چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟


چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

همه می‌دانیم که اینستاگرام یکی از اعتیادآورترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است. بسیاری از کاربران همیشه از تمام‌شدن زودهنگام بسته‌های اینترنت خود شکایت می‌کنند، غافل از اینکه اینستاگرام می‌تواند یکی از متهمین اصلی باشد. اما این مشکل حل‌نشدنی...

همه می‌دانیم که اینستاگرام یکی از اعتیادآورترین شبکه‌های اجتماعی در جهان است. بسیاری از کاربران همیشه از تمام‌شدن زودهنگام بسته‌های اینترنت خود شکایت می‌کنند، غافل از اینکه اینستاگرام می‌تواند یکی از متهمین اصلی باشد. اما این مشکل حل‌نشدنی نیست. روش‌های مختلفی برای پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستاگرام وجود دارد. در این مقاله به بررسی راه های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام می‌پردازیم.

فهرست مطالب این مقاله:

- مقدمه
- اینستاگرام چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟
- علت افزایش حجم مصرف اینترنت اینستاگرام
- روش‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام
- نکاتی برای پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستاگرام
- جمع‌بندی
- پرسش‌های متداول

مقدمه

این روزها بسیاری از ما زمان زیادی را در اینستاگرام به تماشای فیلم و مرور محتوا صرف می‌کنیم. ممکن است بدون اینکه متوجه شویم ساعت‌ها بگذرد و همچنان مشغول اسکرول‌کردن تصاویر و فیلم‌های این شبکه اجتماعی باشیم. اما شبکه‌های اجتماعی مبتنی‌بر تصویر و فیلم نه‌تنها می‌توانند ساعت‌ها کاربران را مشغول کنند، بلکه اینترنت زیادی هم مصرف می‌کنند. فیلم‌های اینستاگرام به‌طور خودکار پخش می‌شوند و همان‌طور که صفحه را به پایین می‌کشید، مصرف بی‌وقفه اینترنت ادامه پیدا می‌کند. شاید هنگام استفاده از اینترنت ثابت و وای فای این مشکل چندان به‌چشم نیاید، اما اگر از اینترنت موبایل استفاده کنید، باید هزینه‌های گزافی برای اشتراک اینترنت خود بپردازید.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

حالا سؤال بسیاری از کاربران این است که آیا راهی برای کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام وجود دارد؟ خوشبختانه، جواب مثبت است و روش‌های مختلفی برای پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستاگرام وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را به شما آموزش خواهیم داد. به‌این‌منظور، ابتدا با حجم تقربی مصرف اینستاگرام و دلایل استفاده چشمگیر این شبکه اجتماعی از اینترنت آشنا شده و در بخش‌های بعدی، روش‌های مختلف کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اینستاگرام چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟

قبل از اینکه سراغ راه های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام برویم، بهتر است کمی درباره میزان و دلیل مصرف زیاد اینترنت در اینستاگرام بیشتر بدانیم. اگرچه اینستاگرام هیچ عدد و رقم دقیقی درباره میزان مصرف این شبکه اجتماعی منتشر نمی‌کند، می‌توان طبق تجربه اعدادی را به‌طور حدسی بیان کرد.

تقریباً با پنج دقیقه گشت‌وگذار در اینستاگرام حدوداً 50 مگابایت اینترنت مصرف می‌شود. این یعنی، در نیم ساعت حدود 300 مگابایت و در یک ساعت حدود 600 مگابایت اینترنت با دیدن تصاویر مصرف می‌شود. این عددها بیشتر مربوط به مشاهده تصاویر ثابت است و درصورتی‌که میزان مشاهده فیلم بیشتر باشد، از این هم فراتر می‌رود.

بنابراین، اگر فقط روزی یک ساعت از اینستاگرام استفاده کنید، در هفته حدود 4.5 گیگابایت و ماهیانه 16 گیگابایت مصرف اینترنت خواهید داشت. البته این عددها حداقلی بوده و اگر از اینستاگرام برای دیدن فیلم بیشتر استفاده می‌کنید، مصرف اینترنت شما بسیار بیشتر خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:

- مقایسه هزینه اینترنت موبایل در ایران و کشورهای دیگر
- فناوری 5G: هرآنچه باید در خصوص تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه بدانیم

علت افزایش حجم مصرف اینترنت اینستاگرام

حتما شما هم شنیده‌اید که بسیاری از افراد همیشه از تمام‌شدن زودبه‌زود بسته اینترنت خود شکایت می‌کنند. شاید دلیل اصلی این اتفاق عدم آشنایی برخی از کاربران با نحوه مصرف اینترنت در شبکه‌های اجتماعی و تفاوت حجم محتوای مختلف باشد.

یکی از دلایل اصلی مصرف زیاد اینترنت مشاهده تصاویر و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام به‌دلیل بهره‌مندی از محتوای چندرسانه‌ای بسیار غنی شامل تصاویر باکیفیت، فیلم‌ها، ریلزها و... اینترنت زیادی مصرف می‌کند؛ چراکه حجم محتوای بصری به‌طور ذاتی زیاد است. با افزایش محبوبیت فیلم‌های اینستاگرامی مصرف اینترنت نیز به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. بنابراین، مصرف بیشتر اینترنت نیز اتفاق عجیبی نیست.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

به‌طورکلی، مواردی مثل تصاویر و فیلم‌های باکیفیت، پخش خودکار فیلم‌ها هنگام استفاده از اینستاگرام و تماشای استوری‌ها و پخش زنده از جمله مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد اینترنت محسوب می‌شود. بنابراین، برای پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستا باید روی این موارد بیشتر نظارت کرد. در بخش بعدی، با راهکارهای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام آشنا خواهیم شد.

در همین رابطه بخوانید:

- مصرف اینترنت فیلم و حجم مصرفی تماشای آنلاین ویدیو چقدر است؟
- مصرف اینترنت بازی های آنلاین چقدر است؟

روش‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

چگونه مصرف اینترنت اینستا را کم کنیم؟ پس از آشنایی با میزان مصرف تقریبی اینستاگرام از این اینترنت و دلایل آن، وقت آن است که با روش‌های کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام آشنا شویم. در ادامه این مقاله با آموزش کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام با شما همراه خواهیم بود.

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام با قابلیت Data Saver

یک روش کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام استفاده از قابلیت Data Saver خود اپلیکیشن است. در حالت عادی، فیلم‌های اینستاگرام به‌طور خودکار دانلود و پخش شده که باعث مصرف اینترنت زیادی می‌شود. با استفاده از قابلیت Data Saver می‌توان از بارگزاری خودکار فیلم‌ها هنگام استفاده از اینترنت همراه خودداری کرد. به‌این‌ترتیب، فیلم‌ها تنها با لمس‌کردن آن‌ها شروع به پخش می‌کنند. برای فعال‌کردن این قابلیت تنظیمات زیر را انجام دهید:

  • اینستاگرام را باز کرده و تصویر پروفایل خود را لمس کنید.
  • در گوشه بالا و چپ صفحه، منو را با لمس آیکون شبیه سه خط روی هم باز کنید.
  • کمی به پایین رفته و گزینه Data usage and media quality را باز کنید.
  • Data Saver را فعال کنید.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

اگر از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، با فعال‌سازی Data Saver امکان انتخاب شبکه مورد نظر برای نمایش محتوای باکیفیت و با حجم زیاد نیز وجود دارد. به‌این منظور، پس از فعال‌سازی Data saver، روی High Resolution Media کلیک کرده و یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • Never: محتوای که حجم زیادی دارد، هرگز نمایش داده نمی‌شود.
  • Wi-Fi only: فقط هنگام استفاده از اینترنت وای‌فای فیلم‌ها و تصاویر حجیم و باکیفیت نمایش داده می‌شود.
  • Cellular + WiFi: تصاویر و فیلم‌های حجیم و باکیفیت همیشه دریافت و نمایش داده می‌شوند.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

لازم به ذکر است که پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستا در آیفون نیز با روش مشابهی قابل انجام است. کافی است مراحل ذکرشده در بالا را طی کرده و در انتها گزینه Use less mobile data را فعال کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- فید (FEED) اینستاگرام چیست؟ تغییر ترتیب نمایش پست‌ها در هوم اینستاگرام
- چگونه حساب کاربری خود را در اینستاگرام حذف یا غیرفعال کنیم؟

کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام در ایفون با قابلیت Low Data Mode

گوشی‌های آیفون دارای قابلیتی Low Data Mode هستند که امکان کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌ها را هنگام استفاده از وای فای یا اینترنت همراه فراهم می‌کند. با فعال‌کردن این قابلیت زمانی که از اپلیکیشنی استفاده نمی‌کنید، مصرف اینترنت آن به‌طور کامل قطع می‌شود. همچنین، دانلود خودکار محتوا و عملیات بک‌آپ‌گیری کاملاً متوقف شده و کیفیت استریم محتوای تصویری نیز کاهش می‌یابد. برای فعال‌کردن Low Data Mode در آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد بخش تنظیمات گوشی آیفون خود شوید.
  • گزینه Cellular Data را انتخاب کنید.
  • وارد Cellular Data Options شوید.
  • بخش Data Mode را لمس و Low Data Mode را انتخاب کنید.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

اگر می‌خواهید این قابلیت هنگام استفاده از اینترنت وای‌فای نیز فعال باشد، تنظیمات زیر را انجام دهید:

  • وارد تنظیمات آیفون شوید.
  • Wi-Fi را لمس کنید.
  • کنار شبکه وای فای که از آن استفاده می‌کنید آیکونی شبیه به 'i' وجود دارد. آن را لمس کنید.
  • گزینه Low Data Mode را فعال کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- آیا اینترنت یا وای فای برای جنین ضرر دارد؟

کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام در اندروید با قابلیت Data Saver

گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید قابلیتی برای جلوگیری از مصرف اینترنت توسط اپلیکیشن‌ها هنگام اجرا در پس‌زمینه دارند. این قابلیت تنها برای اینترنت همراه در دسترس است. زمانی که Data Saver فعال باشد، شبکه‌های اجتماعی و سایر اپلیکیشن‌ها تا زمانی که آن‌ها را باز نکنید، نمی‌توانند از اینترنت استفاده کنند مگر اینکه آن‌ها را استثنا کنید. با انجام این کار، دریافت نوتیفیکیشن از اینستاگرام نیز متوقف می‌شود. جهت فعال‌سازی Data Saver در اندروید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات (Settings) گوشی خود شوید.
  • بخش مربوط به مدیریت اینترنت و شبکه را یافته و آن را باز کنید. این بخش معمولاً نام‌هایی مثل Mobile Network یا Network Internet دارد.
  • بخش Data Usage را باز کنید.
  • قابلیت صرفه‌جویی در مصرف اینترنت را با لمس گزینه‌ای با نام Data Saving یا Data Saver باز کنید.
  • در صفحه بازشده Data Saver را فعال کنید.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

توجه داشته باشید که نحوه فعال‌کردن قابلیت Data Saver ممکن است در گوشی‌های اندرویدی متفاوت باشد. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، پس از بازکردن تنظیمات، عبارت Data Saver یا Data Saving را در نوار جست‌وجو وارد کنید.

پس از فعال‌سازی این قابلیت، می‌تواند با ورود به قسمت Unrestricted apps اپلیکیشن‌های استثناشده را وارد کنید تا تحت تأثیر آن قرار نگیرند. برای مثال، اگر می‌خواهید فقط اینستاگرام محدود شده و شبکه‌های دیگر مثل تلگرام برای دریافت نوتیفیکیشن‌ها تحت تأثیر قرار نگیرند، باید تلگرام را وارد لیست استثناها کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- بازگردانی پیج اینستاگرام؛ چگونه اکانت قبلی اینستاگرام خود را بازیابی کنیم؟

همچنین، برخی از گوشی‌ها مثل محصولات شیائومی امکان فعال‌سازی این قابلیت را برای هر اپلیکیشن به‌طور جداگانه فراهم کرده‌اند. کافی است از تنظیمات گوشی وارد بخش اپلیکیشن‌ها (Apps) شده و با انتخاب اینستاگرام گزینه Pause app activity if unused را فعال کنید.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام با استفاده از Instagram Lite

اینستاگرام نسخه‌ای سبک‌تر از اپلیکیشن‌ خود را به‌نام Instagram Liteعرضه کرده که مصرف اینترنت کم‌تری دارد. اگرچه این برنامه برخی از قابلیت‌های نسخه اصلی را ندارد، سرعت اجرای آن بالاتر بوده و منابع کم‌تری مصرف می‌کند.

اگر اتصال اینترنت یا بسته اینترنت شما محدود است، Instagram Lite گزینه‌ای مناسب به‌شمار می‌رود. این اپلیکیشن قابلیت‌های اصلی اینستاگرام مثل استوری، دایرکت و مرور محتوا را دارد، ولی از اشتراک‌گذاری ریلزها در استوری‌ها پشتیبانی نمی‌کند. همچنین، این اپلیکیشن‌ فعلاً فقط برای گوشی‌های اندرویدی در دسترس است.

چه روش‌هایی برای کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام وجود دارد؟

نکاتی برای پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستاگرام

در بخش‌های قبلی نحوه کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام را با روش‌های مختلف بررسی کردیم. افزون‌بر موارد فوق، نکاتی برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان مصرف این اپلیکیشن را تا حدی پایین آورد.

تصاویر و فیلم‌های مورد علاقه خود را دانلود کنید: اگر به تصویر یا فیلمی علاقه دارید یا می‌خواهید آن را بعداً مشاهده کنید، بهتر است آن را روی گوشی خود دانلود کنید تا نیازی به بارگزاری مجددش وجود نداشته باشد. اخیراً اینستاگرام قابلیت دانلود برخی از فیلم‌ها را در اپلیکیشن خود فراهم کرده که با لمس آیکون اشتراک‌گذاری در دسترس است. همچنین می‌توانید با کپی لینک فیلم و استفاده از سایت‌هایی مثل boxdownloader.com فیلم را دانلود کنید.

در همین رابطه بخوانید:

- چگونه هنگام استفاده از اینترنت وای فای های عمومی ایمن بمانیم؟

حتی‌الامکان از وای فای استفاده کنید: تا جایی که می‌توانید از اینترنت وای فای استفاده کرده تا نیاز کمتری به خرید بسته‌های گران‌قیمت همراه داشته باشید.

فعالیت پس‌زمینه را محدود کنید: با مراجعه به تنظیمات گوشی خود و استفاده از قابلیت‌های کنترلی آن، فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را محدود کنید تا اینترنت کمتری مصرف شود.

بر مصرف خود نظارت کنید: شاید بتوان مهم‌ترین ترفند کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام را نظارت بر آن دانست. هنگامی که بدون اطلاع از میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنید، حساب کار از دستتان خارج می‌شود. بنابراین، بهتر است با استفاده از تنظیمات گوشی خود یا اپلیکیشن‌های جانبی روی مصرف اینترنت خود نظارت داشته باشید تا بتوانید بهتر آن را مدیریت کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی امروزی است که با ارائه محتوای بصری غنی و کاربردی روزانه میلیون‌ها کاربر را مجذوب خود می‌کند. بااین‌حال، مصرف اینترنت این شبکه اجتماعی زیاد بوده و تنها با چند ساعت استفاده ممکن است بسته اینترنت شما را به اتمام برساند.

بسیاری از کاربران می‌پرسند که چگونه اینترنت اینستاگرام را رایگان کنیم؟ اگرچه چنین کاری ممکن نیست، می‌توان با بهره‌گیری از تنظیمات کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام شاهد پایین آوردن حجم مصرف اینترنت اینستاگرام بود.

در این مقاله، روش‌های مختلفی را برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام پیشنهاد کردیم که شامل استفاده از قابلیت Data Saver اینستاگرام و همچنین، حالت Low Data Mode آیفون و Data Saver اندروید می‌شود. انجام این تنظیمات بسیار ساده بوده و می‌تواند کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام را در پی داشته باشد. افزون‌براین، با استفاده از اپلیکیشن اندرویدی Instagram Lite که نسخه ساده‌تر اینستاگرام است، می‌توان مصرف اینترنت را کاهش داد. امیدواریم روش‌های گفته‌شده برای شما مفید باشد.

پرسش‌های متداول

مصرف اینترنت اینستاگرام در ساعت چقدر است؟

میزان مصرف دقیق اینستاگرام به نحوه استفاده شما و محتواهای بارگزاری‌شده وابسته است. بااین‌حال، در صورت مشاهده تصاویر ثابت و تعدادی فیلم، مصرف اینستاگرام در ساعت حدوداً به 600 مگابایت می‌رسد. بدیهی است، اگر از اینستاگرام بیشتر برای تماشای فیلم استفاده می‌کنید، این میزان بسیار بیشتر خواهد بود.

چگونه می‌توان تصاویر و ویدئوها را در حالت مصرف بهینه داده قرار داد؟

برای انجام این کار روش‌های مختلفی را پیشنهاد کردیم. به‌طورکلی، بهتر است با فعال‌سازی قابلیت Data Saver اینستاگرام و محدودکردن دریافت فیلم‌های حجیم هنگام استفاده از اینترنت همراه، مصرف را تا حد ممکن کاهش داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو