هتل کپسولی عسلویه


هتل کپسولی عسلویه

هتل کپسولی عسلویه یکی از خاص ترین هتل های ایران است که با داشتن اتاق های کپسول مانند و بسیار کوچک این نام را به خود گرفته است. این هتل در نزدیکی عسلویه و در قسمتی از روستای بندری «شیرینو» واقع شده است. به این هتل...

هتل کپسولی عسلویه یکی از خاص ترین هتل های ایران است که با داشتن اتاق های کپسول مانند و بسیار کوچک این نام را به خود گرفته است. این هتل در نزدیکی عسلویه و در قسمتی از روستای بندری «شیرینو» واقع شده است. به این هتل عنوان اقامتگاه ویولا هم می‌دهند و در حقیقت این اقامتگاه در دهکده گردشگری پازلند احداث شده است. در ساله‌ای اخیر تلاش شد تا از این دست هتل‌های کپسولی در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد، شیراز و اصفهان دایر شود. اما واردات این شکل از کپسول‌ها کم بود و همان تعداد هم برای استفاده در اطراف فرودگاه‌ها به کار رفت.

هتل کپسولی عسلویه

هتل کپسولی چیست؟

قبل از هر چیز می خواهیم بیشتر با هتل های کپسولی آشنا شویم. برخی هتل‌ها اتاق‌های بسیار کوچک کپسول مانند با حداقل امکانات یعنی یک تختخواب و نهایتاً یک کمد کوچک برای گذاشتن وسایل در آن ارائه می‌کنند که به آنها هتل کپسولی گفته می‌شود. این اتاق‌ها یا همان کپسول‌ها تک‌نفره یا دونفره هستند و به درد کسانی می‌خورند که به دنبال اقامت موقت در اتاقی ارزان صرفاً برای استراحت هستند. ارتفاع این‌گونه اتاق‌ها حداکثر به دو متر و طول و عرض آن حداکثر به چهار متر می‌رسد.

هتل کپسولی عسلویه

امکانات هتل های کپسولی

این قبیل هتل‌ها امکاناتی نظیر یک تختخواب و یک کمد دارند. سرویس بهداشتی و حمام معمولاً در چنین اتاق‌هایی وجود ندارد و برای هر چند اتاق یک سرویس بهداشتی در فضای بیرونی اتاق‌ها تعبیه می‌شود. بسیاری از هتل کپسولی‌های امروزی دارای اینترنت وای‌فای رایگان برای همه اتاق‌ها و حتی تلویزیونی کوچک هستند. همان‌طور که گفتیم این‌گونه هتل‌ها و اتاق‌ها به درد افرادی می‌خورد که تنها برای استراحت و مدتی کوتاه نیاز به فضا دارند. مثلاً اگر در فاصله بین دو پرواز مجبور به ماندن در شهری باشید می‌توانید به‌صورت ساعتی این اتاق‌ها را کرایه کنید و در آن استراحت کنید.

گفتنی است به هنگام ورود به کپسول یا اتاقتان باید حتماً کفش‌هایتان را دربیاورید و دمپایی بپوشید تا فضای کوچک اتاق آلوده نشود. همچنین در داخل فضای اتاق غذاخوردن و سیگارکشیدن ممنوع است.

هتل کپسولی عسلویه

ایده هتل کپسولی

همانند بیشتر ایده های ناب ایده هتل کپسولی هم اولین‌بار یک ژاپنی مطرح کرد و این ابداع در هتل‌سازی اتفاق افتاد. ژاپنی‌ها مردمی بسیار تلاشگر و کوشا هستند و ازآنجایی‌که جمعیت کشورشان خیلی زیاد است احتمالاً به فضاهای تنگ و کوچک اما کاربردی عادت دارند. کیشو کوروکاوا، طراح و معمار ژاپنی اولین‌بار هتل کپسولی را ابداع کرد و اولین هتل از این نوع را در سال ۱۹۷۹ در شهر اوکاسای ژاپن بنا کرد. پس از آن ساخت این نوع هتل‌ها نه‌تنها در خود ژاپن بلکه در کشورهای دیگری همچون چین، هند، هنگ‌کنگ، ایسلند، اندونزی، لهستان و کشور خودمان هم رواج پیدا کرد.

بهترین هتل کپسولی‌های دنیا شامل هاستل هونز، هتل دریم لوج، آستیل دوتونبوری، اینباکس و استار آنیز می‌شود. هتل کپسولی عسلویه اما توسط مهندسان و طراحان ایرانی با لوله‌های بسیار بزرگ طراحی و اجرا شد. این اقامتگاه موقت توریستی در عسلویه امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه هم به شمار می‌رود.

هتل کپسولی عسلویه

اتاق های کپسولی عسلویه

بدنه این کپسول‌ها از لوله‌ای جی آر پی به قطر ۳ متر و طول ۱۲ متر ساخته شده. کاربرد اصلی این لوله‌ها در حقیقت در صنعت پتروشیمی و برای انتقال آب است. ویژگی اصلی این لوله‌های جی آر پی که آنها را برای ساختن اتاق‌های هتل مناسب می‌کند، مقاومت بالایشان در برابر رطوبت است. همان‌طور که می‌دانید عسلویه نزدیک دریای خلیج‌فارس است و رطوبت منطقه بالاست.

داخل این لوله‌ها را برای ساخت کپسول‌ها با چوب پوشانده‌اند و فضای داخل هر اتاق یا کپسول مناسب اقامت حداکثر دو نفر است. به جز تخت خواب، نیمکتی به شکل جعبه هم در هر اتاق قرار دارد که افراد می‌توانند وسایلشان را داخلش بگذارند. همچنین هر اتاق دارای تلویزیون، یخچال و مبل نشیمن است و ویوی فوق‌العاده‌ی دریا هم به‌قدری زیباست که می‌توان آن را هم از امکانات اتاق به حساب آورد!

هتل کپسولی عسلویه

جاذبه های گردشگری اطراف هتل کپسولی عسلویه

درست است که منطقه‌ای که این هتل در آن واقع شده منطقه‌ای نفتی است اما بااین‌وجود دارای جاذبه‌های تفریحی خاصی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. از جمله این امکانات تفریحی می‌توان به پیست اسکیت، پیست موتورسواری، استخر توپ، هاورکرافت، باغ پرندگان، سینماهای شش بعدی، جامپینگ، هانی بال، چرخ و فلک، استیج روی آب، پلاژ بانوان، ایستگاه قطار بزرگ، ایستگاه دوچرخه، قطار کودک، ترامپلین، پینت بال، اسکله و بسیاری دیگر از این دست تفریحات اشاره کرد.

همچنین علاوه بر هتل کپسولی عسلویه، اقامتگاه‌های جالب دیگری هم در این منطقه وجود دارند. کلبه‌های درختی، کلبه‌هایی با اشکال هندسی و کلبه‌های اسکیمویی از این جمله هستند. همچنین رستوران‌های خوبی هم در منطقه وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این هتل هم می‌توان به بندر باستانی سیراف، چشمه بیدخون، خلیج نای‌بند، آسیاب‌های آبی بندو، قلعه تاریخی شیخ (قلعه نصوری)، چشمه آب گرم میانلو و آسیاب‌های آبی کنگان اشاره کرد. فصل زمستان و پاییز به دلیل گرمسیر بودن این ناحیه بهترین موقع برای بازدید از منطقه است.هتل کپسولی عسلویه

مزایا و معایب استفاده از اتاق‌های کپسولی

همان‌طور که گفتیم این‌گونه اتاق‌ها برای استفاده موقت و اقتصادی مسافران ساخته شده. پس اگر قصد اقامت طولانی در اتاقی با امکانات عالی را دارید استفاده از این هتل را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. همچنین اگر با فضاهای تنگ میانه خوبی ندارید و به صدا و نور هم حساس هستید اقامت در اتاق‌های کپسولی انتخاب خوبی برای شما نیست. همچنین اگر کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید و یا مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستید استفاده از هتل کپسولی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

اما چنانچه به دنبال اقامت موقت و کوتاه در هتلی ارزان با ساعات شناور ورود و خروج به هتل هستید که امکان کرایه به‌صورت ساعتی هم داشته باشد، استفاده از این‌گونه اتاق‌های کپسولی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هتل کپسولی عسلویه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]



عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها