علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟


علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید لرزش دست عارضه شایعی است که سن و سال خاصی نمی‌شناسد و دلایل مختلفی دارد. گاهی خستگی، کمبود ویتامین‌ها، مصرف برخی داروها، فشار عصبی و کمبود خواب باعث این عارضه می‌شود. همچنین ممکن است این لرزش نشانه بیماری جدی مانند اختلالات کبدی، پارکینسون یا ام اس باشد.

آیا مدام دچار لرزش دست می‌شوید؟ می‌خواهید بدانید علت لرزش دست چیست؟ گاهی که عصبانی می‌شوید، استرس یا فشار زیادی رویتان هست یا تنش دارید، عصب‌ها شدت می‌گیرند و باعث ایجاد لرزش در اندام‌های بدن می‌شوند. حتی مصرف برخی داروها هم ممکن است علت لرزش دست باشند، چرا که برخی افراد به دارو حساسیت دارند، مانند داروهای آسم، ضدافسردگی‌ها و حتی آنتی‌هیستامین‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد لرزش و تکان خوردن دست‌ها شوند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا بیشتر با علت لرزش دست آشنا شوید. شما می‌توانید برای تشخیص دقیق علت این عارضه از طریق سایت دکترتو با متخصص مغز و اعصاب در ارتباط باشید.

‏علت لرزش دست چیست؟ (دلیل لرزش دست)

از علل شایع لرزش دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود خواب و خستگی
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • افت سطح قند خون
  • اضطراب
  • مصرف داروهای آسم، ضدافسردگی‌ها، حاوی لیتیوم و آنتی هیستامین‌ها
  • لرزش اساسی که معمولا ارثی است.
  • بیماری زمینه‌ای تیروئید
  • بیماری پارکینسون
  • آسیب دیدگی مغزی و اختلال نخاعی
علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟لرزش دست می‌تواند بر اثر بیماری‌ها و مشکلات بسیاری رخ دهد.

‏۱. خستگی

خستگی می‌تواند یکی از علل لرزش دست باشد. وقتی عضلات دست به طور مداوم و بدون استراحت کافی فعالیت می‌کنند، خستگی عضلانی رخ می‌دهد. این خستگی می‌تواند منجر به عدم کنترل صحیح عضلات شود و لرزش دست را ایجاد کند. عضلات دست در طول فعالیت‌های روزمره مانند نوشتن، تایپ، حمل و نقل اشیا و فعالیت‌های دستی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر این فعالیت‌ها بدون استراحت مناسب و به طور مداوم انجام شوند، میزان استقامت عضلات دست کاهش می‌یابد و خستگی عضلانی رخ می‌دهد. این خستگی ممکن است باعث لرزش یا لرزش ناپایدار دست شود.

‏۲. کمبود چه ویتامینی باعث لرزش دست میشود؟

کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن می‌تواند باعث لرزش دست شود:

  • کمبود ویتامین ب ۱۲
  • ویتامین D
  • ویتامین E

‏کمبود منیزیم و لرزش دست

منیزیم، ماده معدنی ضروری برای عملکرد صحیح عضلات و عصب‌ها است که در تعادل الکترولیتی و فعالیت عضلانی و ترسیم پتانسیل عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند. کمبود منیزیم می‌تواند باعث عدم کنترل صحیح عضلات شود و لرزش دست را تحریک کند.

‏۳. کدام داروها باعث لرزش دست میشود؟

مصرف برخی داروها ممکن است باعث لرزش دست شود:

  • داروهای ضدپارکینسونی مانند لودوپا و کاربیدوپا
  • داروهای ضدافسردگی مانند سرترالین، فلوکستین و پاروکستین
  • داروهای ضداضطراب (بنزودیازپین‌ها) مانند آلپرازولام و دیازپام
  • داروهای ضدصرع مانند فنیتوئین و کاربامازپین
  • داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون و دکسامتازون

‏۴. استرس و لرزش دست

علت استرس چیست؟ از مشکلات شغلی و مالی گرفته تا مشکلات رابطه و بیماری همگی باعث بروز استرس می‌شوند. استرس نیز می‌تواند لرزش دست را تشدید کند. عصبانیت شدید، گرسنگی زیاد یا کم خوابی هم باعث ایجاد استرس و تشدید لرزش دست می‌شوند. این نوع لرزش را جزء لرزش فیزیولوژیک می‌نامند.

‏۵. فشار عصبی

فشار عصبی به طور غیرمستقیم باعث لرزش دست می‌شود. وقتی بدن در وضعیت استرس قرار می‌گیرید، سیستم عصبی از وضعیت آمادگی بالا برای مقابله با تهدیدها و فشارها فعال می‌شود. در این حالت، بدن ترشح هورمون‌های استرسی مانند آدرنالین و کورتیزول را افزایش می‌دهد و فشار عصبی وارد می‌کند.

فشار عصبیت زیاده و دچار لرزش دست میشی؟

برای بررسی دقیق نوبت بگیر.

علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

‏۶. کمبود خواب

زمانی که بدن به‌طور مداوم کمبود خواب دارد، سیستم عصبی مرکزی و عملکرد عصبی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد که باعث افزایش استرس، اضطراب، افزایش فعالیت عصبی و تنش عضلانی می‌شود. کمبود خواب می‌تواند به عوارضی مانند اضطراب، استرس و تنش عضلانی منجر شود که ممکن است باعث لرزش دست شوند.

‏۷. مسمومیت با جیوه

مسمومیت مزمن با جیوه نیز می‌تواند همراه با اختلالات شخصیتی باعث ضعف اندام و لرزش دست شود. لرزش دست ناشی از مسمومیت با جیوه، لرزش‌های ظریف و کمی هستند که در حالت سکون و بدون حرکت دست ایجاد می‌شوند و با حرکات میوکلونیک قطع می‌شوند.

‏۸. قهوه و لرزش دست (لرزش دست بعد از خوردن قهوه)

مصرف قهوه ممکن است به طور موقتی لرزش دست را افزایش دهد. قهوه حاوی کافئین است که ماده محرک سیستم عصبی مرکزی است و روی عملکرد عصبی و عضلانی تاثیر می‌گذارد. بلافاصله پس از مصرف قهوه، سطح کافئین در خون افزایش می‌یابد و باعث افزایش فعالیت عصبی و تنش عضلانی می‌شود و لرزش دست را به‌دنبال دارد و به‌صورت لرزش ریتمیک (تکانه‌ای) یا لرزش عادی (بی‌قاعده) ظاهر می‌شود.

‏۹. مصرف سیگار و مشروبات الکلی

هرچند اکثر افراد با هدف کاهش استرس سراغ مصرف سیگار و مشروبات الکلی می‌روند، اما مصرف سیگار عامل اضطراب است. نیکوتین که ماده مخدر داخل تنباکو و محرک سیستم عصبی مرکزی است، وارد جریان خون شده و ضربان قلب را بالا می‌برد. افزایش ضربان قلب هم احساس اضطراب در فرد ایجاد کرده و باعث لرزش دست‌ها می‌شود.

‏۱۰. لرزش دست و تیروئید

تیروئید غده‌ای در گردن است که هورمون‌های تیروئید را ترشح می‌کند و نقش مهمی در تنظیم سطح هورمون‌‌‌های بدن و کنترل فعالیت سلول‌ها دارد. اختلالات در عملکرد آن و بیماریهای تیروئید می‌تواند به لرزش دست منجر شود. هیپرتیروئیدیسم منجر به افزایش فعالیت عصبی و عضلانی شده و لرزش دست ایجاد می‌کند.

علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟یکی از عوامل موثر در لرزش دست، ابتلا به بیماری تیروئید است.

‏۱۱. علت لرزش دست راست

لرزش دست راست می‌تواند به دلایل مختلفی باشد:

  • لرزش اساسی که اختلال عصبی است که به صورت وراثتی منتقل می‌شود.
  • بیماری پارکینسون
  • اختلالات تیروئید (مانند هیپرتیروئیدیسم) و مشکلات عصبی
  • استرس، اضطراب

‏۱۲. لرزش دست نوزاد نشانه چیست؟

لرزش دست در نوزادان ممکن است به دلایل مختلفی باشد و معمولا نشانه‌ای از مشکل جدی نیست:

  • لرزش عادی یا لرزش عضلانی نوزادان که به‌صورت گذرا و کوتاه مدت است.
  • لرزش حرارتی در پاسخ به تغییرات دمایی، مانند سرما یا گرمای محیط
  • عوامل دیگری مانند استرس، گرسنگی، خستگی، تحریکات خارجی (مانند صداها یا نورهای شدید)

‏۱۳. علت لرزش دست در کودکان

مشکلات عصبی مانند اختلالات عصبی مرکزی یا عصب عضلانی یا دیستروفی عضلانی و برخی اختلالات حرکتی مانند اختلال کینتیک یا اختلالات دیسکوئردیناسی یا اختلالات انعقادی می‌توانند از علل لرزش دست در کودکان باشند. هرچند پارکینسون بیشتر در افراد بالغ دیده می‌شود اما در موارد نادر در کودکان هم ظاهر می‌شود و می‌تواند علت لرزش دست در کودک باشد.

‏۱۴. علت لرزش دست در نوجوانان

استرس و فشارهای روانی، اختلالات حرکتی، مصرف مواد مخدر و کمبود ویتامین‌ها و مصرف برخی داروها می‌توانند باعث لرزش دست در نوجوانان شوند.

‏۱۵. علت لرزش دست در جوانی

استرس و اضطراب، اختلالات حرکتی، مصرف مواد مخدر، و بیماری‌های عصبی مانند ام‌اس، پارکینسون یا صرع می‌توانند علت لرزش دست در جوانی باشند. عوامل دیگری مانند کمبود ویتامین‌ها، عوامل متابولیک (مثل هیپوگلیسمی)، بیماری‌های تیروئید، توکسین‌ها، استفاده از بعضی داروها و عوامل محیطی نیز می‌توانند عامل بروز این عارضه باشند.

علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

در سن پایین دچار لرزش دست شدی؟ چرا از پزشک متخصص کمک نمی‌گیری؟

‏۱۶. لرزش دست در بارداری

برخی از بانوان در طول دوران بارداری خود دچار لرزش دست می‌شوند و به همین دلیل هم دچار نگرانی و استرس می‌گردند.

متن انگلیسی:
Tremor may occur in pregnancy as a result of enhanced physiologic tremor, drug-induced tremor from sympathomimetic agents, or essential tremor. Essential tremor, one of the most common inherited movement disorders, is characterized by postural and kinetic tremor typically affecting the hands
ترجمه متن:
لرزش ممکن است در بارداری به دلیل افزایش لرزش فیزیولوژیک، لرزش ناشی از دارو در اثر عوامل سمپاتومیمتیک یا لرزش اساسی رخ دهد. لرزش اساسی، یکی از شایع‌ترین اختلالات حرکتی ارثی، با لرزش وضعیتی و جنبشی مشخص می‌شود که معمولاً دست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ncbi.nlm.nih

‏۱۷. علت لرزش دست در سالمندان (لرزش دست در پیری)

شایع‌ترین علت لرزش دست در سالمندان که با عنوان لرزش دست در پیری شناخته می‌شود، بیماری پارکینسون است. عوامل دیگری مانند اختلالات عصبی، صرع، اختلالات تخمک‌گذاری مزمن و بیماری‌های عصبی دیگر نیز می‌توانند باعث لرزش دست در پیری شوند. برخی عوامل متابولیک مانند کاهش سطح گلوکز خون (هیپوگلیسمی)، کمبود ویتامین B12 و مسمومیت با فلزات سنگین هم این لرزش دست در سالمندان را تسریع می‌کنند. ضعف عضلات به دلیل فرسودگی طبیعی عضلات در پیری هم باعث تسریع این عارضه می‌شود.

‏۱۸. علت لرزش دست و ضعف بدن

لرزش دست و ضعف بدن می‌تواند نشانه‌ مسائل عصبی و عضلانی مختلفی باشد ازجمله بیماری پارکینسون، برخی بیماری‌های عصبی مانند اختلالات عصبی متعدد، اسکلروز چندگانه، اختلالات عصبی مزمن و بیماری لوئی گریگ، بیماری‌های عضلانی مانند میوکلنیک اسکلروز، دیستروفی عضلانی، واحد عصبی عضله‌ها و میوستنی گراو می‌توانند لرزش دست و ضعف بدن را ایجاد کنند. مسمومیت با فلزات سنگین، استفاده از برخی داروها، اختلالات تیروئید و عوامل محیطی می‌توانند لرزش دست و ضعف بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

‏۱۹. لرزش دست و تپش قلب

لرزش دست و تپش قلب ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند:

  • واکنش بدن به استرس و اضطراب
  • مصرف مواد محرک مانند قهوه، نیکوتین و الکل
  • اختلالات تیروئید
  • بیماری‌های عصبی
  • آریتمی و نارسایی قلبی
  • داروهای ضدافسردگی، داروهای تنظیم ضربان قلب و داروهای مرتبط با سیستم عصبی

‏۲۰. لرزش دست هنگام نوشتن

استرس شدید و اضطراب می‌توانند عاملی برای لرزش دست هنگام نوشتن باشند. تنش عصبی و نگرانی می‌توانند عضلات را تحریک کرده و به لرزش دست منجر شوند. برخی اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، اختلالات عصبی مرتبط با مهارت‌های حرکتی و اختلالات عصبی مرتبط با استرس هم می‌توانند باعث لرزش دست هنگام نوشتن شوند. استفاده از قهوه یا سایر محرک‌ها قبل از نوشتن، عوامل محیطی مانند سرما یا خستگی نیز می‌توانند به لرزش دست هنگام نوشتن منجر شوند.

‏۲۱. علت لرزش دست و پا هنگام عصبانیت

تنش شدید عضلانی باعث لرزش غیرارادی دست و پا می‌شود. موقع عصبانیت، ضربان قلب بالا می‌رود و با تنش عضلانی و برانگیختگی و تحریک شدید همراه خواهد بود. بدن به‌عنوان یک واکنش طبیعی به استرس و عواطف شدید دچار حس لرزش در دست و پا می‌شود.

‏۲۲. علت سرگیجه و لرزش دست

سرگیجه و لرزش دست می‌توانند به دلایل مختلفی رخ دهند ازجمله:

  • واکنش بدن به استرس و نگرانی
  • برخی اختلالات عصبی
  • کمبود برخی ویتامین‌ها
  • برخی اختلالات قلبی
  • مصرف داروهای ضدافسردگی، داروهای تنظیم ضربان قلب، دیورتیک‌ها و داروهای مرتبط با سیستم عصبی
  • عوامل محیطی مانند گرما، سرما، نورهای روشن و فعالیت بدنی شدید
علت لرزش دست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟لرزش دست می‌تواند به واسطه ابتلا به بیماری‌های متفاوتی بروز پیدا کند.

‏بیماری که باعث لرزش دست میشود.

لرزش دست می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلفی باشد:

  • پارکینسون
  • اختلالات عصبی مرتبط با مهارت‌های حرکتی و اختلالات عصبی مرتبط با استرس
  • ام‌اس
  • هیپرتیروئیدیسم یا فعالیت بیش از حد غدد تیروئید
  • مسمومیت با الکل یا دارو
  • برخی بیماری‌های عصبی مانند دیابت، کمبود ویتامین B12 و مسمومیت مرتبط با مواد متابولیک

‏۱. قند خون پایین

لرزش دست یکی از نشانه‌های بارز، قند خون پایین یا هیپوگلیسمی است چرا که عضلات و عصب‌ها از قند خون تغذیه می‌کنند. البته تا به امروز، هیچ ابزار یا الگوریتم معتبری برای مانیتور و تشخیص قند خون پایین از روی لرزش دست ارائه نشده است.

‏۲. اختلالات کبدی

اختلالات کبدی یکی از اصلی‌ترین علل دست لرزه یا آستریکس هستند. زمانی که کبد بیمار می‌شود باعث تجمع و ذخیره مواد سمی داخل خون شده که می‌تواند لرزش اندام و دست‌ها را ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه استامینوفن و ویروس هپاتیت از علل ایجاد اختلالات کبدی هستند.

‏۳. پانیک

زمانی که بدن آدرنالین بیشتری تولید می‌کند و تنش عضلانی بالا می‌رود، دست‌ها به‌صورت غیرارادی شروع به لرزیدن می‌کنند. برخلاف سایر لرزش‌های دست ناشی از اختلالات مزمن مانند لرزش اساسی، لرزش دست ناشی از حملات پانیک، موقتی هستند و بعد از آرام شدن فرد برطرف می‌شوند (حمله پانیک چیست؟).

‏۴. سکته مغزی

بیشتر بیماران سکته مغزی، بعد از این حادثه دچار حرکات و لرزش غیرارادی و ریتمیک شده که بیشتر روی دست و پا تاثیر می‌گذارند (cva چیست؟). لرزش بعد از سکته مغزی معمولا دیرتر شروع می‌شود و عواملی مانند پارکینسون هم باعث آن می‌شوند.

‏۵. ام اس

لرزش اندام یکی از نشانه‌های بیماری ام‌اس است که فرد به صورت غیرارادی و غیرقابل کنترل دچار لرزش و رعشه در دست‌ها یا سایر اندام‌های بدن می‌شود (بیماری ام اس چیست؟). همانند سایر نشانه‌های ام اس، لرزش دست‌ها هم موقتی و گذرا هستند و ماندگاری زیادی ندارند.

‏۶. پارکینسون

از کجا بفهمیم پارکینسون داریم؟ یکی از بارزترین نشانه‌های بیماری پارکینسون که تقریبا همه می‌شناسند، لرزش است. لرزش پارکینسون معمولا از یک طرف بدن و بیشتر دست‌ها شروع شده و کم‌کم به طرف دیگر بدن می‌رسد. بیشتر مبتلایان به پارکینسون، دچار لرزش دست هم هستند، اما این بیماری با لرزش دست اساسی از نظر زمانبندی لرزش‌ها متفاوتند. لرزش اساسی دست‌ها معمولا زمانی روی می‌دهد که در حال استفاده و کار کشیدن از دست‌ها هستیم. اما لرزش دست ناشی از پارکینسون بیشتر زمانی مشهود است که دست‌ها در حالت بدون استفاده و بدون حرکت دو طرف بدن باشند.

‏۷. بیماری دیستونی

آن قسمت‌هایی از بدن که تحت تاثیر بیماری دیستونی قرار می‌گیرند دچار لرزش می‌شوند.

‏راه های درمان لرزش دست

درمان لرزش دست به علت بیماری مبتلا به آن بستگی دارد. در زیر، چند روش درمانی معمول برای کنترل لرزش دست را آورده‌ایم:

  • داروهای ضد لرزش
  • درمان بیماری زمینه‌ای
  • یوگا، تمرینات تعادل و مراقبت از عضلات
  • مراقبه و تکنیک‌های تنفس
  • تغییرات در رژیم غذایی

در جدول زیر برخی درمان‌ها بعد از تشخیص علت لرزش دست را مشاهده می‌کنید.

علت لرزش دستدرمان
اختلال لرزش اساسیداروهای ضد لرزش (مثل پروپرانولول)
پارکینسونداروهای دوپامینرژیک، جراحی DBS
اضطرابمشاوره، داروهای ضد اضطراب
کم کاری تیروئیدهورمون‌های تیروئیدی
ترک اعتیاد به الکلپشتیبانی پزشکی، داروهای تسکین دهنده
نوروپاتیکنترل قند خون، داروهای ضد درد
کمبود ویتامینمکمل‌های ویتامینی
دلیل لرزش دست و درمان آن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لرزش دست یکی از مشکلات شایع است که سن خاصی ندارد و از نوزاد تا بزرگسال را درگیر می‌کند. از استرس و اضطراب گرفته تا اختلالات عصبی، بیماری کبدی، ام‌اس یا حتی مصرف برخی داروها می‌توانند علت لرزش دست باشند. بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون، استرس و اضطراب نیز می‌توانند لرزش دست را تشدید کنند.

درمان لرزش دست بستگی به علت اساسی آن دارد. در برخی موارد، ممکن است پزشک داروهای ضد لرزش تجویز کند. درمان بیماری اصلی نیز می‌تواند به کاهش لرزش دست کمک کند. تمرینات فیزیکی، مداخلات روانشناختی و تغییرات در رژیم غذایی نیز می‌توانند در کنترل لرزش دست موثر باشند. مهم است که با دکتر نورولوژی در مورد علت لرزش دست صحبت کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر مغز و اعصاب آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟