«ماشین بیگ بنگ» پس از 2 سال دوباره آزمایش شد


«ماشین بیگ بنگ» پس از 2 سال دوباره آزمایش شد

قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان که به «ماشین بیگ‌بنگ» مشهور شده است، پس از دو سال دوباره برای بررسی ذرات آزمایش شد.بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان روز جمعه پروتون‌ها را به هم کوبید و دانشمندان را به درک «انفجار بزرگ» یا «بیگ بنگ»(Big Bang)...

قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان که به «ماشین بیگ‌بنگ» مشهور شده است، پس از دو سال دوباره برای بررسی ذرات آزمایش شد.

بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شتاب‌دهنده ذرات جهان روز جمعه پروتون‌ها را به هم کوبید و دانشمندان را به درک «انفجار بزرگ» یا «بیگ بنگ»(Big Bang) نزدیک‌تر کرد.

به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران «سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا» معروف به «سرن»(CERN)، سه پرتو پروتون را در «برخورددهنده هادرونی بزرگ»(LHC) قرار دادند و آنها را با سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک تونل به طول ۱۷ مایل ریختند تا انفجار بزرگ را بازآفرینی کنند.

برخورددهنده هادرونی بزرگ، ذرات را با انرژی بی‌سابقه‌ای به هم کوبید تا ذرات بزرگ جدیدی را منفجر کند که مخفیانه به جهان ما نیرو می‌دهند. برخورددهنده هادرونی بزرگ قرار است پرتوها را تا روز دوشنبه در حرکت نگه دارد تا گروه بتوانند انرژی مورد نیاز برای تحلیل را جذب کنند. آزمایش‌های برخورد بیشتری برنامه‌ریزی شده‌اند که قرار است تا ماه اکتبر انجام شوند.

«آرنود مارسولیر»(Arnaud Marsollier) مدیر بخش رسانه سرن گفت: این قطعا هیجان‌انگیز است. من می‌توانم بگویم که دانشمندان سعی دارند تا موج داده‌های خود را در سال جاری دریافت کنند و درک ما را از طبیعت بهبود ببخشند. ما بی‌صبرانه منتظریم تا ذرات «بوزون هیگز»(Higgs boson) را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم و با ماشین بیگ بنگ خود به دنبال ماده تاریک باشیم.

گروه سرن، آزمایش‌های اولیه را در ماه گذشته با ارسال میلیاردها پروتون به اطراف حلقه آهن‌رباهای ابررسانای برخورددهنده آغاز کردند تا انرژی آنها را افزایش دهند و مطمئن شوند که این دستگاه چهار میلیارد دلاری در شرایط کار قرار دارد.

No tags for this post.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403/ بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم