شرط تحقق شعار سال؛ خصوصی‌سازی است


شرط تحقق شعار سال؛ خصوصی‌سازی است

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: باید توجه داشت که اگر برنامه خصوصی‌سازی پس از گذشت نزدیک به دو دهه نتوانسته به برخی از اهداف خود برسد و در عوض، مولود جدیدی تحت عنوان «بنگاه خصولتی» داشته، خروج از این وضعیت مستلزم برطرف ساختن سازوکارهای خصولتی‌ساز است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این مطلب آمده است: شعار سال 1403 جهش «تولید با مشارکت مردم» انتخاب شده که از اهمیت بالای مقوله اقتصاد و حضور بخش مردم و بخش خصوصی حکایت دارد.

یکی از موارد مهمی که در شکل‌گیری بنگاه‌های خصولتی اهمیت دارد، رانتی است که مدیران سابقا دولتی و سازمان‌های عمومی غیردولتی از آن برخوردارند.

اگر بخواهیم یکی از کلیدی‌ترین مشکلات اقتصاد ایران را معرفی کنیم، بدون شک قیمت‌گذاری دستوری از مهم‌ترین آن‌هاست. تعیین دستوری گستره قابل‌توجهی از کالاها و خدمات موجب می‌شود تا بنگاه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی با زیان‌دهی مواجه شوند.

در این شرایط، بخش خصوصی به واسطه محدودیت منابع در نهایت ورشکسته خواهد شد اما بنگاه‌های دولتی به واسطه برخورداری از حمایت دولت قادر خواهند بود علی‌رغم زیان‌دهی به فعالیت خود ادامه دهند.

همچنین سیاست‌گذاران باید این نکته را درک کنند که تا زمانی که قیمت ارز در ایران سرکوب شود، همواره تولید خارجی و واردات کار آسانی در مقابل تولید داخل خواهد داشت و واردکننده همواره نسبت به تولیدکننده از مزیت برخوردار است.

به این ترتیب خطوط کلی سیاستی که به تقویت بخش خصوصی بیانجامد منحصر به از بین بردن امتیازات ویژه، برچیدن قیمت‌گذاری دولتی، بهبود فضای اقتصاد کلان و در نهایت احیای اعتبار سیاست‌گذار نزد فعالان اقتصادی است.

منبع : دنیای اقتصاد
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


‏انصارالله یمن: عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد