مسئله جدی امروز، زیست‌جهان مدرن است که راه مقابله فرهنگی با آن، تعامل بیشتر با جوانان است


مسئله جدی امروز، زیست‌جهان مدرن است که راه مقابله فرهنگی با آن، تعامل بیشتر با جوانان است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه به خاطر تبلیغات رسانه‌ای، ترک فعل‌های داخلی و دشمنی دشمنان خارجی، گروهی از فرزندان این کشور گرفتار زیست‌جهان پسا مدرن شده‌اند که برای مقابله با این موضوع، نیازمند کار فرهنگی و تلاش برای حل سؤالات ذهنی جوانان هستیم.

به گزارش بهداشت نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در نشست رؤسای حوزه‌های علمیه، نخبگان، دانشجویان، اساتید و هیئت رئیسه دانشگاه‌های استان گلستان با بیان این مطلب گفت: زیست‎بوم پسا مدرن، دارای سه رکن باور ماتریالیستی، پوچ گرایی و نسبی‌گرایی است و منشأ این سه رکن موضوعاتی مانند شبهات، مال حرام و گناه است. این افراد به جایی می‌رسند که برخلاف نصّ صریح قرآن کریم درآیات سوره مائده، ولایت طاغوت و اهل کتاب را می‌پذیرند ولو اینکه طواف کعبه کنند یا نماز هم بخوانند اما براساس آیات قرآن، پذیرش ولایت طاغوت به معنای ((ارتد عن دینه))، خارج شدن از دین است.

وی افزود: اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند که دشمن با برنامه حرکت می‌کند، ما نیز باید با برنامه حرکت کنیم، مصوبات 413، 566، 820، 880 شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنار مصوباتی مانند مصوبه 427 می تواند در موضوع عفاف و حجاب راه گشا باشد. بر اساس این مصوبات، 38 دستگاه مانند دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در مورد عفاف و حجاب وظایف و مسئولیت‌هایی دارند. 18 آیه قران در مورد حجاب است و نه فقط اسلام، بلکه همه انبیاء الهی موضوع حجاب را مطرح کرده‌اند، علاوه بر این‌ها، حجاب یک باور ایرانی است و ریشه در هویت ملی ما دارد. تبیین مناسبی در این زمینه باید انجام شود و نباید وظایف ما در این مورد فراموش شود، نیروی انتظامی و قوه قضائیه هم وظایفی دارند اما نباید وظایف دیگران فراموش شود. فرهنگ‌سازی موضوع مهمی است، شبهه‌شناسی و تلاش برای حل سؤالات ذهنی جوانان در کنار شناخت مبانی ایجاد این شبهات از ضروریات این کار فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در یک پیج عظیم تاریخی قرار داریم گفت: بر اساس چندین پایش انجام شده، بسیاری از افراد که بی‌حجاب هستند، عمیقا معتقد به مبانی دینی هستند اما در موضوعی مانند حجاب به این باور نرسیده‌اند که این یک حکم الهی است، بسیاری از جوانانی که دچار این شبهات می‌شوند، ((جاهلان قاصری)) هستند که باید گفت دلیل آن برخی از ((عالمان مقصّر)) هستند که وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند. توجه به تجربیات موفق فرهنگی مانند طرح ولایت یا طرح بی‌نهایت‌شو نیز وجود دارد که قابل الگو گیری است. نباید فراموش شود که مسئله جدی جامعه امروز، زیست‌جهان مدرن است که راه مقابله با آن هم تعامل بیشتر با نسل جدید است که لازمه این این کار بیشتر شنیدن و کمتر گفتن است.

وی با اشاره به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز علم و فناوری در استان‌ها باهدف مشارکت استادان استان‌های مختلف در حکمرانی علمی و فرهنگی، گفت: اگر چه افراد این هیئت، تعدادی از اساتید هستند اما انتظار این است که این هیئت‌های اندیشه‌ورز، از نظرات اساتید همه رشته‌ها در موضوعات در دست اقدام، استفاده کنند. به‌گونه‌ای که اکثریت اساتید دانشگاه‌ها بدانند که هم اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور است، یا سند امنیت غذایی کشور تصویب و ابلاغ شده است.

استاد خسروپناه گفت: به اذعان دشمنان، این سند در مسیر رفع وابستگی غذایی کشور است. این موضوع نشانگر آن است که این موضوع چه مقدار اهمیت دارد. جالب‌تر آنکه بعد از آنکه وارد تدوین سند فناورهای کوانتومی که شدیم، انگلیس و کانادا تحریم‌هایی را علیه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند. این موضوعات نشانگر اهمیت اسنادی مانند سند امنیت غذایی، سند هوش مصنوعی یا سند فناورهای کوانتومی است. در کنار این فعالیت‌ها موضوعاتی مانند تقویت دانش‌بنیان‌ها، مهاجرت نخبگان و جذب آنها در هیئت علمی و موضوعات دیگر نیز در دستور کار شورا قرار گرفته است که این کار نیز براساس الگوی حکمرانی نخبگانی است.

وی گفت : در 40 سال فعالیت شورا ی عالی انقلاب فرهنگی، کارهای بزرگی انجام شده است. نباید خود زنی کرد و باید دانست که این کارهای بزرگ چیست؟ افتخار می‌کنیم که تعداد زیادی موشک و پهیاد به سمت رژیم صهیونیستی از خاک ایران شلیک شد این اقتدار و عظمت جمهوری را می‌بینیم و لذت می‌بریم، نقش شهیدانی مانند طهرانی‌مقدم در این موضوع بسیار مهم است اما آیا این افتخار فقط برای نظامیان است؟! قطعا اساتید و نخبگان دانشگاه‎های برجسته کشور نیز در این پیروزی نقش داشتند، سفر ناو گروه ایرانی به دور کره زمین قطعا دارای عقبه‌ای از علم و فناروی است که در دانشگاه‌های ما به وجود آمده است. یا مثلا در موضوع علوم انسانی و اسلامی، نظریات، تألیف و آثار مختلفی منتشر شده است که قابل توجه است. به طوری که می‌توان گفت هیچ کشوری در جهان، به اندازه جمهوری اسلامی در حوزه علوم انسانی و اسلامی کار نکرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: زیر سؤال بردن زحمات دیگران کار ساده‌ای است که معمولا این کار ناشی از جهل است. گفت: در این سال‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نسبت به سال‌های گذشته، رشد بسیار خوبی داشته‌اند. الان در حوزه علمیه قم، فقه نظام سیاسی، فقه نظام اقتصادی، فقه نظام تربیتی تدریس می‌شود و بسیاری از موضوعاتی که تا ده سال قبل مطرح نبود، هم‌اکنون رشد خوبی در حوزه‌های علمیه داشته است.

وی با تأکید بر اجرای سند دانشگاه اسلامی گفت: این سند که دارای موضوعات مهمی در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی در مراکز آموزش عالی است و مطالبی مانند عفاف و حجاب، همکاری حوزه و دانشگاه، کرسی‌های آزاد اندیشی و دیگر موضوعات مورد نیاز را مورد توجه قرار داده است و لازم است رؤسای دانشگاه‌ها و رؤسای نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری، این سند را به عنوان منشور فعالیت در دانشگاه‌ها قرار داده و کمک کنند تا این سند اجرایی شود.

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رقص سنتی هادی چوپان قهرمان مسترالمپیا/چقد قشنگ محلی میرقصه!!!+فیلم