برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟


برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

حافظه داخلی گوشی یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که در زمان خرید گوشی باید به آن توجه کرد. کاربران پیش از اقدام برای خرید گوشی، باید حافظه داخلی گوشی را متناسب با نیازهای خود تعیین کرده و یک گوشی با حافظه مناسب را خریداری کنند. به طور خاص، این...

حافظه داخلی گوشی یکی از مهم‌ترین مشخصاتی است که در زمان خرید گوشی باید به آن توجه کرد. کاربران پیش از اقدام برای خرید گوشی، باید حافظه داخلی گوشی را متناسب با نیازهای خود تعیین کرده و یک گوشی با حافظه مناسب را خریداری کنند. به طور خاص، این مسئله برای گیمرها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. زیرا بازی‌ها و داده‌های مرتبط با آن‌ها نیز در حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌شود و هر چه این فضا بیشتر باشد، تعداد بازی‌های بیشتری را می‌توان روی گوشی نصب کرد. با توجه به اهمیت مقدار حافظه مناسب گوشی، در این مقاله از شهر سخت افزار، روش تخمین حافظه مناسب برای گوشی و نکات انتخاب بهترین مقدار حافظه گوشی گیمینگ را ارائه می‌دهیم.

تمام داده‌های ذخیره‌شده در یک گوشی، در حافظه داخلی (Storage) که یک حافظه غیرفرار است، ذخیره می‌شوند. از طرفی با رشد روزافزون صنعت بازی‌های موبایلی و همچنین تلاش برای بهبود کیفیت آن‌ها، حجم داده‌های بازی‌ها نیز در حال افزایش است. افزایش تقاضای کاربران برای بازی‌های باکیفیت‌تر سبب شده است تا انتخاب یک گوشی با حافظه داخلی مناسب اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.

فهرست مطالب این مقاله:

- ظرفیت حافظه داخلی گوشی‌ها چقدر است؟
- بازی‌ها چقدر حافظه اشغال می‌کنند؟
- بهترین مقدار حافظه کافی برای بازی با موبایل چقدر است؟
- نکات مهم در انتخاب بهترین مقدار حافظه برای گوشی گیمینگ
- جمع بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

به همین دلیل است که کاربران گیمینگ، همواره می‌پرسند که یک گوشی گیمینگ چقدر باید فضای ذخیره سازی داشته باشد؟ در ادامه این مقاله از شهر سخت افزار، قصد داریم به بررسی بهترین مقدار حافظه گوشی گیمینگ پرداخته و نکات مهم درباره میزان حافظه مناسب گوشی گیمینگ را بیان کنیم.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

ظرفیت حافظه داخلی گوشی‌ها چقدر است؟

حافظه مناسب برای گوشی‌ها، یک نوع حافظه غیرفرار (Non-volatile memory یا به اختصار NVM) است؛ به این معنی که با قطع برق گوشی و اتمام شارژ باتری، داده‌های ذخیره‌شده در این حافظه‌ها از بین نمی‌رود. با توجه به اینکه داده‌ها در کامپیوتر به صورت باینری (دودویی) و به شکل بیت‌های 0 و 1 ذخیره می‌شوند، حافظه‌های گوشی‌ها نیز همواره به صورت توان‌هایی از عدد 2 هستند.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین گوشی های گیمینگ پیشنهادی در بازار

بنابراین مقادیر رایج برای حافظه گوشی‌ها به صورت 4، 8، 16، 32، 64، 128، 256، 512، 1024 گیگابایت و بالاتر است و حافظه داخلی مانند 150 گیگابایت متداول نیست. البته باید توجه داشت که بخشی از این حافظه، صرف ذخیره‌سازی داده‌های مختلف از جمله اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، داده‌های سیستم عامل و موارد دیگر می‌شود و همیشه حافظه در دسترس، مقداری کمتر از حافظه ذکرشده در مشخصات گوشی است.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

بازی‌ها چقدر حافظه اشغال می‌کنند؟

قبل از پرداختن به این سوال که چقدر حافظه داخلی برای گوشی مناسب است؟ ابتدا باید بررسی کنیم که بازی‌ها چقدر از حافظه گوشی‌ را اشغال می‌کنند و این فضا صرف ذخیره کردن چه داده‌هایی می‌شود. فضای اشغال‌شده توسط بازی‌ها در گوشی شامل موارد مختلف زیر می‌شود:

  • فایل‌های بازی: این فایل‌ها کدهای برنامه، فایل‌های گرافیکی، فایل‌های صوتی و سایر داده‌های مورد نیاز برای اجرای بازی هستند.
  • داده‌های ذخیره‌شده: شامل اطلاعاتی که بازی برای ذخیره و بازیابی وضعیت و پیشرفت شما در بازی نیاز دارد.
  • فایل‌های جانبی: ممکن است بازی‌ها برای عملکرد بهتر نیاز به نصب فایل‌های اضافی داشته باشند که فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.
  • فایل‌های به‌روزرسانی: با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان ممکن است به‌روزرسانی‌های جدید برای بازی‌ها منتشر کنند که نصب آن‌ها، نیاز به فضای بیشتری دارد.
  • داده‌های موقت: برخی بازی‌ها برای اجرای بهتر و پیشگیری از بروز خطا در حافظه، از داده‌های موقت بر روی گوشی شما استفاده می‌کنند.

حافظه کافی برای بازی با موبایل، برای نصب بازی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بازی‌های سنگین و پیچیده معمولاً فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، در حالی که بازی‌های ساده فضای کمتری نیاز دارند. معمولاً تخمینی از حجم داده‌های هر بازی، در فروشگاه اپلیکیشن یا سایت رسمی سازنده بازی ارائه می‌شود.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

بهترین مقدار حافظه گوشی گیمینگ چقدر است؟

بهترین مقدار حافظه گوشی گیمینگ، به نوع بازی‌هایی که روی گوشی خود نصب می‌کنید، بستگی دارد. اگرچه توسعه‌دهندگان همواره تلاش می‌کنند تا گرافیک بازی‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر کنند و بازی‌های باکیفیت‌تری بسازند، اما بازی‌های کم‌حجم با گرافیک ساده هنوز هم محبوبیت زیادی دارند. برای مثال، بازی‌هایی مانند Brick Breaker در عین داشتن ظاهر ساده و حجم کم در بین کاربران محبوب بوده و میزان حافظه مناسب گوشی گیمینگ آنها نیز متفاوت است.

بازی‌های اکشن و شوتر مانند Call of Duty Mobile و Pubg Mobile و Fortnite از جمله بازی‌های محبوب در بین کاربران هستند که فضای زیادی اشغال می‌کنند. علاوه بر ارتقاء گرافیک و کیفیت بازی در هر آپدیت، در هر فصل جدید از این بازی‌ها، لباس‌های جدید، اسکین‌های جدید برای اسلحه‌ها، وسایل نقلیه و موارد دیگر ارائه می‌شود و به فایل‌های قبلی بازی اضافه می‌شوند.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین گوشی برای تجربه روان و لذت بخش از بازی پابجی موبایل: مشخصات کلیدی و نکات حائز اهمیت

به همین دلیل است که فضای مورد نیاز برای نصب این بازی‌ها، هر چند ماه یک‌بار افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این بازی‌ها نیاز به حافظه داخلی زیادی خواهند داشت. به عنوان مثال برای نصب هر کدام از این بازی‌ها، بیش از 10 گیگابایت فضا نیاز است.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

بازی‌های رانندگی مانند Asphalt 9 و Asphalt 8 از کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما نسبت به بازی‌های شوتر و جهان باز (Open world) به فضای کمتری نیاز دارند. هر کدام از این بازی‌ها تنها چند گیگابایت فضا اشغال می‌کنند.

بازی‌های ساده‌تر مانند Among Usو Roblox و Minecraft در عین داشتن گرافیک ساده، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این بازی‌ها فضای کمتری برای نصب نیاز دارند. برای نصب این بازی‌ها، به یک گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت.

ساده‌ترین بازی‌های گوشی‌ها، بازی‌های فکری مانند شطرنج، تخته نرد و موارد دیگر هستند. این بازی‌ها تقریباً روی همه گوشی‌ها نصب می‌شوند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. برای نصب بازی‌های ساده، تنها چندصد مگابایت فضا نیاز است.

بنابراین ابتدا باید بررسی کنید که به چه بازی‌هایی بیشتر علاقه دارید و در آینده ممکن است کدام بازی‌ها را نصب کنید. پس از آن با مراجعه به سایت سازنده و یا مارکت‌های اپلیکیشن، می‌توانید اطلاعات دقیقی درباره حافظه مناسب برای گوشی موردنیاز هر کدام از بازی‌ها بدست آورید. سپس بر اساس حافظه موردنیاز برای نصب هر بازی، درباره حافظه داخلی گوشی موردنظر تصمیم بگیرد.

همواره این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است در آینده، بازی‌های جدیدی ارائه شوند که بخواهید آن‌ها را نیز روی گوشی خود نصب کنید. همچنین بازی‌هایی که در حال حاضر بازی می‌کنید، با گذشت زمان آپدیت می‌شوند و حجم آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین گوشی مورد نظر شما باید ظرفیت لازم برای بازی‌های آینده را داشته باشد.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

نکات مهم در انتخاب بهترین مقدار حافظه برای گوشی گیمینگ

برای انتخاب یک گوشی گیمینگ با حافظه داخلی مناسب، باید به نکات مختلفی توجه کرد. در ادامه این نکات را توضیح می‌دهیم.

1. میزان حافظه داخلی

لازم است متناسب با نوع بازی‌هایی که معمولاً نصب می‌کنید، یک گوشی با حافظه داخلی کافی را انتخاب کنید. حافظه‌های 256 و 512 گیگابایت، می‌توانند نیازهای بسیاری از کاربران از جمله گیمرها را برطرف سازند. حافظه داخلی 1 ترابایت (1024 گیگابایت) برای کاربران گیمینگ ایده‌آل است.

2. سرعت حافظه داخلی

اگرچه معمولاً اطلاعات زیادی درباره سرعت حافظه داخلی گوشی‌ها منتشر نمی‌شود، اما توجه به این نکته نیز می‌تواند در تجربه بازی با گوشی بسیار تاثیرگذار باشد. حافظه داخلی سریع‌تر می‌تواند به اجرای بهتر بازی‌ها کمک کند. حافظه‌های UFS 3.0وUFS 3.1 و UFS 4.0 از جمله حافظه‌های سریع هستند که می‌توانند عملکرد گوشی را در زمان بازی بهبود دهند.

در همین رابطه بخوانید:

- بهترین گوشی مناسب کالاف دیوتی موبایل؛ برای بازی Call of Duty Mobile چه گوشی بخریم؟

3. قابلیت ارتقاء حافظه

بهتر است گیمرها گوشی‌هایی را انتخاب و خریداری کنند که قابلیت ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی را از طریق نصب کارت‌ حافظه داشته باشد. با استفاده از کارت‌ حافظه می‌توان فضای ذخیره‌سازی گوشی را به میزان دلخواه، در سریع‌ترین زمان افزایش داد.

در برخی از گوشی‌ها محل نصب کارت‌ حافظه با محل نصب سیم‌کارت دوم مشترک است و در برخی دیگر نیز اسلات کارت حافظه به صورت اختصاصی تعبیه شده است. معمولاً گوشی‌ها محدودیتی درباره حداکثر حافظه قابل پشتیبانی از طریق نصب کارت‌حافظه نیز دارند که باید به آن توجه کرد.

برای گوشی مناسب بازی چه حافظه داخلی انتخاب کنیم؟

جمع بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در این مقاله توضیحاتی درباره بهترین مقدار حافظه گوشی گیمینگ ارائه دادیم و بررسی کردیم که چطور می‌توان حافظه کافی برای بازی با موبایل را به طور تخمینی محاسبه کرد. به طور کلی برای گیمرها، هر چه حافظه داخلی گوشی ظرفیت بیشتری داشته باشد، بهتر است و مشکلاتی مانند کمبود فضای ذخیره‌سازی، کمتر ایجاد می‌شوند. در ادامه به چند سوال درباره میزان حافظه مناسب گوشی گیمینگ پاسخ داده‌ایم.

آیا 256 گیگابایت برای بازی با موبایل کافی است؟

حافظه 256 گیگابایت، برای نصب تعداد زیادی از بازی‌های سبک و سنگین مناسب است، البته با افزایش روزافزون حجم بازی‌ها، ممکن است در چندسال آینده این مقدار حافظه پاسخگوی نصب تعداد زیادی از بازی‌های سنگین نباشد.

آیا 512 گیگابایت برای گوشی گیمینگ کافی است؟

با توجه به فضایی که ممکن است بازی‌های سنگین و گرافیکی اشغال کنند، حافظه 512 گیگابایت می‌تواند نیاز کاربران را در این زمینه به‌طورکامل برطرف سازد.

آیا سرعت حافظه داخلی گوشی نیز برای گوشی گیمینگ اهمیت دارد؟

هر چه نوع و نسل حافظه داخلی جدیدتر باشد، بازی‌ها با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند. همچنین در این حالت، احتمال بروز لگ و هنگ کردن گوشی در زمان اجرای بازی‌های سنگین، کاهش پیدا می‌کند.

آیا می‌توان ظرفیت حافظه داخلی گوشی را افزایش داد؟

حافظه داخلی گوشی‌ها، مقدار ثابتی دارد و نمی‌توان آن را افزایش داد. اما می‌توان با نصب کارت‌حافظه، فضای بیشتری را برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های مختلف از جمله دیتای بازی‌ها فراهم کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!