افشای مشخصات پردازنده‌های سری Ryzen 9000 توسط شرکای AMD


افشای مشخصات پردازنده‌های سری Ryzen 9000 توسط شرکای AMD

به تازگی جزئیات بیشتری از پردازنده‌های سری Ryzen 9000 توسط شرکای AMD افشا شده است. در همین رابطه برخی از سازندگان با انتشار آپدیت جدیدی برای بایوس مادربردهای خود ضمن تایید سری Ryzen 9000، به صورت رسمی پشتیبانی از پردازنده‌های Zen 5 را به...

به تازگی جزئیات بیشتری از پردازنده‌های سری Ryzen 9000 توسط شرکای AMD افشا شده است. در همین رابطه برخی از سازندگان با انتشار آپدیت جدیدی برای بایوس مادربردهای خود ضمن تایید سری Ryzen 9000، به صورت رسمی پشتیبانی از پردازنده‌های Zen 5 را به محصولات خود اضافه کرده‌اند. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

زمان زیادی تا عرضه نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 9000 شرکت AMD باقی نمانده است. تیم سرخ هنوز درباره پردازنده‌های خود اطلاعات خاصی منتشر نکرده است، اما برخی از شرکای AMD مانند گیگابایت با انتشار آپدیتی برای مادربردهای خود به صورت رسمی وجود پردازنده‌های Ryzen 9000 را تایید کرده‌اند.

افشای مشخصات پردازنده‌های سری Ryzen 9000 توسط شرکای AMD

در همین رابطه گیگابایت جدیدترین نسخه AGESA 1.1.7.0 beta bios را برای پشتیبانی از پردازنده های سری Ryzen 9000 AMD در مادربردهای X670 و B650 و A620 خود منتشر کرده تا در ماه آینده میلادی به دست کاربران برسد. پیش از این هم شرکت‌هایی مانند MSI از انتشار آپدیتی برای مادربردهای خود خبر داده بودند.

معماری Zen 5 به عنوان جانشین Zen 4 معرفی شده و بهبودهای قابل توجهی را در عملکرد فراهم می‌کند. گفته می‌شود که این معماری جدید می‌تواند تا 40 درصد سریع‌تر از نسل قبلی باشد. این افزایش سرعت، در کنار بهبودهای ساختاری معماری، نتیجه استفاده از فرآیند تولید 4 نانومتری و 3 نانومتری TSMC است که کارایی بیشتری را در مقایسه با فرآیند 5 نانومتری مورد استفاده در Zen 4 ارائه خواهد داد.

اما اگر بتوان سری Ryzen 9000 را اولین پردازنده‌های Zen5 به حساب آورد، می‌توان حدس زد که پلتفرم Strix Point می‌توانند میزبان پردازنده‌هایی مانند Ryzen 9050H یا U بوده و پلتفرم Fire Range نیز به احتمال فراوان بستر عرضه پردازنده‌هایی مانند Ryzen 9055HX خواهند بود.

در مورد انواع دسکتاپ این سری نیز اگر روش‌های نام‌گذاری محصولات AMD تغییر نکند، احتمالاً اسامای مانند Ryzen 9 9950X (3D) را خواهیم دید. پیش بینی می‌شود این سری جدید که قرار است در نیمه دوم سال 2024 معرفی و راهی بازار شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر