پیتر هیگز، نظریه‌پرداز ذره خدا در 94 سالگی از دنیا رفت


پیتر هیگز، نظریه‌پرداز ذره خدا در 94 سالگی از دنیا رفت

پیتز هیگز،‌ از مشهورترین فیزیکدانان جهان و نظریه‌پرداز ذره‌ی بنیادی «بوزون هیگز» که در سال ۲۰۱۲ پس از نیم‌قرن جستجو سرانجام کشف و به اسم «ذره خدا» معروف شد، ۷ آوریل ۲۰۲۴ در ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش تجارت‌نیوز، 60 سال پیش، هیگز برای اولین‌بار پیشنهاد کرد که چگونه ذره‌ای بنیادی با ویژگی‌های غیرعادی می‌تواند به شکل میدانی نامرئی کیهان را فرابگیرد و به ذرات بنیادی دیگر جرم بدهد. چندین فیزیکدان دیگر ازجمله فرانسوا انگلرت که اکنون در دانشگاه آزاد بروکسل کار می‌کند، در همان زمان به‌طور مستقل به مکانیزم یادشده فکر کردند. ذره‌ی پیشنهادی در نظام نظری ساخت فیزیکدانان در آن سال‌ها که بعدها به‌عنوان مدل استاندارد ذرات و میدان‌ها شناخته شد، عنصری حیاتی محسوب می‌شد.

دو آزمایش جداگانه در برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) در نزدیکی ژنو سوئیس به‌نام‌های اتلس و سی‌ام‌اس، با کشف بوزون هیگز در سال ۲۰۱۲، پیش‌بینی هیگز را پس از نیم‌قرن تایید کردند. ذره خدا آخرین عنصر گمشده‌ی مدل استاندارد بود و کشف آن، جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۳ را برای هیگز و انگلرت به ارمغان آورد.

فیزیکدانان LHC همچنان درحال یادگیری در مورد خواص بوزون هیگز هستند؛ اما برخی از پژوهشگران می‌گویند فقط یک برخورددهنده‌ی اختصاصی با توانایی تولید ذره در مقادیر فراوان (معروف به کارخانه‌ی هیگز)، آن‌ها را قادر می‌سازد تا درک عمیقی از نقش بوزون هیگز در جهان به‌دست آورند.

منبع : زومیت
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق