رسیدن به 100 درصد انرژی تجدیدپذیر؛ نه یک رویا، بلکه یک واقعیت


رسیدن به 100 درصد انرژی تجدیدپذیر؛ نه یک رویا، بلکه یک واقعیت

جهان در حال گذار به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر است. بسیاری از کشورها به طور کامل یا تا حدی از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی، آبی و خورشیدی استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر هفت کشور در سراسر جهان به طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند برق آبی، بادی، خورشیدی و زمین گرمایی استفاده می‌کنند. این کشورها نشان می‌دهند رسیدن به صد درصد انرژی تجدیدپذیر نه‌تنها امکان‌پذیر، بلکه اکنون در حال انجام است.

به گزارش یورنیوز، اکنون هفت کشور صد درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌کنند که دو کشور در اروپا هستند. سال 2023 بهترین سال ثبت‌شده برای نصب ظرفیت جدید انرژی بادی بود.

بر اساس آخرین گزارش شورای جهانی انرژی بادی (GWEC)، جهان در سال 2023، 116 گیگاوات ظرفیت جدید برق بادی نصب کرده است. این یک افزایش 50 درصدی نسبت به سال 2022 است و آن را به بهترین سال ثبت‌شده برای پروژه‌های جدید بادی تبدیل کرده است.

چین در نصب توربین‌های بادی در دریا و خشکی پیشتاز بود و به دنبال آن آمریکا، برزیل و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به لطف رشد قوی در هلند، اروپا نیز در سال 2023 با 3.8 گیگاوات ظرفیت جدید بادی فراساحلی رکوردی را تجربه کرد.

بنا بر این گزارش، در حالی که رشد انرژی بادی در چند کشور بزرگ بسیار متمرکز است، برخی مناطق و کشورهای دیگر شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بودند. آفریقا و خاورمیانه در سال 2023 نزدیک به یک گیگاوات ظرفیت برق بادی نصب کردند که تقریباً سه برابر سال قبل است.

جهان در مسیر درست در مبارزه با تغییرات اقلیمی حرکت می‌کند. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که رشد سالانه باید حداقل 320 گیگاوات تا سال 2030 باشد تا به تعهد COP28 برای سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر تا پایان دهه برسد.

بن بک ول، مدیر عامل شورای جهانی انرژی بادی (GWEC)، می‌گوید: «بسیار خوب است که شاهد افزایش رشد صنعت بادی هستیم و ما به رسیدن به یک رکورد سالانه جدید افتخار می‌کنیم. هرچند برای باز کردن گره رشد باید کارهای بیشتری انجام شود.»

کدام کشورها به طور کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر برق تولید می‌کنند؟

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) اکنون هفت کشور تمام انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تولید می‌کنند.

بیش از 99.7 درصد برق در آلبانی، بوتان، اتیوپی، ایسلند، نپال، پاراگوئه و جمهوری دموکراتیک کنگو از انرژی زمین گرمایی، آبی، خورشیدی یا بادی تامین می‌شود.

بر اساس داده‌هایی که پروفسور مارک جاکوبسون گردآوری کرده، نروژ با 98.38 درصد تامین انرژی خود از باد، آب یا خورشید به هدف صد درصدی نزدیک شد.

40 کشور دیگر حداقل نیمی از برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های 2021 و 2022 دریافت کردند که 11 کشور در اروپا بودند. دیگر کشورها، مانند آلمان یا پرتغال، قادر به کار با انرژی بادی، آبی و خورشیدی صد درصد برای مدت‌زمان کوتاهی هستند.

انرژی خورشیدی می‌تواند از دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر پیشی بگیرد

اگرچه بسیاری از این کشورها در حال حاضر از مقدار زیادی انرژی آبی یا بادی استفاده می‌کنند، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند انرژی خورشیدی می‌تواند در آینده نزدیک به عنوان یک منبع اصلی تبدیل شود. فناوری بهبود یافته و هزینه‌ها به‌سرعت در حال کاهش است.

انرژی خورشیدی بر افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در سال 2023 مسلط بود و 73 درصد از کل رشد را به خود اختصاص داد و پس از آن انرژی بادی با 24 درصد افزایش یافت که اکنون 37 درصد از کل ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را تشکیل می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال 2023 از دانشگاه اکستر و دانشگاه کالج لندن پیش‌بینی می‌کند انرژی خورشیدی تا سال 2050 به یک نقطه اوج بازگشت‌ناپذیر خواهد رسید و به منبع اصلی انرژی جهان تبدیل خواهد شد.

جهان به‌سرعت به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر حرکت می‌کند. پیشرفت‌های فناوری و کاهش هزینه‌ها این امر را امکان‌پذیر می‌کند. با ادامه رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌توانیم به طور موثرتری با تغییرات اقلیمی مقابله کنیم و آینده‌ای پایدارتر برای سیاره خود بسازیم.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من که مغزم درد گرفت / شما فهمیدی چی نوشته ؟