صحرایی:90 هزار معلم جدید اول مهر به مدارس می‌روند


صحرایی:90 هزار معلم جدید اول مهر به مدارس می‌روند

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بزرگترین استخدام تاریخ کشور با جذب ۷۲ هزار و ۱۱۹ فرهنگی در ۳ گروه مربیان، معلمان ابتدایی و دبیران برگزار می‌شود که غیر از ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان است؛ این معلمان از اول مهر وارد مدارس خواهند شد.

صحرایی:90 هزار معلم جدید اول مهر به مدارس می‌روند

به گزارش راهبرد معاصر؛ رضامراد صحرایی در حاشیه نشست پاسخگویی برخط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره دستورات رئیس‌جمهور درباره دانشگاه فرهنگیان گفت: دیروز بعد از دیدار معلمان نمونه با رئیس جمهور، آیت الله رئیسی نشست اختصاصی ۲ ساعته درباره دانشگاه فرهنگیان برگزار کرد؛ حسب دستورات قاطعی که صادر کرد، مشکلات فضای دانشگاه فرهنگیان تا حد زیاد حل شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: موضوع دیگر کمک به اعتبارات دانشگاه فرهنگیان بود که در سال ۱۴۰۳ بودجه این دانشگاه جهش خوبی داشته است. مسأله دیگر تأمین نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان بود که در سال جدید قریب به ۲ هزار استاد و کارمند جذب می‌شود که برخی استخدام جدید بوده و برخی هم تبدیل وضعیت می‌شوند تعدادی هم از نیروهای دانشگاه‌های دیگر به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند.

صحرایی ادامه داد: مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه فرهنگیان هیأت جذب مجزا دارد و نظام اختصاصی جذب و ارتقای استاد و همچنین اختصاصی جذب دانشجومعلم دارد که امسال برای اولین کنکور اختصاصی آن را داشتیم؛ همچنین از اول مهر امسال موضوع جذب استعدادهای برتر تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان اجرا می شود.

وی درباره گزینش معلمان گفت: انتخاب صحیح و خردمندانه معلم مبنی بر استعداد و عشق و علاقه اش و رعایت زیّ معلمی موضوع بسیار مهمی است که در دستور کار بوده و هست سال گذشته شیوه جدید به عنوان الگوی نوین جذب معلمان تحت عنوان کانون های ارزیابی پایه گذاری کردیم که موفق بود. سال جدید با این تجربه ولی با شیوه صحیح و دقیق‌تر روش نوین جذب معلمان را ادامه می دهیم؛ امسال بزرگترین استخدام تاریخ کشور با جذب ۷۲ هزار و ۱۱۹ فرهنگی در ۳ گروه مربیان، معلمان ابتدایی و دبیران برگزار می‌شود که غیر از ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان است. این معلمان از اول مهر وارد مدارس خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات رفاهی این وزارتخانه برای فرهنگیان یادآور شد: لایحه تأسیس سازمان رفاهی اقتصادی معلمان تقدیم هیأت دولت شد و چند جلسه در کمیسیون‌های مرتبط دولت در این باره بحث شد. در این جلسات نتیجه این شد برخی موانع قانونی برای تأسیس سازمان جدید وجود دارد که در کمیسیون سرمایه انسانی دولت بحث و قرار شد پیشنهادی به شورای عالی اداری ارائه شود که با ارتقای سازوکار موجود، برنامه‌های رفاهی فرهنگیان پیگیری شود؛ تا زمانی که این سازمان تأسیس شود، ما پیامد آن را در شرایط فعلی دنبال می کنیم؛ یکی از این اقدامات این است که اولا تمام امکاناتی که داریم، شبکه شود تا معلمان ما در سراسر کشور بدانند در کدام شهر مرکز رفاهی داریم و بتواند به آن شهر سفر کند این موضوع را در عید نوروز امسال تجربه کردیم و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر-اقامت از امکانات اقامتی آموزش و پرورش اعم از مراکز رفاهی و مدارس استفاده کردند؛ مراکز درمانی هم در این شبکه خواهد بود.

صحرایی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این صندوق مستقل است و مطابق ضوابط خودش فعال است این صندوق در دولت سیزدهم با رویکرد حقیقی ارتقای معیشت معلمان فعال شد و اخیرا سعی می کند سهم بازنشستگان را به سرعت پرداخت کرده و شرکتهای زیان‌ده تعیین تکلیف کند. در برنامه هفتم توسعه هم حکمی تصویب شده که ۸۰ درصد صندوق ذخیره فرهنگیان بورسی شود که مقدمه اصلی شفاف شدن این صندوق خواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست ارتقای کیفیت مدارس دولتی در دستور کار آموزش و پرورش است که یکی از این برنامه‌ها، ساماندهی نیروی انسانی است؛ نحوه تخصیص سرانه‌های دانش آموزی و اولویت نوسازی نیز قرار است با مدارس دولتی باشد؛ ۱۹ هزار مشاور و مربی پرورش جذب مدارس دولتی خواهیم کرد باید سطح کیفیت این مدارس ارتقا یابد یک عقب ماندگی طولانی مدت داریم که باید جبران شود خانواده ها هم کمک کنند و انجمن های اولیا و مربیان قوی باید شکل بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره شهریه مدارس غیردولتی تصریح کرد: شهریه آنها را قانون تعیین می کند و آموزش و پروش نرخ گذاری نمی‌کند؛ آموزش و پرورش در این موضوع به طور جدید در کنار خانواده‌هاست و نظارت می کند؛ امسال به موجب قانون سامانه ای راه اندازی می شود که تمام هزینه ها شفاف در آن خواهد آمد؛ یکی از مسائلی که داریم این است که عددی که به عنوان شهریه مدارس غیر دولتی تعیین می شود، غیر از عددی است که در مدارس دریافت می شود اگر این سامانه راه اندازی شود، دیگر هیچ پولی از خانواده ها خارج از این سامانه دریافت نخواهد شد اگر مدرسه ای رقم اضافه دریافت کرده باشد، این مبالغ به خانواده ها بازگشت داده می شود./ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین