دستور پوتین به مهندسان روسی برای ساخت کنسول‌های دستی مانند استیم دک


دستور پوتین به مهندسان روسی برای ساخت کنسول‌های دستی مانند استیم دک

تمایل هر چه بیشتر به خودکفایی به محصولات داخلی در روسیه منجر شده که این کشور با تمرکز بیشتری به حوزه‌هایی که مدت‌هاست در آنها فعالیت پیشرفته‌ای نداشته بیاندیشد. یکی از این حوزه‌ها، کنسول‌های بازی است که به نظر ولادیمیر پوتین با فرامین جدید خود...

تمایل هر چه بیشتر به خودکفایی به محصولات داخلی در روسیه منجر شده که این کشور با تمرکز بیشتری به حوزه‌هایی که مدت‌هاست در آنها فعالیت پیشرفته‌ای نداشته بیاندیشد. یکی از این حوزه‌ها، کنسول‌های بازی است که به نظر ولادیمیر پوتین با فرامین جدید خود نگاه ویژه‌ای به آن دارد.

ولادیمیر پوتین اخیراً فهرستی از برنامه های توسعه برای منطقه کالینینگراد روسیه را تصویب کرد و به طرز شگفت انگیزی ایجاد یک اکوسیستم Steam مانند از جمله یک دستگاه دستی را در میان اهداف کلیدی ذکر کرد. پلتفرم جدید بازی روسی، بخشی از یک طرح نه ماده ای جدید که از پوتین به نخست وزیر میخائیل میشوستین تحویل داده شده است، باید شامل سخت‌افزار دسکتاپ و قابل حمل، یک سیستم عامل و یک سیستم ابری برای بازی باشد.

این برنامه‌ها که توسط PCGamer مشاهده شده، نشان می‌دهد که نخست وزیر فدراسیون روسیه فرصت دارد تا 15 ژوئن (21 خرداد ماه 1403) یک «دوره اجرا» برای ارزیابی و سازماندهی تولید ماشین‌های بازی و اکوسیستم ارائه دهد.

دستور پوتین به مهندسان روسی برای ساخت کنسول‌های دستی مانند استیم دک

طرح های 9 بندی برای توسعه منطقه کالینینگراد

بنابر گزارش‌های موجود ظاهراً این طرح 9 ماده‌ای در نشستی در دی ماه سال 1402 در مورد توسعه اقتصادی در کالینینگراد آغاز شد. سومین مورد در این لیست در مورد توسعه یک اکوسیستم جدید بازی است. در دستورالعمل مذکور آمده است:

مساله سازماندهی تولید کنسول‌های بازی ثابت و قابل حمل و همچنین ایجاد یک سیستم عامل و یک سیستم ابری برای ارائه بازی ها و برنامه ها به کاربران را در نظر بگیرید.

همانطور که عنوان شد مهلت ارائه طرح اولیه برای این پروژه تا اواسط خرداد ماه آتی است. بدون شک تهیه برنامه‌های قابل توجیه امری بزرگ و نیازمند مطالعه گسترده است و این برنامه باید بر اساس داده‌های آمایش شده داخلی و توان فنی و سخت‌افزاری، قابل دستیابی باشد.

جالب است بدانید که برخی طرح‌های پژوهشی در خصوص امکان‌سنجی خودکفایی در اکوسیستم‌های بازی پیش از این در رسانه‌های محلی روس انجام شده است. بر اساس گزارش ها با در نظر گرفتن جایگاه این صنعت در روسیه یک بازه زمانی معنی دار بین 5 تا 10 سال برای رسیدن به خودکفایی در حوزه بازی وفق نیازهای اعلام شده توسط پوتین مورد نیاز است. البته Tom’s Hardware در گزارشی پیرامون این موضوع پیش‌بینی کرده که با توجه به کمبود تجربه و محدودیت‌های زمانی، این پلتفرم ممکن است تا زمانی که راه‌اندازی شود، ۱۵ سال از پلتفرم‌هایی مانند Steam عقب باشد.

اما شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که روسیه، منطقه کالینگراد را برای اجرای طرح پروژه صنعت بازی خود انتخاب کرده است. کالینینگراد یک منطقه تحت قیومیت، بدون مرز خشکی با سرزمین اصلی روسیه است که بین لیتوانی و لهستان قرار گرفته و به دریای بالتیک دسترسی داشته که به عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی (با معافیت های مالیاتی و گمرکی و غیره) عمل می‌کند. این منطقه همچنین محل استقرار تاسیسات تولید تراشه روسی است که به تازگی افتتاح شده و که تخمین زده می شود سالانه 200 میلیون ویفر سیلیکونی تولید کند.

اما نکته قابل تأمل که باید نخست وزیر روسیه نیز در گزارش خود مد نظر قرار دهد این است که پایدار ماندن تحریم‌های بین‌المللی که در پی جنگ اوکراین ایجاد شده، این کشور را در دسترسی مستقیم به تراشه‌های ساخت اینتل، انویدیا و AMD بسیار محدود کرده است. با این وجود تکیه به توان داخلی شرکت‌هایی مانند Baikal که سابقه طولانی ولی نه چندان درخشانی در تولید تراشه بومی روس دارد می‌تواند برای رسیدن به محصولی که در حد رقبایی مانند Valve، MSI و ASUS باشد، با یک دید واقع‌بینانه غیرممکن خواهد بود. البته در این زمینه تکیه به تراشه‌های چینی که آنها هم قدرت بالقوه کمتری از رقبای غربی دارند متصور است که باید ببینیم روسیه در نهایت چه طرحی را به با توجه به اقتضاعات زمانی و امکانات، اتخاذ خواهد کرد.

در همین رابطه بخوانید:

- روسیه دست به دامان پردازنده‌های چینی Loongson شد
- ترفند جدید روسیه برای دور زدن تحریم‌ها؛ خرید تراشه‌های ژاپنی از کشورهای ثالث

در بخش نرم‌افزار اوضاع به مراتب بهتر خواهد بود و با توجه به در اختیار داشتن توزیع‌های کارآمدی مانند Astra Linux برای سیستم عامل این خدمات که می‌تواند با ابزارهایی مانند Proton، به راحتی برای اجرای بازی‌های PC سازگار شود، کار سختی در پیش نیست.

نظر شما دوستان در مورد این طرح دولت روسیه چیست؟ آیا می‌توانیم تصور توسعه روسیه در حوزه بازی تا رسیدن به یک قطب مستقل را داشته باشیم؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...