عقب‌ماندگی شرکت‌های خصوصی در اهداف صفر خالص


عقب‌ماندگی شرکت‌های خصوصی در اهداف صفر خالص

از میان شرکت‌های خصوصی که اهداف کربن صفر خالص را تعیین کرده‌اند، تنها هشت شرکت برنامه‌هایی درباره نحوه دستیابی به این اهداف منتشر کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تنها 40 شرکت از 100 شرکت خصوصی بزرگ جهان، اهداف انتشار کربن صفر خالص را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی تعیین کرده‌اند که بسیار از شرکت‌های دولتی عقب مانده‌اند.

بر اساس گزارش گروه Net Zero Tracker، این در حالی است که برای تحقق اهداف توافق پاریس 2015 به منظور محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد، ضروری است که همه شرکت‌ها انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به‌شدت کاهش دهند.

جان لانگ از Net Zero Tracker دراین‌باره می‌گوید: «فقدان فشار بازار و شهرت بر شرکت‌های خصوصی در مقایسه با شرکت‌های دولتی، به همراه کمبود مقررات و پذیرش آهسته تعهدات اقلیمی، از جمله دلایل این عقب‌ماندگی هستند. با این حال، به نظر می‌رسد اوضاع در حال تغییر است.»

مقایسه استراتژی‌ شرکت‌ها

این گزارش که 200 شرکت بزرگ دولتی و خصوصی جهان را بر اساس استراتژی‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اهداف خالص صفر مقایسه می‌کند، حاوی نکات جالب توجه دیگری نیز هست.

- از میان شرکت‌های خصوصی که اهدافی را تعیین کرده‌اند، تنها هشت شرکت برنامه‌هایی برای دستیابی به این اهداف منتشر کرده‌اند.

- تنها دو شرکت، غول تجهیز Ikea و غول مهندسی آمریکایی Bechtel، استفاده از اعتبارات کربن بحث‌برانگیز را برای جبران انتشار خود رد کرده‌اند.

- هیچ یک از هشت شرکت بزرگ سوخت فسیلی که در این گزارش گنجانده شده‌اند، هدف صفر خالصی ندارند، در حالی که 76 درصد از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی این بخش چنین هدفی را تعیین کرده‌اند.

با وجود این عقب‌ماندگی، لانگ می‌گوید: «با افزایش مقررات در سراسر جهان، شاهد پیشرفت‌هایی هرچند اندک هستیم. به عنوان مثال، چندین حوزه قضایی مانند بریتانیا مقررات افشای آب‌وهوایی را تصویب کرده‌اند و برخی دیگر مانند کالیفرنیا و سنگاپور در حال برنامه‌ریزی برای الزام شرکت‌ها به گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سال 2027 هستند.»

اتحادیه اروپا نیز با معرفی دو مقررات آب‌وهوایی جدید، گام‌های بلندی برداشته است. این مقررات که به عنوان دستورالعمل گزارش پایداری شرکتی (CSRD) و دستورالعمل بررسی پایداری شرکتی (CSDDD) شناخته می‌شوند، هزاران شرکت بزرگ را ملزم به گزارش تبعات انتشار گازهای گلخانه‌ای خود و همچنین اقدام برای کاهش آن می‌کنند.

لانگ به zawya می‌گوید: «ما در تلاش هستیم تا شرکت‌های خصوصی درک کنند چه چیزی در انتظار آنهاست. سیاست‌های اتحادیه اروپا به‌ویژه تاثیر گسترده‌ای خواهد داشت و نه‌تنها شرکت‌های مستقر در این بلوک بلکه شرکت‌هایی را که در جای دیگری با شعبه‌ها یا شرکت‌های تابعه در داخل کشورهای عضو فعالیت می‌کنند نیز هدف قرار می‌دهد.»

با وجود این چالش‌ها، برخی از شرکت‌های خصوصی اروپایی مانند هایپرمارکت‌های زنجیره‌ای فرانسوی E.Leclerc به دلیل تعیین اهداف کاهش آلاینده‌ها مورد تقدیر قرار گرفته‌اند. E.Leclerc در حال حاضر اقداماتی برای پایداری بیشتر مانند حذف کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف انجام می‌دهد و متعهد به تعیین اهداف کوتاه‌مدت کاهش آلایندگی در سراسر شرکت است.

سیبریگ اسمیت از موسسه NewClimate می‌گوید: «با اجرای قریب‌الوقوع مقررات اتحادیه اروپا، شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند از اهداف اقلیمی دوری کنند. در واقع این امر برای آنها ضروری است. اگر شرکت‌ها بخواهند در اروپا تجارت کنند، باید با عواقب عدم انطباق روبه‌رو شوند.»

لانگ در پایان تاکید می‌کند: «شرکت‌های تجزیه و تحلیل‌شده در این گزارش، تقریباً 23 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و اکثریت آنها در چین، آمریکا یا کشورهای اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای، مستقر هستند. هر گونه تغییری که این شرکت‌ها برای رعایت مقررات جدید ایجاد کنند، مزایای چشمگیری برای محیط زیست خواهد داشت.»

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین