کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درباره زندگی آگاهانه در لحظه


کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درباره زندگی آگاهانه در لحظه

از هیاهو و شلوغی روزهای زندگی‌تان خسته شده‌اید؟ کند زیستی همان چیزی است که نیاز دارید. کندزیستی نوعی سبک زندگی است که افراد را تشویق می‌کند فعالیت‌های روزمره‌شان را آهسته‌تر و با آرامش بیشتری انجام دهند. در این مقاله، درباره نحوه تمرین سبک...

از هیاهو و شلوغی روزهای زندگی‌تان خسته شده‌اید؟ کند زیستی همان چیزی است که نیاز دارید. کندزیستی نوعی سبک زندگی است که افراد را تشویق می‌کند فعالیت‌های روزمره‌شان را آهسته‌تر و با آرامش بیشتری انجام دهند. در این مقاله، درباره نحوه تمرین سبک زندگی کندزیستی و فواید آن می‌گوییم. با ما همراه باشید.

کند زیستی یعنی چه؟

کندزیستی (Slow Living) یعنی زندگی آگاهانه در زمان حال. این سبک زندگی شما را تشویق می‌کند به‌جای اینکه همیشه در حال تلاش برای انجام هزاران کار باشید، روی انجام کارهایی تمرکز کنید که به زندگی‌تان معنا و هدف می‌بخشند.

جامعه و دنیای مدرن و سریع امروزی مدام به ما یادآوری می‌کنند که باید کارهایمان را سریع‌تر انجام دهیم و آرمان‌های کند زیستی فاصله زیادی با ارزش‌های زندگی امروزی دارند. به ما یاد داده‌اند که برای رسیدن به هر هدفی باید بسیار تلاش کنیم، اما آیا یاد گرفته‌ایم که بعد از رسیدن به هدفمان شاد باشیم و از این دستاورد لذت ببریم؟ یا بعد از رسیدن به هدف و تیک‌زدن آن، باید به سراغ هدف دیگر برویم؟ هدف از سبک زندگی کند زیستی تمرین شادبودن در لحظه و قدردانی بابت دارایی‌هایمان است.

کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درباره زندگی آگاهانه در لحظه

یکی از مهم‌ترین اهداف کندزیستی از بین‌بردن استرس است. اگر بتوانیم استرسمان را مهار کنیم، از فواید بسیاری مانند بهبود کیفیت خواب، کاهش تنش عضلانی، بهبود خلق‌وخو، کاهش اضطراب و فشار خون نیز بهره‌مند خواهیم شد.

چطور کند زیستی را تمرین کنیم؟

۱. خانه و محل کارتان را خلوت کنید

سادگی ارتباط نزدیکی با کندزیستی دارد. شلوغی و داشتن وسایل زیاد باعث می‌شود دغدغه‌ها و کارهای بیشتری برای انجام‌دادن و وقت کمتری برای رسیدگی به مسائل مهم‌تر داشته باشید. چه در خانه و چه محل کار فقط وسایلی را نگه دارید که لازم‌اند، برایتان معنای خاصی دارند و در برای رسیدن به هدف به شما انگیزه می‌دهند.

۲. فقط از چیزهایی استفاده کنید که نیاز دارید

به‌جای پول خرج‌کردن و خرید چیزهای غیرضروری، روی چیزهای مهم تمرکز کنید. به‌جای اینکه مدام در حال خریدن و انباشتن چیزهای مختلف باشید، پولتان را صرف تجربیات جدید کنید. مثلا می‌توانید پولی را که برای خرید ماشین کنار گذاشته‌اید، صرف مسافرتی کنید که مدت‌هاست آرزویش را دارید. رسیدگی به خود، خواسته‌ها و اهدافتان را در اولویت قرار دهید.

۳. به‌جای چندوظیفگی فقط یک کار انجام دهید

گرچه ممکن است چندوظیفگی و انجام هم‌زمان چندین کار باعث شود زودتر کارهایتان را انجام دهید، حواستان را پرت می‌کند و مانع از تمرکز روی کار مشخصی می‌شود. اگر در لحظه فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید، همه کارها را به بهترین نحو انجام خواهید داد، چون تمام توجهتان را صرف انجام آن کار کرده‌اید. مثلا جواب‌دادن به ایمیل‌ها را به زمان مشخصی از روز اختصاص دهید و حین انجام کار ایمیلتان را چک نکنید. چون هر آن ممکن است ایمیلی نظرتان را جلب و حواستان را از کار مدنظر پرت کند.

۴. سرگرمی آگاهانه و رضایت‌بخشی انتخاب کنید

کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درباره زندگی آگاهانه در لحظه

مدت‌هاست دوست دارید کار موردعلاقه‌تان را انجام دهید اما به دلایل مختلف از انجام آن منصرف می‌شوید؟ در لحظه زندگی کنید، خواسته‌های کودک درونتان را بپذیرید و برای برآورده‌کردن آنها تلاش کنید. هنر و نوشتن از جمله سرگرمی‌های لذت‌بخش‌اند. به نقاشی‌کردن علاقه دارید؟ مهم نیست چقدر در این کار مهارت دارید، نقاشی بکشید و لذت ببرید.

۵. در مواقع لزوم نه بگویید

برای برخی افراد نه‌گفتن بسیار سخت است. این افراد ترجیح می‌دهند فشار بیشتری تحمل کنند اما دیگران را از خودشان راضی نگه دارند. نه‌گفتن هنری است که هرکس باید تمرین کند و یادش بگیرد. از انجام کارهایی که به شما استرس می‌دهند یا بیش از حد به شما فشار می‌آورند، خودداری کنید. به خودتان اهمیت بدهید و در مواقعی که توانایی انجام خواسته‌های دیگران را ندارید، به آنها نه بگویید.

۶. کارها را اولویت‌بندی کنید

شهامت بیان نظرات‌تان را داشته باشید و کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید درست است. اجازه ندهید موضوعات بی‌اهمیت وقت‌تان را هدر دهند و شما را از انجام کارهای مهم بازدارند. کارهایتان را به‌ترتیب اهمیت اولویت‌بندی کنید و برای انجام آنها طبق برنامه پیش بروید.

۷. برای ایجاد ارتباطات پایدار داوطلب شوید

مشارکت با دیگران بخش مهمی از سبک زندگی کند زیستی محسوب می‌شود. بسیاری از افراد آن‌قدر مشغول کار و تعهدات دیگرند که برای ایجاد ارتباط با دیگران هیچ وقتی ندارند. ارتباط با دیگران زندگی شما را معنادارتر می‌کند و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید. تقویت ارتباط با همکاران، همسایه‌ها و افرادی که هر روز آنها را می‌بینید، مهم‌ترین گامی است که باید برای تمرین کندزیستی بردارید.

۸. به‌مرور عادت‌های کوچک ایجاد کنید

به‌راحتی می‌توانید گام‌های کوچک بردارید و عادت‌های جدید ایجاد کنید. شروع سبک کند زیستی به این معنی نیست که تغییرات ناگهانی ایجاد کنید. کم‌کم پیش بروید و کارهایی را انجام دهید که واقعا باعث آرامش و لذت‌بردنتان می‌شوند. مثلا اگر دوست دارید هر روز صبح طلوع خورشید را تماشا کنید، می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که چند روز در هفته صبح‌ها زودتر بیدار شوید و طلوع خورشید را تماشا کنید. یا اگر دوست دارید کتاب‌های بیشتری بخوانید، می‌توانید هنگام رفت‌وآمد به محل کار به‌جای گوش‌دادن به موسیقی، کتاب صوتی گوش بدهید.

باورهای غلط درباره کند زیستی

۱. کند زیستی یعنی انجام کارها به آهسته‌ترین حالت ممکن

در سبک زندگی کندزیستی کارها را بدون عجله و آهسته انجام می‌دهیم، اما هدف اصلی انجام آهسته کارها نیست، هدف این است که با پرهیز از عجله‌کردن از هر لحظه زندگی لذت ببریم. برای درک بهتر این مفهوم غذاخوردن در مسیر محل کار را با غذاخوردن پشت میز مقایسه کنید. وقتی حین انجام کارهای دیگر غذا بخورید، صرفا خودتان را سیر می‌کنید و هیچ لذتی از بافت و طعم غذا نمی‌برید، اما آهسته غذاخوردن پشت میز باعث می‌شود هر لقمه را به‌خوبی بجوید و طعم و بافت دلچسب غذایتان را به‌خوبی حس کنید و لذت ببرید.

۲. کندزیستی ضدتکنولوژی است

برخی افراد فکر می‌کنند کند زیستی به‌معنی استفاده‌نکردن از تکنولوژی و ابزار دیجیتال است. این باور نادرست است؛ واقعیت این است که استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مختلف در این سبک زندگی به‌گونه‌ای است که زندگی شما را بهبود می‌بخشد نه اینکه شما را از زندگی واقعی منحرف کند. امروزه تلفن همراه بخشی جدانشدنی از زندگی‌مان شده و عادت کرده‌ایم در طول روز مدام شبکه‌های اجتماعی مختلف را چک کنیم. این کار باعث تلف‌کردن وقت ارزشمندمان می‌شود و هیچ فایده‌ای ندارد. در سبک زندگی کند زیستی استفاده از تکنولوژی کاملا آگاهانه و هدفمند است.

۳. در سبک کندزیستی قادر به انجام کارهای زیادی نیستید

زمانی که تمرین سبک کندزیستی را شروع می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که به‌اندازه قبل کارهای زیادی انجام نمی‌دهید، اما لزوما به این معنا نیست که نمی‌توانید تمام کارهایی را که می‌خواهید، انجام دهید. در این سبک زندگی یاد می‌گیرید روی چیزهایی تمرکز کنید که برایتان اولویت بیشتری دارند و کارهایی را که ارزش افزوده‌ای برای زندگی و حال خوبتان ندارند کمتر انجام دهید.

مثلا ممکن است به‌جای تماشای تلویزیون بعد از شام، تصمیم بگیرید آن زمان را در کنار خانواده‌تان سپری کنید. می‌بینید؟ این به‌معنای انجام کارهای کمتر نیست، بلکه به این معناست که بیشتر کارهای رضایت‌بخش را انجام می‌دهید.

۴. کندزیستی به‌معنای زندگی در خارج از شهر است

گرچه زندگی در مناطق روستایی بسیار دلنشین‌تر و راحت‌تر است و همه مدام در حال دویدن برای انجام کارهایشان نیستند، برای درپیش‌گرفتن سبک کند زیستی نیازی نیست حتما خارج از شهر زندگی کنید. کندزیستی به‌معنای رهاکردن شغل و محل زندگی نیست، بلکه به این معناست که یاد بگیرید وظایفتان را اولویت‌بندی کنید، استرس را از خودتان دور کنید و بیشتر به خواسته‌ها و سلامت جسم و روانتان اهمیت بدهید.

۵. کندزیستی همان ساده‌زیستی است

گرچه کندزیستی و ساده‌زیستی بسیار شبیه هم به‌ نظر می‌رسند، مفهوم یکسانی ندارند. ساده‌زیستی بر زندگی‌کردن با حداقل امکانات تمرکز دارد، اما کند زیستی بیشتر به حس و حال شما حین انجام کارها مربوط می‌شود.

فواید کند زیستی

کند زیستی چیست؛ همه‌چیز درباره زندگی آگاهانه در لحظه

۱. اثرات منفی بر محیط‌زیست‌ را کاهش می‌دهد

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کندزیستی این است که باعث می‌شود کمتر به محیط‌زیست آسیب بزنید. در این سبک شما کاملا آگاهانه و هدفمند زندگی می‌کنید و این باعث می‌شود ضایعات کمتری هم روانه محیط‌زیست کنید.

گذراندن وقت بیشتر در طبیعت و انرژی‌گرفتن از زیبایی‌های طبیعی جزئی جدانشدنی از سبک زندگی کند زیستی است. این کار باعث می‌شود بیشتر قدردان این موهبت باشید و از آسیب‌زدن به محیط‌زیست خودداری کنید. همچنین ممکن است بخواهید در رویدادهای پاکسازی محیط‌زیست شرکت کنید و هرجا زباله‌ای دیدید، آن را جمع کنید. شرکت در این برنامه‌های مشارکتی علاوه‌بر حفاظت از محیط‌زیست، معنای بیشتری به زندگی‌تان می‌بخشد.

۲. روابط شما با دیگران را تقویت می‌کند

وقتی از مسابقه دویدن برای انجام سریع‌تر کارها عقب می‌کشید، فرصت بیشتری برای وقت‌گذراندن با دیگران و تقویت روابطتان خواهید داشت. ارتباط‌داشتن با دیگران احساس ارزشمندی دلچسبی به شما می‌دهد و زندگی‌تان را معنادارتر می‌کند. دوست دارید با چه افرادی بیشتر وقت بگذرانید؟ برای ملاقات با آنها برنامه‌ریزی کنید.

۳. برای انجام کارهای مهم‌تر وقت بیشتری دارید

کندزیستی باعث می‌شود به‌خوبی کارهایتان را اولویت‌بندی کنید و همیشه خیالتان بابت انجام مهم‌ترین امور راحت باشد. وقتی زمان بیشتری را صرف انجام کارهای مهم و لذت‌بخش می‌کنید، خودبه‌خود احساس شادی و آرامش بیشتری نیز خواهید داشت.

۴. با جامعه ارتباط بهتری برقرار می‌کنید

ارتباط بهتر با اطرافیان و جامعه باعث می‌شود احساس تعلق بیشتری کنید. احساس تعلق هم باعث می‌شود مسئولیت‌پذیرتر شوید و بپذیرید که در قبال دیگران وظایفی دارید. پایبندی به مسئولیت‌ها و ارتباط بهتر با جامعه رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

۵. هدفمند و آگاهانه زندگی می‌کنید

مهم‌ترین مزیت کند زیستی هدفمند زندگی‌کردن است. زندگی آگاهانه و معنادار ذهن و روح شما را غنی می‌کند و باعث می‌شود از هر لحظه زندگی‌تان نهایت لذت را ببرید. در این سبک زندگی دیگر فقط به‌ دنبال تمام‌کردن صدها کار نخواهید بود و هدفتان انجام کارهای مهم‌تر با نهایت دقت و توجه است.

کلام پایانی

سبک زندگی کند زیستی صرفا به‌معنای آهسته‌تر انجام‌دادن کارها نیست، بلکه بر انجام مهم‌ترین و ارزشمندترین کارها متمرکز است. اهداف و وظایفتان را فهرست و آنها را به‌ترتیب اهمیت مرتب کنید. انجام کدام کارها مهم‌تر است و کدام کارها حالتان را بهتر می‌کنند؟ آنها را اولویت‌بندی کنید و با آرامش برای انجامشان برنامه بریزید.

نظر شما درباره کند زیستی چیست؟ با این سبک زندگی‌کردن موافقید یا مخالف؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها