بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهی


بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهی

آنچه در این مقاله می‌خوانید بهترین دارو برای خارش بدن بر اساس شدت خارش و همینطور علت آن از سمت پزشک تجویز می‌شود. با این حال که داروهای بدون نسخه زیادی هم برای درمان خارش پوست وجود دارند، اما برای کاهش عوارض احتمالی بهتر است که پیش از مصرف آن‌ها با یک پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ دچار خارش بدن شدید یا حتی خفیف هستید؟ راهی برای درمان آن پیدا نکرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است خبر خوب ما برای شما این است که در این مقاله با بسیاری از بهترین داروها برای خارش بدن آشنا خواهید شد. این مقاله را به عنوان منبعی جامع برای معرفی این داروها بدانید. اگر برای مصرف آن‌ها هم نیاز به مشورت با پزشک دارید، از راهنمای نوبت گیری آنلاین و حضوری که در انتهای همین مقاله آورده‌ایم استفاده کنید. شما می‌توانید بهترین پزشکان مشاوره دارویی یا متخصصین پوست را در وبسایت دکترتو پیدا کنید.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟

خارش بدن از چیست؟ این عارضه می‌تواند دلایل متعددی مانند حساسیت یا خشکی پوست داشته باشد. خارش پوست کمی که شدت پیدا می‌کند ممکن است فرد را کلافه و دچار فشارهای روحی کند. به همین خاطر آشنایی با داروهایی که برای درمان خارش بدن کاربرد دارند می‌تواند کمک زیادی برای چنین افرادی باشد. این داروها تنوع زیادی دارند و‌ در دسته‌های مختلفی از جمله قرص، پماد و داروی گیاهی جای می‌گیرند. در ادامه به طور دقیق به بررسی بهترین دارو برای خارش بدن پرداخته‌ایم.

متن انگلیسی:
Scratching will give you some quick relief but it’ll also leave your skin red, irritated and the itching will return
ترجمه متن:
خاراندن باعث تسکین سریع شما می‌شود، اما همچنین پوست را قرمز و تحریک می‌کند و خارش مجددا باز می‌گردد.

health.clevelandclinic

‏انواع مختلف بهترین دارو برای خارش بدن

برخی از بیماری های پوستی ممکن است باعث خارش بدن شوند. در این قسمت شما را با جامع‌ترین لیست داروهای مناسب برای درمان خارش بدن آشنا کرده‌ایم. این داروها عبارتند:

‏۱. آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین‌های بدون نسخه مانند Benadryl®، Zyrtec® و Claritin® می‌توانند به درمان حساسیت پوستی با خارش کمک کنند. هیدروکورتیزون بدون نسخه هم می‌تواند تا حدی کمک کننده باشد. این داروها که عموماً با آلرژی‌های فصلی در ارتباط هستند، به کاهش خارش مرتبط با اگزما کمک می‌کنند. اما برخی از آن‌ها اثر آرام بخشی دارند و باید به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شوند.

خارش پوستت بیش از حد اذیت میکنه؟

قبل از مصرف دارو حتما مشاوره بگیر.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهی

دیفن‌هیدرامین (Diphenhydramine)

دیفن‌هیدرامین به گروهی از داروها به نام آنتی هیستامین‌ها تعلق دارد. این دارو درد، خارش، تورم و بثورات ناشی از بیماری‌های پوستی مانند نیش حشرات و آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. این ماده با مسدود کردن هیستامین در پوست، ماده‌ای که در طی یک واکنش آلرژیک توسط بدن آزاد می‌شود، عمل می‌کند.

کلرفنیرامین (Chlorpheniramine)

از کلرفنیرامین می‌توان برای تسکین علائم واکنش‌های آلرژیک از جمله تب یونجه، برآمدگی، خارش و قرمزی پوست (علائم کهیر، که اغلب به عنوان کهیر یا راش گزنه شناخته می‌شود.)، واکنش‌های آلرژیک به غذاها یا داروها، نیش حشرات، آبریزش بینی و تورم استفاده کرد.

ستیریزین (Cetirizine)

پزشک ممکن است دوز بالاتر ستیریزین (تا ۴ برابر دوز معمول) را برای بثورات پوستی شدید و خارش‌دار یا تورم زیر پوست (آنژیوادم) هم برای کودکان و هم بزرگسالان تجویز کند. مصرف دوزهای بالای ستیریزین برای همه افراد مناسب نیست و مصرف آن نیاز به مشورت با پزشک دارد.

دسلوراتادین (Desloratadine)

دسلوراتادین برای تسکین علائم کهیر از جمله خارش و بثورات پوستی مصرف می‌شود.

فکسوفنادین (Fexofenadine)

فکسوفنادین یک آنتی هیستامین برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، عطسه، کهیر و خارش است. این دارو با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می‌کند، عمل می‌کند.

لووستیریزین (Levocetirizine)

لووستیریزین برای تسکین علائم تب یونجه و کهیر پوستی استفاده می‌شود. این یک آنتی هیستامین است که با جلوگیری از اثرات ماده‌ای به نام هیستامین که توسط بدن تولید می‌شود، عمل می‌کند. هیستامین باعث خارش، عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم می‌شود.

لوراتادین (Loratadine)

لوراتادین برای درمان خارش و قرمزی ناشی از کهیر پوستی استفاده می‌شود. البته که این دارو از کهیر یا سایر واکنش‌های پوستی آلرژیک جلوگیری نمی‌کند. لوراتادین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی هیستامین‌ها قرار دارد. این ماده هم با مسدود کردن عملکرد هیستامین عمل کرده و تاثیر خود را به جا می‌گذارد.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهیلوراتادین در درمان قرمزی و خارش پوست بسیار موثر است.

‏۲. داروهای ضد احتقان

داروهای ضد احتقان داروهایی هستند که با کاهش تورم مخاط بینی یا چشم، فشار و گرفتگی را تسکین می‌دهند. داروهای ضد احتقان مناسب برای درمان خارش بدن شامل موارد زیر می‌شود:

سودوافدرین (Pseudoephedrine)

سودوافدرین احتقان، عطسه، آبریزش بینی و خارش را کاهش می‌دهد.

تتراهیدروزولین (Tetrahydrozoline)

تتراهیدروزولین نوعی داروی ضد احتقان برای از بین بردن قرمزی چشم و تحریکات جزئی چشم ناشی از دود، شنا و گرد و غبار است. این دارو به دسته‌ای از داروها معروف به آمین‌های سمپاتومیمتیک تعلق دارد. با تنگ کردن موقت رگ‌های خونی در چشم عمل می‌کند.

‏۳. کورتیکواستروئیدها

دسته دیگر از داروهای موثر در درمان خارش بدن کورتیکواستروئیدها هستند. در ادامه به معرفی بیشتر هر یک از این داروها پرداخته‌ایم:

پردنیزولون (Prednisolone)

پردنیزولون روی سیستم ایمنی بدن برای کمک به تسکین تورم، قرمزی، خارش و واکنش‌های آلرژیک تاثیر دارد. این دارو فقط با تجویز پزشک ارائه می‌گردد.

پردنیزون (Prednisone)

پردنیزون یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است. این دارو بر سیستم ایمنی بدن برای کمک به تسکین تورم، قرمزی، خارش و واکنش‌های آلرژیک اثر دارد. پردنیزون هم تنها با تجویز پزشک قابل خرید از داروخانه است.

متیل پردنیزولون (Methylprednisolone)

متیل پردنیزولون یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است. داروی اثرگذار بر سیستم ایمنی بدن و تسکین دهنده تورم، قرمزی، خارش و واکنش‌های آلرژیک است.

ماست ‌سل (Mast cell stabilizers)

برخی از داروها از جمله اولوپاتادین، کتوتیفن، اپیناستین، آزلاستین و آلکافتادین دارای اثر تثبیت کننده ماست سل و همچنین آنتاگونیسم H1 هستند. این داروها باعث تسکین فوری هیستامین آزاد شده و جلوگیری از دگرانولاسیون ماست سل‌ها می‌شوند.

‏۴. اسپری‌ بینی

برخی از دسته اسپری‌های بینی هم اثرات موثری بر درمان خارش بدن دارند. در ادامه با اسپری کرومولین بیشتر آشنا می‌شوید.

اسپری کرومولین برای درمان علائم ماستوسیتوز استفاده می‌شود. ماستوسیتوز یک بیماری نادر است که در اثر تعداد زیادی ماست سل در بدن ایجاد می‌شود. این ماست سل‌ها موادی را آزاد می‌کنند که باعث علائم بیماری مانند درد شکم، تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، برافروختگی، خارش پوست یا کهیر می‌شود.

‏۵. انواع کرم ها

علاوه بر قرص، اسپری و دیگر اشکال دارویی، کرم‌ها هم می‌توانند در درمان خارش بدن موثر باشند. در ادامه با بهترین کرم‌ها برای خارش بدن بیشتر آشنا شوید:

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهیبرخی انواع ‏مختلف بهترین داروی آنتی هییستامین برای خارش بدن کلرفنیرامین، دیفن‌هیدرامین و دسلوراتادین است.

بتامتازون (Betamethasone)

بتامتازون موضعی برای درمان خارش، قرمزی، خشکی، پوسته پوسته شدن، التهاب و بیماری‌های پوستی مختلف از جمله پسوریازیس (یک بیماری پوستی که در آن لکه‌های قرمز و پوسته‌دار در برخی از نواحی بدن ایجاد می‌شود.) و اگزما ( بیماری پوستی که باعث خشکی و خارش پوست می‌شود.) مصرف می‌شود.

دزوناید (Desonide)

دزوناید یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است.این داروی موضعی برای تسکین قرمزی، خارش، تورم یا سایر مشکلات ناشی از بیماری‌های پوستی (مانند درماتیت آتوپیک) استفاده می‌شود. این دارو یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است.

هیدروکورتیزون (Hydrocortisone)

هیدروکورتیزون دارویی بدون نسخه است که می‌تواند در درمان خارش بدن موثر باشد. پماد موضعی که می‌توانید دریافت کنید هیدروکورتیزون ۱٪ است.

متن انگلیسی:
Apply an over-the-counter (OTC) hydrocortisone cream to the affected area if the rash is very itchy and causing discomfort
ترجمه متن:
اگر بثورات بسیار خارش دار هستند و باعث ناراحتی می‌شوند، کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه (OTC) را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

healthline

مومتازون (Mometasone)

مومتازون برای درمان خارش، تورم و تحریکات پوستی که ممکن است در صورت ابتلا به اگزما یا پسوریازیس دچار آن شوید، استفاده می‌شود.

تریامیسونولون (Triamcinolone)

تریامسینولون موضعی یک کورتیکواستروئید برای کمک به تسکین قرمزی، خارش و تورم ناشی از بیماری‌های پوستی است. برای دریافت این دارو نیاز به نسخه دارید.

‏۶. داروهای بیولوژیکی

زیست‌داروها، داروهای بیولوژیکی یا داروهای زیستی دسته داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده‌اند. واکسن‌ها، خون و فراورده‌های آن، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی، پروتئین‌های نوترکیب‌کننده برخی از شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها هستند. در ادامه به تاثیر هر یک از این داروها در درمان خارش بدن پرداخته‌ایم:

دوپیلوماب (dupilumab)

تزریق دوپیلوماب برای درمان علائم اگزما که منجر به خارش پوست هم می‌شود، در بزرگسالان و کودکان ۶ ماهه به بالا که نمی‌توانند از داروهای دیگر استفاده کنند، تجویز می‌شود.

امالیزوماب (omalizumab)

داروی امالیزوماب یکی دیگر از بهترین داروها برای خارش بدن است که برای درمان کهیر و خارش ناشی از آن، آسم و پولیپ بینی استفاده می‌شود. ممکن است مشاهده نتایج مصرف این دارو چند ماه طول بکشد.

‏۷. آمپول اپی نفرین فوری

از آنجایی که اپی نفرین باعث دور شدن خون از پوست می‌شود، می‌تواند به کاهش کهیر و خارش پوست کمک کند. اپی نفرین همچنین از آزاد شدن بیشتر هیستامین، ماده شیمیایی که به آلرژن‌ها پاسخ و علائم را نشان می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

‏۸. مهار کننده لکوترین

مهار کننده لکوترین برای جلوگیری از انقباض برونش ناشی از ورزش (EIB) و درمان علائم رینیت آلرژیک (تب یونجه)، از جمله رینیت آلرژیک فصلی یا طولانی مدت مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش مصرف می‌شود.

‏۹. مرطوب کننده‌ و نرم کننده‌

مرطوب‌کننده‌ها، مانند کرم‌ها و لوسیون‌ها، می‌توانند به آبرسانی خارجی‌ترین لایه پوست کمک کنند. آن‌ها برای کنترل عوارض پوستی مانند خارش و خشکی لازم هستند.

مرطوب کننده‌ها آب را به داخل پوست می‌کشند. در حالی که نرم کننده‌ها یک لایه محافظ روی سطح پوست تشکیل می‌دهند که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. بهتر است بلافاصله پس از حمام یا دوش گرفتن در حالی که پوست هنوز کمی مرطوب است از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهی

دچار اگزما و خارش پوست شدی؟ نیاز به دکتر داری؟ برای تجویز دارو کلیک کن.

‏انواع داروی گیاهی برای خارش بدن

برخی از داروهای گیاهی هم می‌توانند خارش پوست را تسکین دهند. در ادامه این موارد را نام برده و توضیح داده‌ایم:

‏۱. آلوئه ورا

در حالی که آلوئه ورا می‌تواند برای تسکین جای آفتاب سوختگی موثر باشد اما برای تسکین پوست‌های خشک و خارش دار نباید به آن اعتماد کنید. با این حال برخی افراد آن را به عنوان ماده‌ای گیاهی برای درمان خارش پوست می‌شناسند.

‏۲. ریحان

روغن ریحان دارای خواص ضد التهابی عالی است که به رفع تحریکات پوستی، زخم‌های کوچک و درمان اگزما و خارش ناشی از آن کمک می‌کند.

‏۳. بابونه

بابونه اغلب برای درمان تحریکات خفیف پوست، از جمله آفتاب سوختگی، کاهش خارش، بثورات، زخم‌ها و حتی التهابات چشم استفاده می‌شود.

‏۴. سرکه سیب

از نظر برخی افراد سرکه سیب ممکن است در تسکین خارش پوست سر مفید باشد. اما برخی دیگر معتقد هستند که به دلیل اسیدی بودن سرکه می‌تواند شرایط پوست را بدتر کند.

سرکه می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در زخم‌های باز شود. افرادی که پوست ترک خورده یا خونریزی پوستی دارند هم باید از این روش درمانی اجتناب کنند.

‏۵. عسل

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد عسل برای تسکین اگزما و خارش پوست مفید است. عسل به وفور به شکل موضعی مصرف می‌شود. اگر آلرژی به عسل یا گرده گل دارید، باید قبل از استفاده از عسل روی پوست خود با پزشک مشورت کنید.

‏۶. چریش

خمیر برگ چریش را با زردچوبه ترکیب کنید و آن را روی اگزما، نقطه دارای خارش یا قسمت‌هایی که مشکلات خفیف پوستی دارند بمالید. این ترکیب می‌تواند در تسکین خارش پوست موثر باشد.

‏۷. روغن کنجد

خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی روغن کنجد آن را به یک تسکین برای پوست‌های خشک، خارش پوستی و تحریک تبدیل کرده است. این روغن یک سد محافظ روی پوست تشکیل داده و از کاهش رطوبت و التهاب جلوگیری می‌کند.

بهترین دارو برای خارش بدن چیست؟ انواع داروهای شیمیایی و گیاهیزدن ‏روغن کنجد به پوست یکی از راه‌های رفع خارش پوست است.

‏۸. نعناع

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که روغن نعناع فلفلی ممکن است به تسکین خارش پوست کمک کند. مطالعه‌ای روی ۵۰ نفر انجام شد. در این تحقیق افراد را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه روغن را به صورت موضعی و دیگری وازلین را روی پوست خود زدند. پس از دو هفته، نتایج نشان داد که روغن نعناع در مقایسه با وازلین در بهبود خارش پوست موثرتر بود.

‏۹. لیمو ترش

آب لیمو یک راه حل معمول برای تسکین خارش پوست است. اسیدهای سیتریک و استیک آن حاوی خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده است که به تسکین خارش کمک می‌کند.

‏۱۰. روغن بادام

نرم‌کننده‌های حاوی روغن بادام تصفیه شده به تسکین خارش و بهبود عملکرد پوست در افراد مبتلا به اگزما و خشکی پوست که به عنوان اگزمای استئاتوتیک شناخته می‌شود، کمک می‌کند. این روغن در کاهش خشکی، ترک‌خوردگی و خارش پوست موثر است.

‏۱۱. روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند به رفع خشکی پوست و تحریکات و خارش ناشی از پسوریازیس و اگزما کمک کند. استفاده از روغن زیتون خالص و سرد روی نواحی آسیب‌دیده پوست می‌تواند با مرطوب کردن پوست و هیدراته نگه داشتن آن به بهبودی بدن کمک کند. این کار به خصوص در ماه‌های سرد سال از جمله زمستان بسیار موثر است.

‏۱۲. گشنیز

برخی از گیاهان حاوی مواد شیمیایی و ترکیبات ارزشمندی مانند فلاونوئیدها و فنل‌ها هستند که به بدن کمک می‌کنند تا به طور طبیعی با آلرژن‌ها مقابله کند. یکی از این گیاهان گشنیز است.

‏۱۳. جوی دو سر

جوی دو سر مواد مغذی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را به پوست می‌رساند. در زمان انتخاب مرطوب‌کننده‌های حاوی جو دو سر مراقب مواردی که حاوی رنگ‌ها یا عطرها هستند باشید زیرا می‌توانند پوست را تحریک کنند.

‏۱۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند با کاهش خارش و سوزش به تسکین پوست خشک کمک کند. همچنین نشان داده شده است که در درمان اگزما نسبت به اکسید روی و کرم‌های کلوبتازون بوتیرات موثرتر است.

‏۱۵. جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی است. تحقیقات نشان می‌دهد که یک درمان موثر برای طیف وسیعی از بیماری‌های قارچی پوست است. این بیماری‌ها می‌توانند باعث خارش شوند

‏۱۶. گزنه

در صورتی که گیاه گزنه با پوست برخورد کند، پوست دچار خارش و التهاب زیادی خواهد شد. اما استفاده از آن به صورت غیر مستقیم برای درمان اگزما، جوش و حتی خارش بدن پیشنهاد شده است.

‏۱۷. گل همیشه بهار

عصاره گل همیشه بهار یک درمان طبیعی شناخته شده برای اگزما و سایر تحریکات پوستی به دلیل خواص آرام بخش و ضد التهابی است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن می‌تواند به بهبود و بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست و همچنین کاهش التهاب، تحریک و خارش کمک کند.

‏۱۸. انواع دمنوش

چای اولانگ از همان گیاه چای سبز تهیه می‌شود اما به شکل تخمیر شده است. یک مطالعه در ژاپن نشان داد که مبتلایان به اگزما که ۳ فنجان چای اولانگ در روز می‌نوشند تنها پس از یک هفته خارش کمتری خواهند داشت. بابونه و دمنوش‌های گیاهی هم دارای خواصی هستند که پوست تحریک شده را تسکین داده و خنک می‌کنند.

‏بهترین دارو برای خارش بدن در اطفال

برای تسکین خارش پوست کودک یک داروی ضد خارش غیر استروئیدی و یک استروئید موضعی را روی پوست او قرار دهید. برخی از این کرم‌ها یا ژل‌ها دارای یک بنادریل (دیفن هیدرامین) مانند آنتی هیستامین هستند. این محصولات یک ماده شیمیایی به نام هیستامین را که در واکنش‌های آلرژیک و خارش نقش دارد، مسدود می‌کنند.

قرص‌ها (Oral Medications)کرم‌ها (Topical Creams)
دیفن هیدرامین (Benadryl)
عملکرد: ضد حساسیت و ضد خارش
موارد استفاده: خارش ناشی از آلرژی
هیدروکورتیزون ۱% (Hydrocortisone)
عملکرد: کاهش التهاب و خارش
موارد استفاده: خارش ناشی از اگزما، نیش حشرات، و سایر بثورات پوستی
سیتریزین (Zyrtec)
عملکرد: ضد حساسیت طولانی‌ مدت
موارد استفاده: حساسیت‌های فصلی
کالامین لوشن (Calamine Lotion)
عملکرد: ضد خارش و خنک کننده پوست
موارد استفاده: خارش ناشی از آبله مرغان و دیگر بثورات خارش‌دار
لوراتادین (Claritin)
عملکرد: ضد آلرژی بدون خواب‌آوری
موارد استفاده: آلرژی‌های پوستی
آلوئه ورا جل (Aloe Vera Gel)
عملکرد: التیام‌بخش و ضد التهاب
موارد استفاده: سوختگی‌های خفیف و خشکی پوست
بهترین دارو برای خارش پوست کودکان

‏بهترین دارو برای خارش بدن در دوران بارداری

پزشک شما ممکن است برای درمان خارش بدن در بارداری دارویی به نام ursodeoxycholic acid (UDCA) تجویز کند که می‌تواند سطح اسید صفراوی و خارش را کاهش دهد. UDCA می‌تواند خطر تولد زودهنگام نوزاد شما را کاهش دهد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

حتما که تا اینجا دغدغه شما از بابت شناخت بهترین دارو برای خارش بدن برطرف شده باشد. در این مقاله فهرستی جامع از انواع داروها، پماد، کرم و حتی اسپری‌هایی را به شما معرفی کردیم که برای درمان خارش بدن بهترین گزینه هستند.

اما لزوم استفاده از این داروها مشورت با یک متخصص پوست و مو است. نباید هیچ دارویی را سر از خود و بدون مشورت با پزشک مصرف کنید. به همین دلیل حالا که با داروها آشنا شده‌اید و شاید داروی مفید برای درمان خارش خود را انتخاب کرده‌اید، باید پیش از خرید و شروع مصرف با یک متخصص مشورت کنید یا از مشاوره دارویی استفاده کنید.

وبسایت دکترتو به شما فرصت نوبت‌گیری از پزشکان به شکل آنلاین و حضوری را می‌دهد. به وبسایت دکترتو مراجعه کنید و در سریع‌ترین زمان نوبت مشاوره دکتر پوست آنلاین یا دکتر مشاوره دارویی آنلاین را ثبت و دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسکلت رویا