صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!


صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

فیلم تمساح خونی در پس از گذشت حدود 40 روز از اکران در سینما ها توانست رکورد فروش 100 میلیاردی را از آن خود کند. رکوردی که بیشتر از همه نام جواد عزتی با آن گره خورده است. فیلمی که در جشنواره...

فیلم تمساح خونی در پس از گذشت حدود 40 روز از اکران در سینما ها توانست رکورد فروش 100 میلیاردی را از آن خود کند. رکوردی که بیشتر از همه نام جواد عزتی با آن گره خورده است. فیلمی که در جشنواره فجر چهل دو دوم نیز علاوه بر نامزدی در دو بخش، توانست جایزه بهترین کارگردان اول را برای جواد عزتی به ارمفان بیاورد.

تمساح خونی ، فیلمی که در سکانس های ابتدایی آن مخاطب را با دلار و قیمت آن درگیر می کند و تا پایان فیلم همه جنجال های آن با دلار رقم میخورد ، موضوعی که جامعه درگیر آن است و حتی مخاطب خیال پردازی می کند که با داشتن این همه پول چه کاری را انجام می دهد.

تمساح خونی در ژانر کمدی خوش رخشید ؛ کما اینکه در سکانس هایی از آن از کلمات و یا صحنه های هرچند کوچک جنسی و یا رکیکی استفاده می شود. مهم ترین نکته آن ریتمی بود که مخاطب را حداقل تا دقایق 50 از تب و تاب هیجان نمی اندازد و با فیلم همراه می کند ، هر چند سکانس هایی از آن اقرار آمیز تلقی می شود!

مردم با بازیگری خندیدند نه دیالوگ !

می توان گفت این فیلم در اغلب لحظه ها با دیالوگ هایش خنده نگرفت بلکه با اکت درست بازیگران و طراحی صحنه ی خاص توانست نقطه ی ضربه را به مخاطب بزند و او را بخنداند، خنده ای که نه تنها به لبخند اکتفا کند! کارگردانی خوب صحنه‌های پرتحرک جوادعزتی بیشترین ضرب را در فیلم ایجاد کرد!

تمساح خونی در درجه اول، عزتی قصه‌گو بوده و همه عوامل اجرایی و فنی را برای داستانگویی خود مامور کرده است. فیلم به مثابه آثار آمریکایی و مدل‌های سینمای اکشن هالیوودی است و سعی کرده از تکنیک‌های سینمایی از موسیقی و فیلمبرداری تا تدوین و طراحی صحنه و لباس به بهترین شکل استفاده کند.

سناریو سازی برای یک طنز در طول فیلم

یکی از جالب ترین نکات در سکانس های آن سناریو سازی یک جمله ساده برای خنده بود! جمله" قورباغه ات را قورت بده " که از سکانس های ابتدایی فیلم به گوش مخاطب رسید و تا لحظات آخر در لحظات مختلف استفاده شد تا بالاخره با سناریویی که این جمله ایجاد کرده بود توانست خنده را از مخاطب بگیرد. همزمان با ریتم هیجانی فیلم سناریو های مشابهی پیش رفت که توانست در ذهن مخاطب ماندگار شود.

قورباغه‌ات را قورت بده کتابی است از برایان تریسی سخنران، نویسنده و کارآفرین کانادایی که در زمینه انگیزشی و روانشناسی به نگارش درآمده است. این کتاب نکات مهمی را دربارهٔ غلبه بر ترس و تنبلی و اولویت قائل شدن برای کارهای مهم در زندگی بیان می‌کند در در تعبیر درستی از مفهوم این کتاب در سکانس های فیلم استفاده شد!

بازیگران و عوامل فیلم تمساح خونی

جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند و البته با حضور افتخاری: پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی و…

جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی‌اش را پشت سر می‌گذارد و کامران حجازی مدیر تولید سریال زخم کاری که تهیه‌کنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است. فیلمی به سرمایه‌گذاری خود حجازی، مجتبی شاهزیدی، شهر فرنگ و پارس فیلم‌نت تولید شده است.

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فجر

جواد عزتی | کارگردان:

  • من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم، بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال تفاوت قائل باشم. یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد.
  • اولین بار بود که کامل این فیلم را در سینمای رسانه تماشا کردم و به نظرم قطعا پیشنهادهایی در فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و… داشته است.
  • من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائما بگوییم سینمای ایران عقب مانده است.
  • قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم، جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.
  • «تمساح خونی» یک اصطلاح است و برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند.
  • فکر می‌کنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده است، من عذرخواهی می‌کنم.
  • یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می‌خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم اما خیلی تغییر نمی‌کند.
  • اگر احساس می‌شود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می‌خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.
  • سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بود و نتوانستند امروز اینجا باشد. فکر می‌کنم‌ اولین باری که سال ۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین سعید آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر وجود داشت.
  • دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اول خود دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.

الناز حبیبی | بازیگر: برای من چیز عجیبی نبود، زیرا تجربه همکاری با آقای عزتی را داشته‌ام و ایشان ۹۰ درصد حواسشان به پارتنرش است. به همه عوامل این کار خسته نباشید می‌گویم.

عباس جمشیدی‌فر | بازیگر: من تجربه کارکردن با آقای عزتی را در جایگاه کارگردان داشتم. اولین نمایشی که در تئاتر بازی کردم به کارگردانی آقای عزتی بود در سال ۱۳۷۹ که در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و در آن سال جایزه اول بازیگری فجر را گرفتم. سه کار بازی کردم که کارگران آن جواد عزتی بود. شکر خدا در اولین فیلم سینمایی‌اش هم به من اعتماد کرد و با هم کار کردیم. در روندی که خیلی‌ها به کندی جلو می‌روند و به نظرم بد نیست، گاهی افراد بر مبنای نگاه و سلیقه خودشان اثری را خلق می‌کنند که کندی شریفی است. آقای عزتی چون همیشه شریف فکر می‌کند، براین اساس بسیار معتقدست و اکثر کارهایی که با آقای عزتی داشتم، همین طور بوده و اجازه نمی‌دادند منِ بازیگر، شوخی‌ انجام دهم که خوب نباشد. این نگاه اوست و قابل احترام است.

شبنم قربانی | بازیگر: خوشحالم که در این گروه حضور داشتم. آقای عزتی مانند بازیگری در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و یکی از چالش‌های بزرگ من در این فیلم بازی کردن جلوی آقای جمشیدی‌فر بود.

صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

بهزاد خلج | بازیگر: دغدغه اول من برای بازی کردن در این فیلم مشق کردن برای جواد عزتی بود. در کار طنز بازی کردن، بسیار سخت است اما نگران بازی در این فیلم نبودم زیرا می‌دانستم جواد عزتی کار را هدایت می‌کند و به خودش دل سپردم.

پدرام افشار | نویسنده: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقایان عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود. به نظر من ضرب‌آهنگ فیلم به صورت استاندارد حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.

مسعود سخاوت‌دوست | آهنگساز: فکر نمی‌کردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خنده‌دار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم‌ داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. در نتیجه موسیقی باید ریتم خوبی می‌داشت‌. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده می‌شد و خود این مساله که آقای عزتی نمی‌خواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند، در آهنگسازی فیلم موثر بود.

پوستر و عکس فیلم تمساح خونی

صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

پوستر دوم فیلم تمساح خونی در زمان اکران سینمایی

صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

پوستر رسمی فیلم تمساح خونی

صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

مهلا رنجبران


صفر تا صد فیلم تمساح خونی / نقد و و بررسی از فروش تا تحلیل و صحبت های بازیگران!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ ماهی دودی