حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلید


حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلید

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید مراجع تقلید چیست؛ با ما همراه باشید. 

به طور کلی مراجع عظام تقلید در این خصوص به صورت شرطی می فرمایند: هرچه برای بدن مضر است مصرف آن حرام است.

همه ما در مورد ضررها و آسیب‌های جسمی و عوارض قلیان و سیگار؛ اطلاعات کافی داریم؛ بنابراین ما نمی‌خواهیم به این جنبه از مصرف دخانیات بپردازیم. بلکه قصد داریم حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن را از منظر اسلام و نظرات مراجع تقلید مورد بررسی قرار دهیم.

با ما همره باشید تا حکم شرعی استعمال دخانیات و سیگار و قلیان کشیدن را از منظر قرآن و روایات اسلامی و مراجع عظام تقلید بررسی کنیم.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دیدگاه اسلام

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلیدحکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دیدگاه اسلام

با توجه به اینکه در عصر ظهور اسلام نامی از برخی مواد مخدر و یا مشتقات مشابه آن در میان نبود اما با توجه به دستورات کلی صادره در فقه و تعالیم اسلامی در کمال وضوح مشاهده می‌شود که برخلاف تصور در همان زمان نیز کلیه مسائل مهم و حیاتی مورد توجه بوده و مطابق دستورات و احکام عینی جهت‌یابی صحیحی در تمام جهات صورت گرفته است.

تحریم مطلق مسکرات که یک دستور عینی و نیز کلی به صورت اعم است، تنها شامل حال مشروبات الکلی نیست از نمونه‌های این موارد است. استعمال هر ماده‌ای که به‌نوعی در مرکز مغزی به خصوص بر مرکز تعقل اثرات سوء بگذارد و باعث تضعیف در فعالیت و وظایف فیزیولوژی بدن شود، حرام است.

طبق آیات قرآن، هر اقدامی که علیه سلامتی جسمی و روحی انجام گیرد و موجودیت انسان را به خطر بیندازد از نظر اسلام محکوم است.

اگرچه در صدر اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم (ص) دخانیاتی مانند سیگار و قلیان وجود نداشته اما در آیاتی از قرآن به طور صریح اشاره شده که انسان نباید در راستای نابودی و به خطر افکندن جان خود گام بردارد. در ادامه به آیه و احکام و نظر مراجع در این خصوص اشاره می کنیم :

«وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکمْ إِلَی التَّهْلُکة»

خود را به دست خویش به هلاکت نیفکنید. (آیه ۱۹۵ سوره بقره)

«وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ»

کسانی که از رسول الله پیروی می‌کنند، او پاکیزه‌ها را برایشان حلال و ناپاکیها را بر آنان حرام می‌سازد. (آیه ۱۵۷ سوره اعراف)

«وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ»

خودکشی نکنید و خون همدیگر را نریزید. (آیه ۲۹ سوره نساء)

همچنین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ»

یعنی ضرر و زیان رساندن به خود و دیگران ممنوع و حرام است. (صحیح الجامع)

مصرف قلیان و سیگار آشکارا نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

کشیدن قلیان از نظر شرعی حرام است. مصرف قلیان و دخانیات، جدای از آنکه اسراف در عمر و مال است، ضررهای فراوانی دارد که در زمان حاضر بیش از گذشته بر همگان ثابت شده است.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلیدحکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت الله خامنه ای

حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‌‏شود، متفاوت مى‌گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏‌داند که با شروع آن به این مرحله مى‌‏رسد نیز جایز نیست.

  • سیگار کشیدن چه حکمى دارد؟

حکم، تابع میزان ضرر آن است اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد یا موجب اذیّت و آزار دیگران گردد، جایز نیست.

  • کاغذ و توتون برخی سیگارها را توی شراب می‌خوابانند و بعد از خشک شدن از آن استفاده می‌کنند، حکم استفاده از این سیگارها چیست؟

اگر سیگار مذکور مسکر باشد و لو به مقدار زیاد آن، استفاده از آن مطلقاً حرام است.

  • حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟

احتیاط واجب آن است که روزه‏دار از دودهاى انواع دخانیات و نیز مواد مخدّرى که از راه بینى یا زیر زبان جذب مى‏شود خوددارى کند.

  • آیا ماده «ناس» که از توتون و غیر آن ساخته می‏شود و برای چند دقیقه زیر زبان گذاشته شده و سپس از دهان بیرون انداخته می‏شود، مبطل روزه است یا خیر؟

احتیاط واجب آن است که روزه دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب میشود، خودداری کند.

  • من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می‏کنم که تندخو نباشم نمی‏توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده‏ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می‏برم، تکلیف من چیست؟

روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت الله مکارم شیرازی

  • حکم کشیدن سیگار و انواع دخانیات: کشیدن سیگار براى افراد مبتدى، و استمرار آن براى افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانى ممکن باشد یا نباشد، چه حکمى دارد؟

کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرارمعمولا در آن تصوّر نمى شود; مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست.

  • کشیدن سیگار و قلیان در مجامع عمومی: آیا استعمال سیگار و قلیان در صورتى که اشخاص دیگرى که در آن مجلس هستند راضى نباشند و موجب اذیّت آنها شود یا براى آنها زیان داشته باشد جایز است؟

در حالى که بعضى از مجامع طبّى مى گویند: ضرر سیگار براى کسى که در آن فضاى دودآلود است سه برابر ضررى است که براى سیگارى دارد، لذا در بسیارى از مکانهاى تجارى و ادارات دولتى سیگار کشیدن را ممنوع اعلام کرده اند، جایز نیست. عوارض قرار گرفتن در معرض دود سیگار بسیار بیشتر از سیگار کشیدن است.

اذیّت کردن دیگران جایز نیست و سیگار کشیدن در صورتى که موجب ضرر به دیگران شود نیز جایز نیست و در ادارات دولتى یا خصوصى که سیگار کشیدن را ممنوع کرده اند این کار حرام است حتّى اگر موجب اذیّت هیچ کس نشود.

  • اخیراً فتوایی مبنی بر تحریم استعمال سیگار صادر فرموده اید آیا این فتوا شامل کسانیکه از قبل اعتیاد به سیگار داشته اند میشود .

این فتوی شامل حال همه می شود مگر کسانی که واقعاً توانائی بر ترک نداشته باشند.

  • تکلیف محصولات دخانی که قبل از تحریم آن خریداری شده

فرموده اید که خرید و فروش انواع دخانیات مثل سیگار و قلیان و… حرامه ، ما مغازه ای داریم که در آن از این اجناس موجود بود اما از وقتی فهمیدیم حرامه دیگه قرارشده نیاریم ، حالا نمیدونم با این جنسایی که از قبل در مغازه داریم باید چیکارکنیم؟ و درآمدی که قبلا داشتیم از فروش این چیزا تکلیفش چی میشه؟

مجاز هستید آنچه از قبل دارید را بفروشید ولی دیگر جایگزین نکنید.

  • فروشندگی سیگار چه حکمی دارد؟

حرام است.

  • فرموده اید استفاده از موادّ مخدّر حرام است آیا براى اشخاصى که مدّت ۲۰ سال یا بالاتر از تریاک استفاده مى کنند و سنّ آنها بالاست نیز حرام است؟

استفاده از موادّ مخدّر براى هیچ کس جایز نیست مگر این که اگر کسى بخواهد آن را ترک کند جانش به خطر بیفتد.

  • چسب های ترک سیگار اگر بعنوان مقدمه و درمان ترک سیگار باشند استفاده از آنها چه حکمی دارد؟

هرگاه ترک سیگار تنها از این راه امکان پذیر باشد مانعی ندارد.

  • پول فروش یکجای سیگارها برای تغییر دادن شغل

ما پس از پی بردن به حرام بودن فروش سیگار کسب را جمع کرده و تمامی سیگارها را یکجا فروختیم. آیا این پول هم حرام است و باید با این پول اگر حرام است چه کار کنیم؟

وجه مزبور که برای خلاص شدن از بیع سیگار بوده است برای شما حلال است.

  • متأسفانه برخى از همکاران پزشک سیگار مى کشند. این کار چه حکمى دارد؟ مخصوصاً که برخى از مردم با استدلال به کار آنها سیگار مى کشند و مى گویند: اگر سیگار ضرر داشت پزشکان سیگار نمى کشیدند؟ وظیفه ما چیست؟

با توجه به اینکه سیگار کشیدن به خاطر ضررهاى فوق العاده اش که همه آگاهان به آن اعتراف دارند حرام مى باشد با زبان خوب به آنها تذکّر دهید که این کار را ترک کنند.

  • من مقلد آقای بهجت بودم و ده ساله که دخانیات و از جمله سیگار میکشم، الان اگر بخوام از آقای مکارم تقلید کنم چون نمیتونم ترک کنم چه حکمی دارد؟

در صورتی که توانایی داشته باشید به مرور ترک کنید هم به نفع دنیای شماست هم آخرت.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت الله سیستانی

استعمال مواد مخدّر در صورتی که دارای ضرر و زیان فوق‌العاده و مهمّی باشد، حرام است؛ چه اینکه ضرر به دلیل اعتیاد دائم حاصل شود یا غیر آن، بلکه احتیاط واجب آن است که مطلقاً – حتّی در صورتی که ضرر مهمّی ندارد – از آن پرهیز شود.

در حکم فوق، فرقی بین مواد مخدّر سنّتی مانند تریاک، هروئین، حشیش، ماری‌جوانا و مواد مخدّر صنعتی مانند شیشه، کریستال، کراک، اکستازی نیست.

کشیدن سیگار یا قلیان یا چُپُق یا پیپ برای فردی‌که تازه به آن رو آورده، اگر موجب ضرر و زیان فوق‌العاده و مهمّی مثل نقص عضو – هرچند در آینده – باشد، حرام است؛ أعم از اینکه آن ضرر برای فرد، معلوم و یقینی یا مورد اطمینان باشد یا گمان به ضرر داشته باشد یا احتمال عقلایی ضرر بدهد، طوری که چنین احتمالی موجب ترس برایش­ شود.

امّا اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد، هرچند بدین جهت که کمتر می‌کشد، حرام نیست، ولی بهتر ترک آن است.

کسی که به سیگار کشیدن (یا کشیدن قلیان یا چپق یا پیپ) عادت نموده، اگر ادامه‌ دادن بر استعمال آن، موجب‌ ضرر فوق‌العاده و مهمّی همچون نقص یا از کار افتادن عضو باشد، باید از آن دست‌ بردارد و سیگار کشیدن و مانند آن ‌را ترک نماید؛ مگر آنکه ترک سیگار یا قلیان و مانند آن‌، موجب ضرر دیگری شود – همانند ضرر حاصل از سیگار کشیدن یا شدیدتر از آن – یا آنکه ترک سیگار برای او بسیار سخت و دشوار باشد، به حدّی که معمولاً قابل تحمّل نیست.

سیگار یا قلیان کشیدن در اماکن عمومی و اجتماعات مانند مساجد و حسینیه­‌ها یا وسائل نقلیه عمومی در صورتی که ضرر قابل توجّه برای دیگران داشته باشد جایز نیست و در ملک شخصی دیگری نیز، بدون رضایت وی جایز نمی­باشد.

  • توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟

۱ـ کسی که تازه شروع کرده است.
۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است.
۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می کشد و پزشکان می گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد.

۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است. و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد.

۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است.

۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود.

  • در برخی اتوبوس ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می شود “استعمال دخانیات ممنوع است” آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟

اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آنها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست.

  • نظرمعظم له درباره استعمال دخانیات مانند قلیان و سیگار چیست؟

اگر کشیدن سیگار وتنباکو – هرچند در آینده – ضرر مهمى به او می رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود، کشیدن آن حرام است، واما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد .

  • سیگار کشیدن در حال روزه روزه باطل است ؟

احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت‌الله هادوی تهرانی

استعمال دخانیات به دلیل مضرّ بودن آن مطلقاً حرام است.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی

خوردن چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت الله بهجت(ره)

آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله بهجت(ره)، استعمال دخانیات را حرام اعلام کرده اند. طبق نظر ایشان اگر کشیدن سیگار و سایر مواد دخانی به شهادت اهل اطلاع، ضرر مهمی برای بدن داشته باشد، حرام است.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از نظر آیت‌الله امام خمینی (ره)

  • با توجه به این مسأله که هر چیز برای بدن انسان ضرر دارد، استعمالش حرام‏‎ ‎‏است (قریب به این مضمون) آیا کشیدن سیگار و قلیان که مقدار زیادی نیکوتین دارد و‏‎ ‎‏ضررش کاملاً مشهود است، حرام است یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، کشیدن سیگار حرام نیست و بهتر است نکشند.‏

  • حکم سیگار و قلیان کشیدن در تمامی مقاطع سنی بدون اجازه و راضی بودن والدین.‏

‏‏بسمه تعالی، اگر موجب اذیت والدین باشد جایز نیست.‏

  • آیا استعمال سیگار برای کسی که احساس کند که مقداری برای او مضر است‏‎ ‎‏حرام است؟‏

‏‏بسمه تعالی، بهتر است نکشد و اگر ضرر به حدی باشد که دفع آن واجب‏‎ ‎‏است، نباید بکشد.‏

  • کسانی که معتاد به سیگار نیستند، ولی تفریحاً سیگار می کشند، آیا جایز است‏‎ ‎‏یا خیر؟‏

‏‏بسمه تعالی، بهتر است ترک شود.‏

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلیدحکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه رمضان

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه رمضان از دید مراجع تقلید

در ابن بخش به حکم قلیان و سیگار کشیدن در ماه رمضان از دید مراجع تقلید می‌پردازیم.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از نظر آیت‌الله خامنه‌ای

  • من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان هر چه تلاش می‌کنم که تندخو نباشم نمی‌توانم و همین باعث ناراحتی زیاد افراد خانواده ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می برم، تکلیف من چیست؟

روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.

  • آیا کسی که معتاد به سیگار است و باید در روز حتماً چند سیگار بکشد می‌تواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است؟

بنابر احتیاط واجب روزه دار باید از دودهای انواع دخانیات خودداری نماید و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست.

  • آیا کسی که معتاد به سیگار است و باید در روز حتماً چند سیگار بکشد می‌تواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است؟

بنابر احتیاط واجب روزه دار باید از دودهای انواع دخانیات خودداری نماید و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نیست.

  • حکم استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان در حال روزه چیست؟

احتیاط واجب آن است که روزه دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از نظر آیت الله سیدعلی سیستانی

  • بنا بر احتیاط واجب رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌کند، چه غبار از چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است مثل خاک.
  • رساندن غبار غیر غلیظ به حلق، روزه را باطل نمی‌کند.
  • اگر غباری غلیظ پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است و می‌تواند مواظبت کند ولی مواظبت نکند و به حلق برسد بنا بر احتیاط واجب روزه‌اش باطل می‌شود. امّا از گرد و غباری که در اثر وزش باد یا طوفان و مانند آن پدید می‌آید و پرهیز از آن معمولاً سختی بسیار زیاد دارد، لازم نیست پرهیز شود.
  • احتیاط واجب آن است که روزه‌دار دود سیگار و تنباکو، و مانند اینها را هم به حلق نرساند.
  • اگر مواظبت نکند و غبار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین یا اطمینان داشته که به حلق نمی‌رسد، روزه‌اش صحیح است، و اگر گمان می‌کرده که به حلق نمی‌رسد، بهتر آن است که آن روزه را قضا کند.
  • اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی‌اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از نظر آیت الله جعفر سبحانی

  • رساندن غبار غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است.
  • گر به واسطه باد، غبار غلیظی پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است، مواظبت نکند و به حلق برسد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل می‌شود.
  • احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار و دود غلیظ به حلق نرساند و از استعمال دخانیات مطلقاً خودداری کند.
  • اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین داشته که به حلق نمی‌رسد، روزه‌اش صحیح است.
  • اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود. و چنانچه ممکن است باید آن را بیرون آورد.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از نظر آیت الله حسین وحید خراسانی

  • بنابر احتیاط رساندن غبار به حلق روزه را باطل می‌کند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی که خوردن آن حرام است مثل خاک.
  • بنابر احتیاط رساندن غبار به حلق روزه را باطل می‌کند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی که خوردن آن حرام است مثل خاک.
  • اگر به واسطه باد، غباری پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است مواظبت نکند و به حلق برسد، بنابر احتیاط روزه‌اش باطل می‌شود.
  • احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ و دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.
  • اگر مواظبت نکند و غبار یا دود یا بخار غلیظ و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه یقین یا اطمینان داشته که به حلق نمی‌رسد، روزه‌اش اشکال ندارد، و اگر گمان می کرده که به حلق نمی‌رسد، بنابر احتیاط مستحب آن روزه را قضا کند.
  • اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از نظر آیت الله جوادی آملی

  • اگر غبار غلیظ به غفلت یا از روی فراموشی به حلق برسد، روزه را باطل نمی‌کند.
  • به احتیاط واجب، استعمال توتون و سیگار روزه را باطل می‌کند، معیار در باطل کردن آن، صدق عنوان شرب (نوشیدن) بر آن است و عرب امروز، کشیدن سیگار و دخانیات را از مصادیق شرب می‌داند.
  • بخار غلیظ روزه را باطل نمی‌کند، مگر اینکه در فضای دهان به نم یا قطره آبی تبدیل شود و به حلق فرو رود.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از آیت الله ناصر مکارم شیرازی

  • لازم است تمام افراد از کشیدن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات در هر حال پرهیز کنند به علاوه سبب باطل شدن روزه می‌شود بنابر احتیاط واجب و نیز احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند، ولی رفتن به حمّام اشکال ندارد، هرچند فضای حمّام را بخار گرفته باشد.
  • اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار و بدون اراده، غبار و مانند آن به حلق او رسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود
  • درجایی که احتمال می‌دهد غبار یا دود به حلق برسد باید احتیاط کند، ولی اگر یقین یا گمان داشته باشد به حلق نمی‌رسد روزه‌اش صحیح است.

حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن در ماه مبارک رمضان از آیت الله سید موسی شبیری زنجانی

  • در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه‌ای که بی احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست، بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنابر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری نماید و روزه آن روز را نیز قضا کند.
  • گر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند اینها داخل حلق شود، چنانچه اطمینان داشته که به حلق نمی‌رسد روزه‌اش صحیح است و اگر احتمال عقلایی میداده که به حلق می‌رسد، بنابر احتیاط مستحب آن روزه باطل می‌باشد و اگر غبار و مانند آن به نحوی باشد که به فرو بردن آن خوردن گفته شود و آن را هم احتمال میداده، چنانچه تمام کردن روزه و قضای آن در صورت بطلان لازم باشد، بنابر احتیاط آن را تمام کند و قضای آن را هم بجا آورد.
  • اگر فراموش کند که روزه است و عمداً یا در اثر عدم مواظبت یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‌اش باطل نمی‌شود.
حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن از دید اسلام و مراجع تقلیدحکم شرعی سیگار و قلیان

کلام آخر

طبق آمار رسمی از سوی پزشکان، مرگ و میر ناشى از دود سیگار و قلیان در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است. در این میان آمار بیمارى هاى خطرناک قلبى و تنفّسى و سرطان ناشى از دود سیگار و قلیان نیز بسیار بالاست. بنابراین، کشیدن سیگار مصداق ضرر رساندن به بدن است که قران آن را حرام می‌داند.

بیشتر مراجع تقلید هم نظرات یکسانی در مورد حکم شرعی سیگار و قلیان کشیدن دارند. برخی سختگیرترند و آن را حرام می‌دانند و برخی در صورتی که زیان زیادی به بدن وارد کند؛ این کار را خلاف شرع و حرام اعلام کردند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان