب کنترل بیشتری بر آزادسازی دارو فراهم می کند، محققان اعلام کرده اند برای ارتقای این محصول به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شبکه دختران چتربت چگونه کار می‌کرد؟ + ویدئو